Inconsistent gebruik 'iDeal'

Pagina: 1
Acties:
  • 710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:36
Hoe je een merknaam schrijft is een keuze. Of je nu Ipod of iPod schrijft maakt wat mij betreft niet zo heel veel uit, maar ik vind wel dat je hierin consistent zou moeten blijven.

nieuws: 'Ideal meest gebruikte online betaalmiddel in Nederland'

iDeal wordt hier in de titel anders geschreven dan in het artikel, wat niet heel erg professioneel overkomt. ik zou het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het is wel consistent. De regel is nl. dat zinnen altijd met een hoofdletter beginnen, wat de marketingafdeling van een willekeurige toko ook verzind.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoutvat schreef op maandag 28 januari 2008 @ 09:58:
Hoe je een merknaam schrijft is een keuze. Of je nu Ipod of iPod schrijft maakt wat mij betreft niet zo heel veel uit, maar ik vind wel dat je hierin consistent zou moeten blijven.

nieuws: 'Ideal meest gebruikte online betaalmiddel in Nederland'

iDeal wordt hier in de titel anders geschreven dan in het artikel, wat niet heel erg professioneel overkomt. ik zou het aanpassen.
En waarom iPod niet en iDeal weer wel? Jouw rode lijn loopt een beetje heen en weer ipv het globaliseren (het rechttrekken) van naamgevingen ;)

Vziw doet Tweakers.net nu al een x aantal maanden zo niet aantal jaren. Denk dat ze nog steeds bij hun standpunt staan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

Outerspace schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:07:
[...]

En waarom iPod niet en iDeal weer wel? Jouw rode lijn loopt een beetje heen en weer ipv het globaliseren (het rechttrekken) van naamgevingen ;)
Zijn punt is dat het niet uitmaakt of je Ipod of iPod schrijft, als het maar concistent doet. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P_de_B schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:02:
Het is wel consistent. De regel is nl. dat zinnen altijd met een hoofdletter beginnen, wat de marketingafdeling van een willekeurige toko ook verzind.
iDeal is de merknaam, deze wordt in de rest van het nieuwsbericht ook steeds gebruikt, dus dan zou de titel net zo goed ook zo kunnen beginnen. Het staat zo raar om van spelling te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Het staat raar om een zin niet met een hoofdletter te beginnen; alle zinnen in Nederland beginnen immers met een hoofdletter.

Flauw, maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik. Je zult er oneindig over kunnen discussieren, er is hier gewoon een keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

P_de_B schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:12:
Het staat raar om een zin niet met een hoofdletter te beginnen; alle zinnen in Nederland beginnen immers met een hoofdletter.
's Avonds wil ook nog wel eens niet met een hoofdletter beginnen ;)

http://www.onzetaal.nl/advies/hoofdletter.php

Daarbij schrijft het bedrijf zijn eigen naam als iDEAL
http://www.ideal.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door Tukk op 28-01-2008 11:30 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: iDeal heeft nog last van kinderziektes

Dit bericht heeft ook iDeal als eerste woord, zonder hoofdletter i, in alle andere berichten waar iDeal in de kop staat wordt het ook steeds als iDeal geschreven en niet als Ideal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Het gaat er niet om waar iDeal in de kop staat, maar waar iDeal in het begin van de zin staat. En in oudere berichten kan het zijn dat het inderdaad nog als iDeal werd geschreven aan het begin van een zin, omdat er in die tijd nog niet zo erg op gelet werd, maar dat bericht is dan ook al dik 2 jaar oud.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Tukk schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:15:
[...]

's Avonds wil ook nog wel eens niet met een hoofdletter beginnen ;)

http://www.onzetaal.nl/advies/hoofdletter.php

Daarbij schrijft het bedrijf zijn eigen naam als iDEAL
http://www.ideal.nl/
Als je het advies van onzetaal combineert met hoe ze zelf hun merknaam schrijven, dan krijg je dus IDEAL. Immers het is ook eBay --> EBay. Stilistisch niet echt verantwoord. :P

Waarom heeft de redactie eigenlijk gekozen voor Ideal en Iphone en niet IDEAL en IPhone, zoals het genootschap onzetaal voorstelt?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb die hoofdletter-regels die tegenwoordig gehanteerd worden altijd al raar gevonden, maar als de positie van een woord effect heeft op de manier waarop het geschreven wordt op een andere manier dan simpelweg de beginletter als hoofdletter te schrijven, dan verlies je mij helemaal. Erg duidelijk wordt het niet wanneer je eerst "Ideal" schrijft ("want het staat in het begin van de zin!") en daarna "iDeal". Is de tweede letter van het woord dan ook een nieuwe zin? Nee, die hoofdletter maakt deel uit van de merknaam die het merk herkenbaar maakt. Je laat die weg als je de eerste letter kapitaliseert, maar hij komt weer terug als je dat niet doet. Wees dan consequent en laat die hoofdletter D in alle gevallen weg, óf, wat IMO nog steeds beter is, hou gewoon de merknaam aan zoals de fabrikant die spelt. Zo kent iedereen het bedrijf/product en dus leest het makkelijker, ongeacht wat jullie vinden van arbitraire spellingsregels.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Zo onduidelijk is het niet; in bepaalde gevallen wordt de schrijfwijze van de fabrikant overgenomen en wordt de telefoon van Apple als iPhone geschreven. Echter, zinnen worden altijd met een hoofdletter begonnen.

In de schrijfwijzer van de redactie wordt uitgebreid ingegaan op dit item. Ik heb die tekst nog wel, maar ik laat het aan de redactie over om daar uit te gaan quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
P_de_B schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:13:
Zo onduidelijk is het niet; in bepaalde gevallen wordt de schrijfwijze van de fabrikant overgenomen en wordt de telefoon van Apple als iPhone geschreven. Echter, zinnen worden altijd met een hoofdletter begonnen.
Maar dat verklaart dus niet waarom gelijk de hele merknaam verbouwd wordt. Je mag gewoon de kleine letter vervangen voor een hoofdletter en klaar.

Ik wacht dus met spanning op een quote uit de schrijfwijzer. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik snap de redenatie van hoofdletter-aan-het-begin-van-de-zin. Maar dit gaat voorbij aan het echte probleem, namelijk dat de BrEeZaH-generatie blijkbaar al is doorgedrongen tot de marketingafdeling van grote bedrijven! Want de spelling iPod en iDeal slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat het hipdoenerij is snap ik, een "i" aan het begin, want "iNternet" begint ook met een i (meer logica zit er tenslotte niet achter die i)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

RemcoDelft schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:26:
Want de spelling iPod en iDeal slaat natuurlijk helemaal nergens op.
offtopic:
het is iDEAL, niet iDeal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:18:
[...]
Maar dat verklaart dus niet waarom gelijk de hele merknaam verbouwd wordt. Je mag gewoon de kleine letter vervangen voor een hoofdletter en klaar.

Ik wacht dus met spanning op een quote uit de schrijfwijzer. :)
Geen idee waarom je die wil hebben, maar hierbij:
Het eerste volledige woord in een zin begint met een hoofdletter, dus wie 'iPod' aan het begin van een zin schrijft, spelt 'Ipod'. Als je daar moeite mee hebt, zet je het woord elders in de zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Erkens schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:28:
[...]

offtopic:
het is iDEAL, niet iDeal :+
Je was me voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
P_de_B schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:12:
Not really, begin jij je zin maar eens met "'s Ochtends blabla". Die 'S' is toch echt klein. ;) Crisis, gigantische spuit 11, trashen maar :/

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 28-01-2008 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Harm schreef op maandag 28 januari 2008 @ 19:12:
[...]

Geen idee waarom je die wil hebben, maar hierbij:
[...]
Dat was niet helemaal wat ik had verwacht, toen P_de_B dit zei:
P_de_B schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:13:
(...)

In de schrijfwijzer van de redactie wordt uitgebreid ingegaan op dit item. Ik heb die tekst nog wel, maar ik laat het aan de redactie over om daar uit te gaan quoten.
Twee zinnen kan ik niet echt 'uitgebreid' noemen. :o Maargoed, dan blijft de originele vraag staan: Waarom de hele naam verbouwen, als het voldoende is om gewoon van de eerste letter een hoofdletter te maken? Dat is wat er letterlijk in die eerste zin gezegd wordt, maar het voorbeeld doet er nog een schepje bovenop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Omdat dan de regel in werking treedt dat we slechts één hoofdletter per woord willen zien. Het resultaat is dus dat iPod aan het begin van een zin dus eerst IPod wordt en vervolgens Ipod als je alle regels afloopt. Dat mag je een vreemde redenering vinden en je mag met argumenten komen, maar verwacht geen wijzigingen op de hele korte termijn. Voor zover ik weet staat een evaluatie van de schrijfwijzer op de planning (ook intern wordt er over bepaalde zaken nog gediscussieerd) en het zal me niet verbazen als ook dit wordt meegenomen.

[edit]
En ik heb geen zin om het hele stuk over hoofdletters te quoten, dat is namelijk wel meer dan de twee regels die ik reeds aanhaalde. Het citeren van het complete stuk of - wat mij betreft nog mooier zou zijn - de hele spellingrichtlijn mag iemand van de hoofd- of eindredactie doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Harm op 28-01-2008 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Eentje maar? Mijn achternaam gaat gewoon met 2 hoofdletters, zelfs in het paspoort.

* Delerium denkt dat alleen consequent zijn de regel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Gelukkig dat we voor IJ een uitzondering hebben gemaakt; wat ik dan natuurlijk weer had moeten melden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het werkelijk relevante deel van de schrijfwijzer is een passage over titels:
Zorg ervoor dat een titel altijd met een hoofdletter begint. (...) eigennamen die met een kleine letter beginnen (...) zet je dus nooit voorop.
en dat is hier helaasch genegeerd.

* Rataplan gaat Olaf op zijn muil meppen 8)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gewoon veranderen naar iDEAL en niet zeuren. :P

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

't Is hier de HK niet.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zie nog steeds niet het nut in van het verbouwen van een herkenbare bedrijfsnaam met als enige doel (ik zeg expres niet "middel"!) om die arbitraire spellingsregels te forceren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik zie het nut wel degelijk: zinnen die niet met een hoofdletter beginnen maken amok met de herkenbaarheid van het begin van een zin. Een lettertje opschuiven, "moet toch kunnen"? En twee lettertjes dan? En drie? openSuse? Voor je het weet krijgen we zinnen zonder hoofdletter, omdat een bedrijf vindt dat we zijn naam helemaal in onderkast moeten schrijven ("nano", bijvoorbeeld). Dan kunnen we de regel dat een zin met een hoofdletter begint, voorrang geven boven de regel die zegt hoe we een bedrijfsnaam schrijven, of omgekeerd - en we hebben voor de eerste optie gekozen. Beide opties slachtofferen een bepaalde herkenbaarheid, het is niet anders.

Ik heb zelf grote problemen met werkwoordsvervoegingen als "gedeletete", maar wat doe je d'r aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Rataplan schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:39:
Ik zie het nut wel degelijk: zinnen die niet met een hoofdletter beginnen maken amok met de herkenbaarheid van het begin van een zin. Een lettertje opschuiven, "moet toch kunnen"? En twee lettertjes dan? En drie? openSuse? Voor je het weet krijgen we zinnen zonder hoofdletter, omdat een bedrijf vindt dat we zijn naam helemaal in onderkast moeten schrijven ("nano", bijvoorbeeld). Dan kunnen we de regel dat een zin met een hoofdletter begint, voorrang geven boven de regel die zegt hoe we een bedrijfsnaam schrijven, of omgekeerd - en we hebben voor de eerste optie gekozen. Beide opties slachtofferen een bepaalde herkenbaarheid, het is niet anders.

Ik heb zelf grote problemen met werkwoordsvervoegingen als "gedeletete", maar wat doe je d'r aan :+
Volgens mij wordt er niet beweerd dat zinnen van merknamen niet met een hoofdletter mogen beginnen.

Wat is er mis met iDEAL in een zin en IDEAL aan het begin van een zin. Mijns inziens bevat deze regel meer logica, maar deze wordt zelfs gepropageerd door onze taal.

OpenSuse is aan het begin van een zin logisch, en halverwege kun je openSuse gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tukk op 30-01-2008 10:57 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

^^ wat hij zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-09 01:33
Rataplan schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:39:
verwijderd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

AAN IDEAL BEGINNEN WE NIET OM REDENEN DIE IEDEREEN HIER DUIDELIJK ZOUDEN MOETEN ZIJN.

Dus :)

Dan blijft het alternatief "iDeal" over, en "IDeal" aan het begin van een zin is dan ook weer een vreemde afwijking. Elke keuze levert dissonanten op, en we hebben nu voor het bovengemelde beleid gekozen. We hebben bovendien al aangekondigd dat we dit beleid tzt zullen evalueren, en dan nemen we dit bezwaar heus mee, meer zit er op dit moment niet in.

@ EdwinB: meestal zal dat de voorkeur krijgen, maar je hebt het nou eenmaal niet altijd voor het uitkiezen ;)

Pagina: 1