Marketing en de reklame wereld, aparte kleine werelden die hun geheimen goed bewaren en niet zo maar hun strategien naar buiten gooien, aangezien een enkel produkt of marketing idee vaak een goed bewaard geheim blijft en het is slechts voor enkele weggelegd, aangezien enkele slechts steeds met goeie ideeen opkomen.
De winnaar van de Gouden Loekie, afgelopen jaar de KPN reclame met "Goeiemoggel" is leuk, vernieuwend en spreekt iedere leeftijd aan. Natuurlijk staat dat reclameburo dan even een tijdje hoog aangeschreven maar geet het maar te doen om met goeie reclame's te blijven komen.
En voor strategische zetten hangt helemaal van het produkt af of de visie van een bedrijf en veel factoren spelen daarbij een rol, budget, onzekerheid over een produkt of het wel of niet aanslaat etc etc. Als ik naar mijn dochter kijk die op het moment op het Media College in Amsterdam zit dan word heel veel creativiteit uit de persoon naar boven gehaald doormiddel van opdrachten, begeleiding en advies. Even een flyer in elkaar rommelen of een videoclip maken word streng beoordeeld op de punten die meegegeven worden in de opdrachten, ongeacht wat er uit voortvloeit. Een website of een flash filmpje maken, eigenlijk alles wat te maken heeft met creativiteit. En ik moet zeggen, gaandeweg zie ik haar steeds meer groeien en progressie maken. Belangrijkste regel is, komt de boodschap over, denkende vanuit een opdrachtgever, in dit geval een leraar en ze maken de leukste dingen tegenwoordig met steeds weer de nieuwste technieken. Het concept zelf is induvidueel en dat is denk ik wat het onderscheid maakt tussen een goeie marketeer of een slechte. Belangrijkste wat ik wel steeds meer terug zie is kennis van zaken/marktonderzoeken en dat doet ze veel zelf tot in de kleinste details.
Met name in winkels kun je dat goed zien, het gaat om de kleinste details. Maar om terug on-topic te gaan wbt de console's. Als ik nu naar de Xbox360, PS3 en de Wii kijk dan zijn MS en Sony veelal meer gericht op nieuwere technieken terwijl Nintendo daar niet zozeer naar kijkt maar liever een lichter produkt afleverd maar wel werkend zonder al te veel hardware fouten, die je wel bij de andere 2 merken vaak terug ziet. Koelings problemen, DVD drive probleem, het OS, steeds andere harde schijf grote, intregeren van HDMI etc etc. Misschien dat ze juist daarom steeds maar weinig produceren om zo sneller in te kunnen springen op nieuwere/betere technieken. De PS2 en de Xbox kende ook al hun problemen destijds, zoals de voedingen maar met name de hacks baart ze natuurlijk steeds meer zorgen. Vandaar denk ik ook de vele verschillende drive's destojds voor de Xbox. En dat blijft hun grootste angst, het kraken van en het mogelijk maken van de games middels kopien te kunnen spelen, want op een gegeven moment zijn game developers het ook zat als steeds maar weer die next gen console gekraakt word want de hardware developers vieren dan wel hoogtij maar de kraan van de omzet voor de game developers gaat dan vrijwel direkt dicht. En zonder game developers geen console's en visa versa. De Xbox was daarin een flop en de PS1&2 ook dus dat zal wel een grote factor spelen.
Maar de vinger erop leggen kun heden ten daags nauwelijks meer, zeker noet als buitenstaander, daar is de wereld wat groot voor geworden, met name de wereld economie, de belangen per bedrijf worden steeds groter dus de informatie word steeds meer in een "kluis" gestopt over het rijlen en zeilen van een bedrijf. En gorte bedrijven moeten oppassen dat ze in goeie en slechte tijden stabiel blijven met hun omzet, want de consrtiums bepalen steeds meer en meer de wereldeconomie, en die interesseren het echt niet of de burger wat langer moet wachten op hun console, zolang hun omzet maar maximaal is en als ze weten dat grondstoffen, als voorbeeld volgende week een paar cent goedkoper worden dan wachten ze daar gewoon op, dat is hun directe winst en dat leverd ze vooral in grote massa's heel veel op. Zoals je ziet, heel veel aspecten spelen in het hele verhaal mee.
Als je nagaat dat er per nacht, in de 4 uur tijd dat alle beurzen in de wereld dicht zijn, met 170 triljoen dollar geschoven word dan zie je hoe investeerders bezig zijn, met het uiteindelijke doel zoveel mogelijk geld te verdienen

En als je weet wat ze daar per clubje aan overhouden per nacht dan val je er stijl vanachter over in je stoel, of de op de grond

En aangezien landelijke belastingdiensten niets van elkaar weten hebben ze vrij spel. Wel kan ik zeggen dat zonder deze clubjes de wereld er niet zo uit had gezien zoals we die nu kennen want feitelijk houden ze iedere economie wereldwijd aan de gang want als veel landen tegelijk een grote recessie tegelijk hebben stort het hele kaartenhuis in elkaar, en daar is niemand bij gebaat. En juist deze durf kapitalisten zorgen er voor dat er steeds meer en sneller technieken beschikbaarder komen. En gelukkig maar want het dient ons uiteindelijk ook aan het eind van de ketting. Ooit begonnen in de VS en is het wereldwijd verspreid, hoe denk je anders dat de VS het allemaal zo lang kan volhouden