Toon posts:

Moederbord start niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 841 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag

Ik ben de hele dag bezig geweest om dit op te lossen maar ik kom er niet meer uit. Ik heb sinds gisteren het Asus M2N32-SLI Deluxe moederbord van iemand 2dehands gekocht. Alles netjes geinstalleerd en het werkte uitstekend. Vanmorgen wou ik me pc aanzetten en toen ging hij 10 sec aan en daarna gelijk weer uit. Alles losgehaalt geen oplossing.

Nu heb ik alleen nog maar het moederbord (zonder geheugen en CPU) en de voeding op een tafel liggen maar hij gaat nog steeds niet aan. Het ledje van het moederbord brand wel maar hij wil niet aan.

Ik heb het hele moederbord afgezocht maar ik kan nergens iets vinden wat sluiting maakt. Geen bolle of lekke weerstanden of condencatoren. Ook lijkt er niks verbrand rn ruik ik ook niks verbrands. Ik heb de heatpipes er al af gehaalt en daaronder is ook alles normaal het chipset is niet verbrand of iets wat er op lijkt.

Bios is up to date en specs mochten die van belang zijn:

AMD 6000 X2
4GB DDR2 667
Geforce 8600GTS
Voeding : Enermax liberty 500 watt

De voeding werkt wel met een ander moederbord dus de voeding is het niet !

Hebben jullie nog ideeen wat het probleem kan zijn ? Ik kom er echt niet meer uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 16:48 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Neem meteen ook eens het PMG Beleid door.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Die FAQ`s had ik al doorgenomen maar daar heb ik weinig aan want er staat geen oplossing in alles wat erin staat heb ik zelf al geprobeert.

Denken jullie dat me mobo dood is ?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord maakt ergens sluiting want zodra ik de 24 pins connector op me moederbord aansluit hoor ik gelijk een soort klik geluid uit de voeding volgens mij gaat hij dan in de loked stand ofzo. Wat kan het zijn ? Ik zie echt geen gekke dingen of beschadigingen

Ik heb alle faqs en het hele forum afgezocht maar ik kan geen oplossingen meer vinden

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:26
Heb je wel afstandbusjes eronder geschroeft?

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mss eens het systeem in gang zetten zonder het in een case te stoppen?
Dan kan je met je eigen 2 ogen zien wat er mogelijk fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
@ xares en evangael ik heb hem buiten me kast liggen zonder CPU of wat dan ook zelfs dan wil de voeding niet starten en met een ander moederbord start de voeding wel

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:11:
@ xares en evangael ik heb hem buiten me kast liggen zonder CPU of wat dan ook zelfs dan wil de voeding niet starten en met een ander moederbord start de voeding wel
Ik zou toch minimaal je CPU plaatsen en minimaal één geheugen module. Daarna als eerste je cmos resetten (met jumper, voeding stroomloos). Als hij het nu weer doet, van daar uit verder opbouwen.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• kalizec
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:50:
Die FAQ`s had ik al doorgenomen maar daar heb ik weinig aan want er staat geen oplossing in alles wat erin staat heb ik zelf al geprobeert.
Kennelijk heb je ze niet goed doorgenomen, want in Abbadon in "PMG Beleid" staat het volgende:
Vergeet vooral niet te vermelden wat je allemaal al hebt getroubleshoot met de Hangen en opstartproblemen troubleshooter en wat de resultaten ervan zijn.
Maar goed, je moet het zelf weten. Mijn advies blijft, neem stap voor stap alle voorgestelde dingen in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en wellicht kun je er ditmaal bij zetten waarom je stelt dat het een aantal van die dingen niet kan zijn en van welke het wel kunnen zijn, waarom dan niet.

Verder is het niet gewenst dat je op je meerdere reacties achter elkaar post binnen 24. Daar is de edit-knop voor.

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 16:50
Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 19:10

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:39:
[...]

Kennelijk heb je ze niet goed doorgenomen, want in Abbadon in "PMG Beleid" staat het volgende:

[...]

Maar goed, je moet het zelf weten. Mijn advies blijft, neem stap voor stap alle voorgestelde dingen in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en wellicht kun je er ditmaal bij zetten waarom je stelt dat het een aantal van die dingen niet kan zijn en van welke het wel kunnen zijn, waarom dan niet.

Verder is het niet gewenst dat je op je meerdere reacties achter elkaar post binnen 24. Daar is de edit-knop voor.

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 16:50
Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 19:10
Nog even voor de duidelijkheid:

Ik heb gisteren nog uistekend gewerkt met de computer vanmorgen wou ik hem aanzetten en hij sloeg naar 10 seconden weer uit.

Toen heb ik alle DVD spelers los gehaalt geen resultaat
Toen heb ik de harde schijven los gehaalt geen resultaataat
Toen heb ik de geluidskaart en USB poorten verwijdert geen resultaten
Toen heb ik de videokaart eruit gehaalt geen resultaat
Toen voor de zekerheid ook de fancontroller met alle fans verwijdert geen result
Toen heb ik het geheugen er 1 voor 1 uitgehaalt
Als laatste heb ik de processor plus koeler verwijdert ook geen enkel resultaat
Voor de zekerheid heb ik het moederbord uit de kast verwijdert ook dit heeft niks geholpen.

Ik ben alle kabels wel 30x nagelopen niks heeft geholpen wat kan ik nog meer proberen de computer is niet overgeclockt geweest en bios reset heeft niet geholpen

Ik ben zelfs zo gek geweest om met een kwast me hele moederbord schoon te maken voor het geval dat er ergens iets metaal achtigs ligt ook geen enkel resultaat

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:14

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wacht even, je doet iets omgekeerd... Je breekt je computer stukje bij beetje af, terwijl je em juist moet opbouwen. Om iets aan interessants te produceren moet je 'computerbouwsel' minimaal bevatten :
- CPU
- Moederbord
- RAM
- Voeding
- eventueel videokaart.
Zonder dit kun je een reactie wel vergeten, net als wanneer er iets defect is bij deze onderdelen. Onreduceerbaar complex dus O-) Dit zou bij elkaar genoeg moeten zijn om een BIOS-scherm tevoorschijn te toveren, en eventueel vanaf daar onderdelen toe te voegen tot je een fout onderdeel vindt.

Mocht je de kans krijgen, zoek een ander systeem, of zoek onderdelen waarvan de werking vaststaat/redelijkerwijs aangenomen kan worden. Ouderwetse PCI-videokaarten zijn handig, een reserve-reepje RAM (gejat uit de gezinscomputer?) ook. Voeding kun je testen, hou voltages in de gaten, en verder, als de magic smoke er nog in zit, heb je een redelijke kans (als er voltjes uit komen , that is)

Moederborden hoeven overigens niet zichtbaar kapot te zijn om toch echt gaar te zijn. Ergens in 1 van de 8-10 lagen koperbaantjes kan er best iets gesprongen zijn, en zonder electronenmicroscoop geef ik je weinig kans het te vinden. (met ook niet trouwens). Defect == defect, geldt dan. Succes met zoeken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
FreezeXJ schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 22:00:
Wacht even, je doet iets omgekeerd... Je breekt je computer stukje bij beetje af, terwijl je em juist moet opbouwen. Om iets aan interessants te produceren moet je 'computerbouwsel' minimaal bevatten :
- CPU
- Moederbord
- RAM
- Voeding
- eventueel videokaart.
Zonder dit kun je een reactie wel vergeten, net als wanneer er iets defect is bij deze onderdelen. Onreduceerbaar complex dus O-) Dit zou bij elkaar genoeg moeten zijn om een BIOS-scherm tevoorschijn te toveren, en eventueel vanaf daar onderdelen toe te voegen tot je een fout onderdeel vindt.

Mocht je de kans krijgen, zoek een ander systeem, of zoek onderdelen waarvan de werking vaststaat/redelijkerwijs aangenomen kan worden. Ouderwetse PCI-videokaarten zijn handig, een reserve-reepje RAM (gejat uit de gezinscomputer?) ook. Voeding kun je testen, hou voltages in de gaten, en verder, als de magic smoke er nog in zit, heb je een redelijke kans (als er voltjes uit komen , that is)

Moederborden hoeven overigens niet zichtbaar kapot te zijn om toch echt gaar te zijn. Ergens in 1 van de 8-10 lagen koperbaantjes kan er best iets gesprongen zijn, en zonder electronenmicroscoop geef ik je weinig kans het te vinden. (met ook niet trouwens). Defect == defect, geldt dan. Succes met zoeken.
Ik heb al die onderdelen even op het moederbord geprikt ook dan start hij niet op. Als ik de onderdelen op een ander moederbord test werken ze wel. Dus het moederbord moet haast wel kapot zijn.

Hoe kan in godsnaam een moederbord over nacht kapot gaan ? Ik heb er niks mee gedaan. Ik hoor niet eens piepjes en de voeding wil al helemaal niet aanslaan op dit moederbord

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:14

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

gewoon pech? Ergens een electron met ambities, die een stel vrienden meesleepte, en een relletje ging schoppen. Helaas bestaat er niet zoiets als een mobo-politie, dus dan gaat het gewoon fout. Kun jij niets aan doen, dus leer ermee leven.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• kalizec
Een voeding is eventueel nog los te testen of die werkt. (Pin 14-15 en een multimeter).
Als je processor, RAM en mobo doet, zonder videokaart zou het moederbord moeten gaan piepen (mits er een PC-speaker aan zit) doet die dat niet, dan is of het mobo of de CPU kapot (meestal het mobo).

Ik neem aan dat je de CMOS al gecleared hebt? (CMOS-jumper of knop of batterij).

Verwijderd

FreezeXJ schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 22:27:
gewoon pech? Ergens een electron met ambities, die een stel vrienden meesleepte, en een relletje ging schoppen. Helaas bestaat er niet zoiets als een mobo-politie, dus dan gaat het gewoon fout. Kun jij niets aan doen, dus leer ermee leven.
Haha, heel grappig bedacht :)

Ik denk hier dus ook aan. Aan een defect moederbord doe je niet zoveel.
Ik vind het niet leuk om te schrijven, maar misschien is een ander moederbord een optie?

Ik vind dat TS genoeg geprobeert heeft om dit te mogen vaststellen. Je hebt een miskoop gedaan en dat is niet leuk. Ik denk niet dat je nog veel energie erin moet steken. Als de voeding op een ander systeem wel goed werkt zal het daar niet meteen aan liggen.
Na 10 seconden gaat hij dus uit, dus ik begrijp dat het systeem geen poging doet tot werkelijk booten?

Toch nog even alle jumpers nalopen.

Tja, als bitjes relletjes gaan schoppen komt er niet veel van terecht.

Dus concreet gezecht; breng het systeem naar een degelijke zaak en laat hem daar helemaal nakijken. Dat kost je de minste ergenissen.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
De voeding doet het idd op een ander moederbord wel. Zodra ik de 24 pin connector op dit moederbord druk krijg ik gelijk kortsluiting ik ga straks even voorzichtig een stofzuiger over het bord halen misschien zit er ergens een stukje ijzer ofzo het bord is toch al dood dus het kan alleen maar beter worden

Miskoop of niet ik weet het niet hij heeft het 1 dag uitstekend gedaan dus ik weet niet of het bord al kapot was of dat het gewoon mijn eigen schuld was

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels maar een nieuw moederbord besteld (had ik veel eerder moeten doen) toch bedankt voor jullie hulp ;)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Draaiden de fans wel?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Als je het mij vraagt heb je gewoon een Voeding in combinatie van je Moederbord proleem. Heb je dit systeem al op een andere voeding aangesloten?

Overigens staat er ook nog zoiets als garantie :P

edit:

@ hieronder
Dat hoeft niet meteen te zeggen dat je garantie vervalt natuurlijk. Ik neem aan zolang je de papieren in huis hebt om aan te tonen waar en wanneer het product is gekocht, het toch niet al te moeilijk moet zijn om garantie te claimen. Het is mij zelfs een keer gelukt zonder papieren een RMA van een grafische kaart te regelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Tomfish op 27-01-2008 18:17 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Xtresis schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:03:

Overigens staat er ook nog zoiets als garantie :P
Misschien:
Ik heb sinds gisteren het Asus M2N32-SLI Deluxe moederbord van iemand 2dehands gekocht.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
@Xtresis Het systeem heeft al gewerkt met deze voeding en deze voeding werkt met een ander moederbord ook gewoon.

Garantie is helaas al vervallen

@PcDealer de fans draaien niet want de voeding slaat niet eens aan.

Als iemand dit bord wil overnemen inclusief alle toebehoren mag je me mailen voor een klein prijsje is hij van jouw met alle kabels en wireless antenne krijg je er alles bij mail me maar mocht je interesse hebben anders ga ik hem begraven in de achtertuin

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 17:51:
Ik heb inmiddels maar een nieuw moederbord besteld (had ik veel eerder moeten doen) toch bedankt voor jullie hulp ;)
Ik denk dat je daar geen spijt van gaat hebben.

• Tomfish
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:20:
@Xtresis Het systeem heeft al gewerkt met deze voeding en deze voeding werkt met een ander moederbord ook gewoon.
Ja, dat weet ik. Maar er bestaat ook zoiets als; een moederbord die niet met een goeie voeding samenwerkt. Ik ken het probleem, zelf hier ook in huis gehad. Soms werkte het wel, en soms werkte het niet. Probeer nou gewoon eens een andere voeding op het boardje aan te sluiten, en niet dezelfde voeding op een ander boardje.

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:02:
[...]

Ja, dat weet ik. Maar er bestaat ook zoiets als; een moederbord die niet met een goeie voeding samenwerkt. Ik ken het probleem, zelf hier ook in huis gehad. Soms werkte het wel, en soms werkte het niet. Probeer nou gewoon eens een andere voeding op het boardje aan te sluiten, en niet dezelfde voeding op een ander boardje.
Ik heb helaas geen andere voeding ter beschikking dat is dus een beetje jammer. Ik heb een vrij nieuwe voeding (enermax liberty dxx 500 watt) vrij nieuw denk je echt dat deze niet samenwerkt met mijn bord ? Ik heb er eerlijk gezegt nog nooit van gehoord aangezien de pinout van elke ATX voeding hetzelfde hoort te zijn. Hij heeft gewerkt met mijn bord dus als hij niet zou samenwerken met mijn mobo zou hij toen toch ook niet hebben gewerkt lijkt me ?

Ik merk het wel als het op mijn nieuw moederbord ook niet werkt ligt het idd aan mijn voeding, Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte over de stand van zaken. Ik heb hetzelfde bord gisteren opnieuw besteld bij EMPC dus hopen dat ze een beetje opschieten zodat ik het misschien morgen binnen heb. Ik moet op dit moment werken met een oude P3 laptop en dat is echt geen pretje :O

• Tomfish
Post hier even je resultaten als je wilt, wanneer krijg je je boardje binnen?

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:08:
Post hier even je resultaten als je wilt, wanneer krijg je je boardje binnen?
Ik heb net het tracktrace nummer van EMPC gekregen dus ik neem aan dat ik hem morgen binnen heb. Had eigenlijk gehoopt dat hij vandaag zou komen maar was dus niet het geval jammer maar helaas nog maar 1 dag langer op een oude P3 laptop werken

Zodra ik hem binnen heb en ingebouwd laat ik uiteraard weten of het is gelukt

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik vat hem niet meer nieuwe bord binnen en ook deze doet het niet. Voeding slaat gewoon niet aan.

Zijn er echt problemen met Asus M2N32 SLI en Enermax Liberty DXX500 voeding ? Als ik het op google onvoer zie ik wel mensen die deze combinatie zonder problemen draaien ik snap er niks meer van. De voeding werkt op een Asus M2N-E Sli wel gewoon

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het nu wel weer bleek dat de aan uit knop van mijn pc kapot was. Dus ik zo slim mijn oude moederbord te testen toen opeens boem zekering van voeding kapot (tenminste ik hoop dat het alleen de zekering was) dus mijn oude moederbord is zeker dood

Edit

Ik heb een stel nieuwe zekeringen gehaalt en tja mijn voeding is echt dood. Waarschijnlijk heeft hij zo vaak een opdonder gekregen van mijn oude bord dat hij het nu echt voor gezien houd. Ik heb hem zonder moederbord getest en elke keer klapt de zekering van de voeding eruit.

Ik heb de voeding open gehaalt en ik kon niks vinden wat op kortsluiting zou kunnen leiden. Dus met andere woorden ik heb een nieuwe voeding moeten bestellen.

Mijn aan/uit knop heb ik inmiddels gefixed er zat een kabeltje los. Ik heb mijn oude bord laten testen bij de lokale pc boer en hij is inderdaad dood. Dus ik hoop dat alternate op tijd is en mij morgen al die nieuwe voeding kan leveren want ik word gek zo zonder goede pc ;) Met een beetje geluk morgen dus een nieuwe voeding en ik hoop dat hij dan weer goed draait met mijn nieuw moederbord.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 18:03 ]

Pagina: 1