Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lang verhaal... broertje van mn vriendin heeft een MCNLive CD gedownload en wilde een USB stick maken daarvan. Hij koos die optie en vervolgens heeft MCNLive die files op de C schijf gezet waar windows ook zit. Sindsdien wil, je raadt het al, windows niet meer starten maar boot keurig MCNLive... ik weet wat ik moet doen om het te fixen; de MBR moet weer wijzen naar de Windows installatie maar ik kan simpelweg niet vinden hoe.

Wat ik geprobeerd heb:
- fdisk /mbr
- fixmbr in de XP recovery console

Van de 2e optie was ik vrij zeker dat het zou moeten werken maar niet dus, hij laad nog steeds syslinux 3.20 in die zoekt naar de MCNLive file (ik heb alle files even een underscore gegeven in dos zodat ie ze niet meer vind).

Ik vond info over de tool ms-sys maar omdat ik op een live distro zit heb ik geen make dus kan ik dit niet installeren blijkbaar. Het frustreert me enorm dat ik precies weet wat er mis is maar er geen simpele oplossing lijkt te zijn voor dit probleem. Kan iemand me hier helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Misschien kan je een kleine (150MB) /boot partitie maken en daar dan GRUB op zetten die op zijn beurt de Windows bootloader op de juiste partitie aanroept? Geen linux, toch GRUB, het kan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Liever niet grub er op zetten om dit te fixen. Ik snap niet dat het fixen van een MBR zo moeilijk kan zijn gewoon, das toch raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Syslinux kan op een volume boot record staan. De MBR van Windows kijkt alleen maar naar de partition-table van de schijf en schuift de controle over het bootprocess door naar het volume boot record (NTLDR in t geval van Windows) van de partitie die als 'bootable' gemarkeerd staat. De "active" partitie ofzo geloof ik.

Dus ff met fdisk kijken of je Windows-partitie wel als bootable gemarkeerd staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 27-01-2008 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb met fdisk gekeken wat er ingesteld is. De partitie waar Windows op staat is een bootable/active partititie. De linux files van MCNLive staan op dezelfde schijf als Windows. Syslinux wijst naar een linux image file die vervolgens wordt uitgepakt in mn RAM waar een tijdelijk filesystem zit. Ergens op de schijf wordt dus verwezen naar syslinux ipv. windows en dat moet ik dus fixen begrijp ik maar hoe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is mbrfix.exe wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 15:44
fixboot (ipv fixmbr) in de XP recovery console ook geprobeerd?

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
VlasBaard: dat heb ik geprobeerd maar die vroeg of ik zeker wist dat ik D:\ wilde aanpassen terwijl de installatie op C:\ staat dus die optie heb ik niet getest nog voordat ik data kwijt ben. Het nare is dat alles er staat maar ik er niet bij kom, frustratie :{

RemcoDelft: even kijken...
edit: dat lijkt een tooltje te zijn voor in XP zelf waar ik juist net niet in kom...

edit2:
PQ magic bootdisk geeft aan dat de hele bootsector van de schijf verrot is (error 102) maar het rare is dat syslinux gewoon lekker werkt als ik er geen flop of cd in doe dus ik denk dat PQ magic het gewoon niet snapt oid. Ik ben er verder helemaal klaar mee, de schijf gaat mee, ik maak n backup van alle data en dan formatteer ik em helemaal en zet ik windows er opnieuw op. Dan maar een week geen data... toch bedankt voor de hulp uiteraard.

[ Voor 49% gewijzigd door Cartman! op 27-01-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabero_again
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06-2023
Ik heb eens hetzelfde probleem gehad en ben LANG bezig geweest om het op te lossen.
Uiteindelijk is het gelukt met het programma: Partition Table Doctor
Op een andere pc een floppy gemaakt en de 'kapotte' pc ermee opgestart.
Dan een reparatie laten doen van de MBR en... de pc startte weer.

Ze hebben een gratis versie. Ik zou zeggen, probeer het eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe weet je zo zeker dat alle startup-info op de c-schijf is geschreven? Als fixboot aangeeft dat ie je d-schijf wil aanpassen, denk ik toch dat daar je oplossing zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Jep, inderdaad even heel goed kijken welke MBR aan te passen als er meerdere harde schijven in het systeem zitten. Windows beschouwt namelijk de harde schijf waarop je het installeert altijd als disk 1 (C:), terwijl dit volgens BIOS en of linux niet altijd zo is. Bij mij geldt bijvoorbeeld dat onder BIOS en Linux HD0 mijn Data disk is en niet mijn Windows System disk. Linux parkeert standaard zonder mijn interferentie zijn Grub op mijn data disk. (Die als ik de bootvolgorde in BIOS niet aanpas dus ook wordt gepassseerd door de Windows-only-MBR op mijn systeem disk). Dit betekend dus afhankelijk van de bootvolgorde in mijn BIOS wordt Grub wel of niet gestart (erg handig).

Die waarschuwing komt trouwens altijd, ook als ie wel C: pakt.

Bij Fixmbr en fixboot kan je trouwens ook aangeven welke disk je moet hebben met /dev/hd? (ja je leest het goed). Typ fixmbr /? voor help hierover.

De juiste drive naam kan je vinden door fdisk in te typen.
(Pas op met fdisk kan je nog wat meer dingen doen die schadelijk zijn voor je PC).

Daarna moet je misschien metr Diskpart ook nog de active partition goed instellen.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1