Toon posts:

Clustergrootte van USB 2G veranderen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.090 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey people,

Ik wilde Feather Linux installeren op mijn Apacer Handy Steno AH320 (2Gb) USB stick en moest syslinux 2.11 (met nadruk 2.11 versie volgens website) uitvoeren om USB bootable te maken.
Hogere versies booten de stick niet niet en met de 2.11 versie loop ik tegen de volgende melding aan in CMD onder XP:

Cluster sizes larger than 16K not supported

Stukje uit de manual: SYSLINUX will not work (and will refuse to install) on filesystems
with a cluster size of more than 16K (typically means a filesystem of
more than 1 GB.)

Goed, ik wil dus de USB drive opnieuw formateren, maar dan met de optie om zelf de clustergrootte te bepalen om zo onder de 16K uit te komen. Dit lukt niet echt...

Het volgende heb ik al geprobeerd:

* Zoeken op het forum hier en Google. Voornamelijk resultaten hoe de size te vergroten van HD's.
* XP format kan ik geen clustersize opgeven.
* Via CMD en dan format kan het wel, maar de help file mekkert dat ik voor FAT niet kleiner dan 16K kan gebruiken. Begint vanaf 16K.
* Partition Magic 8.0 geprobeerd omdat ik weet dat die cluster format ondersteund. Ziet echter mijn USB drive niet.
* Via Hiren's Boot CD nog andere partition managers geprobeerd, allen zien de USB drive niet.

Wil graag Feather Linux erop knallen, maar dat gaat dus niet zonder dat ik de drive onder de 16K formateer. Dat ik cluster daarmee opoffer omdat de ruimte niet optimaal benut wordt laat me in dit geval koud (normaal niet hoor ;) )

Wie weet hoe ik de USB stick alsnog kan formateren met optie om de clustersize aan te passen?
Alvast thanks voor jullie input :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 21:00 . Reden: typo's eruit gehaald. ]

Verwijderd

Topicstarter
Nietmand een ideetje hoe ik dit kan fixen? :| Elp.... :'(

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:50
Je zou het eens kunnen proberen met gparted (gparted.sourceforge.net). Hiervan bestaat ook een live cd (gparted-livecd.tuxfamily.org). Heb het zelf nooit geprobeerd maar als ik een HD wilde partitioneren met Ubuntu waren er meer opties dan onder windows en Ubuntu gebruikt gparted (dacht ik).
Je zou dan 2 FAT partities van 1GB kunnen maken of 1 ext2 partitie van 2GB (ik neem aan dat Feather Linux daar ook wel op te installeren is)

[ Voor 15% gewijzigd door TweakPino op 27-01-2008 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply :)

Ik ga dat proberen!
Maar ben bang dat dat misschien niet gaat helpen.
Feather Linux kan ik erop zetten, maar dat syslinux dat de USB bootable moet maken leest de hele USB stick en merkt op dat het => 16K cluster indeling is en weigert om te installeren.

Misschien als ik het indeel zoal jij zegt dat het wel lukt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

TweakPino schreef op zondag 27 januari 2008 @ 17:10:
Je zou het eens kunnen proberen met gparted (gparted.sourceforge.net). Hiervan bestaat ook een live cd (gparted-livecd.tuxfamily.org). Heb het zelf nooit geprobeerd maar als ik een HD wilde partitioneren met Ubuntu waren er meer opties dan onder windows en Ubuntu gebruikt gparted (dacht ik).
Je zou dan 2 FAT partities van 1GB kunnen maken of 1 ext2 partitie van 2GB (ik neem aan dat Feather Linux daar ook wel op te installeren is)
Ik zou denk ik liever ext3 erop zetten. Journaling is wel zo handig als je per ongeluk die stick eruit rukt.
ext3 (en ext2) kan je trouwens lezen met de driver van www.fs-driver.org

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen een andere weg gevonden en het is opgelost!! :D
Met een extra tooltje van HP en een andere versie syslinux wil het wel.

Als je onderstaande link volgt, dan kom je er wel uit ;)

http://www.linuxquestions...umbdrive-tutorial-422338/

PS: Mocht Feather Linux wel de bootscreen laten zen, maar na het booten het scherm zwart blijven, probeer het dan eens in een andere PC. Op mijn laptop bleef scherm zwart en op de PC zag ik een Tux logo en het duurde even. Verder een mooie Distro!

Dit topic kan op slot :*)
Pagina: 1