AGP texture acceleration...

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djesko
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 21:49
Beste Tweakers,

AGP Texture Acceleration, zoals aangegeven in het dxdiag(nose), ligt voor wat betreft mijn systeem op zijn gat... Ik werd hierop gewezen door een game die hard riep: 'ik zie geen texture acceleration! Daarom zal ik iets minder hard lopen!".

De 2 vragen die door mijn hoofd zweven:
  • Heb ik daadwerkelijk deze optie nodig voor maximale prestaties voor wat betreft 3D?
  • Zo ja, hoe krijg ik dit in hemelsnaam geactiveerd?
Om te beginnen: Ja, ik heb ge-googled, tweakers afgezocht, allerhande leveranciers en andere fora, maar helaas, dit bracht mij geen helder moment... (veelal oude berichten)

Mijn systeem:

P4 @ 3,6 GHz
Asus P4P800 Deluxe mobo (bios 1009)
2 Gig RAM (4x 512 DDR)
Sapphire x1950 pro 512 MB (8x AGP)
Windows XP pro (alle updates)

Wat ik tot dusver heb gedaan:

Verse installatie van XP pro en de laatste drivers van Ati (8.1). DirecX 9c komt graties met XP, dus dat is geen omkijken. Ik heb nog gezocht naar een update voor mijn Intel 865PE chipset, wel iets gevonden maar was (volgens Intel) puur functionaliteit om het mobo te laten communiceren met de chips, geen specifieke AGP drivers of iets dergelijks...

"**Important**
The Intel Chipset Device Software provides _functionality_ for AGP and USB, _not_ AGP or USB drivers. DO NOT DOWNLOAD THIS UTILITY IF YOUR DEVICE MANUFACTURER IS RECOMMENDING IT TO CORRECT AN "AGP DRIVER," "AGP GART," OR "USB DRIVER" ISSUE; IT WILL NOT CORRECT YOUR ISSUE"

Ik heb geen mogelijkheid om in de BIOS agp te 'activeren' o.i.d., dat is uitgesloten.

interessant stukje uit support.microsoft:
"Even if Dxdiag.exe cannot detect AGP texture acceleration, AGP texture acceleration may still be available. Some video adapter drivers implement AGP texture acceleration and manage their own AGP heap memory, and do not report it to the Microsoft DirectX runtime. Dxdiag.exe uses the GetAvailDriverMemory function to query the display driver. However, some video adapter drivers do not respond to this query. For video adapter drivers that manage AGP Texture Acceleration independent of DirectX, games are not affected by the Dxdiag.exe failure to report the AGP Texture Acceleration status."

Maar nu de hamvraag; geldt dit voor de Ati x1950 pro kaart en zo niet, worden mijn systeem prestaties inderdaad beïnvloed door het ontbreken van AGP texture acceleration? niet, dan geldt het bovenstaande.

De resultaten na een standaard 3Dmark05 benchmark: een dikke 6000 punten.

Ik kon zo gauw niet een ander systeem met dezelfde specs vinden om te verifiëren, maar is dit normaal...?

Kan iemand mij vertellen of ik iets over het hoofd heb gezien en of een oplossing aanwezig is?

Ik wil het maximale halen uit de configuratie zoals die nu is, ik heb een onderbuik gevoel dat mij zegt; hier kan je meer uit slepen. Is dat gevoel correct?

Mijn kennis schiet tekort, graag jullie hulp! Hierbij grenst mijn dank uiteraard aan het hondsdolle.. :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik krijg hetzelfde met mijn x1950Pro, AGP, op een Asus P4P800-SE. Niets om je druk om te maken, en al helemaal niet als je prestaties gewoon zijn zoals ze behoren te zijn. Dxdiag is trouwens niet het eerste waar je op af moet gaan.

Al met al, maak je toch niet zo druk ; alles werkt toch goed?

Verwijderd

waren er met de recente ATi drivers niet problemen i.c.m AGP kaarten? ik heb gehoord dat versies na 7.9 problemen hadden maar ik heb zelf geen AGP kaart meer om dit te testen.

probeer eens een iets ouder versie van de ATi Catalyst drivers.

en voor het testen kun je beter met 3dMark06 doen. dan kun je op de website van futuremark bij de ORB kijken of 6000 punten normaal is. ik denk dat het wel kan kloppen want ik haal met mijn x1900 Crossfire ongeveer 13000 punten, maar dat is met 2 kaarten op PCI-Express.

ik denk dat het of een driver issue is of een bug in dat spel. over welk spel hebben we het eigenlijk? mischien is er wel een patch voor. kijk eens op de forums van dat spel.

trouwens, kijk ook eens in je BIOS of die wel goed staat. voor AGP kun je het een en ander instellen en ik weet zo niet uit mijn hoofd of AGP Texture Acceleration daarbij hoort.

als alleen dat ene spel erover klaagt maar verder goed draait, zou ik me er niet druk over maken. hoewel ik heb gehoord dat de ouder drivers van mid 2007 beter zijn i.c.m met AGP.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Die 3Dmark score is in ieder geval normaal, hij is wat aan de lage kant door de Pentium 4 processor die houd wat van het zootje tegen.

Ik zou zoals hierboven word vermeld even oudere drivers proberen.

Bij welk spel krijg je deze melding eigenlijk?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Djesko
Bedankt voor de reacties.

Het betreft het spel Rise of nations: Rise of Legends. Patches kunnen in het game menu zelf worden binnen gehaald (en duurt lang...)

Qua Bios instellingen, niets te vinden voor dit geval. Wel de Texture Aperture Size, wat is de ideale instelling voor dit onderdeel m.b.t. mijn systeem? Ik heb 2 gig RAM en een 512 MB videokaart.

Overigens heb ik Catalyst 7.7 eens geprobeerd, mocht niet baten.

• Djesko
het is me zowaar gelukt!

Mijn AGP Aparture size stond te laag, nu op 128 mb gezet en AGP texture acceleration is nu geactiveerd.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Heel lang geleden heeft Tomshardware ofzow eens een review gedaan met verschillende AGP Agperture size instellingen.
Ik geloof dat de conclusie toen was, dat het destijds met 32-64 MB videokaarten nog wel eens flink wat uit wilde maken meer met de hedendaagse kaarten en games niet meer.
Interessant om te weten dat dat voor problemen kan zorgen.
(De mijne staat trouwens altijd op 256 MB).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1