SB 5.1, of onboard audio

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Zojuist mijn nieuwe moederbord geinstaleerd (Asrock), en daar zit onboard audio op (7.1 CH Windows® Vista™ Premium Level HD Audio (ALC888 Audio Codec), van realtek.Nu vraag ik me af of de SB live kaart die ik hier nog heb liggen, overbodig is geworden.

Ondersteund de ALC888 Audio Codec ook EAX en dergelijke, of is deze echt kwalitatief minder dan de SB? Ik moet er wel bij zeggen dat ik twee speakers heb, dus het hele surround gebeuren, maakt niet uit.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 12:48
Onboard snoept van je CPU.

Op deze pagina staat informatie over de ALC888 chip.

Daar staat:
The ALC888 series supports host/soft audio from the Intel ICH series chipset, and also from any other HDA compatible audio controller. With EAX/Direct Sound 3D/I3DL2/A3D compatibility, and excellent software utilities like Karaoke mode, environment emulation, software equalizer, HRTF 3D positional audio, and optional Dolby® Digital Live, DTS® CONNECT™, and Dolby® Home Theater programs, the ALC888 series provides an excellent home entertainment package and game experience for PC users.
Audiofielen horen waarschijnlijk wel het verschil tussen een onboard en een losse Creative kaart :P

• greatgonzo
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
weet je toevallig hoeveel het snoept? Want een extra kaart erbij, vraagt natuurlijk ook weer meer stroom

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik had/heb hetzelfde dilemma, maar dan met een Realtek ALC883 6 -Channel CODEC onboard.
Voor mij is het grote voordeel van het onboard geluid de Front Panel aansluiting, die gebruik ik regelmatig.
Bovendien deed mijn SBLive erg raar; soms kwam er een zeer harde digitale storing / zoem door de speakers heen. Mogelijk komt dit door het proberen van beide geluidskaarten tegelijk, of hij is gewoon kapot.
Kortom, ik gebruik voorlopig het onboard geluid, vooral voor de frontpanel aansluiting.

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
Gebruik een externe kaart.
Ik ben nm nog nooit een moederbord tegengekomen dat geen ruis geeft bij het audiosignaal.
Je hoort storing, geluiden, en het is vaak minder zuiver.
Nu is die SB 5.1 ook niet uber vet, maar zal een betere output geven.

Die extra opties van je mobo zijn wel leuk, maar als je dat minder uit maakt moet je daar niet naar kijken.

Als je dan toch die opties wilt hebben koop dan een Audigy 2ZS voor 30 euro of voor 50/60 een X-fi kaartje.
Nog steeds niet op uber professioneel niveau maar je hebt zeker weten beter geluid. Meer diepgang en minder noise.

/edit
Ik heb jarenlang met een SB5.1 gewerkt, onboard vond ik echt te rot.
Ben toen overgegaan op een Audigy2 en alleen dat verschil was voor mij zo groot dat het de doorslag heeft gegeven om in de toekomst meer geld en tijd te besteden aan mijn audio setup ipv alleen te kijken naar de cpu/gpu enz.
Geluid is altijd zo'n ondergeschoven kindje bij computers ;(

[ Voor 23% gewijzigd door ixl85 op 26-01-2008 14:47 ]

Verwijderd

greatgonzo schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 14:06:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik twee speakers heb, dus het hele surround gebeuren, maakt niet uit.
En wat voor geluid laat je daar doorheen komen ?
Als het alleen maar gaat de default fout/attentie geluiden zou ik gaan voor onboard.
Voor games is EAX best wel fijn, alleen wat je er aan hebt met 2 boxen weet ik niet
In het geval van muziek luisteren, dan zou ik de sb5.1 kiezen, vanwege de lagere ruis.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 17:10
EAX zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het "racegeluid als je een tunnel in rijdt" op dat moment realtime wordt gecreeerd. Uiteraard is dat op een 5.1 set weer mooier en beter om te horen, maar bij een 2.0/2.1 setup hoor je ook zeker wel verschil tussen EAX en pre-recorded geluid
Pagina: 1