Speakers voor de pc: filmmuziek liefhebber gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Menghu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Na talloze reviews en threads gelezen te hebben zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer:

Situatie:
Sinds een maand of twee weigert mijn Akai geluidsinstallatie (een +/- 12 jaar oud 5.1 surround set waarvan drie boxen dienst doen als pc speakers) zijn werk te doen. Waarschijnlijk was het plaatsen van de printer bovenop de stereo zelf geen goed plan en is er iets los getrild: frappant detail is dat als ik zo'n honderd maal mijn koptelefoon stekker aansluit en er weer uit haal hij zo nu en dan nog aan wil springen.

Tijd voor een nieuwe muziek set maar zoals eerder gezegd: door de bomen zie ik het bos niet meer.
Dat komt vooral door mijn onorthodoxe muziek smaak, ik luister van alles wat maar vooral instrumentale filmmuziek met of zonder koor (denk aan Jerry Goldsmith en Hans Zimmer muziek) en daarnaast nog wel eens rock maar zeker geen trance of hardcore. Spelletjes speel ik wel eens maar voor mij is de kwaliteit van de muziek veel beter: van wat ik gelezen heb heb ik begrepen dat een 5.1 set vooral voor films en spellen is dus zo'n set valt af.

Nu heb ik geen verstand van geluidssets en ik ben bang dat ik redelijk verwend ben met mijn akai set. Is voor mijn muzieksmaak een subwoofer bijvoorbeeld belangrijk?
Ik vind het belangrijk de muziek goed hard te draaien, en in ieder geval de mogelijkheid te hebben om buren zo nu en dan eventueel te storen ( >:) ) (of mijn muziek hard genoeg te kunnen zetten om die van hun niet te horen).

Momenteel heb ik een tijdelijke oplossing (Trust 2.0 80p soundforce) en voor het geld zijn ze prima maar echt goede kwaliteit is het niet.

Van wat ik gelezen heb kom ik momenteel op de Logitech Z-2300 uit of op een Klipsch Promedia GMX A 2.1. (beiden á 160 euro). Maar ik lees ook dat je een versterker kunt aanschaffen met twee boxen er bij maar ook dat de aangegeven WATTS alleen de top zijn en niet alles zeggend.

Ik heb bij diverse winkels diverse computer sets en hi fi sets beluisterd, maar ik loop er nu op vast. Wat zijn speerpunten voor mijn muzieksmaak en uiteindelijk keuze?

*Is er toevallig een tweaker met dezelfde soort muziek smaak die me uit de brand kan helpen?

(bumpje): Is er iemand die mij kan helpen?

• Menghu
Iemand?

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

Zelf luister ik vaak naar Rob Dougan (furious angels). Zelf heb ik twee driades type b/65 als speakers en een Alesis RA-500 als versterker. Als bron gebruik ik nu nog een simpele soundblaster audigy, deze word binnenkort nog vervangen door een mooie USB DAC met balanced uitgang.

Subwoofer heb je eigenlijk niet nodig als je normale speakers wilt gaan gebruiken. Bij boekplank speakers is het wel nodig omdat deze niet zo laag gaan.

Als ik jou was zou ik op marktplaats eens zoeken naar een mooi paar driade speakers.

High Powered Madness

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
Niet onbelangrijke vraag: wat wil/kun je eraan uitgeven?
Persoonlijk geloof ik niet zo in surroundsetjes, en zou ik liever op zoek gaan naar een stereoversterker en goede boxen. Me dunkt dat je muziek daar beter op klinkt dan op die plastic speakertjes.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:44

silitek

Tubes Only

niek_nijmegen schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:51:
Niet onbelangrijke vraag: wat wil/kun je eraan uitgeven?
Persoonlijk geloof ik niet zo in surroundsetjes, en zou ik liever op zoek gaan naar een stereoversterker en goede boxen. Me dunkt dat je muziek daar beter op klinkt dan op die plastic speakertjes.
IDD..ben je muziek liefhebber. Kies je een stereo versterker. Liefs buizenversterker (persoonlijk). En goede geluid drivers. Speakers dus. Surroundsetjes :X ..

Verder is smaak relatief en portemonnee natuurlijk :)

Tubes....It's what make music music!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10
- Specificaties zeggen niets (zeker niet als ze in de trant van "3000 watt PMPO!!!" zijn)

- Smaak is en blijft persoonlijk. En ja, je hebt je muzieksmaak al wel aangegeven, maar alleen jij kunt bepalen wanneer dat voor jou goed klinkt. Ik vrees dat je toch echt zelf moet gaan luisteren. Waar op loop je vast?

- Ik zou inderdaad ook voor een goede stereo-versterker en twee echte luidsprekers (alsin, niet van plastic) gaan. Dat kun je zo gek maken als je zelf wilt, het kan voor 150 euro en het kan voor 15.000 euro...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Ik denk 2de hands een gewone versterker + een paar speakers op de kop tikken veel beter is voor je. Een subwoofer is niet persee nodig, hoewel hij in veel setups zeker wat toe kan voegen. Zelfs bij gewone zuiltjes. Flinke zuiltjes met een flinke versterker erachter nodig om mee te kunnen spelen met een goede actieve subwoofer. Maar aangezien dat toch buiten je budget gaat vallen, zou ik gewoon voor een stel vloerstanders + gewone versterker gaan :).

Zonder subwoofer mis ik echt een hoop fundament in The Battle van de Gladiator OST. Ben eigenlijk wel benieuwd wat een zuiltje in de prijsklasse van mijn speakers + subwoofer daar van maakt.

Verwijderd

heb een vraag betreffend wat je aangaf het gebeuren met je koptelefoon jackplug aansluiting weet niet of het bij alle sets zo is maar bij sommige sets met het aansluiten schakelt de normale speaker uitgangen af door dat er een contact gemaakt wordt of verbreekt bij het inpluggen van de kop telefoon en het zou kunnen zijn dat die contact verrot is bij jouw set waar door hij denkt dat de headset er in zit en speaker uitgang af zet

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

silitek schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:09:
[...]

IDD..ben je muziek liefhebber. Kies je een stereo versterker. Liefs buizenversterker (persoonlijk). En goede geluid drivers. Speakers dus. Surroundsetjes :X ..

Verder is smaak relatief en portemonnee natuurlijk :)
Waarom nu een buizenversterker? Het enigste wat een buizenversterker toevoegt is een harmonische storing waardoor het geluid warmer klinkt. Zelf ben ik van mening dat het gewoon moet klinken zoals het opgenomen is.

High Powered Madness

Verwijderd

Dat is dus een overduidelijk voorbeeld van smaak ;)

• Menghu
Allemaal bedankt voor de antwoorden, hier kom ik al heel wat verder mee!

Mijn budget is maximaal 160 euro, maar als ik er kwalitatief erg op vooruit ga wil ik daar nog wel iets boven gaan zitten.

Een goede versterker met twee boekenplank speakers lijkt mij ideaal: ik heb nu twee flinke boxen die ook op het bureau staan. Ik lees me in op de speakers mogelijkheden maar voor iemand die zich daar nooit mee bezig heeft hoeven te houden (altijd goede muziek gehad) is dat een boel nieuwe informatie.

@Koeitje
Wat voor een opstelling heb je precies?
Zuiltjes zullen niet lukken hier, maar maken vloerstanders een groot verschil met boekenplank speakers?

@Xander
Ik lees veel goeds over de Z-2300, met name over de subwoofer. Wat ik me afvroeg is of ik zo'n subwoofer uberhaupt nodig heb voor mijn muzieksmaak.

@Shalow
Een goede tip, ik zal de Akai proberen open te schroeven en wie weet of ik iets kan repareren.

Buizenversterker? Ik zal bij een speaker verkopende winkel eens zien of ik daar het verschil kan horen tussen beiden.

Alvast bedankt voor de hulp dusver allemaal!

Verwijderd

Goedkope buizen versterker zul je alleen via China kunnen krijgen. Maar kwa klank verschil zou je in een goede hifi zaak wel terrecht kunnen. Maar die vallen niet binnen je budget.

Mijn setup:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29431439

Zuiltjes zullen wat lager gaan kwa bass e.d. Denk dat je je budget zult moeten verhogen naar ongeveer 200,-. Daarvoor is wel 2de hands een degelijke versterker te scoren + een paar boekenplank speakers.
Pagina: 1