Monacor MHD-120 hoorntweeters: Is het wat? en ervaringen.

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb thuis nog een setje Monacor MHD-120 hoorntweeters liggen. Aangezien ik al lang geen zelfbouwprojectje heb gedaan, beginnen mijn handen weer te jeuken.
Klik voor specs

Ik heb deze tweeters nooit horen spelen. Zijn ze de moeite waard om te gebruiken in een PA-zelfbouwprojectje of kan ik beter uit gaan zien naar betere tweeters?
Het doel voor de te bouwen speakers is niet echt duidelijk... We hebben al een prima PA. Het bouwen is dan misschien ook meer voor de lol!
Ik dacht er zelf aan om samen met een 10" of 12" speaker een tweewegspeakers te bouwen. Zou dat lukken, of moet ik toch aan 3-weg gaan denken?

Verwijderd

SPL (1W/1m) 105dB
Is meer als genoeg voor PA (denk aan discotheek/ de betere huis vrouwen). Daarnaast gewoon een 12inch woofer er in met goeie open bass reflex systeem. Rond de 80liter (ligt natuurlijk aan de woofer die hebt gebruikt) en je kan lekker blazen.
3 weg niet aan beginnen. Te moeilijk als beginnede project. Gewoon lekker 2 weg crossfilter er tussen en gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 23:58 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je de response mag geloven is het een prima tweeter om iets leuks mee te doen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.de/de/JPG/400/G/G1/G100230K.jpg

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ja maar zegt die frequency response zoveel? :)
Het klinkt allicht beter dan een piezotweetertje, dat mag ik hopen...
Ik heb twee DAP AB-12 woofers op de kop kunnen tikken, deze lijken mij leuk bij de tweeters passen. Het is zeker niet verstandig een standaard filter te gebruiken? Heb een filter liggen die bij 1500 hz crosst, maar dit is wat laag gezien de tweeter? Tips?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De tweeter wil inderdaad hoger gecrost worden. Minimaal 2 Khz zou ik zeggen. Voor een 12" woofer kan dat nog wel eens lastig worden, maar als het echt moet kan dat misschien wel goed komen :)

Wat je eerst zult moeten doen is de parameters van de woofer moeten achterhalen. Aan de hand daarvan kunnen we denk ik wat meer zeggen.

En na een beetje zoeken vinden we ook die parameters :)

Zoals je kunt zien zakt ie na 2.5 Khz redelijk netjes zelf al in. Je kunt hier denk ik wel af met een 1e orde filter. Tweeter zou ik dan 2e orde doen. Die dip bij 700 Hz is normaal en heeft te maken met de cone breakup.

Wat wel een probleem is: Qts van meer dan 1 :( Daar is eigenlijk geen fatsoenlijke kast mee te maken

[ Voor 40% gewijzigd door voodooless op 28-01-2008 23:14 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?