[ubuntu / mysql] boot hangt na installatie mysqlserver 5.0

Pagina: 1
Acties:
  • 539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:14
Sinds een weekje draai ik thuis een Ubuntu server (7.10) waarop ik onder andere mysql op heb draaien. Gisteren kwam ik er achter dat de machine niet doorstart naar de login-prompt, maar blijft hangen nadat de volgende regel in het scherm is verschenen:
* Running local boot scripts (/etc/rc.local) [ OK ]
Er kwam alleen beweging in door een nieuwe console te openen mbv ctrl+alt+f2. Op enter reageerde de machine niet.

Nadat ik enkele services, waaronder postfix verwijderd heb, bleef de opstartprocedure nog steeds hangen op dezelfde regel, maar na het drukken op enter kwam ik wel in de login-promt terecht. Echter bleef hierbij de kans dat bepaalde services niet opgestart werden.

Na alle topics van het ubuntuforum die met deze melding te maken hebben door te hebben gespit, gaf ik het op en heb een poging gedaan om de machine in zijn geheel opnieuw te installeren. Nu blijkt dus dat na de installatie van mysql-server 5.0 de problemen weer tevoorschijn komen. Dit heb ik gecontroleerd door mysql te verwijderen en de commando apt-get autoremove uit te voeren, waarna de machine netjes in de login-promt tevoorschijn komt na een reboot.

Nu vroeg ik mij af of er meer mensen de combinatie van ubuntu 7.10 server en mysql-server 5.0 hebben draaien en dezelfde problemen tegenkomen. Ik wil dit namelijk graag opgelost hebben, omdat ik zo niet zeker weet of alle services opgestart worden tijdens de bootprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Maak een backup van je /etc/rc.local en installeer daarna mysql-server, en vergelijk daarna de files
Mischien kan je zorgen dat MySQL als laatste start door het script aan te passen of dat het beter sanitized start / checkt ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

/etc/rc.local is het script dat te vergelijken is met de autoexec.bat in DOS. als het goed is staan daar alleen dingen in die je er zelf in hebt gezet en was dit bestand leeg na je installatie. wat er daarin dus precies gebeurt kan ik je niet vertellen :)

probeer het volgende eens:

- maak zoals hierboven staat een kopie van je rc.local
- maak een nieuwe lege rc.local
- reboot
- voer de commando's uit je oude rc.local een voor een uit om te kijken welke blijft hangen

code:
1
2
3
4
5
6
7
cp /etc/rc.local /etc/rc.local.backup
echo "#!/bin/sh\
\
" > /etc/rc.local
chown root:root /etc/rc.local
chmod 755 /etc/rc.local
shutdown -r now

All your base are belong to Chuck Norris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Heb je wellicht safe_mysqld laten starten zonder deze in de background te zetten? ( & achter het commando)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DusHmaniac

DusHmaniac

Boe!

ik heb zelf nooit met ubuntu gewerkt ik neem aan dat ubuntu net als debian waar het van afgeleid is een /etc/init.d/mysqld daarvoor heeft en dat je dat niet in je rc.local zou moeten starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Ik heb in mijn rc.local gekeken, maar het enige wat daarin staat is exit 0.
Overigens heb ik in de dir /etc/rc2.d, gekeken, en daarin staan de volgende files:
S17mysql-ndb-mgn
S18mysql-ndb
S19mysql op

De processen die daarna worden opgestart, waaronder S99rc.local, worden overigens wel gestart tijdens het booten, maar daarna blijft hij hangen. De enige twee processen op prio 99 zijn rc.local en rmnologin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DusHmaniac

DusHmaniac

Boe!

in dat geval zou ik booten in single user mode (de optie "S" meegeven bij het booten van je kernel) en dan een voor een de scripts uit je /etc/rcX.d nalopen, afhankelijk van je default runlevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
DusHmaniac schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:19:
in dat geval zou ik booten in single user mode (de optie "S" meegeven bij het booten van je kernel) en dan een voor een de scripts uit je /etc/rcX.d nalopen, afhankelijk van je default runlevel
Ik zal dit eens proberen.

Wat wel erg vreemd is, is dat zelfs een standaard LAMP-installatie dezelfde problemen geeft. Ik doorloop gewoon de installatieprocedure en geef aan dat ik een LAMP-server wil installeren. Als de installatie klaar is en ik de machine reboot, dan blijft de boot gewoon hangen op 'running local scripts'. Een druk op de enter is dan genoeg om in de login-prompt te komen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik iets verkeerds doe tijdens de installatie, en ik kan me ook niet voorstelle dat dit een hardware-issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:26
ik (en velen met mij) heb ook ubuntu7.1 met mysql5,... zonder problemen.... vreemd dat je hier na een herinstallatie opnieuw last van hebt dus.

Al een memcheck86 en andere systeemtests gedaan?
Misschien is je installatie cd corrupt?

Edit:
Als de installatie klaar is en ik de machine reboot, dan blijft de boot gewoon hangen op 'running local scripts'. Een druk op de enter is dan genoeg om in de login-prompt te komen.
Dat is volgens mij heel normaal, er zijn toch geen foutmeldingen ed.? Blijft je machine wel 'hangen'? Of is running local scripts gewoon de laatst weergegeven melding?

[ Voor 56% gewijzigd door JasperE op 29-01-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
running local scripts is het laatst weergegeven melding. Verder staat overal [OK] achter, dus geen foutmeldingen. Als het normaal is om dan nog een keer op enter te rammen, dan vind ik het prima. Ik weet immers niet wat normaal en niet normaal is met linux, aangezien ik nog een linux-n00b ben :+
Installatie-CD zou misschien kunnen, ik heb 1 Server-CD gebrand, dus daar zou ik nog even naar kunnen kijken.
Pagina: 1