Snowwie schreef op maandag 28 januari 2008 @ 03:21:
Het is voor mij alweer 14 jaar geleden dat ik we 'eenvoudig' scheikunde hebben gehad en daarbij geleerd hebben hoe een atoom in elkaar steekt, met schillen electronen er om heen. Eerst maximaal 2 electronen, dan 8 enz. Dit is blijkbaar dus een beetje achterhaalde informatie.
Dan vraag ik me nog steeds af hoe zo'n detector werkt. Je kunt, populair gezegd, een zooi deeltjes op elkaar knallen en bekijken wat er uitkomt, maar dan reist bij mij nog altijd de vraag: waarmee kijk je dan? En hoe kunnen quarks bekeken worden? Zitten er enkel in neutronen quarks, of zitten er ook quarks in protonen? Ik wist overigens niet dat electronen zich met lichtsnelheid rondom de kern racen, dus dit op een hogesnelheidsfilm zetten is totaal onmogelijk?
Je stelt goeie vragen, maar je moet daarbij het idee van een "hogesnelheidsfilm" los laten.
Here goes: LHC is de nieuwe versneller die uit (oa) 4 grote dectectoren bestaat:
Wikipedia: Large Hadron Collider - Wikipedia, the free encyclopedia
Als je de bundel deeltjes op elkaar knalt kijk je op 4 (grootste) plekken wat er allemaal vanaf komt. 1 van die 4 dectectoren is CMS (Deze heb ik tijdens een studiereis een aantal jaar geleden in aanbouw mogen bezoeken.

Eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden. Mss wel een leuke vergelijking met nu):
Wikipedia: Compact Muon Solenoid - Wikipedia, the free encyclopedia
Je hebt een aantal schillen om de buis (waarin je deeltjes zitten) heen gebouwd, in de vorm van een cilinder. In elk van die schillen zitten losse detectoren die de rondvliegende deeltes waarnemen. De vraag is dus nu wat voor apparaten dat zijn? Zoals gezegd zijn het geen digicams met hoge fps oid maar wat vaak gebruikt wordt zijn calorimeters:
Wikipedia: Calorimeter (particle physics) - Wikipedia, the free encyclopedia
Zo'n ding meet de energie van deeltjes. Nu zitten niet alle detectoren van de LHC zo inelkaar, maar een aantal wel. Ik zou zeggen, lees de wiki linkjes nog eens goed door en dan krijg je een idee van hoe het inelkaar steekt. Veel leesplezier.