[XP/Vista] Dualboot migreren van pata+sata naar sata+sata

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(NB subject had eigenlijk moeten zijn sata+pata naar sata+sata, zo is tenminste mijn mentale plaatje van het gebeuren)

Op dit moment draai ik een dual-boot met XP op SATA0 en Vista op PATA0.
(Eerst XP geïnstalleerd, daarna Vista, maar XP is de default-keuze).
Werkt redelijk naar tevredenheid, maar nu wil ik Vista naar een SATA schijf overzetten. SATA1, noem ik die even.

Vroegere experimenten met dit soort grappen waarbij ik W2K, XP en 98 heb gemigreerd hebben me doen besluiten eerst wat ervaringen en adviezen te vragen. Ik zit liever niet dagen zonder pc terwijl ik tevergeefs 40 keer per uur reboot. De bestaande threads op GoT hebben deze situatie nog niet behandeld.

Met Vista in de mix is het niet meer zo makkelijk om regeltjes als
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
in de boot.ini aan te passen en klaar. Vanuit XP is er geen eer te behalen, die weet niet dat er een 2e OS bestaat.

Kan ik met bijvoorbeeld Acronis MigrateEasy de PATA klonen naar de nieuwe SATA1, de PATA er uit rukken en gaan maar? Dan weet, vrees ik, de computer de Vista bootloader niet meer te vinden en dus is ook zelfs XP niet meer te bereiken zonder de mbr te verversen.

Of is het mogelijk om zowel de PATA als SATA1 er tijdelijk samen in te houden, en dan via BCDEdit.exe in Vista de bootschijf aan te passen?

Enig idee hoe dit zo soepel mogelijk aan te pakken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Solved: Proggie VistaBootPro kan de MBR zo aanpassen dat de Vista versie op de gemigreerde schijf weer wordt herkend als opstart-mogelijkheid.

Moet je nog wel in XP oid kunnen booten, maar dan werkt het perfect.