Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Quartzklok

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KoosDijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-11 12:36
Hallo iedereen,

Als projectje ben ik bezig een klok te bouwen op basis van een kristal. Het is de bedoeling dat dit puur logica wordt, dus geen PIC's etc. Puur binaire tellertjes.

Nu heb ik het volgende schema bedacht en in elkaar geknutseld: [link]. Het bovenste scherm is op de tekening niet aangesloten, maar in werkelijkheid wel. De 4081 heb ik nog niet aangesloten, aangezien die alleen reset. Hij zou dus zonder de 4081 wel moeten gaan tellen.

Het werkt alleen niet.

Wat ik al heb geprobeerd:
1 - Google search en Tweakers search.
2 - Proberen de schakeling door te meten met een multimeter. Dit is alleen heel lastig, omdat de klokpulsen zodanig snel zijn (na de 4017 een paar ms per seconde). Dit wordt niet opgevangen door een multimeter. Misschien is een scoop een optie?

Mijn vragen:
- Is het schema juist op deze manier (Afgezien van een niet-aangesloten display wat ik wel heb aangesloten)?
- Weten jullie een manier om de schakeling beter te testen?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

wat moet er op de displays komen uberhuapt, zijn dat seconden of is dat minder.

32758 hz is een macht van 2, 2^15 om precies te zijn. als het kloksignaal dus aan een een 15 bits teller geeft gaat hij precies 1 keer per seconde over de kop.

seconden tellen gaat dus heel goed met deze frequentie, wil kleinere eenheden tellen dan gaat dat eigenlijk niet.

even wat beter gekeken. het signaal na je 4017 is dus je secondesignaal klopt dat? ik zou zeker met een scope gaan meten, multimeters zijn inderdaad wat langzaam.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• KoosDijk
virus.elektro schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:39:
even wat beter gekeken. het signaal na je 4017 is dus je secondesignaal klopt dat?
Klopt. Ik zal hem eens aan een scope hangen, die heb ik niet thuis, ietwat te duur :9. Maar het schema klopt wel?

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zie je een verschil als je de CP ingang van de 'seconde eenheden' teller aan uitgang 0,1,2 of 3 hangt van de 4017? Misschien is de puls te kort omdat bij 4 de teller meteen gereset wordt en uitgang vier dus meteen weer laag is.

http://www.kpsec.freeuk.com/components/cmos.htm
Hier zie ik ook nog wat extra componenten bij de 4060 en kristal, misschien dat dat invloed kan hebben.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

wat ik trouwens vreemd vind waarom is er geen 15 bits teller bij de 4000 serie. dat zou namelijk heel handig zijn in dit soort situaties. nu hebben ze iedere keer net 2 bit te weinig

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• KoosDijk
Anthor schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:17:
Zie je een verschil als je de CP ingang van de 'seconde eenheden' teller aan uitgang 0,1,2 of 3 hangt van de 4017? Misschien is de puls te kort omdat bij 4 de teller meteen gereset wordt en uitgang vier dus meteen weer laag is.
Hmm... dat zou inderdaad wel eens kunnen! Ik zal eens het draadje naar de reset lostrekken.
virus.elektro schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 21:39:
wat ik trouwens vreemd vind waarom is er geen 15 bits teller bij de 4000 serie. dat zou namelijk heel handig zijn in dit soort situaties. nu hebben ze iedere keer net 2 bit te weinig
Inderdaad. Nu moet je het signaal nog weer door 4 delen :( .

Jullie horen nog van mij!
Pagina: 1