2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)
Kijk anders even of je koeler wel recht op de processor staat. Check ook of er niks verbogen is aan de clips van de koeler, resulteerd ook in een scheef gemonteerde koeler.
Doordat de temparatuur langzaam oploopt lijkt het me een contactprobleem tussen je koeler en cpu of je koeler draait niet snel genoeg. Even in je bios kijken of je de koeler niet per ongeluk op een laag rpm hebt staan.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Beschermfolie is er vanaf... koeler zit er echt recht oparbraxas schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:02:
Je hebt wel dat beschermfolie onder je koeler weggehaald hoop ik?
Kijk anders even of je koeler wel recht op de processor staat. Check ook of er niks verbogen is aan de clips van de koeler, resulteerd ook in een scheef gemonteerde koeler.
Doordat de temparatuur langzaam oploopt lijkt het me een contactprobleem tussen je koeler en cpu of je koeler draait niet snel genoeg. Even in je bios kijken of je de koeler niet per ongeluk op een laag rpm hebt staan.
de cooler draait 2500 rpm volgens bios dus
2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)
En hoeveel koelpasta heb je ertussen, meeste mensen gooien er veel te veel op. iets ter grootte van een rijstkorrel is genoeg.
Je kunt ook nog even je spanningen ed controleren, als die veel te hoog staan om een of andere reden word ie ook loeiend heet.
Toevallig geen andere koeler liggen zeker om te controleren of deze zn werk wel naar behoren doet.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Het komt er niet aan alle kanten onderuit dus teveel zal het dan niet zijn toch
Waar kan ik de spanningen vinden die mijn cpu graag wil hebben? want de spanning op de cpu is 1.34 ongeveer
Voelt de cpu koeler wel warm aan? En 1,35 volt is normaal voor jouw type cpu.janssuhhh schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:22:
neej ik heb geen andere koeler liggen en de pasta zit dan gelijkmatig verdeel over de cpu.
Het komt er niet aan alle kanten onderuit dus teveel zal het dan niet zijn toch
Waar kan ik de spanningen vinden die mijn cpu graag wil hebben? want de spanning op de cpu is 1.34 ongeveer
Dus wat dat betreft zit je wel goed.
Enigste wat ik dan nog kan bedenken is de temparatuur in de kast.
Trek de zijkant er s af en kijk wat er gebeurd.
Misschien s een bios updaten als dat kan.
Daarna zou ik ook geen opties meer weten.
1:
De koeler maakt om de een of andere reden geen goed contact (dit omdat je zegt dat de koeler niet erg warm wordt)
2:
De temperatuursensor in de chip is brak.
Misschien zou je de cpu load moeten laten draaien en dan op het moment dat hij 60/70 graden is de pc uitzetten, koeler eraf en voelen hoe warm de IHS wordt. Wordt die warm dan maakt de koeler waarschijnlijk slecht contact. Wordt die ook niet warm dan is of de temperatuurssensor in de chip brak of de IHS zit niet goed verbonden met de chip (van deze laatste optie heb ik eerlijk gezegt nog nooit gehoord, maar ik dacht, zou mss kunnen).
En hoe voelt het koelblok aan? Als die koud blijft, denk ik dat je de koeler toch verkeerd hebt gemonteerd.
Model mobo is Foxconn AM2 A690VM2MA-RS2H V/S/L/PCI
en de bios update ga ik even proberen als ik een nieuwere versie van vinden.
Misschien draait hij de verkeerde kant op.
Blijven hoge waardes - zowel voor de fan als de temp.
Hoe groot is de fan?
Ik heb ook een X2 - 4200 (939). Licht opgevoerd op
2400 Mhz. Met temps van 32 / 45. En een fan op ongeveer
1300 rpm.
makes it run like clockwork
Dus ik gok toch dat er iets niet helemaal jofel is met die koeler? Zeker weten dat ie compatible is met dat socket en zo? En als je een klein dupje koelpasta aanbrengt (niet uitsmeren) en je monteert daarna de koeler, is de koelpasta dan helemaal mooi uitgespreid (door de druk van de koeler) als je de koeler er weer afhaalt?
Andere optie is inderdaad dat de tempsensor brak is.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
grootte uhm alsk me niet vergis een 8 cm koeler.
koeler er dalijk wel weer ff afhalen en dan nieuwe pasta erop.
Blaat...
Uhm, ik denk dat zo'n beetje 90% of meer van alle CPU koelers gewoon een fan hebben die lucht door het koelblok heen blaast hoormokumouse schreef op zondag 27 januari 2008 @ 16:15:
een ventilator hoort juist de warme lucht af te voeren van een koelblok ipv. koude lucht naar het blok ?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Is ook het meest logische, anders trekt hij warmte van de omliggende componenten naar de CPU toe.Orion84 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 16:22:
[...]
Uhm, ik denk dat zo'n beetje 90% of meer van alle CPU koelers gewoon een fan hebben die lucht door het koelblok heen blaast hoor
Nu wordt de restwarmte/koelte nog over de omliggende componenten geblazen, wat dus voor een beetje extra koeling zorgt.
Het afvoeren van deze warmte is meestal nog belangrijker.
Is je kast niet te klein of heb je een enkele ventilator in de voeding alleen zitten?
Heb je toevallig niet een plaatje van de zijkant af?
Nieuwe koelpasta erop, in rijstkorrelformaat.
Kast is niet te klein en heb de airflow optimaal mogelijk gemaakt.
Druk van de koeler op de cpu is goed want alle koelpasta verspreid mooi.
Cooler draait fullspeed 2500rpm.
Voltages zijn goed.
Ik snap er echt helemaal niks meer van
Vind het wel bizar, mijn X2 6000+ blijft zelfs onder de 60° als ik 'em gewoon passief koel met m'n ZM CNPS 9500 (fan niet aansluiten gewoon)... Ben je zeker dat die cooler compatible is met je CPU? Op hoeveel staat hij genoteerd (lees: hoeveel Watt aan warmte kan hij wegwerken)?
Maar als je koelblok niet zo warm heeft dan kan het slechts twee zaken zijn:
- Je cooler werkt niet goed (misschien niet goed aangesloten, misschien een remmend iets in de constructie van de cooler etc.)
- Je sensor begint te flippen. (dit kun je testen door je PC te laten uitvallen via die 100%-test, en dan zo snel mogelijk de cooler eraf halen en aan je CPU zelf voelen. Als die dan niet merkbaar warm is, is je tempsensor kapot)
Verder vind ik uitschakelen bij 70 graden wel wat vroeg! Mijn X2 4000+ wordt trouwens bij lange na niet zo warm, met de originele koeler.
de cooler heeft de volgende specs:
Foxconn NBT-CMAM22B-C AM2,754,939
Ventilator Afmetingen 80*80*25 mm
Heat Sink Afmetingen 80*78*48 mm
Ventilator Snelheid 2500 rpm
Geluidsniveau 23.0dBA
Luchtstroom 30.0CFM
vanavond gaak proberen of het aan de cpu ligt of aan de koeler