Toon posts:

M3A32 MVP Deluxe PCI-E link speed

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik ben sinds kort overgestapt naar het AM2 platform, en heb daarbij dus een AM2+ moederbord gekocht.

Om te beginnen de specs van het systeem:

-mobo: m3a32 MVP Deluxe (non wifi)
-cpu: AMD Athlon 64 X2 5600+ (stock)
-Mem: Geil Dual Channel kit ddr2 800 (2x 1gb, 2.1 volt)
-Vid: Sapphire hd 3850 256mb
-psu: Tagan 600-u33

Het probleem:

Systeem in elkaar gezet, werkte erg goed, mooie 3dmark score etc. Tot cpu-z mij er op wees dat het geheugen met andere timings (5-5-5) liep dan de specs van het geheugen (4-4-4). Even gegoogled, bleken wat standaard settings te zijn. Voltage moest omhoog en de timings manual instellen.

De bios settings die ik heb gebruikt:

Disable AIOC
DDR2 Voltage - 2.1 volt (specs van geil)
NB VOLTAGE - Manual
HTT Voltage - 1.40v (aangeraden settings van geil)
MEMORY CLOCK - Manual
Set timings to 4-4-4-12, with a refresh cycle of 42 (7.8), and a 2T Command Rate.
de rest op auto.

Dat werkte, en de timings klopte. Echter merkte ik dat de 3dmark score een kleine 1800 punten lager lag. Game performance was ook een stuk minder.

Na veel zoeken zag ik in GPU-z dat mijn pci-e x16 link op x4 stond. Ik weer de bios in.
Bij de settings kan ik per pci-e slot de link width instellen; zo gezegd, zo gedaan. keihard op x16.

Alleen hij blijft op x4 staan.

Wat heb ik verder geprobeerd?

- RTFM :P stond in dat ik dus manual de link width moest aanpassen. Verder niet erg behulpzaam, dus.
- Google. Niemand met een soortgelijk probleem. (iig niet met dit mb)
- Asus mailen. Die vertellen me dat je manual de link width in kan stellen. Terug gemaild dat ik dat al had gedaan en dat dat dus geen effect heb, en nog geen reactie ontvangen.
- Geil wijst naar asus.

Verder nog een beetje gespeeld met de pci-e frequentie, wat bij andere mobos wel eens hielp. Tot zover ook geen effect.

Dus ik heb het idee dat het vooral te maken heb met de settings voor het geheugen (omdat hij daarvoor dus wel werkte). Ik heb alleen geen idee hoe ik dus die link width omhoog krijg zonder de timings te verhogen op mijn geheugen. Dus vraag ik jullie om hulp. :)

Verwijderd

Heb je de videokaart wel in je bovenste PCI-E slot

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik inderdaad.

Heb hem ook in het 2de pcie x16 slot geprobeerd, wat ook niet uitmaakte. (de andere 2 zijn x8)

Daarnaast heeft hij wel gewerkt in het huidige slot.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Waarop heb je het Northbridge-voltage ingesteld? Probeer daar eens wat verschillende waarden van, beginnend met de laagste. Heb het meermaals meegemaakt dat het PCI-e x16-slot pas op x16 wilde draaien indien dat voltage klopte.

Je zou eventueel ook nog een BIOS-update kunnen proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rone op 28-01-2008 10:54 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
NB voltage staat op auto. Wanneer je het op manual zet, verschijnen er drie opties, waaronder HT voltage. Die HT staat op 1.4 op aanraden van GEIL, de rest op auto.

Ik ga daar idd wel even mee spelen, bedankt voor de reactie. :)

EDIT:

Ik heb nu gespeeld met:
-NB PCIE PLL (getest van 1.8 volt naar 2.0)
-Core/PCIE Voltage(getest tussen 1.1 en 1.25)
-AMD auto express (aan, uit en auto)

Alles terug draaien (ai overclock op auto) zorgt voor blauwe schermen.

Zou het misschien helpen om het Southbridge voltage aan te passen?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 19:26 ]

• raunchy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-02 14:09
Hmm ik had een prob 4 gb black dragons (4 sticks van 1gb) stabiel te krijgen en heb een oplossing voor de m3a32 mvp deluxe al weet ik niet of alle instellingen voor jou van toepassing zijn
check ff dit forum eerste post is van mij
http://www.geilusa.com/forum/index.php?showtopic=700
heeft bij mij geholpen mischien bij jou ook of is hij al stabiel?

[img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/332984.png[/img]

• les_paulde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
welke bios versie heb je? de laatste (902) schijnt hem automatisch op 16x te zetten maar zou ook veel rare bugs vertonen. 802 en 801 lijken het stabielst te zijn (forumdeluxx forum over m3a32 anders even checken, kwee niet hoe goed je duits is? ;) )

Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b

• raunchy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-02 14:09
oh achter af heeft het niet geholpen trouwens en 0902 is nog niet echt officeel uit wacht het zelf ff af

[img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/332984.png[/img]

Pagina: 1