[8800GT] Opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Beste Tweakers,

Tot voor kort zag mijn pc configuratie er als volgt uit:

Setup
- Asus P5B-E moederbord
- Intel Core 2 Duo E6300 ( @ 1.83 GHz)
- 2x1 GB DDR2 800MHz G.Skill RAM
- Gainward GeForce 7900 GT 512 MB
- OCZ ModStream 450W voeding
- Club3D Theatron 5.1 geluidskaart
- 160 GB HD en DVD brander
- LG L245WP-BN 24" monitor (1920x1200) via DVI

Voorgeschiedenis
Sinds een paar dagen is de videokaart vervangen door een eVGA 8800 GT Superclocked. Het kostte al enige moeite om de kaart te installeren. Zodra ik in Windows kwam viel het beeld uit, dus heb de drivers er af gegooid en de kaart in safe mode geinstalleerd. Als de pc aan staat en de kaart draait, werkt alles perfect. Gamen gaat vloeiend, zonder dat de kaart oververhit raakt, m'n voeding het niet meer trekt of er willekeurige reboots of crashes optreden.

Probleem
Wanneer ik m'n pc na een tijdje afkoelen aan doe (zoals de volgende dag), krijg ik echter problemen. Er kunnen zich drie scenario's voltrekken:
1) De pc start gewoon normaal op
2) De pc start op, maar de 24" monitor krijgt geen beeld (gaat naar stand-by)
3) De pc start niet op; alle fans gaan draaien, maar na een paar seconde gaat de pc helemaal uit. Als ik 'm vervolgens weer aan zet, start hij op zonder problemen

Mogelijke oorzaken
Het is al zo dat de fan als een gek gaat draaien in het begin; na een paar seconden neemt-ie normale snelheden aan. Het feit dat hij na een paar seconden soms afslaat doet me denken aan de voeding. Echter ben ik er van overtuigd dat de voeding van een goede kwaliteit is en van een degelijk merk, en genoeg amperage levert op de 12V lijn. (jaartje geleden getest, wijkt er hooguit 0.05 vanaf) Daarom vermoed ik niet dat het de voeding is.

Het moederbord is ook door mijn hoofd geschoten. Deze heeft een PCI-e 1.0 slot. Het incompatibiliteitsprobleem met de 8800GT blijkt echter maar een gerucht, dus ook hier zet ik mijn vraagtekens bij.

Tot slot kan het probleem uiteraard bij de videokaart zelf liggen. De monitor is uitgesloten, mocht dit enige invloed hebben op het opstartproces, omdat ik al andere monitoren heb geprobeerd. Dat de videokaart zelf mankementen vertoont, is niet ondenkbaar. Mijn 7900 GT werkt nog steeds zonder problemen als ik deze er in terug stop. Toch vermoed ik dat de kaart een conflict levert met andere hardware in mijn setup.

Wat heb ik geprobeerd?
Ik heb zoals gezegd mijn oude kaart getest, en verschillende monitoren. Ook heb ik geprobeerd de pc kaal op te starten (zonder geluidskaart en schijven). Het testproces verloopt echter moeizaam; ten eerste omdat ik geen alternatief systeem heb om het op te testen, ten tweede omdat het probleem verdwijnt zodra de kaart (of een ander onderdeel) een beetje warmgedraaid is. Als ik nu bijvoorbeeld de pc uitzet, gaat hij zonder problemen weer aan.

Zijn er mensen met ervaringen met dit probleem? Wat ik voornamelijk vind gaat over gevallen waarin de kaart nog niet geinstalleerd is en wanneer deze nog niet functioneel is geweest. In mijn set-up heeft de kaart gedraaid met of zonder drivers, wel of niet geinstalleerd via hardware detectie. Graag wil ik dus weten wat jullie hier over denken. :)

Beetje lang verhaal, maar goed, denk niet dat ik iets vergeten ben nu. Bij voorbaat dank. :z

hoi

• Speedie76
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Heb dit ook bij de hand gehad, uiteindelijk de geluidskaart in een ander slot gestopt en het hele probleem was opgelost.

Verwijderd

Wat een toeval, ik heb iets soortgelijks, had ook een 7900GT, gisteren vervangen door een 8800GTS (G92), drivers geinstalleerd en gelijk CoD4 opgestart, 1 mintuut gespeeld en toen kreeg ik ineens een blue screen of death. Hmmm, computer gerestart maar ineens gaat de ventilator op de video kaart keihard blazen en de PC boot niet door (krijg niet eens iets van het bios te zien, monitor blijft zwart). Wat ik ook doe, ik krijg de PC niet meer opgestart en de monitor krijgt nooit meer een signaal (ook niet als ik de spanning van de voeding haal en de boel even laat staan).

Dan maar even de 7900GT weer teruggestopt. Lijkt goed te booten, kom in Windows XP. Lijkt allemaal goed te gaan. Ik wil een filmpje starten, knal, weer een blue screen of death. En verdorie, nu wil met deze oude kaart de PC ook niet booten. Krijg weer het bios niet te zien en aan de disken te horen start de PC ook weer niet door.

Mocht je een oplossing vinden voor je probleem dan ben ik ook wel benieuwd, ik ga er vandaag eens verder mee klooien (helaas heb ik onboard audio dus de audiokaart verplaatsen gaat bij mij niet werken ;) ).

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-02 07:06
Geen identieke, maar wel problemen gehad met een (Asus) 8800GT kaart ook. Mijn PC startte wel altijd normaal op, maar bepaalde games hadden consequent problemen, wat ik ook probeerde. Alle drivers zo'n beetje geprobeerd, niets hielp. Zelfs de 8800GT kaart in een andere PC gaf dezelfde problemen. Mijn 8800GT bleek gewoon niet lekker, maar het zou me niet veel verbazen als de 8800GT gewoon een beetje flakey is.

Problemen met games zoals: COD4, Crysis
Totaal niet te spelen: Battlefield 2, Bioshock
Geen enkele problemen met: Half Life 2 en alle varianten daarop (ook CS:Source).

Uiteindelijk heb ik de kaart geruild voor een 8800GT TOP (Asus), en toen waren alle problemen voorbij.

Wat ik ook had met de 8800GT:

- kon geen temperatuur uitlezen, maar dat schijnt normaal te zijn
- fan niet te controleren (schijnt ook normaal te zijn)
- er zat een BIOS versie in de kaart die op de site van Asus zelf niet vinden kon en ook nieuwer was dan de versie die Asus als laatst gereleased had
- kaart was ook niet te flashen, standaard flashtools van Asus 'vonden' de kaart gewoon niet in mijn PC

.. al deze dingen werken prima met de TOP versie.

Wellicht helpt deze info ..

• Phrantic
Speedie76 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:19:
Heb dit ook bij de hand gehad, uiteindelijk de geluidskaart in een ander slot gestopt en het hele probleem was opgelost.
Dit is het helaas niet. De videokaart blokkeert de paar mm die ik nodig heb om de geluidskaart in het niet-shared pci slotje te prikken, dus bleven voor mij de andere twee over. Heb de kaart in het tweede slot gedaan en hetzelfde probleem, sterker nog een nieuw scenario: De videokaartfan gaat eerst als een gek spinnen, en vervolgens gaat de pc uit, en na een paar seconden weer aan. Daarna start hij gelijk door naar Windows.

@Douwe: Is er dan een 8800GTS met een G92 chip? In ieder geval, ik denk dat jij last hebt van een ander probleem. Als je gewoon in Windows komt zonder problemen denk ik dat het met je OS te maken heeft.

hoi

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11-2025

ormagon

Definitely Maybe

Jazeker, de nieuwe 8800gts 512mb beschik over de G92.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Je hebt opstart problemen dus neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:22
Ik had hetzelfde probleem toen ik mijn 7900GS (256MB) had vervangen door een 8800GT. Uiteindelijk heeft een biosreset het probleem verholpen. Echter vermoed ik dat het videogeheugen niet goed ingesteld stond in de bios. Dat lijkt mij in jouw geval niet aannemelijk omdat jouw oude kaart ook 512 MB had. Maar het is het proberen waard!

Tevens "onthouden" de Nvidia-drivers een gedeelte van de instellingen, ook al verwijder je de drivers. Er blijven resten van de driver staan en deze worden bij een herinstallatie weer gebruikt. Mogelijk veroorzaken deze het probleem. Er zijn speciale programmatjes waarmee je de resten kunt verwijderen. Mogelijk kun je dit ook nog doen.

• L.N.
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door L.N. op 26-01-2008 15:59 ]

• Phrantic
Gelezen idd, vergeten te vermelden. Zoals uit m'n post denk ik blijkt heb ik de kaart niet overclocked (hij is wel standaard uit de fabriek hoger geclockt). Ik heb ook aangegeven niet over een ander systeem te beschikken om te testen. En de FAQ behandelt een compatibiliteitsissue m.b.t. AGP, wat dus volledig verouderde informatie is in mijn geval. ;)

@LuukNouwen: ik had voor het installeren van de 8800GT Driver Cleaner Pro gebruikt, en alles wat met Nvidia begon er af laten smijten. Ik denk dat dit genoeg is, of heb je een betere suggestie om de oude instellingen mee te verwijderen?

hoi

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Phrantic schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:12:
Gelezen idd, vergeten te vermelden.
Zo werkt die FAQ niet. De bedoeling is dat je alle stappen in de FAQ langs loopt en van alle stappen het resultaat vermeldt. Je kunt niet 'slechts' bij de videokaart beginnen en aannemen dat het daar aan moet liggen. Dat de ene videokaart werkt en de andere niet sluit namelijk niet uit dat het niet aan het moederbord of de voeding kan liggen (om maar een voorbeeldje te geven).

Kortom, hele FAQ doorwerken aub en het resultaat in je TS vermelden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Kan het niet zijn dat wanneer je je pc opnieuw opstart(na zo'n crash), ook onthouden heeft dat ie de vorige keer te heet was en dat ie dan niet lekker opstart daarna? Soort van safety procedure? Want die vidkaarten van dat type worden wel heet moet ik zeggen. Ik zat wat te googlen en kwam een tip tegen om met rivatuner de cooler van je vidkaart te versnellen(kan dat dan?), dus meer rpm's laten maken, of zelfs koelpasta aan te brengen :P. Wie weet helpt t. Vond t hier: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=101942
Kijk wel even op alle pagina's die er zijn (3 ofzo) want er staan meer tips in voor die vidkaart. Anders wordt het maar terugbrengen naar de winkel...

• L.N.
Phrantic schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:12:
[...]
@LuukNouwen: ik had voor het installeren van de 8800GT Driver Cleaner Pro gebruikt, en alles wat met Nvidia begon er af laten smijten. Ik denk dat dit genoeg is, of heb je een betere suggestie om de oude instellingen mee te verwijderen?
Nee, dat zou normaal voldoende moeten zijn. Heb je de bios al eens gereset?

• Phrantic
LuukNouwen schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:15:
[...]

Nee, dat zou normaal voldoende moeten zijn. Heb je de bios al eens gereset?
Bios reset levert helaas niets op. Heb het voor de tweede keer geprobeerd, en de batterij en jumpers wat langer van hun plek gehouden, maar nog niets...

Inmiddels is de videokaart in een ander systeem werkend getest (nou ja, hij gaf daar andere problemen, maar dat lag waarschijnlijk aan de configuratie).

hoi

Verwijderd

Laat ik het spookverhaal de wereld weer inhelpen... ik heb goed gezeur gehad met mijn 8800GT en mijn MOBO met VIA chipset 3 dagen terug.... ze werken NIET samen of slecht, je mag altijd je vraagtekens erbij zetten maar hou hem op je lijstje.... het zou zomaar de reden kunnen zijn
Pagina: 1