[SBS 2003 + exchange] Mails verdwenen, hoe terughalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• harker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09-2025
Hier thuis op het bedrijf zitten we met een small business server 2003 met een 8 tal mailboxes.
Nu is het een gebruiker die opeens een massa emails niet meer terug vind. In eventuele archiefmappen of prullenbak zijn ze ook niet meer terug te vinden. Outlook 2003 vind ze niet meer terug, google desktop ook niet.
Volgens de mailbox Store bevat de mailbox 12.749 items (outlook: Postvak In 8532 items) en is net geen 4gig groot (heb de limiet moeten uitschakelen)
Ik, als student informatica, zorg voor het algemeen beheer en onderhoud, maar zou niet weten waar ik moet beginnen in de zoektocht naar de verdwenen emails.
Is er iemand die weet waar ik moet beginnen, of die weet hoe het zou komen dat de emails opeens verdwenen zijn?
Ook Google heeft (nog) geen raad gebracht.
Er wordt dagelijks een backup genomen van de volledige server.

alvast bedankt,

karel

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Staan er binnen Outlook geen filters ingesteld?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:56
als je de map waar de mails in zaten selecteerdt, en dan bij Extra kiest voor Items terugzetten (of iets in die trant), krijg je een lijst met mails die daar stonden, maar door de gebruikers verwijderd zijn.

Exchange verwijderd zijn mails standaard namelijk niet uit de database zodra de gebruiker hem verwijderd, maar doet dit pas na enkele dagen (afhankelijk hoe het ingesteld is, het kan ook uitgeschakeld zijn.)

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• harker
bedankt voor de snelle antwoorden maar geen van beide hebben de mails terug gebracht.
is er bijvoorbeeld een manier om de inhoud van de mailbox die op de server staat te bekijken zonder outlook te gebruiken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

harker schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:22:
bedankt voor de snelle antwoorden maar geen van beide hebben de mails terug gebracht.
is er bijvoorbeeld een manier om de inhoud van de mailbox die op de server staat te bekijken zonder outlook te gebruiken?
Webmail/OWA, dwz http://www.naam.nl/exchange, of via IMAP. Moet je wel de IMAP service aan hebben staan, en OWA.

Misschien is het verstandig je wat te gaan inlezen op Exchange, zie de Windows Clients - Howto's and Guides en bijvoorbeeld Petri's site. Als je aan Exchange gaat rommelen zonder te weten wat je doet, maak je misschien wel meer kapot dan dat je repareert :) . Een bedrijf zou beter moeten weten ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• harker
in OWA is er ook niets terug te vinden.
gambieter schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:26:Als je aan Exchange gaat rommelen zonder te weten wat je doet, maak je misschien wel meer kapot dan dat je repareert :) . Een bedrijf zou beter moeten weten ;)
zoals ik reeds vermelde ben ik nog student. De server van het bedrijf thuis is opgezet geweest door een externe firma, maar het "kleine" onderhoud doe ik (backups verzorgen, software updates en co...) De firma is nog te klein om een fulltime IT-man in dienst te nemen. En juist omdat ik niet wil beginnen rommelen met exchange, stel ik hier nu die vraag.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

harker schreef op zondag 27 januari 2008 @ 15:37:
in OWA is er ook niets terug te vinden.
Dan is het twijfelachtig of het er nog is. Je zou een virtuele PC kunnen gaan draaien waar je de databackup van eerdere dagen terugzet, en kijken of er dan wat terug te vinden is.
[...]
En juist omdat ik niet wil beginnen rommelen met exchange, stel ik hier nu die vraag.
En daarom zeg ik ook dat je je in moet lezen op Exchange, want afhankelijk zijn van GoT als helpdesk is niet verstandig (en ook niet de bedoeling, maar dat terzijde ;) ). Petri's site bevat een goudmijn aan informatie over DC's en Exchange.

Een virtuele PC is een uitstekende testomgeving, waarmee je niets kapot maakt terwijl je snel ervaring kunt opdoen. Dat moet ook voor een bedrijfje een verantwoorde investering zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 27-01-2008 15:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:56
Hoeft niet eens geinvesteerd te worden. Er zijn prima (legale) gratis virtualisatiesoftware-pakketten, VMware-server (na registratie gratis te downloaden),
MS virtual server 05 (in navolging van vmware ook gratis)
Virtualbox voor windows (open source oplossing).
harker schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:22:
Toch raar dat dat niet werkt. Misschien dat dat bedrijf het uitgezet heeft, of dat het standaard uit staat in exchange icm sbs2003.
Maar als er backup`s zijn, dan vallen ze daar toch wel uit te halen ...?

[ Voor 50% gewijzigd door magiel op 27-01-2008 16:37 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Verwijderd

Inderdaad kijken of je je backup terug kan zetten. Ik heb de TT nog even aangevuld.

• CoxkeLamagra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 12:17
Wat je ook nog kan nakijken is of de gebruiker misschien geen mails naar de Top van de Information Store heeft gesleept.
Je kan dit nakijken door in Outlook in de folder list te rechtsklikken op de Mailbox en dan Properties of Mailbox te kiezen.
Daar moet je in de Home Page tab "Show home page by default for this folder" uitvinken en dan op Apply klikken.
Sorry voor de benamingen van de opties in het Engels maar heb al jaren niet meer met een Nederlandse Outlook gewerkt :-)

Als je dan op de Mailbox klikt krijg je alle mails te zien die per ongeluk onder de mailbox in Outlook gesleept zijn en dan ook niet meer terug te vinden zijn in de folders zoals Inbox en dergelijke.
Ik heb dit op het werk reeds meerdere malen gemerkt bij mensen waar we ook direct geen mails van terugvonden in Outlook of in Exchange en dit kwam dus doordat ze de mails of zelfs een volledige pst file per ongeluk naar de Mailbox in Outlook gesleept hadden in plaats van naar 1 van de mappen.
Pagina: 1