PC opstart-problemen en freeze (lijken gerelateerd)

Pagina: 1
Acties:
  • 963 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Petroleus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik heb gezien dat er een veel lijkend onderwerp is, maar elk geval is toch weer anders dus besloot ik toch een ander topic te maken ;)

Okido, 'k ben nieuw op tweakers.net, dus "bare with me" als ik et fout doe :P, maar ik ga gwoon even heel uitgebreid uitleggen wat ik gedaan heb en wat er gebeurt. sry als dat langdradig is, maar dan hoop ik ook dat het wat makkelijker wordt om op te lossen :P

Mijn specs:

MB: Asus P4B266 (RAM = pc2100)
CPU: Intel Celeron 2.0
PSU: 600W Recom Power Engine
RAM: 2x 256 pc2100 MBRAM DDR, 1x 1024 pc2700 MBRAM DDR (zou moeten werken volgens norrod)
GPU: ATI RADEON 9600 PRO 128 MB
PCI:
Creative Soundblaster X-fi Xtreme Gamer
USB 2.0 adapter (3 uitwendig, 1 inwendig)
ethernet adapter 100 Mb/s, ouder merk
ethernet adapter 100Mb/s
HDD:
Maxtor 80 gb HDD (primaire IDE, boot-disk, Cable Select)
Seagate 250 GB HDD (secundaire IDE, CS)
Schijfstations:
DVD-Rom (primair, CS)
DVD-RW dual layer lightscribe (secundaire, CS)
3,5" floppy drive.
Koeling:
standaard P4-cpu fan
2x 80mm Fan (voor en achter)
120mm van in de onderkant van PSU

Eerst ff hoe mijn pc opstart, voor het geval dat niet normaal is ofzo:
power-knop aan > hdd's en disk-drives gaan luid zoemen, PIEP, statische lading van monitor, scherm wordt langzaam scherp > flitsen van bios > windows laden

Probleem:
1 Ten eerste liep hij op een gegeven moment vast, geen response met muis of key-board, caps-lock-lichje reageerde niet meer (uh-oh..) dus mijn broertje heeft de powerknop ingehouden. Vervolgens starte hij niet, hij bleef voor zijn post-reporter steken (oftewel: HDD lichtje brande constant, geen piepjes, monitor kreeg geen stuursignaal).Na een tijdje kreeg ik hem eindelijk weer aan de praat door de pc aan te zetten met losgetrokken IDE-kabels, en daarna weer mét IDE.
2 Dat vage opstartprobleem gebeurde steeds vaker en op gegeven moment werkte dat van de IDE's niet meer. Dus werd het een kwestie van trial en error met ide-, voedings-, vanalles-plugjes trekken en goed vastmaken en verbindinkjes checken et cetera tot hij het, gemiddeld na 2 uur, weer deed.
3 Uiteindelijk heb ik, toen het op gegeven moment na 4 uur nog niet klaar was en ik alles geprobeerd had: ALLES eruit (zelfs 80mm's), en puur op de PSU-MB-CPU runnen, wachtend op het post-reporter-bliepje die aangeeft dat er geen ram in zit. En dat herhaalde ik stuk voor stuk voor elk onderdeel dat erbij moest, zonder ook maar 1 biepje). Ik heb ook de cmos geflashed (boekje zei: batterij eruit, twee specifieke soldeerpuntjes kortsluiten). Dus uiteindelijk heb ik zelfs de laatste onderdelen er uitgehaald en heb ik alles heel voorzichtig schoongemaakt (ja ik weet het: uit den boze, heeft me vorige keer 2 weken gekost om em weer aan de praat te krijgen, maar hij deed het nu TOCH niet...en aan de verbindingen lag het dus niet). toen ik daarna alles weer geinstalleerd had deed hij het! wonder boven wonder.
4 na enige dagen ging hij toch WEER vastlopen tijdens bootup, maar nu ook tijdens het windows-laadscherm. enige remedie: opnieuw opstarten ( 8)7 verwoed tegen de kast schoppen |:( ) tot hij het doet.
5 Vandaag liep hij enkele keren voor de post, enkele keren tijdens de bios test, enkele keren tijdens het windows-laden en ook een keer na volledig opstarten van windows vast. Ik heb hem nu aan, en ben op mijn andere pc gaan zitten zodat ik daarmee kan internetten (crasher=host), en ik blijf van die pc af om dit bericht af te maken voor die weer vastloopt :P

wat-ook-nog-van-belang-is:
ik ben de laatste tijd bezig mijn pc te upgraden (eerst DVD-RW, toen HDD, toen gluidskaart, toen ram, toen 80mm fans, toen PSU, toen 2e ethernet, toen vanmiddag usb2.0. Op programma staat CPU en GPU). Mensen zeiden eerst dat ik mijn voeding overtrok, vandaar dat ik een 600W kocht, maar die heeft een readout van 100W (piek). En als ik het eerst met 300 net niet redde, lijkt het me sterk dat ten eerste de readout niet klopt(hoewel ik om die reden een nieuwe gekregen heb, met dezelfde readout) en dat ik ten tweede mijn nieuwe voeding tot zijn kritieke punt (=130%=740W) gebruik.... De crashes werden dus erger met meer upgrades, maar ik vermoed nu dat het niet de onderdelen zijn, maar het feit dat de kast verplaatst en opengeschroefd werd.

Wat ik nu denk,
aan de hand van het feit dat hij nu vandaag vastloopt maar dat dit onafhankelijk is van welk punt in het opstarten, is dat mijn moederbord stuk is, of misschien mijn processor. Maar bij processor lijk het me dat er gwoon niks gebeurt, en dit probleem lijkt eerder op een "faulty connection". Ik heb ergens gehoord dat als een ram-kaartje het niet doet, dat dit je systeem niet aantast behalve dat je dus minder ram hebt. Alles wat nieuw is heb ik in mijn specs onderstreept, dus dat moet sowieso goed werken, en bij de niet standaard dingen heb ik vantevoren gechecked of ze werken bij mijn MB, dus ik weet et verder niet.

(ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar tenslotte heb ik ook geregeld een blue screen of death, alleen krijg ik het daadwerkelijke scherm nooit te zien. Mijn computer herstart gewoon, schijnbaar onafhankelijk van inspanning, alsof ik de resetknop indruk, maar dat doe ik nie. soms geeft ie dan aan dat windows hersteld is van een grote fout, en dan krijg ik een scherm dat mij verteld dat ik een blue screen of death kreeg, alleen ik heb die al in geen jaren gezien. volgens die site is het een device driver die daarvan de schuldige is, ik vermoed mijn videokaart, maar ik upgrade die software regelmatig, dus meer eraan doen kan ik ook niet.)

bedankt voor je tijd om dit te lezen _/-\o_ 8)7 , ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ga er vanuit dat ik een nieuw MB of CPU nodig heb, maa ik wacht in de aannschaf op jullie antwoord.

oh, ps: als ik een nieuw MB moet, kunnen jullie mij dan zeggen wat een goede is als ik vooruit wil kijken (zeg quad core (extreme :9~ ) en nvidea 8800 :*) ), en wat dan goede tijdelijke, vooral goedkope, CPU en GPU zijn die ik kan gebruiken tot ik genoeg geld heb om die ook te vervangen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Heb het niet helemaal gelezen, maar wat ik mis is: wat heb je zelf al geprobeerd ;) Kijk eens in de dit bericht: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verder: draai eens Memtest, geheugen kan gauw een oorzaak zijn. En kijk even hoe het is gesteld met alle condensatoren op je moederbord; is er niet één die lekt of bol staat?

• Petroleus
Nou, dat staat allemaal in de post :D.

aan de hand van je post heb ik speedfan gedownload, alle waardes van mijn voeding zijn goed, behalve de -5V lijn, die blijft rond de 4.5 staan, raar want ik heb expliciet aan de verkoper gevraagd of dit echt wel een goed merk was (Ik had een andere willen kopen, maar deze goedkopere raadde hij aan, en bij norrod ga ik er vanuit dat ie weet wat ie zegt). Verder gaf hij van 3 temp-metingen 125 graden aan, maar ik kon niet zien waar die metingen waren. hier is een screeny
memtest heb ik ook gedaan, al weet ik niet welke goede programma's daarvoor zijn. Ik gebruikte deze, ik heb hem 4 uur laten draaien, op "all unused RAM"(taakbeheer zei 1.3 van de 1.5 Gig)(ik deed niet meer, want dat stond windows niet toe, en als ik hem dubbel deed werkte er 1 van niet) Hij had 140% coveredge. Geen fouten

verder heb ik die topic doorgewerkt, en alles wat ze zeiden bekeken. Behalve de condensators, want ik heb het moederbord toen ik hem er uit had heel goed bekeken, en ik heb niets gezien wat daar op lijkt.

PS: heb even de "pmg-beleid" topic gelezen en ik zie dat mijn topic een verkeerde naam heeft, maar omdat het aan elk onderdeel kan liggen weet ik niet wat jullie dan voor titel willen :P. Uitgebreid ben ik geweest :9 , biosinstellingen weet ik zo even niet uit mijn hoofd, zal er zsm naar kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Petroleus op 26-01-2008 20:07 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mijn gok (gezien een soortgelijk probleem, maar dan non-stop piepjes en geen beeld, op dezelfde manier 'op te lossen') is dat je moederbord ergens iets gaars heeft.

Waarom? We sluiten uit : Geheugen. Zou een mooie serie errors moeten geven, en je kunt het testen. Power Supply : Nou is die Recom niet fantastisch, maar ook al is die 600W op z'n Sweex's getest, dan nog moet ie opstarten. GPU : zonder videokaart krijg je gewoon een bekend piepje, dus ook geen probleem.
Processor is wat lastiger, vooral omdat een brakke proc hele vreemde resultaten kan geven. Echter : dan zou ie na het opstarten ongeveer meteen moeten vastlopen, omdat tijdens het starten je proc zich ongeveer dood verveelt. Daarna krijgt ie het pas druk ;) Wat mij betreft uitgesloten.
Harde schijf had je zelf al uit de vergelijking gestreept, en is het dus ook niet. Laatste overgebleven optie? Juist, je mamaplank.

Vervangen was bij mij het enige dat hielp (en nu nog steeds helpt, ik type atm op die machine, die al dagenlang trouw 100% belast is, met overklok :+ )
ps. ik heb inmiddels een score van 4 dooie moederborden, en nog geen processor gesloopt... Ook RAM blijkt erg taai te zijn, en videokaarten moet je gewoon geen Vmods op doen :+
Doe je voordeel met die kennis.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Petroleus
had ik al verw8, hoopte alleen dat jullie misschien wat zouden wete :). Maar dan ff mijn eerste PS herhalend: wat is dan een goed MOBO (voor later: q6600, Gforce 8800) en wat zijn goedkope maar goede tijdelijke CPU's en GPU's die ik mut kopen.

wat bedoel je met de Recom op zo'n sweex getest? was de test op z'n sweex, of kwam hij om en nabij sweex-kwaliteit uit de test. In dat laatste geval ga ik die gast in norrod in elkaar timmeren... moet ik terugbrengen en andere nemen als ik later een 8800 wil trekken? En, bekende vraag.., welke is dan wel goed?

• FreezeXJ
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hmmm... Goede mobos : je hebt er in theorie een, Asus staat bekend als gewoon goed, maar overal kan wel eens iets fout gaan. Ik zou voorlopig eerst even kijken of je ergens een oud moederbord (S478 als ik me niet vergis?) kunt opvissen, want een 'tijdelijke' CPU kost je meer geld, net als andere tijdelijke hardware. Als je namelijk nu wilt overschakelen heb je namelijk gewoon een nieuwe mamaplank nodig, een nieuwe processor, nieuw geheugen en vermoedelijk een nieuwe videokaart (of niet, weet niet of deze PCI-e is), dus doe het dan meteen goed. In dat geval ook : ga je inlezen, wat wil je ermee doen, wat mag het kosten enzo.

Over die voeding : er zijn maar weinig fabrieken waar voedingen uit komen rollen, en over het algemeen plakken later merken er een stickertje op met hun naam. Op die manier produceert Corsair voedingen (eigenlijk Seasonic), en komen er ook Sweexjes en Qtecjes ter wereld. Het punt is dat sommige merken gewoon goed zijn, en sommige kun je meteen vergeten. Het gaat er in dit geval om welk stickertje op je voeding zit, en met wat googlen weet je al snel wat je in handen hebt. Hint : ga naar Norrod als je het weet, en doe gewoon lief, laat zien dat je wat weet (niet te bijdehand :P) en kijk eens hoe snel hij je iets beters in handen geeft als ie echt goed is *;
offtopic:
spoedcursus voedingen : zoeken is weten, we hebben hier een productreviewafdeling, we hebben Google (hint : review en conclusion intypen bij je gewenste voeding), en gewoon de massatesten.
Oh, weinig voedingen produceren wat erop staat, en ik durf rustig te beweren dat mijn 520watt (corsair) er 5 Qtec '650watt'-monsters uittrekt. Gelukkig vreet geen enkele computer >400 watt, tenzij je met peltiers en quad-sli aan de gang gaat. Quicktest : weegt een >400watt voeding minder dan een kilo of 2, gooi em weg.

[ Voor 20% gewijzigd door FreezeXJ op 26-01-2008 22:24 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Petroleus
nouja, de laatste tijd ben ik dus bezig deze pc zijn laatste toevoegingen te geven, en daarbij ben ik al bezig te kijken naar upgrade-spul. Zo heb ik deze recom gekocht 20+4, want ik heb nu 20, maar straks 24, en ik heb nu ook nooit 600 nodig, en geluidskaart is gwoon PCI, fannetjes zijn universeel, nieuwe mobo's hebben d8 ik nog altijd ide, dus die 250 gb is ook niet weggegooid, ram kan ik eventueel nog omruilen (ddr 1 is duurder dan ddr2 :D). Maar deze ongelukkige wending zorgt dat ik ga proberen dat nu al te doen. Nu heb ik financieel niet de ruimste positie, maar als ik ga upgraden wil ik sowieso echt een goed moederbord. De rest hoeft nog niet zo goed. (overigens is et niet zo moeilijk om een celeron 2.0 te overtreffen..)

en de rest is dus MB, CPU, GPU, en geheugen lukt wel.

Gebruik is wat mijzelf betreft vooral games, maar et is ook fam-pc, dus b-tje alroundness kan geen kwaad.

Maar als ik dan kijk naar ASUS, dan zie ik p5b, p5k, p5m, p5w, p5n, p5g, em dan nog alle variaties per type.. Ik was dus van plan naar norrod te gaan en te vragen wat hij aanraadde, (of is et aanried :? ), maar daar ga ik nu aan twijfelen..

Verwijderd

Petroleus schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 00:08:
Ik heb gezien dat er een veel lijkend onderwerp is, maar elk geval is toch weer anders dus besloot ik toch een ander topic te maken ;)

Okido, 'k ben nieuw op tweakers.net, dus "bare with me" als ik et fout doe :P, maar ik ga gwoon even heel uitgebreid uitleggen wat ik gedaan heb en wat er gebeurt. sry als dat langdradig is, maar dan hoop ik ook dat het wat makkelijker wordt om op te lossen :P

Mijn specs:

MB: Asus P4B266 (RAM = pc2100)
CPU: Intel Celeron 2.0
PSU: 600W Recom Power Engine
RAM: 2x 256 pc2100 MBRAM DDR, 1x 1024 pc2700 MBRAM DDR (zou moeten werken volgens norrod)
GPU: ATI RADEON 9600 PRO 128 MB
PCI:
Creative Soundblaster X-fi Xtreme Gamer
USB 2.0 adapter (3 uitwendig, 1 inwendig)
ethernet adapter 100 Mb/s, ouder merk
ethernet adapter 100Mb/s
HDD:
Maxtor 80 gb HDD (primaire IDE, boot-disk, Cable Select)
Seagate 250 GB HDD (secundaire IDE, CS)
Schijfstations:
DVD-Rom (primair, CS)
DVD-RW dual layer lightscribe (secundaire, CS)
3,5" floppy drive.
Koeling:
standaard P4-cpu fan
2x 80mm Fan (voor en achter)
120mm van in de onderkant van PSU

Eerst ff hoe mijn pc opstart, voor het geval dat niet normaal is ofzo:
power-knop aan > hdd's en disk-drives gaan luid zoemen, PIEP, statische lading van monitor, scherm wordt langzaam scherp > flitsen van bios > windows laden

Probleem:
1 Ten eerste liep hij op een gegeven moment vast, geen response met muis of key-board, caps-lock-lichje reageerde niet meer (uh-oh..) dus mijn broertje heeft de powerknop ingehouden. Vervolgens starte hij niet, hij bleef voor zijn post-reporter steken (oftewel: HDD lichtje brande constant, geen piepjes, monitor kreeg geen stuursignaal).Na een tijdje kreeg ik hem eindelijk weer aan de praat door de pc aan te zetten met losgetrokken IDE-kabels, en daarna weer mét IDE.
2 Dat vage opstartprobleem gebeurde steeds vaker en op gegeven moment werkte dat van de IDE's niet meer. Dus werd het een kwestie van trial en error met ide-, voedings-, vanalles-plugjes trekken en goed vastmaken en verbindinkjes checken et cetera tot hij het, gemiddeld na 2 uur, weer deed.
3 Uiteindelijk heb ik, toen het op gegeven moment na 4 uur nog niet klaar was en ik alles geprobeerd had: ALLES eruit (zelfs 80mm's), en puur op de PSU-MB-CPU runnen, wachtend op het post-reporter-bliepje die aangeeft dat er geen ram in zit. En dat herhaalde ik stuk voor stuk voor elk onderdeel dat erbij moest, zonder ook maar 1 biepje). Ik heb ook de cmos geflashed (boekje zei: batterij eruit, twee specifieke soldeerpuntjes kortsluiten). Dus uiteindelijk heb ik zelfs de laatste onderdelen er uitgehaald en heb ik alles heel voorzichtig schoongemaakt (ja ik weet het: uit den boze, heeft me vorige keer 2 weken gekost om em weer aan de praat te krijgen, maar hij deed het nu TOCH niet...en aan de verbindingen lag het dus niet). toen ik daarna alles weer geinstalleerd had deed hij het! wonder boven wonder.
4 na enige dagen ging hij toch WEER vastlopen tijdens bootup, maar nu ook tijdens het windows-laadscherm. enige remedie: opnieuw opstarten ( 8)7 verwoed tegen de kast schoppen |:( ) tot hij het doet.

Agressie jegens een computer zal niet veel helpen...

5 Vandaag liep hij enkele keren voor de post, enkele keren tijdens de bios test, enkele keren tijdens het windows-laden en ook een keer na volledig opstarten van windows vast. Ik heb hem nu aan, en ben op mijn andere pc gaan zitten zodat ik daarmee kan internetten (crasher=host), en ik blijf van die pc af om dit bericht af te maken voor die weer vastloopt :P

wat-ook-nog-van-belang-is:
ik ben de laatste tijd bezig mijn pc te upgraden (eerst DVD-RW, toen HDD, toen gluidskaart, toen ram, toen 80mm fans, toen PSU, toen 2e ethernet, toen vanmiddag usb2.0. Op programma staat CPU en GPU). Mensen zeiden eerst dat ik mijn voeding overtrok, vandaar dat ik een 600W kocht, maar die heeft een readout van 100W (piek). En als ik het eerst met 300 net niet redde, lijkt het me sterk dat ten eerste de readout niet klopt(hoewel ik om die reden een nieuwe gekregen heb, met dezelfde readout) en dat ik ten tweede mijn nieuwe voeding tot zijn kritieke punt (=130%=740W) gebruik.... De crashes werden dus erger met meer upgrades, maar ik vermoed nu dat het niet de onderdelen zijn, maar het feit dat de kast verplaatst en opengeschroefd werd.

Wat ik nu denk,
aan de hand van het feit dat hij nu vandaag vastloopt maar dat dit onafhankelijk is van welk punt in het opstarten, is dat mijn moederbord stuk is, of misschien mijn processor. Maar bij processor lijk het me dat er gwoon niks gebeurt, (even lezen) en dit probleem lijkt eerder op een "faulty connection". Ik heb ergens gehoord dat als een ram-kaartje het niet doet, dat dit je systeem niet aantast behalve dat je dus minder ram hebt. Alles wat nieuw is heb ik in mijn specs onderstreept, dus dat moet sowieso goed werken, en bij de niet standaard dingen heb ik vantevoren gechecked of ze werken bij mijn MB, dus ik weet et verder niet.

[small](ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar tenslotte heb ik ook geregeld een blue screen of death, alleen krijg ik het daadwerkelijke scherm nooit te zien. Mijn computer herstart gewoon, schijnbaar onafhankelijk van inspanning, alsof ik de resetknop indruk, maar dat doe ik nie. soms geeft ie dan aan dat windows hersteld is van een grote fout, en dan krijg ik een scherm dat mij verteld dat ik een blue screen of death kreeg, alleen ik heb die al in geen jaren gezien. volgens die site is het een device driver die daarvan de schuldige is, ik vermoed mijn videokaart, maar ik upgrade die software regelmatig, dus meer eraan doen kan ik ook niet.)[/small]

bedankt voor je tijd om dit te lezen _/-\o_ 8)7 , ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ga er vanuit dat ik een nieuw MB of CPU nodig heb, maa ik wacht in de aannschaf op jullie antwoord.

oh, ps: als ik een nieuw MB moet, kunnen jullie mij dan zeggen wat een goede is als ik vooruit wil kijken (zeg quad core (extreme :9~ ) en nvidea 8800 :*) ), en wat dan goede tijdelijke, vooral goedkope, CPU en GPU zijn die ik kan gebruiken tot ik genoeg geld heb om die ook te vervangen?
De vetgedrukte tekst ligt waarschijnlijk aan een CPU probleem. Verhoog je CPU voltage met 1 stap en kijk even verder. Gaat het nog fout dan het geheugen onderklokken. Gaat het dan nog fout dan is het eerder je moederbord ;)

• FreezeXJ
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

een BSOD is ongeveer het onduidelijkste wat je kunt krijgen, ik heb er een stel gehad door een voeding met kuren... RAM en proc kunnen het ook veroorzaken, klopt, maar ook een HDD met een beschadigde sector of wat ook.

Voor je moederbord : ASUS hanteert series, waarin het P5 staat voor socket 775, en de letter erachter voor de chipset. Uit m'n hoofd : B = 965, W = 975, K = P35, E = X38/X48. (dit is ook ongeveer chronologisch, en qua prijs/mogelijkheden) De AMD-sets ben ik minder van op de hoogte, die krijgen volgens mij allemaal N mee. Daarna komen de extra grappen zoals -E ('light'), Deluxe, Premium en eventueel WiFi en WiFi-AP (accespoint). -R (Raid) kan ook, en zo zijn er nog wat opties.

Dit is overigens allemaal Socket 775, je kunt ook het AMD-pad op, maar dat ken ik wat minder goed...
Algemeen : hoeveel tijd wil je erin steken? Online zijn er best wat reviews van al deze gevallen bekend, en met een prijslijstje van wat ze kosten ernaast kun je snel genoeg je wensen bepalen. Blind op een verkoper vertrouwen doe ik al jaren niet meer, om waarschijnlijk begrijpelijke redenen

offtopic:
Aggressie tegen je computer werkt vaak niet, maar het lucht wel even op... Soms molt het meer dan je lief is trouwens, net als alcohol over je computer :P

• Petroleus
JOW, kijk is aan, dat helpt :D, mijn oma zag mij vanmiddag weer 3 uur bezig en ze zegt: ik heb nog wat geld toegekregen van pensioen, je krijgt 235 van me :D. Dat gaat dus in me mobo :P.

nou ben ik dus aan het rondkijken, voornamelijk naar ASUS, maar ik weet niet goed welke chipsets waar goed voor zijn. Ik begrijp dat het verder een kwestie is van wat zit erbij aan aansluitingen en heatpipes whatevah.

EDIT: huidige keus valt op Maximus Formula (ddr2, en verder geen of weinig verschil met maximus extreme) Iemand commentaar?

[ Voor 13% gewijzigd door Petroleus op 27-01-2008 20:55 ]

Verwijderd

Als ik eerlijk mag zijn ben ik geen Asus fan en mijn volgende moederbord wordt geen Asus, maar een Intel stock bord zonder enige luxe zoals on-board VGA en Sound.

Het is dat dit moederbord van mij (Asus A8R-MVP) heb gekregen als RMA retour van het oude bord.
Het werkt en mits goed ingesteld is er geen vuiltje aan de lucht. Wel een groot probleem is dat de A8R-MVP slecht is met de Vcore, dan maar handmatig instellen en geen enkel probleem meer.

Mijn systeem had ook last van Freezes onwillekeurig en ik weet bijvoorbeeld dat mijn CPU 1,37 volt nodig heeft om goed te werken. Dit is 1.38 volt (in BIOS 1.400 volt). Hij kreeg maar 1.27 volt en dat was dus ook meteen het probleem :)

• Petroleus
jammer dat ddr3 nog zo duur is. Ik zou eigenlijk gelijk door wille stappen, omdat ik lang met dit mobo plan te doen, maar ram is dan wel 4 keer zo duur :'(

waarom ben je geen fan van asus?

kheb overigens geen idee wat mijn celeron 2.0 nodig heeft, en nu ik die cash heb ga ik gwoon doorpakken.

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
jammer dat ddr3 nog zo duur is. Ik zou eigenlijk gelijk door wille stappen, omdat ik lang met dit mobo plan te doen, maar ram is dan wel 4 keer zo duur
Tsja op het moment is DDR3 nog niet echt nodig, aangezien de FSB van processoren nog niet zo snel is. Dus gewoon voor DDR2 gaan ;)

Verwijderd

FreezeXJ schreef op zondag 27 januari 2008 @ 10:12:
een BSOD is ongeveer het onduidelijkste wat je kunt krijgen, ik heb er een stel gehad door een voeding met kuren... RAM en proc kunnen het ook veroorzaken, klopt, maar ook een HDD met een beschadigde sector of wat ook.

Voor je moederbord : ASUS hanteert series, waarin het P5 staat voor socket 775, en de letter erachter voor de chipset. Uit m'n hoofd : B = 965, W = 975, K = P35, E = X38/X48. (dit is ook ongeveer chronologisch, en qua prijs/mogelijkheden) De AMD-sets ben ik minder van op de hoogte, die krijgen volgens mij allemaal N mee. Daarna komen de extra grappen zoals -E ('light'), Deluxe, Premium en eventueel WiFi en WiFi-AP (accespoint). -R (Raid) kan ook, en zo zijn er nog wat opties.

Dit is overigens allemaal Socket 775, je kunt ook het AMD-pad op, maar dat ken ik wat minder goed...
Algemeen : hoeveel tijd wil je erin steken? Online zijn er best wat reviews van al deze gevallen bekend, en met een prijslijstje van wat ze kosten ernaast kun je snel genoeg je wensen bepalen. Blind op een verkoper vertrouwen doe ik al jaren niet meer, om waarschijnlijk begrijpelijke redenen

offtopic:
Aggressie tegen je computer werkt vaak niet, maar het lucht wel even op... Soms molt het meer dan je lief is trouwens, net als alcohol over je computer :P
ben ik het niet mee eens beste FreezeXJ:

Een blauw scherm geeft mij al 2 indicaties
1. Het adress van de crash, de crashdump en van het bestand zeggen al de helft van het probleem
2. Het is niet je processor want als je processor zich ophangt krijg je geen blauw scherm en dan ben je nog verder van huis af, dus blauwe schermen zeggen al het een en ander en het logboek vult dat keurig voor je aan.

Dat je als persoon niets snapt van de taal is niet hun fout. Ik zeg niet dat je minder weet, let op, ik zeg dat blauwe schermen voor meer mensen onduidelijk zijn door de schrik en ze hem dan ook niet lezen, snap je? Paniek neemt het over van de wijsheid om het blauwe scherm even door te nemen en desnoods maak je met je digitale camera een shot om hier te posten bijvoorbeeld.

Deze richtlijnen houdt ik aan en ik werk al 8 jaar in de automatisering en ik heb vierkante ogen }8^)

0028 fouten en IRQ_LESS_OR_NOT_EQUALL zijn vaak fouten met betrekking op het geheugen
00EE fouten wijzen op een kapotte instructieset. c000005 fouten duiden vaak op problemen met drivers en of verkeerde hardware instellingen die soft errors geeft.

Sorry, maar ik hoop genoeg onderbouwing te hebben gegeven. Een blauw scherm zegt dus zeer veel ;)

• Petroleus
ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest in mijn bewoording.

laat ik het anders, chronologisch zeggen: mijn pc start spontaan opnieuw op > windows zegt "hersteld van ernstige fout" > einde van uploaden rapport gaat ie naar een site die zegt dat ik een blue screen of death had.

alleen het domme is dus dat ik dat scherm niet te zien krijh, hij reboot gewoon. Ik heb dat scherm meer dan een jaar niet gezien, maar al stuk of 5-10 keer vage reboot gehad waarvan hij bij de helft een rapportje maakt en zegt dat ik een blauw scherm kreeg.

• Petroleus
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 03:00:
De vetgedrukte tekst ligt waarschijnlijk aan een CPU probleem. Verhoog je CPU voltage met 1 stap en kijk even verder. Gaat het nog fout dan het geheugen onderklokken. Gaat het dan nog fout dan is het eerder je moederbord ;)
tja, dan zou het ten eerste wel handig zijn als ik de bios in kwam...

ik zal ff beschrijven hoe hij zondag deed: hij deed eerst NIKS

ik herstartte twintig keer, hij deed niks. Ik maak em ope, haal alllles eruit (en stop 1 ramkaartje + cpu op mb)
herstart 20 keer en bij de 20e keer hoor ik voor het eerst de post-beep dat er geen vga in zit (EUREKA)
dus eerste wat ik doe is rebooten met ander ramkaartje, om de functionaliteit daarvan te testen, alle ramkaartjes werken, ik krijg bij alle drie gwoon het vga-ontbreekt signaal . als ik alle ram druit haal geeft ie aan dat er geen ram in zit, so far so good. ik stop GPU drin, niks. ik haal gpu druit, niks, 30 keer opstarten later hoor ik weer een post-beepje MET gpu erin. Dus ik zet de ide's van de schijven erin en zet de spanning daarop aan, goed. Ik zet de 2e IDE erop + spanning, goed. ik zet 1 voor 1 pci-kaartjes erin, goed, goed, goed, (laatste kaartje) NIKS.. na zo'n 30 keer opstarten kreeg ik em, dus ik bouw hem weer terug in me kast en alle kabelerij drin, hij start op, maar ik had geen internet! Shitzooi, dus ik eerst klooien in windows, kreeg het niet aan de praat, bleef maar 1 ding over: reboot (eheu). sindsdien kreeg ik em niet meer aan.

Nu heb ik mijn 2e pc, normaal gesproken verbonden via de stukke, en daar heb ik na veel geklooi internet aan de praat gekregen.

nu hebben jullie een b-tje een idee wat mijn pc doet..

• Sanch
Petroleus schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:34:
alleen het domme is dus dat ik dat scherm niet te zien krijh, hij reboot gewoon. Ik heb dat scherm meer dan een jaar niet gezien, maar al stuk of 5-10 keer vage reboot gehad waarvan hij bij de helft een rapportje maakt en zegt dat ik een blauw scherm kreeg.
Dat is een optie in Windows XP, kun je vinden onder:

System > Advanced > Startup and recovery - Settings > System Failure > Automatically Restart

Als je dat vinkje uitzet blijft het BSOD staan :)

Voor de rest, vaag probleem 8)7

Verwijderd

Petroleus schreef op maandag 28 januari 2008 @ 21:50:
[...]

tja, dan zou het ten eerste wel handig zijn als ik de bios in kwam...

ik zal ff beschrijven hoe hij zondag deed: hij deed eerst NIKS

ik herstartte twintig keer, hij deed niks. Ik maak em ope, haal alllles eruit (en stop 1 ramkaartje + cpu op mb)
herstart 20 keer en bij de 20e keer hoor ik voor het eerst de post-beep dat er geen vga in zit (EUREKA)

Eureka inderdaad want je hebt de rat bij de staart vast! Nu weet je in ieder geval dat je het niet meer in de software moet zoeken. Dit wijst mij bijna direct in de richting van een defect moederbord/voeding.

dus eerste wat ik doe is rebooten met ander ramkaartje, om de functionaliteit daarvan te testen, alle ramkaartjes werken, ik krijg bij alle drie gwoon het vga-ontbreekt signaal . als ik alle ram druit haal geeft ie aan dat er geen ram in zit, so far so good. ik stop GPU drin, niks. ik haal gpu druit, niks, 30 keer opstarten later hoor ik weer een post-beepje MET gpu erin. Dus ik zet de ide's van de schijven erin en zet de spanning daarop aan, goed. Ik zet de 2e IDE erop + spanning, goed. ik zet 1 voor 1 pci-kaartjes erin, goed, goed, goed, (laatste kaartje) NIKS.. na zo'n 30 keer opstarten kreeg ik em, dus ik bouw hem weer terug in me kast en alle kabelerij drin, hij start op, maar ik had geen internet! Shitzooi, dus ik eerst klooien in windows, kreeg het niet aan de praat, bleef maar 1 ding over: reboot (eheu). sindsdien kreeg ik em niet meer aan.

Je begind al met vloeken en FreezeXJ zei al dat agressie jegens het systeem oplucht, (dat was een geintje van FreezeXJ, maar genoeg mensen doen het) maar daar ben ik het niet mee eens want met agressie maak je alleen dingen slechter en nooit beter. Gelukkig heb ik weinig last van die nare eigenschap. het leven is mij al duur genoeg ;)
Ik geef je van mezelf een hele goede raad en ja dat gaat geld kosten, maar het scheeld je ook een hoop spanning en eventuele agressie. Als je te boos wordt en het gaat mis, hoe voel je je nadat je de PC kapot heb getrapt? Niet beter als nu.
Mijn eerlijke advies zou zijn om rond te gaan kijken naar een goede zaak. Ik weet niet waar je woont, maar breng het systeem naar een goede zaak en laat hen ernaar kijken. Print de post uit van dit topic en toon hem aan de medewerkers daar.
Ik meen het serieus, je krijgt er zoveel spanning van en dat spatr van dit topic af, waarom zou jij jezelf nog langer tarten?

Nu heb ik mijn 2e pc, normaal gesproken verbonden via de stukke, en daar heb ik na veel geklooi internet aan de praat gekregen.

Nah, dus heb je internet terwijl je PC in de maak is. Is alleen maar positief
nu hebben jullie een b-tje een idee wat mijn pc doet..
Ik help je graag, maar je komt me heel negatief over, (hetgeen ik wel degelijk! snap als je PC zo raar doet)

Succes

• bord4kop
  • Laatst online: 08:56

bord4kop

maximaal 100KB!

Check eens of alle onderdelen (met name CPU) goed koelen!
Zit de koeler er wel goed op? Istie recht?

Dit klinkt (naast MB problemen) allemaal erg naar een overtemp...

| Security Management |

• FreezeXJ
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Overtemp juist niet (zat ik ook aan te denken), want dat zou gewoon POST moeten geven. Daarna vastlopers kan op te hete processoren wijzen, maar als je je BIOS al niet doorkomt, kun je dat bijna afschrijven. Dit zijn soms dan ook Freezes (wat ik in een computer doe weet ik ook niet), maar het klinkt meer als een bootprobleem.

@ Rogresalor : Keurige uitleg over een BSOD, ik bedoelde meer dat ik er totaal niks mee kan ;) Wellicht nu meer, maar alsnog vind ik dat dit een slordige actie van MS is. Maar goed, wellicht kan TS met wat zoeken in foutenregistratie en google uitvinden wat het kan zijn, dan zijn we weer iets verder.

@ TS : ik vermoed dat langsbrengen bij iemand die je mobo kan testen het handigst is nu, want als je dat zelf niet kunt, wordt het erg lastig. Norrod kan, aangezien je daar misschien nog garantie hebt, en anders kun je het altijd vragen. Computers trekken zich overigens niks aan van een donderwolkgezicht, zoals ik al meerdere malen heb kunnen vaststellen.

• Sanch
Je kunt sowieso je pc langsbrengen bij de norrod voor een controle, kost €45 ofzo :|

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
En toch zitten die voltages me niet helemaal lekker moet ik zeggen. Vooral dan de 12 volt lijn. Die staat op 11.3(moet minimum 11.4 zijn) en dat op idle. Als de pc opstart dan wordt de 12 volt intensief gebruikt(hd's die opspinnen enzo) Als ik mijn oude pc op load zet dan zakt die ook van 12.16 volt naar 11.69 volt(celeron 3.33 ghz, geforce 7300, 3 gig ram op een 350 watt enermax) Wat betekent dat de 12 volt van de TS bij opstart wel eens onder de 11 zou durven belanden en ja dat kan kritiek worden. Nu ga ik niet zeggen dat dit een slechte voeding is, maar eerder dat die defect is. Of dat je al je 12 volt apparaten op 1 12 volt lijn hebt hangen

http://specs.tweak.to/16567

• Petroleus
@sanch: kan idd, maar dat geld geef ik op dit moment liever uit aan een betere pc. Vooral aangezien ik het grote vermoeden heb dat die lui mij gaan vertellen dat ik een stukk mb heb en dat ik dan alsnog een pc ga kopen met 45 euro minder budget..

@ Skelleniels: ja die voeding zit mij ook niet helemaal lekker. alleen weet ik atm niet zo goed wat ik daar nou weer mee moet. ik heb hem dus al een keer teruggebracht omdat die 100 w mij uiterst sterk leek, en ik kreeg er hetzelfde voor terug. De hele zaak ziet er niet b uit, en de afwerking is gewoon strak en alles, anders dan wat ik van sweex rond zie vliegen, maar toch zijn die waardes best shitty..

* Petroleus kijkt versuft: heb ik ooit mijn 12+ gezegt???
Maar die pc doet het nu toch niet, dus ik kan gewoon die voeding eruit rossen en meenemen naar norrod. doe ik morgen wel dan.

Ik denk trouwens niet dat het hier aan ligt, want het probleem was voor en na het wisselen van de voeding hetzelfde, 100%. Tenzij de oude merkloze voeding(na 4 jaar ofzo) precies hetzelfde probleem heeft als een splinternieuwe nieuwe recom, mwuaa.. denk et nie.

[ Voor 7% gewijzigd door Petroleus op 30-01-2008 00:37 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Tja die recom komt me niet zo heel bekend voor.

http://specs.tweak.to/16567

• Petroleus
nou 't is besteld, dus nu is et een kwestie van wachten.

maar dan heb ik ff een vraagje over mijn nieuwe mobo:
er zit een of andere "superdeluxe" Supreme FX II geluidskaart bij (pci-e 1x), en ik heb al de creative soundblaster x-fi x-treme gamer

ik denk dat de laatste beter is, maar da weet ik niet zeker. hoe goed is die asus-kaart?

Verwijderd

@FreezeXJ
offtopic:
Aggressie tegen je computer werkt vaak niet, maar het lucht wel even op... Soms molt het meer dan je lief is trouwens, net als alcohol over je computer.

Ach, met een beetje pech kost een strafschop je 1000 euro. Zou een profvoetballer dat ook krijgen voor elke trap :P

Dat is iets wat ik nooit doe; agressie gebruiken. Hardop roepen van "pokke ding" lucht meer op :)
Dan even een kwartiertje pauze nemen en er weer mee verder gaan. Zou ik die pauze niet inlassen dan zou het hier ook verkeerd kunnen gaan, alhoewel ik mijn Freeze probleem zelf heb opgelost :)

Alcohol over je computer? leuk bij een Li-ion batterij :P
Zoek op Youtube op Li-ion en heb de grootste lol ;)
Pagina: 1