[TFT 20"] LG L206WTQ of L207WT

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:26
Al enige tijd ben ik op zoek naar een TFT scherm als vervanging voor een ouderwedse en eenvoudige CRT monitor. Omdat ik waarde hecht aan de kleurechtheid van mijn scherm heb ik deze ruimtevullende CRT nog niet vervangen. Toch denk ik dat de tijd nu rijp is. Nu weet ik dat als je echt een goed scherm wilt hebben dat volwaardige kleuren weergeeft je minimaal €800 kwijt ben. Ik ben echter toch op zoek naar een scherm in de prijsklasse €250~€300 euro. De CRT is tenslotte ook nooit een professionele CRT geweest.

Ik gebruik mijn scherm voor een aantal dingen: simpel desktopwerk, fotoshoppen, films kijken en gaming. Nu ben ik op geen van de gebieden hard-core, maar er zijn wel enkele eigenschappen die ik van mijn scherm verlang. Zo moet een fotoshop qua kleur redelijk overeen komen met die van de CRT. Nu weet ik niet of de CRT perfect was, maar op een donkere foto zag ik op mijn CRT altijd veel meer dan op mijn laptop. Donkere vlekken (in de foto) op mijn laptop bleken wanneer ik ze op de CRT bekeek ineens nog allerlei elementen te bevatten. Gok dat dit iets te maken heeft met contrast ratio. Dit speelt tevens een rol bij het bekijken van films, waarin ik het ook op prijs stel als ik te zien krijg uit donkere videobeelden wat de regisseur me wilde laten zien. Daarnaast merk ik dat op de LCD TV snelle lopende teksten onder in het beeld moeilijk zijn (zoals vaak bij aftitelingen van de vara). Bij een nieuw scherm wil ik dit liever niet tegenkomen. Wat gaming betreft, dit doe ik niet zo heel vaak en heb ik ook geen hele hoge eisen voor, zolang ik in mijn spel maar niet voortdurend hoef te ergeren aan de responstijd van mijn scherm (en ergeren doe ik pas als ik snelle teksten niet kan lezen of een overduidelijke nasleep van een bal zie).

Ondanks deze eisen ben ik ook weer niet heel erg verdiept in de TFT wereld van wat er allemaal beschikbaar is. Om de eenvoudige reden dat de consumentengids de LG electronics L206WTQ-SF als "beste" naar voren schoof ben ik deze eens op gaan zoeken. Met de volgende eigenschappen:

Afbeeldingslocatie: http://www.lge.com/download/product/L/L206WTQ/l206wtq_1199410353454_m.jpg
Size20W
Resolution1680 x 1050
Pixel Pitch0.258 x 0.258
Brightness300 cd/㎡
Contrast Ratio5000:1(DFC)
Viewing Angle170/170
Response Time2ms(GTG)
Display Colors16.7M

Er wordt in de begeleidende tekst uitgebreid ingegaan op het superieure aan DFC. Weinig prijsverschil is er echter met de L207WT met de volgende specificaties:
Afbeeldingslocatie: http://be.lge.com/ne/download/product/L/L207WT/L207WT-M_mdl.jpg
Beelddiagonaal20inch / 55.8cm
Resolutie1680x1050 (WSXGA+)
Helderheid300 cd/m²
Contrast Ratio10000:1
KijkhoekH : 170°, V : 170°
Kleuren16.7M colors
Response tijd2ms

Er wordt hier een betere contrast ratio geboden maar in de text wordt niet gesproken over DFC of over superieure beeldkwaliteit. Maakt de hogere contrastratio dit overbodig? Is de 207 geschikt voor mijn doeleinden? Of zijn er in deze prijsklasse schermen die beter bij mijn doeleinden passen?

Verwijderd

ik weet totaal niet welke schermen dit zijn, maar zou het kunnen dat de ene een DVI aansluiting heeft en de andere niet? ;)

Of dat het lcd paneel verschilt?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 17:43 ]

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:26
Beide zijn voorzien van een DVI. Paneel durf ik niks over te zeggen, kan ik zo niets over vinden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks deze eisen ben ik ook weer niet heel erg verdiept in de TFT wereld van wat er allemaal beschikbaar is.
Dan is een topic hier voorbarig.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.