Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

stroombegrenzer met lage spanningsval

Pagina: 1
Acties:
  • 1.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, ik zoek geen onderbreker maar een lineaire oplossing.
Dat kan met een paar torren en een serie weerstand of met 1 tor en een zenerdiode maar dan heb je meer dan 1V spanningsval.
Ik zoek eigenlijk een oplossing die 5A kan leveren en hooguit 0,5V verlies heeft.
Het mooiste zou zijn 1 component zoals de spanningsregelaar 7805 maar dan voor stroom.
Een 2-draads component die op elk punt in het circuit gezet kan worden zou helemaal ideaal zijn.
Er zijn dioden die dit kunnen (jfet met weerstand) maar ik heb ze alleen kunnen vinden tot een paar mA, wel lekker simpel natuurlijk.
Wie heeft een idee?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 21:56 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
0.5V gaat krap worden maar heel misschien lukt het met een hele goede transistor + shunt. Transistors met 0.4Vce (laat 0.1V voor shunt, moet te doen zijn) @5A zijn er volgens mij wel. Wat ik zo snel kan vinden: D45H

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 25-01-2008 21:24 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor schakeling had je in gedachten om met 0,1V over de shunt een transistor aan te sturen?
Voor een schakeling met 2 torren ben je 0,6V nodig voor de stuurtor en dan zit je nog op 1V.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000033.gif

Kan dat niet met een low-drop regelaar?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:03:
Wat voor schakeling had je in gedachten om met 0,1V over de shunt een transistor aan te sturen?
Voor een schakeling met 2 torren ben je 0,6V nodig voor de stuurtor en dan zit je nog op 1V.
Wat SA007 zegt, LDO regelaar erbij. Er zijn er wel die met 0,1V om kunnen gaan. UC2834 om maar even een dure te noemen. Heeft teveel fancy functies verwacht ik en 9 dollar per stuk per 100 is teveel maar het is dus wel mogelijk.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Het schema van SA007 is niet kortsluitvast, bij meer dan 200mA gaat de tor meedoen, maar de stroom wordt niet teruggeregeld bij meer dan 5A. Met de UC2834 zou het wel kunnen maar die is nogal gecompliceerd.

Gewoon de kortsluitvastheid van een 5A LDO regelaar misbruiken zou natuurlijk ook kunnen. ;)
De LM1084 is een 5A LDO maar heeft toch nog 1,5V drop.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 00:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb wat geëxperimenteerd, de D44H valt wat tegen, weinig verschil met de BDX33C.
Maar...
De LM395 (power transistor met ingebouwde shunt en beveiliging) komt heel aardig in de buurt!
Wel wat slecht verkrijgbaar (RS heeft ze wel), maar zeer eenvoudig qua schema,
Zie www.national.com/mpf/LM/LM395.html
Als je de basis verbindt met de collector dan is het een 2-draads stroombegrenzer van 2A.
Door de basis laag te maken heb je ook nog een schakel functie.
Je kunt ze simpel parallel zetten voor hogere stromen (0,1R shunt ingebouwd).

Datasheet:
cache.national.com/ds/LM/LM195.pdf

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 20:07 ]

Pagina: 1