externe hdd uitschakelen terwijl pc aan staat

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik gebruik momenteel een externe hdd voor backups (WD5000AAKS in een Antec MX-1 enclosure).
Deze werkt met een externe voeding, over een e-SATA connectie.
Ik gebruik een eigen geschreven script, dat de hdd mount als ik hem aanzet, het backuppen start, en na afloop de disc weer unmount.
Als dat allemaal gedaan is, zet ik achteraan de enclosure de power schakelaar op "off", en stopt de disc dus.
Is deze manier veilig?
Ik kan zo toch geen data corruption veroorzaken, aangezien ik altijd eerst unmount?
Of is er nog iets anders wat ik moet doen voor het uitschakelen, iets als "safely remove device" bij windows?
Ik gebruik debian gnu/linux by the way.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je doet het nu prima. Wat je doet is gelijk aan het uitschakelen van een pc waar de hdd in zou zijn gebouwd. Voor Linux is het net alsof je een usb stick verwijdert. Eerst unmounten zodat eventuele data wordt weggeschreven als dat nog niet gedaan is, bestanden worden gesloten en alles, en dan pas de verbinding sluiten. De Safely remove Hardware van Windows is in feite een unmount procedure.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• phobosdeimos
  • Nu online
Ik was er 95% zeker van, maar toch even checken kan geen kwaad, thanks :)
Misschien in de toekomst toch overschakelen op rdiff-backup ipv een custom script, maar dat bekijk ik nog wel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Je kunt na het maken van de backup en het unmounten van de disk met hdparm ook nog een powerdown of sleep commando geven, waardoor de disk zijn buffers naar disk schrijft en uitschakelt. Hiermee weet je zeker dat je geen data verliest en heeft de harddisk ook een betere manier om tot stilstand te komen: een disk waar je zo de stroom aftrekt maakt over het algemeen een hardere tik dan eentje die in sleep stand van de stroom afgetrokken wordt.

• phobosdeimos
  • Nu online
Oh bedankt, ga ik nu even proberen :)
Je kan kiezen bij hdparm tussen -y en -Y, waarbij de kleine y een "spin down" is, terwijl de grote Y een volledige power off is.
Denk dat ik maar voor de kleine y ga, lijkt me iets minder agressief.
Maar in ieder geval een goeie tip!

* edit: het werkt goed, het uitschakelen van de schijf is nu veel zachter door ze eerst te laten downspinnen

[ Voor 16% gewijzigd door phobosdeimos op 28-01-2008 11:50 ]

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

zou je misschien jou script met ons willen delen, lijkt mij wel interessant heb ook een externe hd voor backups

Keep it simple stupid

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
grote letter Y schakelt de hele schijf uit, wat ook gewoon gebeurt als je je PC afsluit. Dit is dus de juiste manier om je disk stil te zetten. Bij mijn Samsung SP1213C werd dit commando overigens gewoon genegeerd en bleef de disk draaien. De kleine y werkt dan weer wel.
Pagina: 1