Toon posts:

Dell PowerEdge 2650: fan speeds

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb vrijdag erg goedkoop een Dell PowerEdge 2650 op de kop kunnen tikken.
Ik was van plan om die ongeveer als algemene server en domain controller te gaan gebruiken.
Nu merk ik echter dat de fans echt wel erg luid zijn, en constant aan het maximum aantal rpm lijken te draaien.
Aangezien het een vrij krachtig servertje is voor wat ik in gedachten heb, en ik dus zonder twijfel nooit zware taken ga verrichten op het ding, wou ik de fans wel een beetje lager zetten.
Ik kan echter NERGENS een simpel tooltje vinden om die fans te regelen.
Ik weet dat er voor gewone pc's een paar tooltjes zijn zoals rivatuner, everest etc, maar die werken blijkbaar niet op mijn server.
Ik wou dus vragen of iemand van jullie een tooltje kent dat wel zou werken op mijn server.
Wat meer info over de server in kwestie:

Dell PowerEdge 2650
2x 1.8Ghz Xeon
1Gb Ram
3x maxtor atlas 10k rpm scsi
Windows 2003 Server SP2 RC2

Ik las al iets over een nieuwe bios die het probleem zou verhelpen, maar aangezien ik niet zo'n expert ben op het gebied van dell server mobo's, zou ik dit liever als last resort houden.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 21:25
Heb je in de Bios al gekeken? vaak staan er wel een aantal verschillende 'profielen' voor de fansnelheid.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Topicstarter
Nope, bios staat niets, heb ik volledig uitgezocht. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 17:32 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Neem eens contact op met Dell.

Hou er trouwens rekening mee dat dit soort servers meestal in serverruimtes staan, waar geluidsproductie niet zo een probleem is. De server is dan ook ontworpen voor goede koeling, niet voor stilte zoals een bureaucomputer.

Aangaande BIOS-updates: kijk eerst wat er beschikbaar is, en wat voor verbeteringen zijn aangebracht. Dan kun je zien of er fanregulatie is toegevoegd.

offtopic:
als je het NERGENS kunt vinden, en "alles al hebt uitgezocht", wat kunnen wij dan nog doen? Misschien kun je aangeven waar je al gezocht hebt, en wat je allemaal al gedaan hebt? ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• charlez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-01 12:18
Fan's kunnen niet geregeld worden.
Zij draaien altijd op full power.
Wat je kan eventueel wel kan doen is er een weerstandje tussen plaatsen

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sommige servers hebben fans die geregeld worden door de software van de maker zelf. Ik weet niet of dat voor deze Dell geldt, dus probeer de management software van Dell eens te installeren. Dat maakt bijvoorbeeld bij sommige modellen van HP een wereld van verschil.

(Maar inderdaad: deze dozen zijn niet bedoeld om in een kantoortje te liggen, dus echt stil zal 't nooit worden.)

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 29-01-2008 20:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1