[Koeling] Airflow simulatie

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eedaan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05-2025
Hey iedereen. Ik heb een kort vraagje,

Ik ben al een tijdje bezig met het verbeteren van de airflow in mijn Aerocool Extremengine 3T. Waar ik nu naar op zoek ben is een progje waarmee de je de airflow in een computerkast zou kunnen simuleren. Je moet er dus meerdere objecten in kunnen plaatsen en de mogelijkheid hebben om intake en exhaust fans er in te verwerken. Google heb ik al geprobeerd, zonder resultaat voor mij.

Alvast bedankt :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk is daar niet een programma voor omdat er een te kleine markt voor is.
Maar waarvoor heb je het eigenlijk nodig.
Intake fans zitten meestal laag voor in de kast en outtake fans hoog achter in de kast. Omdat warme lucht opstijgt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:53
Je moet maar even googelen op "cfd". maar de meeste programma's zijn niet gratis en behoorlijk ingewikkeld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zulk soort proggies bestaan wel maar dan meer voor de wind langs gebouwen en bruggen. Daar heb je dan ook gelijk een hele dikke PC voor nodig of een supercomputer. Zulk soort dingen zijn enorm ingewikkeld en duur.

Dit ga je voor PC airflow echt niet vinden omdat het gewoon weg niet bestaat.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:34
Niet exact wat je zoekt, maar het komt (een beetje) in de richting:Ik denk trouwens niet dat je veel hebt aan een simulatie, het lijkt me nogal lastig om te verifieren of je simulatie ook overeen komt met de werkelijkheid.

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bekijk eens de motivatie voor de plaatsing van onderdelen op een BTX moederbord, dit zou moeten geoptimaliseerd zijn voor een zo laag mogelijke temperatuur, zou je een idee geven wat voor warmte zorgt en hoe die warmte juist verspreidt. uiteraard geen simulatie, maar zou je wel een idee moeten geven :)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Dat hele airflow gebeuren in een computerkast moet je imho met een korreltje zout nemen.
Zolang je in- en outtake ventilatoren niet blokkeert. Is er voldoende luchstroom in je kast.
Het feit dat het luchstroom echt maar een pufje wind is, valt er weinig aan te optimaliseren van de airflow.
De temperaturen zijn dan bij een net afgewerkt ATX kast, verwaarloosbaar dan tegen een standaard niet afgewerkt ATX kast.
Mocht je niet zo'n programma vinden dan kan je nog prima schematische schetsen maken.
Aan de hand daarvan kan je logische stappen ondernemen.
.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik denk dat je zelf het meeste hebt aan real life tests: plak op verschillende punten een stukje plastic of een touwtje, en kijk hoe dat beweegt, dan weet je hoe het met de airflow zit. Krijg je denk ik betere resultaten mee dan met een of ander simulatieprogramma.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Over simulatie programma;s is al genoeg gezegd waaar ik eht meeneens ben (zie PilatuS) dus daarover zeg ik neits meer.
Maar plakband of touwtjes gaat neit werken kan ik je vertellen, tenzij je een heeeele dikke airflow in je kast hebt ;)
Wat je wel kunt proberen is je zijpaneel eraf halen, plaat plexi/glas of whatever tegen de zijkant aanzetten en heel lichtjes met rook iets proberen. Nog vrij lastig om dat te zien maar eht maakt je flow wel zichtbaar.
Persoonlijk zou ik me neit zo drukmaken maargoed wie ben ik :+

Gabriël AM5

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:52

heuveltje

KoelkastFilosoof

-The_Mask- schreef op zondag 27 januari 2008 @ 17:06:
Intake fans zitten meestal laag voor in de kast en outtake fans hoog achter in de kast. Omdat warme lucht opstijgt.
Leuke theorie, maar alleen bij grote temperatuur verschillen zonder verdere invloeden.
Iets wat je in een pckast met meerdere ventilatoren niet snel zult vinden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:45

Cheezus

Luiaard

sapphire schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:20:

Wat je wel kunt proberen is je zijpaneel eraf halen, plaat plexi/glas of whatever tegen de zijkant aanzetten en heel lichtjes met rook iets proberen. Nog vrij lastig om dat te zien maar eht maakt je flow wel zichtbaar.
Zoiets?: >:)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f-reinders/rook.jpg

Lang geleden op een LANnetje gedaan :P
Pagina: 1