laserprinter voor dos

Pagina: 1
Acties:
  • 419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-02 18:04
Ik wil een laserprinter aanschaffen om via lpt aan te sluiten op een dos pc, en tegelijkertijd via usbprintserver op andere pc's.

Nu zie ik bij eigenlijk geen enkele laserprinter specifieke dos drivers. Ik heb ergens gelezen dat hp laserjet drivers redelijk universeel zijn. Printers met bepaalde emulatie kunnen printen onder dos met deze drivers. Het is me echter nog niet helemaal duidelijk waar ik op moet letten bij aanschaf. Het gaat dus om een zelfstandige dos 6.22 omgeving (niet binnen een windows versie).

Ik zat te denken aan een aanschafprijs van max 250 euro. Kosten per afdruk zijn belangrijk. De printer zal voornamelijk worden gebruikt voor tekst. Nu heb ik enkele vragen:
- Accepteert een laserprinter over het algemeen opdrachten via beide ingangen, of kan er slechts één worden gebruikt?
- Waar moet ik op letten ivm de dos compatibiliteit?
- Iemand ervaring met een dergelijke opzet? Iemand aanbevelingen?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat komt er uit die DOS omgeving? Volgens mij zou juist iedere printer wel vanuit dos kunnen printen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zal waarschijnlijk het beste af zijn met een printer die nog een parallele poort gebruikt, of alternatief een netwerkprinter; de meeste goedkopere laserprinter hebben alleen een USB-aansluiting en dat zal onder DOS problemen geven. Zoals je al aangeeft kunnen de meeste printers wel een HP Laserjet via PCL aansturen, dus dat mag op zich geen problemen geven.

Ik zou zelf niet voor de USB-printserver gaan, maar kijken naar een netwerkprinter. Of dat binnen 250 euro past hangt mogelijk af van het merk, maar het is geen vreselijk ruim budget voor als je veel eisen hebt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoeveel printers zijn er nog met een LPT aansluiting?

Je zou beter die types die je kan vinden (voor dat bedrag) in google in kunnen vullen met 'dos' er achter.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 12:13
Doorgaans accepteren de meeste printers nog altijd de simpele text-only commando's die MS-DOS uitlevert. Destijds was het meestal zo dat de printers zich aan een standaard moesten houden, zodat ze MS-DOS zouden begrijpen. Drivers werden nog niet zo gek veel gebruikt. Dat kun je uitproberen door (in Windows) een printer toe te voegen. Laat deze dan niet automatisch vinden (plug&play), maar zorg dat je zelf de printer kan uitzoeken. Vervolgens stel je het in op algemeen > Generic / Text-only.

Wat betreft acceptatie van beide ingangen, dat wilt nog wel eens verschillen. Vroeger had ik een ingewikkelde HP Laserjet die via een menu ingesteld kon worden. Daar moest ik 1 poort kiezen. Tegenwoordig heb ik er een die automatisch switched afhankelijk van wat ik aangelsloten heb. Of ze er ook zijn die allebij tegelijk kunnen gebruiken weet ik niet. (Denk het eigenlijk niet, wie heeft dat tegenwoordig nou nodig).

Kwa aanbevelingen kan ik je er wel een geven:
Neem een Parallelle printserver. Sluit vervolgens je MS-DOS bak en je printserver via een automatische switch op de printer aan. Zo ben je van het hele gezeur af ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dos drivers ? bestaan die ?

ik moet de eerste laserprinter nog tegenkomen die niet met standaard ascii om kan gaan

de meeste dos/cli karakters komen juist uit het printer/schrijfmachine jargon
<cr> carridge return, dat ding wat op je schrijfmachine van links naar rechts ging
<lf> linefeed, doordraaien naar de volgende regel
enz

Iperf

• Bulldock
Bedankt voor de replies. dos compatibiliteit zal dus niet het probleem zijn.
ik heb nog wel een vraag over het netwerkprinten in dos. het programma van waaruit ik in dos moet printen heeft bij de instellingen lpt/com-poorten en 'intern' (naar bestand denk ik) als opties. is het dan uberhaupt mogelijk? werkt netwerkprinten via bijv. lpt emulatie?

[ Voor 64% gewijzigd door Bulldock op 28-01-2008 12:07 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Via een netuse commando kan je volgens mij een netwerkprinter een virtuele com/lpt poort mee geven

Wat printerdrivers betreft, veel laserprinters kunnen overweg met HP Laserjet-3 of 4 settingen, als je nog in WP oid werkt kan je denk ik die printer nog wel selecteren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Bulldock
netuse is toch voor een dos-omgeving in windows en niet voor een dos 'stand-alone'

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pascal.A schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:18:
netuse is toch voor een dos-omgeving in windows en niet voor een dos 'stand-alone'
net use is inderdaad alleen voor Windows-omgevingen, en dan ook nog eens alleen de NT-reeks (zoals 2000 en XP, weet niet of oudere NT-versies het ook kunnen).

• xtra
  • Laatst online: 19-11-2025
GlowMouse schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:21:
[...]

net use is inderdaad alleen voor Windows-omgevingen, en dan ook nog eens alleen de NT-reeks (zoals 2000 en XP, weet niet of oudere NT-versies het ook kunnen).
Ik heb hier nog ergens de diskettes liggen met lanman voor DOS. Op die manier kun je vanuit een kale DOS (met NET USE) via het netwerk printen. Windows 95 etc. snapten het ook.

Evt. dus een alternatief voor een printer zonder LPT-poort, al zal een lanman licentie moeilijk te vinden zijn.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17

SeatRider

Hips don't lie

fish schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 23:08:
dos drivers ? bestaan die ?

ik moet de eerste laserprinter nog tegenkomen die niet met standaard ascii om kan gaan
In mijn tijd had je de zogeheten Windows- of GDI printers (http://www.webopedia.com/TERM/G/GDI_printer.htm) en die doen het echt niet zonder meer onder dos. Of Linux, of OSX, for that matter.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
waarom wil je eigenlijk dos gebruiken? Welke software? In principe zijn diverse prners geschikt,gewoon zoeken naar printers die toenmalige 'industriestandaarden' ondersteunen.

• Bulldock
begintmeta schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:37:
waarom wil je eigenlijk dos gebruiken? Welke software? In principe zijn diverse prners geschikt,gewoon zoeken naar printers die toenmalige 'industriestandaarden' ondersteunen.
het gaat om een oud kassasysteem dat alleen goed draait onder dos.

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Pascal.A schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:47:
[...]

het gaat om een oud kassasysteem dat alleen goed draait onder dos.
Ik roep, heb je al geprobeerd met VMWare GSX Server? Die is gratis en daarmee kan je printers vrij behoorlijk doormappen. Als het alleen om tekst gaat, waarom niet? Volgens mij kan dit prima gaan werken. Kan je het nog via een netwerk printer doen ook voor zover ik weet :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02 15:13

bord4kop

maximaal 100KB!

1. In je inlog script:

net use lpt3 /delete
net use lpt 3 \\SERVER\printer

of kix:
use LPT3: /DELETE
use LPT3: "\\SERVER\printer"

Opm:
* Ik gebruik meestal geen bestaande LPT poort
* eerst deleten, als er ooit: "net use xxxx /persistent" is gebruikt

2. Dan in je programma instellen dattie print naar LPT3

GDI niet gebruiken! Bij GDI wordt de "inteligentie" (waar komt wat en hoe) geregeld door het OS/Applicatie.
Je zult begrijpen dat een applicatie die draait onder DOS hier niet mee overweg kan.
RAW printen, Printer met PCL (liefst hardwarematig ingebouwd) is het mooist.

Werkt (bijna) altijd!
:)

| Security Management |

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
waarom dan geen net use lpt 3 \\SERVER\printer /persistent:yes gebruiken ipv dit elke keer deleten en opnieuw aanmaken? of heb ik dan een bord voor m'n kop?

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
n1els schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:30:
waarom dan geen net use lpt 3 \\SERVER\printer /persistent:yes gebruiken ipv dit elke keer deleten en opnieuw aanmaken? of heb ik dan een bord voor m'n kop?
Dat is volgens mij een windows uitbreiding op net use. De oorspronkelijke lanman-interpretatie ondersteund deze functie niet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SeatRider schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:34:
[...]

In mijn tijd had je de zogeheten Windows- of GDI printers (http://www.webopedia.com/TERM/G/GDI_printer.htm) en die doen het echt niet zonder meer onder dos. Of Linux, of OSX, for that matter.
mja .. my bad .. die heb je inderdaad ook nog ......
"host based" nog zo'n term ervoor

Iperf

Pagina: 1