Intel AC'97 Audio Controller - slechte driver

Pagina: 1
Acties:
  • 3.271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Via Windows Update heb ik de fout gemaakt om ook een nieuwe/"betere" driver voor mijn Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3] te intalleren. Dat had ik nooit moeten doen want nu werkt mijn geluid niet meer goed. Center en Subwoofer zijn verwisseld. (Kabels omwisselen kan niet.) Het geluid stoort, tikt en hapert, ook als ik niets aan het doen/kijken/luisteren ben.

Het terugzetten van de oude drivers gaat niet meer. Ik heb zelf wat dingen geprobeerd/herinstalleerd/verwisseld, waardoor de rollback(?) niet meer werkt. Het terugzetten van een vorig systeemherstelpunt was geen optie vanwege de langdurige downloadtijd om alle daarna geinstalleerde zaken weer op orde te krijgen.

Iemand een idee, wat de laatste probleemloos werkende drivers zijn voor mijn geluidskaart/chip?

Het gaat verder om een Medion PC, Intel P4, 3GHZ, 160 GB Hdd en 512 mb ram.
De drivers en software van de kaart (of chip op moederbord, dat weet ik niet zeker) komen van C-Media en/of Xear 3D.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 25-01-2008 21:24 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

(De originele drivers heb ik wel, maar die zitten op zo'n image-cd die ik bij de aankoop gekregen heb. Ik ga er vanuit dat ik die dus alleen terug kan zetten door de pc weer in de stand van 2003 te brengen. Niet iets waar ik echt op zitten wachten, als het niet strikt noodzakelijk is tenminste om dit weer goed te laten werken.)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Kan je die image cd niet (tijdelijk) even 'extracten' naar een niet gebruikte partitie? Of op de PC in kwestie of op een andere PC? Of een externe disk?

Dan kun je daaruit de benodigde drivers wellicht halen......

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Kan ik niet die disc verkennen of iets dergelijks? Of bestaan er geen programma's waarmee je ook binnen een fabrieksimage kunt zoeken?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Jorgen schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:23:
Kan ik niet die disc verkennen of iets dergelijks? Of bestaan er geen programma's waarmee je ook binnen een fabrieksimage kunt zoeken?
Wederom net even m'n glazen bol niet bij de hand, dus ik kan helaas niet voor je kijken met welk (van de tientallen beschikbare) porgramma jouw 'fabrieksimage' gemaakt is.......

Maar je kunt toch wel de beschikking krijgen over een externe harddisk op de 1 of andere manier.....? Da's veruit het makkelijkst......

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb zelf nog wel een externe hd. Maar behalve "opnieuw opstarten - opties kiezen - wachten tot image op pc geinstalleerd is", heb ik nog nooit iets anders met dat image gedaan. Ik zal wel eens kijken of ik er iets mee kan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:36
Grote kans dat alle benodigde drivers voor je systeem wel ergens op je hd staan, gewoon even zoeken naar een driver mapje. Bij Medion staan ze geloof ik vaak op een andere partitie. Eventueel kun je de drivers van Cmedia zelf nog even proberen, waarschijnlijk heb je een Onboard Audio -> 9739

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Bij C-Media had ik ook gekeken en iets geinstalleerd. Daar werd het toen niet beter van. Ik kan het allicht nog eens proberen.

Ook de drivers had ik gevonden op de partitie, maar volgens mij gaf dat vooralsnog geen uitkomst. Ik zal in elk geval nog eens kijken.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Vooralsnog heeft de driver op de D:-partitie ervoor gezorgd dat ik de mogelijkheid had om het in orde te maken. Ik heb wel steeds storing van mijn 3g modem in de speakers, maar ik vermoed dat dat met alle instellingen het geval zou zijn.

Een volgende keer dat ik mijn pc opnieuw installeer, blijf ik ver uit de buurt van C-Media drivers bij Windows Update.

Pagina: 1