Toon posts:

Camcorder voor een basisschool

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Mij is gevraagt om voor een basisschool op zoek te gaan naar een camcorder.

De camcorder zal hoofdzakelijk gebruikt worden om leerlingen in een klaslokaal te observeren (groepsgedrag individueel gedrag van een leerling enz enz).
Tevens zal het apparaat gebruikt worden door leerlingen van groep 8 om interviews te maken.

Ik heb al eea opgesnord en nu zijn er diverse smaken op de markt heb ik gemerkt: hdd, dvd, minidv.
Elk met hun eigen voors en tegens.
Nu dacht ik zelf aan een DVD camcorder vanwege het direct klaar principe maar deze heeft een max opnameduur van max 30 min. Helaas blijkt het niet de bedoeling te zijn om elk half uur het dvd-tje te wisselen ivm met de observatie.
Hetzelfde geld volgens mij voor miniDV.
HDD is ook weer geen optie want in de gehele school is geen firewire aansluiting te vinden.
een apart firewire-pci kaartje erbij aanschaffen ook niet daar de hoofdgebruikster een laptop (ook zonder firewire) heeft.

Op dit punt loop ik een beetje vast ivm met de gestelde eisen.
Deze zijn als volgt:

- Ubersimpel gebruiksgemak (hoofdgebruiker, mijn schoonmoeder is a-technisch)
- geen gedoe met snoeren, bewerken en dergelijke.
- lange opname en accu duur (observatie duurt een ochtend max 2.5hrs)
- zeer goede beeldkwaliteit maar geen HD ivm met observatie (bewegingen/mimiek/oogopslag van kinderen)
- budget van max 500euro.

Wat voor advies kunnen wij tweakers deze basisschool geven? Het grote camcorder topic en de search brachten mij niet naar de gehoopte antwoorden.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:08
uhm... miniDV gebruikt firewire en hdd camcorders juist usb. Althans de meeste dan.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zoals hierboven al gezegd gebruikt miniDV vrijwel altijd Firewire en HDD meestal USB. De tijdsduur van MiniDV kanje maximaal rekken tot 120 minuten met de longplay mode en speciale tapes. Ik denk dat je in dit geval het beste voor HDD kan kiezen. Dat formaat is ook vooral gericht op minder technische mensen die het vooral makkelijk willen hebben. De beeldkwaliteit is meestal wel iets minder omdat de beelden gecomprimeerd worden opgeslagen, dat geldt trouwens ook voor DVD.

Het grote nadeel van HDD is in dit geval dat het beeldmateriaal niet automatisch op een verwisselbaar medium wordt opgeslagen. Alles moet dus worden opgeslagen worden op die laptop, wat natuurlijk goed gaat tot de eerst volgende grote ramp waarbij opeens alle beelden verloren zijn.

De accuduur van 2,5 uur moet meestal wel lukken als het LCD uit staat, maar als dat ding toch in de klas gaat kun je beter vanaf de adapter werken en op een statief zetten.

'Zeer goed' is niet echt een goede indicatie van beeldkwaliteit, maar aangezien de gemiddelde klas TL-buizen als lichtbron heeft zullen de kleuren niet erg spankelend zijn.

Wat hier vooral belangrijk is, is het oplossend vermogen omdat je waarschijnlijk een hele klas met leerlingen in beeld wilt hebben. De resolutie van niet-HD camera's is altijd 720x576 pixels (of minder met breedbeeld) wat niet echt veel is. Zien waar iedereen op welk moment kijkt aan de hand van de oogopslag is daarom dan ook vrijwel onmogelijk. Als je dat wil zal je minimaal een tweetal HD-camera's moeten hebben om zo ook te voorkomen dat bepaalde mensen of objecten het beeld blokkeren vanuit een enkel perspectief, maar dat valt een beetje buiten het budget.

Waar je nog niet aan gedacht hebt is het geluid. De ingebouwde microfoon van alle videocamera's zijn ongelofelijk slecht en geef een kaal en blikkerig geluid, helemaal in een ruimte zoals een klaslokaal waar de akoestiek waarschijnlijk niet optimaal is en mensen op allerlei manieren door elkaar geluid produceren.

Het lijkt me in dit geval wel belangrijk dat er nog iets te volgen is van het hele proces in de klas en dat zowel de leraar als de leerlingen verstaanbaar zijn, vooral omdat die eerste waarschijnlijk niet in beeld is. Ook omdat je er interviews mee wilt gaan doen is een ingang voor een externe microfoon eigenlijk wel een must.

Afhankelijk van de grootte van het klaslokaal is er een redelijke kans dat de videocamera een te beperkte kijkhoek heeft om iedereen in beeld te brengen. In dat geval zal je ook nog een groothoek-voorzetlens moeten aanschaffen.

Welk model camera je het beste kan nemen kan ik je niet direct zeggen omdat ik niet thuis ben in dit segment, maar hopelijk kan je iets met deze informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Johnny op 28-01-2008 02:42 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.