Boot: Operating System Not Found

Pagina: 1
Acties:
  • 747 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-02 18:15
Vanmiddag besloot ik PowerISO op mijn Acer Aspire 5672WLMi te installeren. Een reboot was vereist om de installatie van het programma te voltooien. Toen ik op OK klikte, startte de laptop opnieuw op. Toen gebeurde er iets raars. Ik hoorde gedurende ong. 2 seconden een haperend geluid uit mijn laptop komen (hardeschijf?) Het Acer splash scherm was minstens één minuut lang zichtbaar. Ik besloot af te wachten wat er gebeurde en ineens kwam er een DOS-achtig scherm tevoorschijn dat er als volgt uitziet.

Broadcom UNDI PXE-2.1 v8.2.6
Copyright (C) 2000-2005 Broadcom Corporation
Copyright (C) 1997-2000 Intel Corporation
All rights reserved.

CLIENT MAC ADDR: 00 16 36 11 2E 60 GUID: 806D262A 9CDC D811 AE03 001636 112E60
PXE-E53: No boot filename received

PXE-M0F: Exiting Broadcom PXE ROM.
Operating System not found

Toen ik op enter drukte, kwam er een zwart leeg scherm met een knipperende underscore. Ik kon de laptop eigenlijk alleen nog maar uitschakelen.

Ik heb vervolgens in de BIOS gekeken en ik kon niets raars vinden. Ik had ook de system defaults ingeladen, maar ook dit lijkt niet te helpen. Ik bleef de laptop een aantal keer opnieuw aandoen en ineens startte hij wél correct op, zonder gezeur. Natuurlijk wilde ik het zekere voor het onzekere nemen en herstartte ik de laptop weer. Opnieuw bleek hij niet op te starten.

Ik weet eigenlijk niet of de installatie van PowerISO enig verband met mijn probleem heeft, maar het lijkt er sterk op dat mijn hardeschijf kapot is. Aan de andere kant lijkt hij af en toe zonder problemen op te starten, dat begrijp ik niet. Aangezien ik een behoorlijke leek ben, ben ik nogal voorzichtig in mijn conclusies. Voordat ik hem wegbreng, hoop ik dat er hier iemand is die weet of het probleem zelf te verhelpen is.

Bij voorbaat enorm bedankt!!

Verwijderd

Wordt de schijf tijdens BIOS nog wel herkend? En ja dit klinkt als een schijf-probleem. Je installatie van PowerISO zal daar vrijwel zeker niets mee te maken hebben. Wil je de data recoveren dan kun je daarvoor diverse utilities gebruiken. Anders kun je gewoon een nieuwe schijf kopen, eventueel in RAID als je wilt dat dit niet meer gebeurt.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:01

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 19:23:
Anders kun je gewoon een nieuwe schijf kopen, eventueel in RAID als je wilt dat dit niet meer gebeurt.
in een laptop? Ja ik weet het er bestaan laptops met Raid ondersteuning, maar volgens mij heeft de laptop van de TS die niet.

@TS:
misschien moet je eens proberen om je laptop met een live CD op te starten, kan je direct zien of het aan de HD ligt of aan wat anders.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zet sowieso PXE boot eens uit, het lijkt erop dat je primary boot schijf niet gevonden werd en je systeem zoekt naar andere opstartmogelijkheden. Dit staat 100% los van je installatie.

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-02 18:15
Bedankt voor de behulpzame reacties.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 19:23:
Wordt de schijf tijdens BIOS nog wel herkend?
Dit is wat ik in de BIOS kan vinden:

Boot priority order:
1: IDE 2: MATSHITADVD-RAM UJ-845S-(
2: IDE 0:
3: IDE 1:
4: USB HDD:
5: USB CD-ROM:
6: USB Floppy
7: USB KEY:
8:
Excluded from boot order:
: Network Boot: MBA v8.2.6. Slot 0400

Die Network Boot heb ik trouwens zelf excluded.

Het valt me op dat er geen harde schijven bij naam worden genoemd. Ik heb de boot priority al diverse malen aangepast (network boot erbij betrokken etc), maar het lijkt niets uit te maken.

Wat mij is opgevallen: als de laptop een tijdje heeft uitgestaan, start hij wél zonder problemen op. Bij een reboot is de kans 99% dat mijn probleem zich weer voordoet.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Heb je een optie "HD discovery time" o.i.d. in je bios? Hiermee kun je de bios wat langer laten wachten om je schijf te laten settlen. Zet die eens op 10 seconden o.i.d.

Sowieso lijkt het er sterk op dat de schijf langzaam aan het overlijden is. Een keer de SMART status uitlezen kan geen kwaad.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1