PC gestolen - foto´s misschien kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 22:41
De PC van mijn dochter is gestolen uit huis en daar stonden al haar foto´s op, geen gegevens backup maar ze heeft nog wel een slide show gemaakt en ik dacht met Nero (maar zeker weten doe ik dat nu niet).
Op die cd staan de volgende mappen :
CDDA - CDI - EXT - KARAOKE - MPEGAV - SEGMENT en VCD
De eerste 4 mappen zijn leeg, in de map MPEGAV staat een file AVSEQ01.DAT
In de map SEGMENT staan 65 DAT files genaamd vanaf ITEM0001 tot ITEM0065
In de map VCD staan 3 files : ENTRIES.VCD - INFO.VCD - LOT.VCD EN PSD.VCD

Nu mijn vraag :
Is er een mogelijkheid om de foto´s terug te halen en zo ja met wat of welk programma ?

Alvast bedankt namens mijn dochter
gsm

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nop, de foto's zijn niet te recoveren, in die .DAT bestanden staan louter de foto's opgeslagen als film, in een zeer lage (tv) resolutie, dus ge zoud met een bewerkingsprogramma 1 voor 1 ze eruit kunnen knippen, maar dan krijgt ge nog maar een 4** x 5** resolutie.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je die .dat files niet gewoon openen met een videoviewer (als het een VCD is kan iedere DVDplayer het aan als het goed is). Probeer het anders eens met een prog als irfanview, dat doorgaans veel van die dingen kan lezen.

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
Nero heeft er volgens mij een VideoCD van gemaakt.
Het bestand AVSEQ001.DAT is waarschijnlijk vrij groot, dit is een filmpje met de foto's. Die foto's zijn wel van vrij matige kwaliteit (VCD is 352x288)... Je zou screencaps van dit bestand kunnen maken.

• gsm
Die AVSEQ001.DAT file is 1.096.076 groot en de inhoud van SEGMENT map is 6,369 K
Screencaps maken lukt (nu) nog niet want op de pc van mij start de cd niet op.
Op de dvd player kan ik de foto´s goed bekijken.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 16:49
Niet lullig bedoeld, maar dit topic geeft maar weer eens het gevaar aan van digitale fotografie. Een PC disk is sneller gewist of gestolen dan een foto album. Zorg gewoon voor een degelijke back-up. Ik zie zo vaak dat mensen de foto's op hun laptop hebben staan en niet weten wat voor gevaar ze lopen. Koop een aparte externe HD als backup voor je foto's. Voor nog geen 100 euro heb je genoeg ruimte om je waardevolle foto's te bewaren.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
Je kan de vcd misschien afspelen met powerdvd en dan screensnaps maken.

System | Racing is in my Blood

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
BugBoy schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:12:
Niet lullig bedoeld, maar dit topic geeft maar weer eens het gevaar aan van digitale fotografie. Een PC disk is sneller gewist of gestolen dan een foto album. Zorg gewoon voor een degelijke back-up. Ik zie zo vaak dat mensen de foto's op hun laptop hebben staan en niet weten wat voor gevaar ze lopen. Koop een aparte externe HD als backup voor je foto's. Voor nog geen 100 euro heb je genoeg ruimte om je waardevolle foto's te bewaren.
Ik denk niet dat men zit te wachten op jouw reactie. Je post komt overigens wel lullig over, maar dat had je zelf ook wel kunnen weten voordat je "verstuur bericht" drukte.

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 16:22
Geen goeie berichten!

[ Voor 88% gewijzigd door Kettingspanner op 27-01-2008 01:20 ]

Verwijderd

Als die .DAT file echt een VCD is dan is het gewoon MPEG1-data. Als je dat bestand op je PC hernoemd naar bv. video.mpg dan heb je zomaar kans dat je het met bv. VirtualDub gewoon kunt inlezen. Dan is het een kwestie van de juiste frames naar het clipboard van Windows kopieëren en plakken in bv. Irfanview, Photoshop, of tal van andere programma's. Dan kun je ze gewoon als JPEG weer opslaan.

De kwaliteit zal echter schrikbarend slecht zijn. VCD-resolutie is gewoon karig.

Verwijderd

BugBoy schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:12:
Niet lullig bedoeld, maar dit topic geeft maar weer eens het gevaar aan van digitale fotografie.
Het gevaar van digitale fotografie |:(

Juist met digitale fotografie maak je eenvoudig backups, even een copy paste en je hebt een backup, zet ze op DVD en je hebt in een plat schijfje van 12 cm duizenden foto's welke je op iedere willekeurige locatie kunt bewaren. Zet ze op een externe HDD en je kunt ontelbaar veel foto's kwijt die je ook nog eens veilig voor tientallen zo niet honderden jaren kunt bewaren.

Doe dat maar eens met afgedrukte foto's of een rolletje negatieven.

Het zogenaamd gevaar van digitale fotografie is juist een van de grootste voordelen van digitale fotografie.

Of mensen wel of geen backups maken hangt af van de mensen en niet van de gebruikte techniek.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 01:24 ]

• gsm
@BugBoy
Je heb gelijk en is zeker niet lullig maar ja, daar heeft ze nu niets meer aan. Wel leergeld.

@Barfman
Ik heb hem inderdaad met PowerDVD kunnen openen en toen ik van een foto een screencap wilde maken en die in paint wilde plakken ging de voorstelling in paint gewoon door.
Ik heb het toch maar even opgeslagen en ik had toen een file op mijn HD van ruim 2 MB
Toen ik die weer opstarte met windows viewer was het beeld zwart.
Op deze manier lukt het waarschijnlijk niet om screencaps te maken.

• gsm
Ik heb een dat file hernoemd naar mpeg en dan zie ik in een flits de foto bij powerdvd.
Ook heb ik de AVSEQ001.DAT hernoemd naar mpeg en dan zie ik dat het gedaan is met ULEAD PhotoVCD
Misschien dat help om een oplossing te krijgen

Verwijderd

Lees wat ik heb geschreven ;)

Download VirtualDub (gratis). Download Irfanview (gratis). Of zorg iig dat je een programma op je PC hebt waarin je plaatjes kunt bekijken/bewerken.

Hernoem de grote .DAT naar .MPG. Open 'm dan in Vdub. Dat zou moeten lukken. Dan kun je door de video bladeren. Bij de foto's doe je Copy Source Frame to Clipboard. Vervolgens in bv. Irfanview doe je Paste/Plakken. En dan sla je het op als een plaatje. Beter dan niets.

En gebruik aub de editknop van het forum.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 01:36 ]

• gsm
Sorrie, hopelijk is dit nu beter.

Inderdaad, beter wat dan niets. Hoe klein en slecht ze ook gaan worden

Ik ga morgen even kijken of het gaat lukken.
Alvast bedankt voor de hulp
Uitaraard ook namens mijn dochter

M.v.g.
gsm

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 22:01

Dennahz

Life feels like hell should.

Anders screenshots maken met Fraps? :)

Twitter

• BugBoy
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:22:
Het gevaar van digitale fotografie |:(
De meeste mensen zijn zuinig op hun foto albums, maar de laptop/telefoon waar de digitale foto's op staan wordt ook gebruikt voor allerlei ander risicovol werk. Dat het nu beter kan snap ik ook wel, maar 80% van de consument ziet het risico niet. Ik denk dat er meer digitale foto's kwijtraken dan analoge foto's door dit soort redenen. Dat is dus inderdaad wel een gevaar.

Dat het veel makkelijker oplosbaar is, maakt niet dat er geen gevaar in zit. Dit topic geeft maar weer eens aan.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• BugBoy
mabarto schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:17:
Ik denk niet dat men zit te wachten op jouw reactie. Je post komt overigens wel lullig over, maar dat had je zelf ook wel kunnen weten voordat je "verstuur bericht" drukte.
Degene die gepost heeft i.i.g. niet. Maar wellicht dat een ander de trigger krijgt om wel een backup te maken.

Verwijderd

hoi, vervelend dat dit gebeurd is. ik zal je proberen te helpen:
download VLC > http://www.videolan.org/vlc/
open de vcd in VLC, dit kan gewoon.

zet het beeld op pauze bij de foto die je wil:
klik op video, klik op "make snapshot" deze gaat in de map "mijn afbeeldingen"
de kwaliteit is .png, beter dan dat ga je niet krijgen ben ik bang. De resolutie is idd laag, maar meer dan dit zit er niet op :(
Volgende keer de fotos in hun originele formaat op cd's backuppen, of een externe backupschijf aanschaffen (500 GB voor 100 euro, kan je wel wat fotos op kwijt) die je op een andere plek dan de pc bewaard. Dit is iets 'veiliger'.
succes verder met het 'recoveren' van de fotos!

je kan ook de memory kaart van de camera trachten te recoveren, dit werkt echter alleen als er geen nieuwe foto's overheen gezet zijn:
uitleg en info hier > http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

heel veel succes ermee dus en leer inderdaad ervan!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als ik foto's maak, zijn er altijd wel een paar die de foto's ook wilt hebben.
Zo maak je onbewust ook "back-ups", is er niet iemand die je foto's ook heeft ?
Mail sturen en vragen of ze het nog hebben.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Wat ik me afvraag, is het project niet te openen met het gebruikte brand progamma waardoor je wel dus weer de foto's in hun eigen formaat eruit te halen zijn ? Heb in het verleden wel eens met Nero gewerkt en daar kon ik in gemaakte projecten ook weer het bron materiaal uit halen, maw, het project is dan wel destructief opgeslagen waardoor je met andere progamma's niet bij de bron kan komen.

Moet wel zeggen dat het lang geleden is dat ik Nero heb gebruikt.

• gsm
@Saladin79
Ik heb het gedownload en geinstalleerd en opgestart maar het gaat allemaal zo snel dat ik er niets mee kan. Ik heb het op zijn langzaams gezet maar het lukt me niet. De foto´s vliegen over het scherm en na afloop gaan ze 2 keer zo snel weg.
Helaas maar toch bedankt

@Dennahz
Ik heb het gedownload maar hoe kan ik de dat files binnen halen en als screenshots opslaan ?
Kan je mij iets meer vertellen hierover ?
Hartelijk dank

@Parabellum
Het is gemaakt met ULEAD, ik dacht met Nero maar dat is dus niet zo

Verwijderd

Heb je het nou al eens in VirtualDub geopend zoals ik zei?

Verwijderd

gsm schreef op maandag 28 januari 2008 @ 00:21:
@Saladin79
Ik heb het gedownload en geinstalleerd en opgestart maar het gaat allemaal zo snel dat ik er niets mee kan. Ik heb het op zijn langzaams gezet maar het lukt me niet. De foto´s vliegen over het scherm en na afloop gaan ze 2 keer zo snel weg.
Helaas maar toch bedankt
jongen, je kan met spatie de file pauzeren!
probeer het nog eens, mijn methode is het beste. om de fotos in de hoogst mogelijke kwaliteit eruit te halen.

Verwijderd

Dat is wat kort door de bocht. Wat ik nu al 2 dagen zeg werkt ook prima en dan heb je de exacte data zoals de frame is uit de video. Die kun je vervolgens ook als bv. PNG opslaan. Maar een JPG op hoge setting voldoet ook omdat er toch al veel info weg is gedonderd door de VCD encoding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 01:16:
Dat is wat kort door de bocht. Wat ik nu al 2 dagen zeg werkt ook prima en dan heb je de exacte data zoals de frame is uit de video. Die kun je vervolgens ook als bv. PNG opslaan. Maar een JPG op hoge setting voldoet ook omdat er toch al veel info weg is gedonderd door de VCD encoding.
sleep file naar vlc= 1 klik
druk op spatie = 1 'klik'
video = 1 klik
snapshot = 1 klik

Totaal 4 klikken. nu jij weer
Mijn methode is echt de beste, geef het op :+
Daarnaast kan virtualdub niet met mpg overweg, volgens mij bedoelde je virtualdubMod.
Fijn programma overigens :) en het is misschien prettiger om te 'seeken' of frame forward met vdub, als de slideshow echt zo snel is als de TS doet vermoeden.

Verwijderd

Wil jij voor 100 euro wedden dat VDub wel met MPG overweg kan? Jij hebt het over MPEG2.

VCD is MPEG1-data.

En je mag me ook eens uitleggen hoe VLC er betere kwaliteit uit gaat krijgen dan VDub. Dat beweer jij namelijk. En verder: het makkelijkste is niet hetzelfde als het beste.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 02:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 02:31:
Wil jij voor 100 euro wedden dat VDub wel met MPG overweg kan? Jij hebt het over MPEG2.

VCD is MPEG1-data.

En je mag me ook eens uitleggen hoe VLC er betere kwaliteit uit gaat krijgen dan VDub. Dat beweer jij namelijk.
Ik had zelf een keer een vcd met nero gemaakt, dit blijkt echter een svcd te zijn, my bad :)
maar VDub (zonder mod dus) kan ook met MPEG2 overweg als je dat bedoelt, kwestie van de juiste plugin.
De screengrab van VLC is (bij mij althans) fatsoenlijk gedeinterlaced, bij de vdub methode moet je de deinterlacer als filter erover zetten. Al zal het bij stille images op zo'n lage resolutie weinig tot geen verschil maken voor het menselijk oog.

Kan vdub trouwens 'out of the box' mpeg1? anders moeten we de TS vertellen dat hij een codec moet zoeken in dat geval (de TS leek niet heel computer technisch)

nog iets: met jouw methode moet je allerlei files gaan renamen, bij mijn vlc methode hoef je helemaal niks te renamen of zoeken: je opent gewoon de disc in zijn geheel ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 02:43 ]

• gsm
Ik heb VirtualDub geprobeerd maar dat werkt niet goed.
Ik heb de grote DAT file geopend maar dan krijg ik maar 1 foto te zien, dat van ULEAD en meer niet. Dus geen genomen foto´s.
Open ik een DAT file uit de map SEGMENT dan zie ik wel de genomen foto.
Ik kan maar 1 voor 1 de DAT files binnen halen en daar zitten blokken en strepen in.

Doe ik het met VLC, ik ken dit programma totaal niet dus wat dat betreft ben ik niet zo op de hoogte hiermee maar gelukkig wel met pc´s, dan kan ik de grote file binnen halen maar ook dan zie ik alleen maar de foto van ULEAD en meer niet.
Haal ik een foto binnen uit de map SEGMENT dan haalt die alle foto´s binnen in een doorlopend tempo en ik kan drukken op spaciebalk wat ik wil maar geen foto zichtbaar. Wel een zwart beeld.
Haal ik hem binnen met CTRL-D, dus de disk, dan zie ik de foto weer van ULEAD en die blijft dan wel een tijdje in beeld (zolang de schuifbalk onderin loopt) en ik kan dan op de spaciebalk klikken om te pauseren.
Maar geen genomen foto´s worden zichtbaar.

Ik zal ongetwijfeld wat fout doen maar wat ????

Nogmaals het is dus niet gedaan met NERO maar met ULEAD
Pagina: 1