Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Frtiz!Box VOIPen icm ISDN fallback

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:26
Ik zit te kijken naar een goedkopere bel oplossing voor een klein bedrijfje.
Nu zitten er 2 aparte ISDN aansluitingen. 1 daarvan wil ik opdoeken, de andere blijft, daar zit nu. zo'n beetje alles op: 2x communicatie (telefoon) lijnen, ADSL & digitaal pinnen.

Ik wil ergens een flat fee VOIP-abo nemen (xs4all-only, 12,50) en deze dan dus in de Fritz!Box instellen.
Als ik achter de Fritz!Box ook m'n huidige ISDN infrastructuur zo veel mogelijk wil kunnen behouden (wel voorkeur) dan moet ik er één hebben met ook een S0 bus. 3 kandidaten: 7050, 7170 & de nwe. 7270 (hier kan ik direct de al aanwezige DECT toestellen op aanmelden).

Echter; ik wil wel een soort fallback hebben, dat men ten alle tijde bereikbaar is en ook kan blijven bellen. Daarvoor wil ik dus de aanwezige ISDN gebruiken.

Is die Fritz! dusdanig in te stellen dat er in principe altijd via VOIP uitgebeld wordt, tenzij VOIP offline is, dan moet ie dus ISDN pakken. En bijkomend: dat er maximaal bijv. 2 comm. lijnen beschikbaar zijn. dit laatste zowel uitgaand als inkomend. En bijv. ook dat er indien geen VOIP mogelijk is, er maar 1 coom. kanaal van de ISDN gebruikt wordt?

Verder draait er achter m'n huidige ADSL modem een linux router (IpCop), deze wil ik behouden. Staat nu ingesteld als SIP_SPOOF. Dus eigenlijk wil ik de router/switch/nat functionalitei helemaal niet gebruiken. Nu zul je dit wel moeten doen waarschijnlijk omdat je andere de ATA (VOIP) functies van de Fritz! ook niet gebruiken kan. Maar heeft de Fritz! ook een soort SPPOF modus? DHCP spoofing bijv.? Of kan er een default server ingesteld worden?

[ Voor 9% gewijzigd door kaajee op 28-01-2008 10:34 ]

• kaajee
Geen Fritz!Box user die hier een antwoord op weet? :'(

• Dmitri
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
kaajee schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:32:
Is die Fritz! dusdanig in te stellen dat er in principe altijd via VOIP uitgebeld wordt, tenzij VOIP offline is, dan moet ie dus ISDN pakken.
Bij mijn 7050 is dit inderdaad het geval. Je kan per nummer zelfs instellen of hij via de ISDN/Analoge lijn moet of via de VOIP (en dan ook nog eens via welke VOIP-aanbieder). Het alarmnummer gaat bv standaard via de ISDN/ANaloge lijn.

Tijdens het bellen hoor je een piep als er niet via de vooringestelde optie (bv ISDN/analoog ipv VOIP) wordt gebeld.

• kaajee
Dmitri schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:40:
[...]

Bij mijn 7050 is dit inderdaad het geval. Je kan per nummer zelfs instellen of hij via de ISDN/Analoge lijn moet of via de VOIP (en dan ook nog eens via welke VOIP-aanbieder). Het alarmnummer gaat bv standaard via de ISDN/ANaloge lijn.

Tijdens het bellen hoor je een piep als er niet via de vooringestelde optie (bv ISDN/analoog ipv VOIP) wordt gebeld.
Ok, thx, maar kan ik ook instellen dat ie altijd maar 1 (v/d 2 beschikbare) ISDN communicatie lijnen mag 'nemen' ?

Vbld: stel VoIP ligt er uit, dan mag ie 'over op de ook aanwezige ISDN lijn, echter die ISDN lijn biedt in beginsel 2 communicatie lijnen. Hiervan mag dan maar 1 ter beschikking staan. Dus vanaf dat moment kan er maar 1 toestel gebruikt worden.........

• Dmitri
  • Niet online
kaajee schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:46:
[...]

Ok, thx, maar kan ik ook instellen dat ie altijd maar 1 (v/d 2 beschikbare) ISDN communicatie lijnen mag 'nemen' ?
Kan ik je helaas geen antwoord op geven. Ik gebruik een Annex A toestel.

• kaajee
Dmitri schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:54:
[...]

Kan ik je helaas geen antwoord op geven. Ik gebruik een Annex A toestel.
Jammer, heb je wellicht wel een antwoord op het volgende:
kun je met 2 toestellen wel tegelijkertijd van 1 SIP/VoIP account gebruik maken?
Dus met 2 toestellen tegelijkertijd over 1 (flat fee) VoIP abo bellen (eigenlijk een soort ISDN dus).......
En dan vervolgens ook een ander SIP account aan 1 analoge poort toewijzen, zodat die voor binnenkomend verkeer op een ander, apart nummer bereikbaar is.

(betekent eigenlijk dat je aan 2 analoge poorten dezelfde SIP account(gegevens) moet kunnen koppelen ahw)

Beetje onduidelijk wellicht, vbldje:

*1 Fritz!Box
*1 ADSL abo, met 2 VoIP abo's;
-1 flat fee (onbeperkt binnen NL bellen, regionaal nr, zeg 020-1234567) en
-1 gratis VoIP nummer (std. geen uitbel mogelijkheid, zeg 087-1234567)
*2 analoge toestellen, T1 en T2.

Nu wil ik dat beide toestellen, T1 &T2 uitgaand bellen via de 020 account, want dan flat fee. Echter inkomend moet alleen T1 overgaan als het 020-nr gebeld wordt en inkomend moet alleen T2 overgaan als het 087-nr gebeld wordt.

• Dmitri
  • Niet online
Kaajee,

Zover gaat mijn kennis over de Fritz niet. Maar kijk eens hier.

• Wortelstok
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
kaajee schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:52:
[...]

Jammer, heb je wellicht wel een antwoord op het volgende:
kun je met 2 toestellen wel tegelijkertijd van 1 SIP/VoIP account gebruik maken?
Dus met 2 toestellen tegelijkertijd over 1 (flat fee) VoIP abo bellen (eigenlijk een soort ISDN dus).......
En dan vervolgens ook een ander SIP account aan 1 analoge poort toewijzen, zodat die voor binnenkomend verkeer op een ander, apart nummer bereikbaar is.

(betekent eigenlijk dat je aan 2 analoge poorten dezelfde SIP account(gegevens) moet kunnen koppelen ahw)

Beetje onduidelijk wellicht, vbldje:

*1 Fritz!Box
*1 ADSL abo, met 2 VoIP abo's;
-1 flat fee (onbeperkt binnen NL bellen, regionaal nr, zeg 020-1234567) en
-1 gratis VoIP nummer (std. geen uitbel mogelijkheid, zeg 087-1234567)
*2 analoge toestellen, T1 en T2.

Nu wil ik dat beide toestellen, T1 &T2 uitgaand bellen via de 020 account, want dan flat fee. Echter inkomend moet alleen T1 overgaan als het 020-nr gebeld wordt en inkomend moet alleen T2 overgaan als het 087-nr gebeld wordt.
Ja dat kun je eenvoudig instellen. Bij de meeste VOIP abo's kun je twee gesprekken tegelijk voeren en Fritz! ondersteunt het ook. Je kunt zelfs met je Fritz! een 3-weg conferentie opzetten met de twee uitgaande lijnen, of iemand in de wacht zetten.
Per telefoon kun je aangeven op welk nummmer hij moet rinkelen, of op allemaal.
De fallback per ISDN die je noemt kan ook, dit kan zowel automatisch (als er geen verbinding over VOIP kan worden opgebouwd), als ook met de hand (door een voorkiescode). Ook kun je speciale nummers (112, 0900, ...) via dialing rules blijven routen via ISDN.
Je moet voor je ISDN lijn wel een speciaal kabeltje hebben van je splitter (of hoe heet dat ding bij ISDN) naar de modem. Die kun je eenvoudig maken van een CAT5 kabel maar misschien zit hij wel bij je Fritz!.

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:39
Neem even contact op met callvoip.nl (ik heb daar GEEN belang bij!!) Zij zullen je perfect kunnen helpen met een oplossing voor dit probleem. Ik heb zelf ook een klein bedrijfje en wilde graag mijn ISDN nummers houden, en toch via VOIP kunnen bellen. Dat is door genoemd bedrijf perfect opgelost!
Pagina: 1