[P5K] Lan defect na bios downgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oke het zit dus zo; sinds twee weken heb ik een Asus P5K boardje met een E6600 CPU gekocht. Direct na ontvangst heb ik deze geflashed naar BETA 0805, omdat ik van plan ben er binnenkort een E8XXX in te zetten.

Anyway, geen problemen verder, games presteren top, CPU loopt op stock voltage op 9x333 zonder vastlopers. Máár in explorer had ik soms hangers. 3-5 seconden deed explorer dan even niets, we hebben het over XP dan. Dus ik dacht, ik moet gewoon een wat ouder bios proberen, en ik vond dus het 0704 official bios.

Na heel wat zoeken naar hoe een downgrade werkt was dit eindelijk gelukt (met AFUDOS 2.11 en /pbnc achtervoegsel) en na de boel in BIOS weer goed gezet te hebben deed XP het weer prima. Maar wat bleek; geen LAN verbinding. De LAN werkt wel in de systemtray, maar hij geeft aan alleen lokaal verbinding te hebben. Pingen naar IP's lukte sowieso niet. Dus de usual gedaan, bios reset, router reset, router reboot, kabel gechecked, andere kabel, drivers etc. Huisgenoten kunnen hele tijd wel prima internetten.

Maar ik had toch bedacht dat ik weer even Vista erop zou zetten (studieontwijkend gedrag). Dus ik backupje gemaakt, Vista erop geknald en ik ging er eigenlijk vanuit dat bij een herinstall alles wel weer zou werken. Maar in Vista zelfde probleem! Weer zogenaamd een Lokale Lan verbinding die eigenlijk niets doet. Dus weer alles geprobeerd, lan uit geschakeld in bios, weer aangeschakeld, drivers op alle mogelijke manieren geprobeerd, andere kabel, router reset/reboot, vista interne probleemoplosser, maar niets hielp.

Het moet dus aan het bios liggen. Teruggeflashed naar 0805, geen resultaat. Toen naar de lokale compuboer gelopen en een 6 euro 100mbit NIC gekocht, erin geklapt en alles werkte direct zonder problemen. Meteen weer naar 0704 geflashed, en alles werkte nog steeds prima.

Maar onboard doet dus nog steeds niets, plankje is nieuw dus ik heb geen zin om nu met dat losse NICje door te werken, dit is natuurlijk niet de bedoeling

Waar heb ik gezocht:

Asus forum (ook post geplaatst)
Guru3d forum (ook post geplaatst)

En heel google doorgespit, waar ik welgeteld 1 persoon vond die het zelfde soort probleem gehad heeft en zijn boardje RMA heeft gedaan (kan het topic nu even niet meer vinden). Hij zei dat de biosdowngrade zijn onboard LAN kapot gemaakt heeft, maar is dat plausibel? Dan zouden toch véél meer mensen dit probleem moeten hebben.

Oja, ik probeer ook al sinds gisteravond een 'technical question' te sturen naar Asus via dat vip membership, maar dat is écht onmogelijk gewoon. Die is ligt er constant uit.

Help O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Okasha op 26-01-2008 16:52 ]

• Okasha
  • Niet online
Update: Iemand op het Asus forum meldt zich met hetzelfde probleem

Verwijderd

Had je al in je apparaatbeheer gekeken of het apparaat naar behoren functioneert? Als je namelijk wel gewoon een netwerk-icoontje hebt zit je bios waarschijnlijk wel goed hoor... ik zou het probleem ergens anders zoeken... de firmware van je bios downgraden is niet raadzaam, je kunt de boel beter de nieuwste versie geven, het kán zijn dat je bios nu kapot is maar aangezien je alleen problemen hebt met je internetverbinding lijkt dit me sterk...

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-04 00:21
heb je je frontpanel op USB1112 aangesloten? In een review op TW las ik dat dat problemen met de LAN kan geven. Probeer het eens met USB1112 vrij zou ik zeggen

edit> de rewiew http://tweakers.net/productreview/5934

[ Voor 15% gewijzigd door Rrob op 28-01-2008 16:04 ]

• Okasha
  • Niet online
Rrob schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:55:
heb je je frontpanel op USB1112 aangesloten? In een review op TW las ik dat dat problemen met de LAN kan geven. Probeer het eens met USB1112 vrij zou ik zeggen

edit> de rewiew http://tweakers.net/productreview/5934
Die USB had ik niet in gebruik nee. Ook in apparaat beheer stond dat het apparaat gewoon werkte en communiceerde, hij deed het alleen niet. Ook de ping niet. Er bleken dus meer mensen te zijn die na deze actie dit probleem hadden dus ik heb hem geRMA'd. Ben meteen van de P5K serie afgestapt. Niet echt tevreden, ten eerste om het feit dat de ASUS site zo klote is, en ten tweede omdat ik gezeur blééf houden met dat mijn samsung schijf in Vista niet lekker functioneerde.

Heb sinds gister een DS4 gehaald van gigabyte, en helemaal geen problemen. Ben erg tevreden. P5K gaat nu op de bus en komt over maandje in de vraag en aanbod :)

Verwijderd

Ok dat is natuurlijk ook een oplossing maar als je het over SATA schijven hebt... SATA schijven werken zowieso niet echt lekker en dat heeft meestal niets met je moederbord te maken...
Anyway... fijn dat het gelukt is!

• Okasha
  • Niet online
S-ATA schijven werken sowieso niet echt lekker? Waar is dat op gebaseerd?

Op mijn vorige 3 moederborden én op deze gigabyte heb ik nérgens last van. Met deze Samsung had ik op de P5K regemaltig hangers van 3-5 seconden in explorer, niets irritanter dan dat.

Zit je met dikke dualcore en gb's aan memory onder je kont heb je nog vastlopers in Explorer |:( :+

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10-2025

Prozac[NL]

zucht.......

Bios 902 is uit, misschien lost dat je probs op.

Laat maar je hebt dat board dus al niet meer....

[ Voor 35% gewijzigd door Prozac[NL] op 30-01-2008 23:00 ]

Verwijderd

ik heb ook de p5k met 2 samsung 500gb schijven,na een tijdje ook vaak irql blauwe schermen,voornamelijk tijdens emule als deze een tijdje aan stond...hier heb ik lang mee lopen kloten.

daarna onboard lan uitgeschakeld,een ander lan kaartje erin gezet en verder niks maar dan ook niks van asus drivers erop gezet,nu doet hij eindelijk wat er op de doos staat....rock solid :z

ik vermoed dat die onboard lan soms wat roet in het eten gooit,maar helemaal zeker weet ik het niet.
maar met de samsung schijven heb ik nog geen problemen,ze doen wat ze moeten doen en alles gaat zeer soepeltjes :)

• Okasha
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 07:22:
ik heb ook de p5k met 2 samsung 500gb schijven,na een tijdje ook vaak irql blauwe schermen,voornamelijk tijdens emule als deze een tijdje aan stond...hier heb ik lang mee lopen kloten.

daarna onboard lan uitgeschakeld,een ander lan kaartje erin gezet en verder niks maar dan ook niks van asus drivers erop gezet,nu doet hij eindelijk wat er op de doos staat....rock solid :z

ik vermoed dat die onboard lan soms wat roet in het eten gooit,maar helemaal zeker weet ik het niet.
maar met de samsung schijven heb ik nog geen problemen,ze doen wat ze moeten doen en alles gaat zeer soepeltjes :)
Hehe degene die het board van me overkoopt krijgt er iig een losse NIC bij :)

• Okasha
  • Niet online
Prozac[NL] schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:55:
Bios 902 is uit, misschien lost dat je probs op.

Laat maar je hebt dat board dus al niet meer....
Beetje jammer inderdaad dat deze nu net uitkomt :/

• Faris
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-11-2022
Ik had ook zelfde probleem met onboard netwerkkaart en de oplossing was best simpel, gewoon technitium downloaden. MAC address van onboard netwerkkaart wijzigen en opnieuw opstarten.

http://www.technitium.com/

• Okasha
  • Niet online
Ja ik weet het :)

Heb echter zelf ondertussen al nieuw moederbord weer van mycom gekregen.

Maar dit topic gaat vast nog wel mensen tot hulp zijn!
Pagina: 1