Barebone slijt 4 hd's binnen 1 jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tomhuuuuu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01-2025
M'n bareboontje draait zo'n 4 jaar al dienst, maar het laatste jaar slijt die inmiddels al 3 harddisk's en de vierde komt er aan, vandaar deze post. Ik snap het niet.

Symptomen zijn bij alle hd's ongeveer hetzelfde. Het begint met windows erg traag opstarten en blijft dan vaak hangen in het scherm met die zoevende horizontale streep. Als je dan herstart kan die soms wel gewoon weer als normaal windows opstarten. Maar het andere alternatief is ook wel dat ie de hele HD niet meer kan vinden en het eindigt dan:

PXE-M0F: Exiting NVIDIA Boot Agent
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Met alle vorige HD's heb ik dan vaak diagnostische sofware (met reparatie) laten draaien en/of windows opnieuw installeren of image terug laten laden. Vaak dan doet ie het weer een paar keer en vervalt ie weer in de oude traditie van problemen. Diagnostische software bevestigde altijd een error.

Het moment dat ik de disk besluit te RMA'en is dat er ook bij het starten een regelmatige tik te horen is (tik....tik....tik....tik...enz.):

Inmiddels heb ik RMA gestuurd:
Maxtor diamond max plus 9, 200gb
2 x Samsung Spinpoint T133, 400 gb
en dan nu beginnen de problemen ook met:
Seagate Barracuda 7200.10, 400 gb

Voor alle 3 de HD heb ik een “nieuwe” terug ontvangen en van Samsung zelfs via de winkel. Echt stuk waren ze dus wel.

Maar wat kan nu de reden zijn hiervoor? Is het een defecte ide-controller, driver probleem wellicht of software wat ik gebruik?

Mijn systeem:
MSI Mega 180 (Athlon XP 3000+/ Twinmos 1GB)
NEC 2500 DVD
Seagate Barracuda 7200.10, 400 gb (IDE)
Windows XP SP2

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
Gokje, warmte misschien?

Installeer SpeedFan eens, en kijk eens hoe warm de schijf wordt onder zware load.

Als schijven te heet worden kunnen ze ook kapot gaan namelijk. En de ventilatie is in zo'n klein kastje al niet erg goed.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Slechte voeding? Woon je naast de Betuwelijn?
Gokje, warmte misschien?
Neenee, een onderzoek van Google wees uit dat warmte geen enkele rol speelt bij het al dan niet uitvallen van een harddisk.

[ Voor 64% gewijzigd door Sebazzz op 27-01-2008 20:19 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• hupie679
  • Laatst online: 14:24
Ik denk eerder aan een voeding die brak aan het worden is. Controleer in je BIOS of met behulp van andere programmaatjes zoals Speedfan wat het voltage is van de verschillende voedingslijnen. Ik weet niet uit me hoofd welke er belangrijk zijn en hoeveel ze mogen afwijken, maar dat weten de andere tweakers hier wel.
En als je een echte tweaker bent dan pak je de multimeter erbij natuurlijk :P

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• tomhuuuuu
mmhhh...nee ik heb niet de indruk dat het warmte kan zijn. Ik game er niet mee en gebruik het voornamelijk als htpc. Misschien 60 graden max. CPU, in kast is het lager.

en ik woon ook niet naast betuwe lijn...

voeding is standaard en er is alleen een tv kaart bijgeprikt. En het is ook niet dat ie automatisch herstart ofzo, omdat het "te veel" wordt...

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Is je computer's voeding geaard aangesloten?

• tomhuuuuu
Voeding zou wel vervelend zijn...is geen standaard formaat. Kan gelijk de barebone weg.

Als ik het goed begrijp kan de voeding een te laag of te hoog voltage doorgeven wat schadelijk is voor de hd? Ik had daar trouwens wel een bijbehorend MSI programaatje van, momenteel niet geinstalleerd maar bij vorige HD's wel. Kan me geen melding herinneren. Maar misschien dan Speedfan eens proberen...

• tomhuuuuu
FireMotion schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:31:
Is je computer's voeding geaard aangesloten?
Voeding zat standaard aangeslten op barebone, van een aparte geaardheid kan ik niks zeggen.

De barebone is trouwens niet geaard op het stopcontact aangesloten, zou dat kunnen uitmaken?

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09-2025
tomhuuuuu schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:36:
[...]

Voeding zat standaard aangeslten op barebone, van een aparte geaardheid kan ik niks zeggen.

De barebone is trouwens niet geaard op het stopcontact aangesloten, zou dat kunnen uitmaken?
:)
dat bedoelt ie ook te vragen ;)

computers moeten altijd geaard aangesloten worden!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
tomhuuuuu schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:36:
[...]De barebone is trouwens niet geaard op het stopcontact aangesloten, zou dat kunnen uitmaken?
Veel kans dat het daaraan ligt, alles waar een geaarde stekker aan hangt heeft nood aan aarding.
Warmte zou ik trouwens niet 100% uitsluiten, als je barebone bijvoorbeeld door het TV-kaartje geen airflow meer heeft rond de HDD, kan die daar toch wel flink van afzien (google's onderzoek zegt niet dat warmte geen invloed heeft, men heeft niet gekeken naar extreem hete HDD's).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tomhuuuuu
Allright, nooit geweten dat geaardheid zo belangrijk was. Zit ik met m'n niet geaarde stopcontacten...

Speedfan is trouwens wel een informatief programmaatje zeg. Het volgende kon ik ontdekken in volgelvlucht:
  • HD is goed bevonden (zegt trouwens diagn. tool van Seagate nu ook nog)
  • temparatuur is 40-50 graden
  • 1 fan ziet ie alsaf die niet draait (ben bijna zeker van wel, maar ga toch controleren)
  • en die voltages (snap ik niet veel van):
  • Bijna zijn van alle sample getallen inj de buurt van de sensor getallen op 2 na. 1 sample op 0 terwijl sensor op 1.8 en 1 sample op 5.8 terwijl sensor op 12+.
Nou ik zal wel eens kijken of ik m'n stopcontact kan aarden...en probeer me nog iets te verdiepen in Speedfan wellicht wordt ik daar nog iets wijzer van.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-02 22:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

tomhuuuuu schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:05:
Allright, nooit geweten dat geaardheid zo belangrijk was. Zit ik met m'n niet geaarde stopcontacten...

Speedfan is trouwens wel een informatief programmaatje zeg. Het volgende kon ik ontdekken in volgelvlucht:
  • HD is goed bevonden (zegt trouwens diagn. tool van Seagate nu ook nog)
  • temparatuur is 40-50 graden
  • 1 fan ziet ie alsaf die niet draait (ben bijna zeker van wel, maar ga toch controleren)
  • en die voltages (snap ik niet veel van):
  • Bijna zijn van alle sample getallen inj de buurt van de sensor getallen op 2 na. 1 sample op 0 terwijl sensor op 1.8 en 1 sample op 5.8 terwijl sensor op 12+.
Nou ik zal wel eens kijken of ik m'n stopcontact kan aarden...en probeer me nog iets te verdiepen in Speedfan wellicht wordt ik daar nog iets wijzer van.
Bij de kijkshop heb je voor enkele euro's geaarde stekkerdozen. Of je je stopkontakt aan de muur niet geaard.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• tomhuuuuu
azerty1234 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:09:
[...]

Bij de kijkshop heb je voor enkele euro's geaarde stekkerdozen. Of je je stopkontakt aan de muur niet geaard.
Okay, ik had expres een niet geaarde stekkerdoos gekocht omdat het stopcontact ook niet geaard was. Schijnbaar maakt dat dus niet uit.

Allemaal bedankt voor de berichten, hopelijk zal dit het verhelpen.

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 19:12
Ik heb 3 Hdd's in me computer en de tempraturen van de Hdd's komen nooit boven de 40 graden uit.

Mijnes zitten op,

schijf 1: 30 graden
schijf 2: 34 graden
schijf 3: 39 graden

Mij is verteld als de schijven warmer worden dan 40 graden dat de levensduur naar beneden gaat.

HDD: Veel fabrikanten geven een graad of 50 op als maximumtemperatuur. Voor HD’s geldt dat warmte vooral invloed heeft op levensduur, en iets minder op stabiliteit. Over het algemeen kun je aannemen dat <5400RPM schijven geen koeling nodig hebben, dat 7200RPM schijven niet in stilstaande lucht mogen hangen (en dus met lichte airflow genoegen nemen) en dat 10KRPM schijven een koeler nodig hebben.

Bron: http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/22509

Succes ermee!

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

tomhuuuuu schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:30:
[...]

Okay, ik had expres een niet geaarde stekkerdoos gekocht omdat het stopcontact ook niet geaard was. Schijnbaar maakt dat dus niet uit.

Allemaal bedankt voor de berichten, hopelijk zal dit het verhelpen.
Een geaard stopcontact maakt zeker wel uit. Als je een geaarde stekkerdoos op een ongeaard stopcontact aansluit is de aarding weg, omdat die dan gewoon niet aangesloten is. De enige oplossing is dan dus om door een elektricien je stopcontacten om te laten bouwen (waarschijnlijk moeten er dan ook draden worden getrokken voor de aarde denk ik). Een pc ongeaard aansluiten is echt niet goed, het kan goed gaan, maar het kan ook flink fout gaan.

Dat jij niet veel snapt van die voltages maakt niet zoveel uit, post ze toch maar hier, de mensen hier snappen er wel wat van. Er is natuurlijk ook nog kans dat je voeding brak is, dat komt met goedkopere voedingen (die vaak in kant en klare oplossingen/barebones worden gebruikt) vrij vaak voor, dan is ie gewoon dood, en zit er niets anders op dan een nieuwe van een goed A-merk te kopen. Vergis je niet, voor barebone formaten zijn er ook echt wel losse voedingen te verkrijgen, niet voor alle formaten natuurlijk, maar ze zijn er zeker wel.

EDIT: @Mobb_Deep: Een temperatuur van 40-50 graden is echt niet erg. Google heeft met onderzoek aangetoont dat hoge temperaturen niet erg zijn, en dit is zelfs nog binnen de specificaties van de fabrikant. Temperaturen van 60-70 graden waren veel zorgelijker geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door XplodingForce op 27-01-2008 23:31 ]

Everybody lies

• tomhuuuuu
Het zou idd fijn zijn als iemand mij zou kunnen zeggen of de voeding al ten einde is aan de hand van de uitgelezen voltages via Speedfan:

+2.5V: ..... 2,63V
Vcore: ..... 1,64V
+3.3V: ..... 3,42V
+5V: ........ 5,00V
+12V: ...... 5,81V

+3.3V: ..... 3,56V
+1.5V: ..... 1,52V
+1.8V: ..... 0,00V

Alvast dank.

Verwijderd

huh die +12V...... 5,81V ???

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Uitleesfout verwacht ik, anders zou je wel heel wat meer problemen hebben.

• tomhuuuuu
Nee het is geen typfoute... ik vond het verschil ook al erg groot. Maar ik heb geen gevoel van wat het betekent...

• tomhuuuuu
of zou ik het met een ander programma moeten controleren?

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 11:02
Ik heb met een HTC pc ook 2x die melding gehad, hardeschijf was daar niet beet te pakken zo heet....
PC stond overigens in een kast.
Was pas verholpen na afkoelen + volledige reïnstallatie van windows.

Dus voortaan laten we de kast open, en nu nooit meer problemen.
Mooraal: Een hitte probleem is zeer waarschijnelijk in jouw geval

• tomhuuuuu
Speedfan geeft als temp voor HD 39 graden aan...

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:57

link_mario

Ofwa?

tomhuuuuu schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:15:
Kan goed zijn dat je sensor brak is, dat ie dus óf te warm óf te koud uitleest! Van die tempratuur sensortjes ben ik niet zo weg, de meeste waar ik ervaring mee had waren kortweg brak.

[ Voor 17% gewijzigd door link_mario op 28-01-2008 22:21 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
multimeter erbij pakken en ff een molexje meten.

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 11:02
tomhuuuuu schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:15:
En als je met je hand de HD voelt?
Als de schijf niet beet te pakken is kun je er van uitgaan dat 'ie te heet is ;)

En idd. even kijken of je voedding wel goed werkt met een multimeter oid.

• EnderQ
  • Laatst online: 13-02 16:27
Zit er nog andere hardware floppy/dvdrom zit je antenne signaal direct op je pc en je versterker/tv?
Ik heb ook een oud huisgenoot die bergen hd's versleet voeding/warmte zijn hoofdverdachte, echter blind kopieergedrag allerlei folders door elkaar verslepen zodat hij continu koppositie moet wisselen binnen multitasken lijkt me eventueel een factor, dat is enorm inefficient bovendien.
En dan nog electronische factor X in mobo/voeding die voor gek gedrag zorgt.
Oh ja er zitten gaatjes in de hd behuizing die je niet mag dichtmaken.

• tomhuuuuu
Martinator schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:06:
[...]

Uitleesfout verwacht ik, anders zou je wel heel wat meer problemen hebben.
ThinkPadd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:22:
multimeter erbij pakken en ff een molexje meten.
Net dus de volgende waarde van Speedfan nagemeten:
Multimeter waarde komt aardig in de buurt, namelijk: 5,06V

Als ik goed begrijp kan ik dus de voeding wel afschrijven, snap nog niet helemaal hoe een te laag voltage een hd kan "mollen"...

Zal nog een hele uitdaging worden om een andere voeding te vinden voor de standaard ingebouwde voeding van m'n barebone MSI Mega 180. Maar het is het proberen waard...

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
tomhuuuuu schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:54:
Net dus de volgende waarde van Speedfan nagemeten:
Multimeter waarde komt aardig in de buurt, namelijk: 5,06V

Als ik goed begrijp kan ik dus de voeding wel afschrijven, snap nog niet helemaal hoe een te laag voltage een hd kan "mollen"...

Zal nog een hele uitdaging worden om een andere voeding te vinden voor de standaard ingebouwde voeding van m'n barebone MSI Mega 180. Maar het is het proberen waard...
Da's mal! Je weet zeker dat je de multimeter de goede draadjes hebt gemeten?
Yellow +12 volts
Black Common
Red +5 volts
Orange -5 volts
Blue -12 volts

Geel - zwart zou dus +/- 12V moeten opleveren.

• tomhuuuuu
SpiceWorm schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:35:
[...]

Da's mal! Je weet zeker dat je de multimeter de goede draadjes hebt gemeten?
Yellow +12 volts
Black Common
Red +5 volts
Orange -5 volts
Blue -12 volts

Geel - zwart zou dus +/- 12V moeten opleveren.
Je vermoeden is juist...

Net met de juiste draden gemeten:...11,92V
Deze afwijking lijkt me binnen de norm.

Heb ook nog de warmte ontwikkeling van de HD nader bekeken. Via de barebone heb ik 1 uur TV gekeken met timeshifting aan, veel heftigers doe ik er normaal ook niet mee. Speed fan gaf 38 graden aan. Ook dus snel uit elkaar gehaald en de HD kan gewoon beetgepakt worden en voelt eigenlijk lauwtjes aan. Voeding zelf voelt veel warmer aan....

Zou het dan toch de niet geaarde stekker zijn?
Pagina: 1