Optische drives vertragen systeem enkel(!) bij branden

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Een probleem met mijn zojuist gebouwde systeempje.

Spekkies zijn:

Mobo: Asus P5K-E
CPU: Intel Q6600
Mem: 2GB DDR2
HD`s: Drie maal, twee via de onboard IDE-aansluiting en één via een Promise TX133 ide-controller.
Optische drives: een Lite-on 16x dvd speler en een Sony DRU-700A, tevens aangesloten via de Promise TX133 controller.

Waarom al die ide-zut via idepoort (controllers)? Verschillende onderdelen heb ik meegenomen uit mijn oude systeem (500GB aan HD en goede optische drives weggooien vanwege een type aansluiting is té naar mijn mening..)

Nu het probleem;

Zodra ik begin met branden begint het systeem als een gek te haperen. Dit merk ik aan haperende video`s, muziek en soms zelfs een laggende muis.

Het probleem doet zich enkel voor bij het branden. De snelheid tijdens het branden komt niet boven de 1.9/2.0x uit..

Waar dacht ik zelf aan (maar bleek het niet te zijn);

- PIO mode :+ , inkoppertje.. Alles staat echter netjes op DMA 5 en 2..
- IDE snelheid zakt in door hoge belasting PCI-bus (controller die mogelijk hamert).
Dit bleek niet het geval; bij andere zware belasting (2+GB bestanden tegelijk over en weer kopiëren tussen verschillende drives zorgde voor geen vertraging en ging lekker vlot zoals het hoort).
- Kabels; bij verwisselen van de kabels kreeg ik geen verbetering.
- Poorten; poorten/kabels omwisselen hielp ook niet..
- OS; Ik heb een dagje XP Pro gedraaid, maar ook hier kreeg ik hetzelfde probleem..
- Optische media; ik heb verschillende schijfjes (-,+,rw) geprobeerd uit dezelfde dozen die ik vorige week heb gebruikt; ik weet dat ze dus goed zijn.)

Nu heb ik een beetje rondgegoogled en ik lees op meer sites problemen met optische drives die in verband worden gebracht met de Jmicron (S)ate controller die op het mobo zit.
Echter wordt helaas nergens een oplossing gegeven of gevonden.

Mijn vraag aan jullie; heeft iemand nog suggesties of ervaringen met dit spul?

Voor de duidelijkheid; het probleem doet zich enkel voor bij het branden.. :?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 22:38

Yor

Yor1313#2571

Ikzelf heb alles van branders op de IDE poorten zitten, alleen al om de SATA vrij te houden voor de harde schijven.

Tis me te laat om nu speeds op te zoeken, maar ik meen dat een brander nooit de snelheid van data van een HD kan halen, misschien dat hij gewoon een data-opstoppping veroorzaakt op je controller?

http://yor.minitroopers.com

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Yor_13 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 02:24:
Ikzelf heb alles van branders op de IDE poorten zitten, alleen al om de SATA vrij te houden voor de harde schijven.

Tis me te laat om nu speeds op te zoeken, maar ik meen dat een brander nooit de snelheid van data van een HD kan halen, misschien dat hij gewoon een data-opstoppping veroorzaakt op je controller?
Ik dacht precies hetzelfde, echter heb ik een data-opstopping 'gesimuleerd' door veel data tegelijk heen en weer te kopiëren tussen media aangesloten op de controller. Aangezien HD`s sneller zijn en meer data versjouwen, had het probleem zich dan ook moeten voordoen.

Verwijderd

Het je niet gewoon een andere onboard SATA controller?

Voor 2 tientjes haal je een extra SATA-controllerkaartje.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 02:37 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 02:36:
Het je niet gewoon een andere onboard SATA controller?

Voor 2 tientjes haal je een extra SATA-controllerkaartje.
Ik neem aan dat je PATA bedoeld, aangezien ik IDE drives gebruik..
Het moederbord heeft maar een enkele PATA controller, vandaar dat de optische drives op de promise zitten :)

Verwijderd

Ik had een keer problemen toen de "utra dma" settings verkeerd stonden ingesteld, mijn hele systeem leek te blokkeren wanneer er data weggeschreven werd met de brander.
Het kan ook anders heten, UDMA? oid.
edit: DMA had je al geprobeerd, excusez me

Kan het niet ermee te maken hebben dat bij het branden het programma hiervoor een hoge priority krijgt, ook hdd acces ivm buffers etc?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 02:51 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ATAPI devices mogen niet op een Promise controller aangesloten worden. Je zult ze echt moeten aansluiten op de onboard controller van JMicron

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 02:48:
Ik had een keer problemen toen de "utra dma" settings verkeerd stonden ingesteld, mijn hele systeem leek te blokkeren wanneer er data weggeschreven werd met de brander.
Het kan ook anders heten, UDMA? oid.
edit: DMA had je al geprobeerd, excusez me

Kan het niet ermee te maken hebben dat bij het branden het programma hiervoor een hoge priority krijgt, ook hdd acces ivm buffers etc?
Voor zover ik kan zien is dit niet het geval.. :)
mad-dog schreef op maandag 28 januari 2008 @ 03:00:
ATAPI devices mogen niet op een Promise controller aangesloten worden. Je zult ze echt moeten aansluiten op de onboard controller van JMicron
Hmm.. zo heb ik die controller al wel ekele jaren in gebruik gehad in verschillende systemen (altijd wel één optische drive) en dat werkte perfect. Tevens staat er in de handleiding, dat deze gewoon compatible is met ATAPI-interfaces.. :)

Verwijderd

Probeer eens te kijken naar een firmware update voor je brander
Even fabrikant van brander opzoeken mbv. www.lavalys.com
Dat is het programma everest , dat een hardware inventaris aanmaakt van je systeem

Mocht dat niet helpen kijk eens bij bios update van je moederfabrikant
ASUS heeft volgens mij een liveupdate tool waarmee je je BIOS zo kan updaten via het internet.
Wellicht dat er voor je Promise controller ook een BIOS te krijgen is

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:17:
Probeer eens te kijken naar een firmware update voor je brander
Even fabrikant van brander opzoeken mbv. www.lavalys.com
Dat is het programma everest , dat een hardware inventaris aanmaakt van je systeem

Mocht dat niet helpen kijk eens bij bios update van je moederfabrikant
ASUS heeft volgens mij een liveupdate tool waarmee je je BIOS zo kan updaten via het internet.
Wellicht dat er voor je Promise controller ook een BIOS te krijgen is
Everest staat standaard op mijn USB-stick; geweldig programma voor 'hij-doet-het-niet-'driverklusjes op locatie :)

Firmwares zijn al up to date... was ik vergeten te vertellen :$

Verwijderd

Ik heb zelf wel iets dergelijks gehad met een Nforce chipset, als je de Nforce chipset driver installeert, sla dan de IDE/RAID driver eens over.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Even gekeken... Met of zonder drivers van de chipset blijf ik het probleem helaas houden in Vista.

(In XP loop het zelfs slechter mét (!) de chipsetdrivers.. daar had ik dat namelijk al wel geprobeerd afgelopen week)

Het vreemde is, dat ik niet kan bevatten wat nou precies fout gaat. Alles werkt perfect, maar tijdens het branden loopt de ide/pci bus vol/vast/hapert... welke handeling zorgt daarvoor, want alleen data versturen op en neer gaat wel goed, branden lijkt me hetzelfde... er wordt dus iets getriggerd.. :?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Nog anderen? (subtiel schopje O-) )

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik had van de week hetzelfde probleem met mijn laptop. Ik had de firmware van mijn brander (nec 6500) geupgrade vanwege een dvd+rw die niet ondersteund werd. Maar vanaf dat moment kon ik geen dvd meer branden / lezen zonder dat andere!!!!! aanwezige processen mijn cpu gingen gebruiken. Gevolg: een hele hele hele trage machine, muziek wat haperend afspeelde etc. Ook nadat ik mijn originele firmware had hersteld bleef dit.

Na wat gezoek en geknoei bleek ik mijn IDE ATA/ATAPI controllers allemaal te moeten verwijderen
1. Intel ATA Storage Controller (chipsetdriver)
2. Primair IDE-kanaal (windowsdriver)
3. Secondair IDE-kanaal (windowsdriver)
Reboot en alles werkte weer naar behoren :-)

Edit: Thx voor de aanvulling

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
svdvlist2 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:18:
Ik had van de week hetzelfde probleem met mijn laptop. Ik had de firmware van mijn brander (nec 6500) geupgrade vanwege een dvd+rw die niet ondersteund werd. Maar vanaf dat moment kon ik geen dvd meer branden / lezen zonder dat andere!!!!! aanwezige processen mijn cpu gingen gebruiken. Gevolg: een hele hele hele trage machine, muziek wat haperend afspeelde etc. Ook nadat ik mijn originele firmware had hersteld bleef dit.

Na wat gezoek en geknoei bleek ik mijn IDE ATA/ATAPI controllers allemaal te moeten verwijderen
1. Intel ATA Storage Controller (chipsetdriver)
2. Primair IDE-kanaal (windowsdriver)
3. Secondair IDE-kanaal (windowsdriver)
Reboot en alles werkte weer naar behoren :-)
Dat komt ook vaak voor.. op zo`n moment schiet de computer terug naar PIO (of zo lijkt het soms terwijl die op DMA staat) en is hij niet vooruit te branden. Echter is dat hier niet het geval.

Ik heb het probleem omzeild..
Aangezien op vele sites de jMicron moederbordcontroller unaniem als 'brak' wordt gedefinieerd, heb ik daarstraks even een IDE/S-ATA naar USB-converter gekocht (ook bruikbaar voor laptopschijfjes).

Deze heb ik vervolgens in de computer aangesloten op de brander (leuk, een externe dongle voor je interne kast :7 ) en de kabel netjes de achterkant weggewerkt en in een USB 2.0 poort aan de achterzijde gestopt.

Resultaat: een perfect werkende brander, waarvan ook nog eens geboot kan worden (hij komt zelfs in het bios voor!).

Het probleem lag dus echt bij de jMicron controller. De USB poort gaat namelijk ook over de PCI bus, maar nu hapert het geheel totaal niet..

Ik = tevreden :)

Hopelijk hebben mensen hier nog wat aan.
Mocht er iemand een 'definitieve' oplossing vinden, post deze dan svp in dit topic zodat anderen (en ik alsnog) er wat aan hebben :)

Pagina: 1