[XP/Vista64] Ghost 2003 verpest partitietabel in MBR

Pagina: 1
Acties:
  • 1.304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 16:08

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Topicstarter
Situatie:
- dualboot systeem met XP SP2 en Vista Ultimate 64-bit.
- C: XP
- D: data
- H: Vista
- andere stationsletters zijn schijfstations, virtual drives (Daemon tools) en cardreaders

Ik installeerde op C: Ghost 2003 en koos voor het backuppen van mijn C: drive middels een image naar D:
Ghost restart en komt in zijn DOS scherm, maar blijft daar hangen.
Na een restart kies ik ditmaal om deze "corrupte" Ghost DOS-operatie te omzeilen en Windows op te starten, maar PC loopt vast.

Dus ik XP CD erin, restart en "R" kiezen (recovery console). Vervolgens CHKDSK runnen, maar na 1 seconde volgt daar al de foutmelding: "Het station bevat fouten in de mappen" ofzoiets. Geen enkele station schijnt directories te bevatten. Fixmbr commando geeft een waarschuwing dat mijn systeem een aangepaste versie van mbr lijkt te bevatten en dat het fixmbr commando de partitietabel kan verpesten.

Daarom heb ik de fixmbr commando voorlopig achterwege gelaten en ging ik ditmaal booten met een Windows Ultimate Boot CD, waarna ik kon ontdekken dat alle stationsletters veranderd zijn. Alle data op de stations is er gelukkig nog en kan gekopieerd worden.

Situatie nu:
- C: virtual partition van Ghost
- F: XP
- G: Vista

Op de Ghost station C: kan ik een mbr.bin bestand met kladblok openen waarin allerlei onleesbare tekens te zien zijn en ertussen de tekst: "Invalid partition tabel error loading operating system Missing operating system bz"

Ik denk dat het probleem hierdoor is ontstaan:
- tijdens dualboot installatie heeft Vista de XP mbr aangepast.
- Ghost 2003 is een oude versie voor Vista die niet met deze aangepaste mbr kan omgaan

MIJN VRAAG:
1) Hoe krijg ik die virtual partitie van Ghost weg? Ghost werkt namelijk niet als ik die op C: benader.
2) Kan ik veilig fixmbr toepassen binnen de recovery console van XP CD? En vervolgens deze stappen volgen?
3) Hoe groot is de kans dat ik mijn data op oude D: station kwijtraak? Ik heb geen backup ervan, en ik weet het, het is stom van me! :)

Specs: GamePC HTPC Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 08:58

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Je moet ten eerste nooit een fixmbr uitvoeren met een XP cd als je Vista geinstalleerd hebt. Dit doe je dan met de Vista dvd.
Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom XP fixmbr aangeeft dat het aangepaste versie is.

En dat de schijfnamen anders zijn is heel normaal. Je systeem heeft willen booten vanaf de "Ghost virtual partition" en partities waarvan je boor worden in de meeste gevallen altijd aangesproken met C.

[ Voor 31% gewijzigd door ErikRedbeard op 27-01-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Topicstarter
Inmiddels opgelost!
Binnen Windows Ultimate Boot CD heb ik MBRwizard gerund waarna ik zag dat zowel mijn XP als Vista partitie door ghost inactive waren gemaakt. Alleen Ghost partitie was active.

Nu heb ik met MBRwizard deze ghost geinactiveerd en XP geactiveerd, waarna ik direct kon booten in XP.

Geweldige tool, die WUBCD _/-\o_

Eenmaal binnen XP middels Schijfbeheer de Ghost partitie verwijderd

[ Voor 9% gewijzigd door sl1200 op 27-01-2008 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Topicstarter
De vraag is nu nog: hoe maak ik een backup van mijn dualboot systeem???

Het liefst met een soort image programma, maar dat ik na terugzetten image geen opstartproblemen meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sl1200 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:54:
Situatie:
- dualboot systeem met XP SP2 en Vista Ultimate 64-bit.
- C: XP
- D: data
- H: Vista
- andere stationsletters zijn schijfstations, virtual drives (Daemon tools) en cardreaders

Ik installeerde op C: Ghost 2003 en koos voor het backuppen van mijn C: drive middels een image naar D:
Ghost restart en komt in zijn DOS scherm, maar blijft daar hangen.
Na een restart kies ik ditmaal om deze "corrupte" Ghost DOS-operatie te omzeilen en Windows op te starten, maar PC loopt vast.

Dus ik XP CD erin, restart en "R" kiezen (recovery console). Vervolgens CHKDSK runnen, maar na 1 seconde volgt daar al de foutmelding: "Het station bevat fouten in de mappen" ofzoiets. Geen enkele station schijnt directories te bevatten. Fixmbr commando geeft een waarschuwing dat mijn systeem een aangepaste versie van mbr lijkt te bevatten en dat het fixmbr commando de partitietabel kan verpesten.

Daarom heb ik de fixmbr commando voorlopig achterwege gelaten en ging ik ditmaal booten met een Windows Ultimate Boot CD, waarna ik kon ontdekken dat alle stationsletters veranderd zijn. Alle data op de stations is er gelukkig nog en kan gekopieerd worden.

Situatie nu:
- C: virtual partition van Ghost
- F: XP
- G: Vista

Op de Ghost station C: kan ik een mbr.bin bestand met kladblok openen waarin allerlei onleesbare tekens te zien zijn en ertussen de tekst: "Invalid partition tabel error loading operating system Missing operating system bz"

Ik denk dat het probleem hierdoor is ontstaan:
- tijdens dualboot installatie heeft Vista de XP mbr aangepast.
- Ghost 2003 is een oude versie voor Vista die niet met deze aangepaste mbr kan omgaan

MIJN VRAAG:
1) Hoe krijg ik die virtual partitie van Ghost weg? Ghost werkt namelijk niet als ik die op C: benader.
2) Kan ik veilig fixmbr toepassen binnen de recovery console van XP CD? En vervolgens deze stappen volgen?
3) Hoe groot is de kans dat ik mijn data op oude D: station kwijtraak? Ik heb geen backup ervan, en ik weet het, het is stom van me! :)
Dit is heel makkelijk want ik ken dit probleem en het heeft te maken met Vista:

Als je Vista op (H:\) installeerd en in XP is die partitie dus ook H:\ dan weet ik het.

Als je Windows Vista op een andere partitie installeerd heeft Vista de nare eigenschap die partitie als actief te markeren en dus de letter C:\ toe te wijzen.

Dus je hebt een cross-link entry in je MBR of BPB.

Het spijt me heel erg, maar dit zaakje moet toch even opnieuw en daarbij heb ik een hele goede tip als je 2 fysieke schijven hebt.
Installeer beide Windows versies apart op elke harddisk. In de meeste BIOS versies kun je kiezen van welke schijf hij moet opstarten en dan gaat er niets fout. Ik doe het zelf al een jaar zo en ik moet tijdens de POST op F8 drukken voor het bootmenu (de beste bootmanager die er is.......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Topicstarter
Je hebt gelijk, ware het niet dat mijn 2 hardeschijven in RAID 0 draaien (zie signature) ;)

Pagina: 1