Tekorten bij consoles, Opzettelijke marketingtruc?

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik ben een benieuwd wat jullie mening is over die tekorten die er bij de lancering van de Wii en de PS3 waren (en volgens mij ook bij de xbox 360) en die er nu nog steeds zijn voor de Nintendo Wii. Ondanks dat er uiteraard af en toe een pallet in een winkel neergelegd wordt, zijn ze ook vaker ergens uitverkocht. Je moet een rits winkels afgaan om een kans te maken op een Wii. Ze zijn nog steeds slecht leverbaar.

Hier op GoT lees je altijd dat dit opzettelijk gedaan wordt als marketingstrategie. Het idee is dat mensen het apparaat dat slecht leverbaar is graag wil hebben omdat het een 'onbereikbare' status heeft.

Ikzelf kan me hier tot op zekere hoogte wel iets bij voorstellen, maar ik geloof niet in het feit dat dit opzettelijk gedaan wordt. Volgens mij is het voor een fabrikant nooit gunstig om (zoals bij de Wii) langdurig lege winkels te hebben.

Ik denk zelf dat dat marketingverhaal een leuke internetroddel is (die bijna altijd door een tegenstander van een platform wordt ingezet als een aanhanger van een bepaald platform het uitverkocht zijn als succesargument opvoert).

Wat zijn jullie meningen hierover? En als je gelooft dat dit echt een marketingstrategie is, waar baseer je dat dan op? Ik ken redelijk wat marketeers en ik heb nog nooit van die strategie gehoord. Laat staan langdurig zoals bij de Wii.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

JvS schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:52:
Ik ben een benieuwd wat jullie mening is over die tekorten die er bij de lancering van de Wii en de PS3 waren (en volgens mij ook bij de xbox 360)
De PS3 had voor zo ver ik weet geen tekorten bij de lancering (in nederland), de 360 wel.

Ik zie alleen geen reden om niet genoeg wii te produceren. Er zijn geen nieuwe onderdelen zoals de blauwe lasers van de ps3, die de productie kunnen hinderen. Het zijn allemaal onderdelen die in redelijke aantallen te verkrijgen zijn. Dus waarom maken ze niet meer wii's?

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Mensen willen altijd dingen die iedereen wil en heeft, dus als het lijkt alsof een bepaald artikel meestal uitverkocht is dan lijkt het erg populair om er ook 1 te hebben. Dat kan een reden zijn voor de relatief kleine voorraden.

Andere reden kan gewoon zijn dat ze niet verwacht hadden dat het zo'n succes zou zijn en daarom te weinig hebben geleverd.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:00
ik heb hier in rdam daar geen last van.
overal waar ik kom kan ik elke console kope.
soms liggen er 10 soms 100 maar er ligt er altijd wel 1

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Arm1n schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:57:
[...]

De PS3 had voor zo ver ik weet geen tekorten bij de lancering (in nederland), de 360 wel.

Ik zie alleen geen reden om niet genoeg wii te produceren. Er zijn geen nieuwe onderdelen zoals de blauwe lasers van de ps3, die de productie kunnen hinderen. Het zijn allemaal onderdelen die in redelijke aantallen te verkrijgen zijn. Dus waarom maken ze niet meer wii's?
De PS3 had geen tekorten omdat er bij de launch niet echt een run op was, bij de lokale Bart Smit stond er een rij van hier tot tokyo toen de Xbox360 uit kwam, voor de PS3 heb ik geen hond op straat gezien hier. Met de introductie van de Wii was het ook een gekkehuis.

De PS3 was nog gewoon op voorraad de volgende dag, de Xbox360 en Wii waren uitverkocht.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minder voorraden leveren dan er vraag is is over het algemeen iets wat dan tevoren wordt bepaald, omdat het dan juist de status geeft; kijk naar de Halo limited editie met helm, of andere zeldzame edities. Als uniciteit te halen is, wordt dat echt wel van de daken geschreeuwd.

Het lijkt me meer dat ze de vraag simpelweg niet aankunnen: je gaat niet de winkel leeghouden met het risico dat je concurrent zijn spullen wel beschikbaar heeft en het risico dat je jouw product uiteindelijk helemaal niet meer verkoopt.

Overigens heb ik al tijden een Wii staan, had er niet om gevraagd, zelfs niet aan gedacht: een vriend had bij 6 winkels pre-ordered om een beetje snel aan de beurt te zijn, en had er vlak na release daardoor een teveel. Wat dat betreft: als je maar graag genoeg wil is er blijkbaar altijd aan te komen (Dan lift ik wel mee :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Arm1n schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:57:
[...]
Ja je kan het omdraaien. Ik denk dat er wel reelere verklaring voor de tekorten zijn. Te weinig productiecapaciteit. Wellicht wordt het te duur geacht om een extra lijn of fabriek in te schakelen. De tekorten zijn volgens mij ook niet zo dramatisch dat het nodig is om veel geld in productie te steken, De vraag zou binnenkort wel wat afnemen. Het kan overigens ook een logistiek probleem zijn.

Een fabriek inrichten om dan na twee maanden niet meer nodig te zijn, is natuurlijk zonde. Al zijn tekorten natuurlijk funest voor de verkopen. Ik zou zelf denken dat je altijd zoveel mogelijk wilt verkopen en daarom geen tekorten wilt hebben.

Ik begrijp ook dat mensen het een leuke verklaring vinden. Hij bekt lekker en het klinkt wel cool. Maar ik ken eigenlijk alleen maar mensen die het elkaar een beetje naroepen...

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 27-01-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

De mensen die beweren dat er bewust tekorten gecreëerd worden snappen volgens mij niet goed hoe moeilijk de logistieke kant van heel die distributieketen is.

Zoals hierboven vermeld ga je niet zomaar eventjes een nieuwe productielijn starten omdat er gedurende een maand (= de feestdagen) veel meer verkocht wordt: die kosten KAN je er simpelweg NIET uithalen. Daarnaast moet er personeel aangenomen worden om die distributielijnen te bemannen, je hebt veel meer opslag nodig, en je moet extra transportmiddelen inzetten om alles te vervoeren en bij je winkelier te krijgen. Zodra je tekorten dan voorbij zijn zit je dan plots ook met een gigantisch productieoverschot.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Ik stond er van versteld dat er de weken na de launch van de Wii hier in België er nog steeds een schreinend tekort was aan Nunchucks. En ik snap niet hoe dat kan, de Wii is imho een console die écht een pak plezanter is als je met 2 of meer speelt en er zijn heel wat spellen die het gebruik van de Nunchuck vereisen. Dus dat was wel een beetje een domper op de pret...
Ik snap natuurlijk wel de situatie met de productielijnen, maar langs de andere kant had Nintendo ook gewoon de voorraad Nunchucks wat kunnen opdrijven voor de launch. Maar misschien had men het succes van de Nunchuck wat onderschat, who knows...

Anywayz, om te zeggen dat tekorten creëren een opzettelijke marketingruc is, is imho niet waar tenzij dan bij limited collector editions...

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het lijkt me heel erg sterk dat er bewust tekorten worden gemaakt. Geen console verkopen betekent ook geen spellen verkopen, en daar wordt juist de meeste winst op gemaakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Ik denk dat het een samenvoeging van marketing en onderproductie is. Je gaat ook niet voor een jaartje een fabriekje bij bouwen. Maar als het aanbod minder is word de vraag steeds groter.

Dus en de productiekosten blijven relatief laag voor nintendo en de vraag blijft hoog.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boeboe schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:34:
De mensen die beweren dat er bewust tekorten gecreëerd worden snappen volgens mij niet goed hoe moeilijk de logistieke kant van heel die distributieketen is.

Zoals hierboven vermeld ga je niet zomaar eventjes een nieuwe productielijn starten omdat er gedurende een maand (= de feestdagen) veel meer verkocht wordt: die kosten KAN je er simpelweg NIET uithalen. Daarnaast moet er personeel aangenomen worden om die distributielijnen te bemannen, je hebt veel meer opslag nodig, en je moet extra transportmiddelen inzetten om alles te vervoeren en bij je winkelier te krijgen. Zodra je tekorten dan voorbij zijn zit je dan plots ook met een gigantisch productieoverschot.
In je onderste redenering heb je gelijk: er wordt niet een extra fabriek ingericht die over 2 maanden weer ontmanteld kan worden. Dus wat dat betreft heb je gelijk, maar er worden wel degelijk bewust tekorten gecreerd (althans of dat nu zo is weet ik niet, maar dit is in het verleden wel gebeurd).

Sterker nog: Nintendo wrote the book on that one... hun manier op grip te houden op de waardeketen door leveringen van hun 8-bit destijds maar mondjesmaat toe te laten is nog steeds een schoolvoorbeeld van het ondermijnen van 'bargaining power' van de winkeliers (wordt regelmatig in literatuur over dit onderwerp dan ook als voorbeeld aangehaald).

En bargaining power wil in deze kortweg zeggen dat winkels eisen gaan stellen aan Nintendo (over bijvoorbeeld prijsstelling of leveringsvoorwaarden). Door winkeliers aan een kort lijntje te houden (altijd tekorten) kun je ze dus een toontje lager laten zingen, want dan zijn ze namelijk erg van je afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Lijkt me een beetje vergezocht, zeker als je bedenkt dat 'normale' mensen een spelcomputer kado doen ofzo gewoon een winkel binnen lopen, en als ze dan een rij met xbxo360s zien staan en er geen wii te krijgen is er dus vandoor gaan met de xbox360.

Ik denk dat ze het voorzichtig aan hebben gedaan omdat de vorige nintendo systemen het niet zo goed hadden gedaan.

En de verklaring voor waarom de PS3 zo slecht verkrijgbaar is heb ik niet :P .

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Er zijn geen tekorten geweest... de inkoop(winkel)/verspreiding(nintendo) is gewoon anders gedaan.

Net over de grens in Duitsland was de Wii vanaf de launch wekelijks gewoon verkrijgbaar (pallets met tig dozen..).

Wat mij betreft een marketingtruc ; ik ben er één gaan halen en bij de 2e poging had ik er een zónder reservering, dus zo moeilijk was het niet. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Michael Knight op 28-01-2008 13:01 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

In het geval van de Wii is het echt geen marketing truck, dat ding is al mega populair en verkoopt gewoon als een gek.
Ze lopen ongelovelijk veel verkoop mis op het moment dat hij op is. Daar hebben ze echt geen baat bij. In het geval van duurdere apparaten zou het eventueel kunnen werken zon strategie, maar een mainstream apparaat als de Wii. Nee echt niet. Die willen ze juist zo breed verspreid mogelijk.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeanLucPicard schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:51:
Lijkt me een beetje vergezocht, zeker als je bedenkt dat 'normale' mensen een spelcomputer kado doen ofzo gewoon een winkel binnen lopen, en als ze dan een rij met xbxo360s zien staan en er geen wii te krijgen is er dus vandoor gaan met de xbox360.

Ik denk dat ze het voorzichtig aan hebben gedaan omdat de vorige nintendo systemen het niet zo goed hadden gedaan.

En de verklaring voor waarom de PS3 zo slecht verkrijgbaar is heb ik niet :P .
Er moet dan ook aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan, wil deze strategie lukken, en met de huidige concurentie op de consolemarkt is de situatie minder ideaal dan ten tijde van de 8-bit.
Toen was een nee-verkoop gewoon keihard omzetverlies, want dan ging de klant naar een andere winkel voor hetzelfde produkt.

Maar een luxe product met een hoge "hype"gehalte is een spelcomputer zeker en ik ben het niet met je eens dat mensen die in een winkel geen Wii treffen tegen elkaar zeggen: nou laten we dan maar een PS3 nemen. Nee, die gaan een deur verder vragen of er daar nog Wii's zijn. En nog een deur verder, etc... (getuige de vele posts op het wii topic over verkrijgbaarheid van de Wii; ik heb daar nog nergens gelezen dat mensen de slechte verkrijgbaarheid zo zat waren dat ze besluiten een andere console te kopen...). Mensen hebben van tevoren in hun hoofd welk systeem ze willen en switchen in de winkel dan niet zo makkelijk als jij denkt...

Over voorzichtig aan doen: dat lijkt mij dan weer onzin, een beetje marketingafdeling kan behoorlijk goed de markvraag peilen en dan is het aanbod daarop afstemmen niet zo'n hele grote opgave meer. Je kunt er altijd naast zitten, maar niet met zulke hoeveelheden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Michael Knight schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:59:

Wat mij betreft een marketingtruc ; ik ben er één gaan halen en bij de 2e poging had ik er een zónder reservering, dus zo moeilijk was het niet. :)
Dat betekent dus dat je minimaal een winkel bent ingelopen (en wellicht meer) waar hij niet verkrijgbaar was. Dat is dus een gebrek aan levering. Tekort betekent niet dat hij helemaal niet verkrijgbaar is, maar gewoon matig (je moet winkels aflopen of toevallig een iwnkel in gaan waar hij niet uitverkocht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Collaborator schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:03:
In het geval van de Wii is het echt geen marketing truck, dat ding is al mega populair en verkoopt gewoon als een gek.
Ze lopen ongelovelijk veel verkoop mis op het moment dat hij op is. Daar hebben ze echt geen baat bij. In het geval van duurdere apparaten zou het eventueel kunnen werken zon strategie, maar een mainstream apparaat als de Wii. Nee echt niet. Die willen ze juist zo breed verspreid mogelijk.
Is voor Nintendo alleen maar uitgestelde verkoop. De klant wil toch wel een Wii... nu en over een maand nog wel. Ze willen alleen maar de winkeliers even peentjes laten zweten, zodat die wat intomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:52:

Wat zijn jullie meningen hierover? En als je gelooft dat dit echt een marketingstrategie is, waar baseer je dat dan op? Ik ken redelijk wat marketeers en ik heb nog nooit van die strategie gehoord. Laat staan langdurig zoals bij de Wii.
Welke marketeers ken je dan ? Die concepten bedenken of van winkel ketens zelf ?

Wat je tegenwoordig ziet is dat veel winkels je lokken met actie's of aankondigingen van nieuwe apparaten in hun winkel voor een algemene release. Een winkel die daar nogal een handje van heeft is de Media Markt, aanbiedingen in hun folder zetten en als jer dan bij openingstijd komt dan zggen ze gerust, uitverkocht of dat ze de zending niet binnen hebbeb gekregen.

Dit word vaak bewust gedaan om je zo naar een winkel te "lokken" met de verwachting dat je dan toch wel iets anders koopt.

Zo heeft de supermarkt ook al jarenlang hun winkels ingericht op commercie, achterin de noodzakelijke alledaagse goederen en je mag dan eerst langs de luxe artikelen.

Wat aangaat de console's kan het zijn dat winkeliers gevoelig zijn voor kortingen of datgene wil verkopen waar ze het meest aan verdienen, zoals het ook gaat bij andere hardware. Daarbij kan een rol spelen dat op Xbox360 games meer word verdiend dan op een Wii game. Voor grote ketens maakt dit wat minder uit, aangezien die hun omzet moeten halen uit het totaal maar voor kleinere winkels kan dat wel een reden zijn.

En ach, marketing tegenwoordig is zo doorgeslagen dat mensen er wel steeds waakzamer zijn voor truukjes, een goeie belt gewoon eerst even de winkel op voor een eventuele voorraad en laat er desnoods 1 op op zij zetten. Ik ga allang geen winkels meer af voor producten, mede juist door dit soort marketing truken, een beller is sneller.

De tendens die verwacht word is dat grote winkelketen steeds meer uit de gratie raken en de consument juist steeds weer meer de kleinere zelfstandige op zoekt, met name voor eerlijk advies en vanwege de vaak toch wat meer persoonlijke klantenbinding/verstandhouding, wat gelukkig steeds weer meer gaat tellen dan het onpersoonlijke gedrag van de grotere ketens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03

NoTimeRemains

I know

nou het lijkt me een marketing truc...
stel je bent Nintendo. je maakt een concept voor een console, en men is er wilt over (Wii). dan maakt een een team toch een releasedate. dan begint de fabriek toch de consoles te spugen als een malle of niet?
mij lijkt het gewoon veel verstandiger als je er simpelweg niet genoeg hebt dat je dan nog even wacht. ik bedoel hoe meer mensen je tevreden kan stellen hoe beter of niet?

en daarnaast ik bedoel bijv. de Wii is vaak genoeg in het nieuws geweest door de tekorten.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:05:
[...]

Er moet dan ook aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan, wil deze strategie lukken, en met de huidige concurentie op de consolemarkt is de situatie minder ideaal dan ten tijde van de 8-bit.
Toen was een nee-verkoop gewoon keihard omzetverlies, want dan ging de klant naar een andere winkel voor hetzelfde produkt.

Maar een luxe product met een hoge "hype"gehalte is een spelcomputer zeker en ik ben het niet met je eens dat mensen die in een winkel geen Wii treffen tegen elkaar zeggen: nou laten we dan maar een PS3 nemen. Nee, die gaan een deur verder vragen of er daar nog Wii's zijn. En nog een deur verder, etc... (getuige de vele posts op het wii topic over verkrijgbaarheid van de Wii; ik heb daar nog nergens gelezen dat mensen de slechte verkrijgbaarheid zo zat waren dat ze besluiten een andere console te kopen...). Mensen hebben van tevoren in hun hoofd welk systeem ze willen en switchen in de winkel dan niet zo makkelijk als jij denkt...

Over voorzichtig aan doen: dat lijkt mij dan weer onzin, een beetje marketingafdeling kan behoorlijk goed de markvraag peilen en dan is het aanbod daarop afstemmen niet zo'n hele grote opgave meer. Je kunt er altijd naast zitten, maar niet met zulke hoeveelheden lijkt me.
Hangt er een beetje vanaf wat voor mensen je in je gedachten hebt natuurlijk, stel je hebt ouders die een spelcomputer voor hun zoontje of neefje or whatnot voor hun verjaardag of kerst gaan kopen is natuurlijk een heel ander idee als een persoon die doelbewust zo'n ding gaat halen.

Ook lijkt het voor mij logisch dat als je met je vorige spelcomputers flink tegenvallende winst hebt gedraaid dat je dan probeert zoveel mogelijk de kosten te drukken en zo weinig mogelijk risico's wil nemen, maar then again ik ben geen CEO van nintendo :P .
En kennelijk hebben ze de markt dus niet goed ingeschat aangezien die dingen een tijd niet te krijgen waren (waardebonnen met kerst) .

Dit blijft natuurlijk gissen, maar goed dit hele topic is speculatie :P .

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:14:
[...]

Welke marketeers ken je dan ? Die concepten bedenken of van winkel ketens zelf ?
Nou, toevallig ken ik van beide soorten wel mensen. Maar die eersten hebben vaak ook echt een marketing of communicatiegerichte studie gedaan :). Winkelmarketing is iets op een heel ander niveau en die mensen heb ik nog nooit over tekorten creeeren horen praten ;). Die hebben het meer over inrichting, locatie en productaanbod met de doelgroep in het achterhoofd. Zit niet zo heel veel spannende strategie achter. Ik werk zelf in een redelijk communicatie/commerciele functie bij een multinational. Vanuit daar ken ik ook wat mensen. Het is niet zo dat ik "de grote" marketeer ken ofzo, ik kom gewoon weleens in aanraking met mensen die ik hoger inschat dan een gemiddelde forumconspiratist zegmaar ;).

Ik vroeg me verder gewoon af of iemand me op een fatsoenlijke bron kon wijzen die dit als een succesvolle strategie benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:34:
Sterker nog: Nintendo wrote the book on that one... hun manier op grip te houden op de waardeketen door leveringen van hun 8-bit destijds maar mondjesmaat toe te laten is nog steeds een schoolvoorbeeld van het ondermijnen van 'bargaining power' van de winkeliers (wordt regelmatig in literatuur over dit onderwerp dan ook als voorbeeld aangehaald).
Ehm, had dit niet meer met eisen aan winkels stellen te maken? Dat doet Bose nu bijvoorbeeld ook. Je mag het spul alleen verkopen als je "gecertificeerd dealer" bent (en dan moeten de speakers in een eigen bose hoekje komen en worden ze ten alle tijden alleen tegen adviesprijs verkocht.

Bose houdt daarmee hun reputatie flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03

NoTimeRemains

I know

en de kwaliteit van Bose is nergens een op een met een andere setje te meten....

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:28:
[...]
Ehm, had dit niet meer met eisen aan winkels stellen te maken? Dat doet Bose nu bijvoorbeeld ook. Je mag het spul alleen verkopen als je "gecertificeerd dealer" bent (en dan moeten de speakers in een eigen bose hoekje komen en worden ze ten alle tijden alleen tegen adviesprijs verkocht.

Bose houdt daarmee hun reputatie flink omhoog.
Beetje hetzelfde natuurlijk. De kern van de boodschap is in ieder geval dat Nintendo in een dergelijke situatie de partij is die in staat is eisen te stellen, want zij hebben de touwtjes in handen, zij hebben de macht. En daarmee dansen de overige partijen in de waardeketen naar hun pijpen: "verplicht" adviesprijs hanteren, speciaal nintendo-hoekje, meer schapruimte, etc. etc.
Dit is het tegenovergestelde van een situatie waarbij winkeliers meer grip en macht krijgen in de waardeketen en zij degenen zijn de een eisenpakket neerleggen.

Met een bewust tekort creeren kun je de macht als leverancier bij jezelf houden. In plaats van dat winkeliers met eisen komen over korting of iets dergelijks zijn ze te druk met smeken om levering van een paar extra consoles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:25:
[...]

Ik vroeg me verder gewoon af of iemand me op een fatsoenlijke bron kon wijzen die dit als een succesvolle strategie benoemt.
Marketing en de reklame wereld, aparte kleine werelden die hun geheimen goed bewaren en niet zo maar hun strategien naar buiten gooien, aangezien een enkel produkt of marketing idee vaak een goed bewaard geheim blijft en het is slechts voor enkele weggelegd, aangezien enkele slechts steeds met goeie ideeen opkomen.

De winnaar van de Gouden Loekie, afgelopen jaar de KPN reclame met "Goeiemoggel" is leuk, vernieuwend en spreekt iedere leeftijd aan. Natuurlijk staat dat reclameburo dan even een tijdje hoog aangeschreven maar geet het maar te doen om met goeie reclame's te blijven komen.

En voor strategische zetten hangt helemaal van het produkt af of de visie van een bedrijf en veel factoren spelen daarbij een rol, budget, onzekerheid over een produkt of het wel of niet aanslaat etc etc. Als ik naar mijn dochter kijk die op het moment op het Media College in Amsterdam zit dan word heel veel creativiteit uit de persoon naar boven gehaald doormiddel van opdrachten, begeleiding en advies. Even een flyer in elkaar rommelen of een videoclip maken word streng beoordeeld op de punten die meegegeven worden in de opdrachten, ongeacht wat er uit voortvloeit. Een website of een flash filmpje maken, eigenlijk alles wat te maken heeft met creativiteit. En ik moet zeggen, gaandeweg zie ik haar steeds meer groeien en progressie maken. Belangrijkste regel is, komt de boodschap over, denkende vanuit een opdrachtgever, in dit geval een leraar en ze maken de leukste dingen tegenwoordig met steeds weer de nieuwste technieken. Het concept zelf is induvidueel en dat is denk ik wat het onderscheid maakt tussen een goeie marketeer of een slechte. Belangrijkste wat ik wel steeds meer terug zie is kennis van zaken/marktonderzoeken en dat doet ze veel zelf tot in de kleinste details.

Met name in winkels kun je dat goed zien, het gaat om de kleinste details. Maar om terug on-topic te gaan wbt de console's. Als ik nu naar de Xbox360, PS3 en de Wii kijk dan zijn MS en Sony veelal meer gericht op nieuwere technieken terwijl Nintendo daar niet zozeer naar kijkt maar liever een lichter produkt afleverd maar wel werkend zonder al te veel hardware fouten, die je wel bij de andere 2 merken vaak terug ziet. Koelings problemen, DVD drive probleem, het OS, steeds andere harde schijf grote, intregeren van HDMI etc etc. Misschien dat ze juist daarom steeds maar weinig produceren om zo sneller in te kunnen springen op nieuwere/betere technieken. De PS2 en de Xbox kende ook al hun problemen destijds, zoals de voedingen maar met name de hacks baart ze natuurlijk steeds meer zorgen. Vandaar denk ik ook de vele verschillende drive's destojds voor de Xbox. En dat blijft hun grootste angst, het kraken van en het mogelijk maken van de games middels kopien te kunnen spelen, want op een gegeven moment zijn game developers het ook zat als steeds maar weer die next gen console gekraakt word want de hardware developers vieren dan wel hoogtij maar de kraan van de omzet voor de game developers gaat dan vrijwel direkt dicht. En zonder game developers geen console's en visa versa. De Xbox was daarin een flop en de PS1&2 ook dus dat zal wel een grote factor spelen.

Maar de vinger erop leggen kun heden ten daags nauwelijks meer, zeker noet als buitenstaander, daar is de wereld wat groot voor geworden, met name de wereld economie, de belangen per bedrijf worden steeds groter dus de informatie word steeds meer in een "kluis" gestopt over het rijlen en zeilen van een bedrijf. En gorte bedrijven moeten oppassen dat ze in goeie en slechte tijden stabiel blijven met hun omzet, want de consrtiums bepalen steeds meer en meer de wereldeconomie, en die interesseren het echt niet of de burger wat langer moet wachten op hun console, zolang hun omzet maar maximaal is en als ze weten dat grondstoffen, als voorbeeld volgende week een paar cent goedkoper worden dan wachten ze daar gewoon op, dat is hun directe winst en dat leverd ze vooral in grote massa's heel veel op. Zoals je ziet, heel veel aspecten spelen in het hele verhaal mee.

Als je nagaat dat er per nacht, in de 4 uur tijd dat alle beurzen in de wereld dicht zijn, met 170 triljoen dollar geschoven word dan zie je hoe investeerders bezig zijn, met het uiteindelijke doel zoveel mogelijk geld te verdienen :) En als je weet wat ze daar per clubje aan overhouden per nacht dan val je er stijl vanachter over in je stoel, of de op de grond :) En aangezien landelijke belastingdiensten niets van elkaar weten hebben ze vrij spel. Wel kan ik zeggen dat zonder deze clubjes de wereld er niet zo uit had gezien zoals we die nu kennen want feitelijk houden ze iedere economie wereldwijd aan de gang want als veel landen tegelijk een grote recessie tegelijk hebben stort het hele kaartenhuis in elkaar, en daar is niemand bij gebaat. En juist deze durf kapitalisten zorgen er voor dat er steeds meer en sneller technieken beschikbaarder komen. En gelukkig maar want het dient ons uiteindelijk ook aan het eind van de ketting. Ooit begonnen in de VS en is het wereldwijd verspreid, hoe denk je anders dat de VS het allemaal zo lang kan volhouden ;)
Pagina: 1