geen Lan meer met Casema broadband Inet?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• merry77
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10-2011
Gisteren ben ik overgegaan op broadband internet via de casema. Blijkt dat je die direct aan moet sluiten op de computer (heb een mac met 10.4.8). Ok, aangesloten en internet werkt. Goed tot zover.
Maar, in de oude situatie had ik adsl en daarachter een simpele hub en daar ook mijn printer op aangesloten. Van de monteur van Casema hoor ik dat een hub niet werkt, dat je een router moet hebben (zij raden de 202 van Sitecom aan).
Fijn, ik die kopen en vandaag proberen werkend te krijgen.
Lukt dus niet. Lokaal instellen van lan met ip adressen van de sitecome 192.168.0.2 ev lukt wel, maar ik krijg geen verbinding meer naar de router van casema.

Ik een tweede computer geprobeerd direct op de broadband router van Casema aan te sluiten, werkt ook niet. Ondanks vernieuwen dhcp adres, manueel instellen etc.
De directe verbinding werkt alleen naar de eerst gebruikte computer.
Ik kon nu wel via de sitecom mijn netwerkprinter bereiken en iets printen, maar ja zonder Inet heb ik daar ook niets aan.

Als ik inlog op de sitecom202 dan zie ik dat de wan status down is. Hoe krijg ik die up?

Dus help!!
Hoe krijg ik de combinatie van Motorola Broadband modem met daarachter de sitecom202 en daarachter twee computers en netwerkprinter (HP2300) werkend?

Het moet kunnen.
Ip die ik op de werkende comp van Casema heb is een heel andere dan ik krijg als ik de tweede macintosh direct op de broadbandrtr van casema aansluit. Krijg daar ook geen router adres bij. Heel vreemd.

Help much appreciated!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je moet het MAC-adres van de eerste PC klonen in de Sitecom, dan krijgt de Sitecom als het goed is wel gewoon verbinding.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Eerst alles loskoppelen en je router voor de zekerheid maar even resetten.
Stekker van het modem er uit trekken en paar minuten laten weer erin steken.
router aan je modem hangen en stroom op je router.
Als laatste utp tussen router en pc hangen, pc aanzetten.

Klaar ben je.

edit:
Gambieter, mac clonen is een slechte oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 27-01-2008 15:08 ]

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-03 09:08

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Heb je de modem al even uitgezet, een minuutje gewacht en weer aangesloten?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

job schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:08:
edit:
Gambieter, mac clonen is een slechte oplossing.
Waarom? Is de standaard aanpak bij veel kabelaars, en heb ik bij mijn ouders en Casema ook gewoon gedaan :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-03 19:15
MAC clonen is niet de netste oplossing. MAC adressen horen uniek te zijn. Maar in deze situatie is er geen enkele manier waarop (binnen het zelfde segment van het netwerk) 2 identieke MAC adressen kunnen voorkomen. Het is in dit geval dus een prima oplossing. Zeker ook omdat dit je (bijvoorbeeld voor debugging) in staat stelt om zeer snel om te schakelen tussen een router aan het modem naar 1 pc aan het modem.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het mac-adres clonen is een manier, even het mac-adres van de router melden bij de provider is een andere. Als één van de twee nodig is tenminste, want verschillende providers controleren tegenwoordig alleen op het mac-adres van de modem zodat het adres van netwerkkaart of router er niet meer toe doet.

De instelling van de router moet natuurlijk wel overeenkomen met die van de netwerkkaart van de PC die oorspronkelijk rechtstreeks op het internet was aangesloten.
Dus als de laatste automatisch een ip-adres van de provider kreeg, dan werkt dat prima, maar dan moet de router uiteraard dat ondersteunen met DHCP enable en moet deze ook zo zijn ingesteld dat hij automatisch een ip-adres krijgt. Bij een Linksys router is dit "Obtain an ip automatically" en dat zal bij andere merken routers niet veel verschillen vermoed ik.

Omgekeerd, dus als de netwerkkaart een vast ip-adres heeft, dan dien je ook subnetmasker en gateway-adres in te stellen. Als dit het geval is (netwerkkaart met vast ip-adres) dan moet het gateway-adres het lokale adres van de router worden (meestal 192.168.1.1) waar nu mogelijk een gateway-adres van de provider staat.
Verder moet je in dat geval de router DHCP op disable zetten alsmede op de afzonderlijke ip-adressen bekend maken. Daarnaast zal dan dat "Obtain an ip automatically" even veranderd moeten worden in een instelling die je even bij de provider moet vragen.

Edit:
Nog even dit naar aanleiding van je opmerking:
Ik een tweede computer geprobeerd direct op de broadband router van Casema aan te sluiten, werkt ook niet. Ondanks vernieuwen dhcp adres, manueel instellen etc.
De directe verbinding werkt alleen naar de eerst gebruikte computer....
.
Dat zou kunnen wijzen op het eerder genoemde mac-adres wat natuurlijk niet overeenstemt. Als tenminste de instelling verder wel overeenkomt met de andere.
Met broadband router bedoel je ongetwijfeld de modem.

Mocht het mac-adres er toch niet toe doen, dan zou het met die tweede PC er aan misschien opgelost kunnen worden om de modem even uit- en weer in te schakelen. Dingen die het waard zijn om even uit te proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 27-01-2008 23:59 ]

Pagina: 1