Toon posts:

Pensioen > Nieuwe werkgever doet niet mee

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn vriendin werkt momenteel via een werkgever waar ze pensioen opbouw d.m.v. een pensioenfonds. Nou gaat ze per 1 feb, volgende week dus, beginnen bij een nieuwe werkgever die geen pensioenregeling heeft. Het contract wat ze heeft is voor 6 maanden. Als ze daarna een vast contract krijgt aangeboden, zal zij onderhandelen dat dit wel bij haar secundaire arbeidsvoorwaarden zit.

Maar voorlopig zal zij dus de komende 6 maanden geen pensioen opbouwen bij haar nieuwe werkgever. Zowel zij als ik hebben verder weining verstand hiervan. En wij vragen ons af hoe wij het beste te werk kunnen gaan voor de komende 6 maanden:
1. Pensioen volledig stopzetten
2. Pensioen overzetten, maar voor de komende 6 maanden zelf betalen
3. Een andere oplossing...

Zoals gezegd, hebben we er niet bijster veel verstand van en natuurlijk zal de (uiteindelijke) keus bij ons liggen, maar wij vroegen ons toch af:
1. Wat de beste oplossing is naar jullie mening
2. Waar we eventueel op moeten letten (bijv. partnerpensioen)

Graag hoor ik van jullie en bij voorbaat dank!

Verwijderd

Ik heb een vaste baan en ook geen pensioenregeling en heb gewoon een vermogenspensioen gepakt. Ik betaal 100 euro per maand en kan over 10 jaar al laten uitbetalen. Dat lijkt mij het verstandigste.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:06:
Hoi,

Mijn vriendin werkt momenteel via een werkgever waar ze pensioen opbouw d.m.v. een pensioenfonds. Nou gaat ze per 1 feb, volgende week dus, beginnen bij een nieuwe werkgever die geen pensioenregeling heeft. Het contract wat ze heeft is voor 6 maanden. Als ze daarna een vast contract krijgt aangeboden, zal zij onderhandelen dat dit wel bij haar secundaire arbeidsvoorwaarden zit.

Maar voorlopig zal zij dus de komende 6 maanden geen pensioen opbouwen bij haar nieuwe werkgever. Zowel zij als ik hebben verder weining verstand hiervan. En wij vragen ons af hoe wij het beste te werk kunnen gaan voor de komende 6 maanden:

Zoals gezegd, hebben we er niet bijster veel verstand van en natuurlijk zal de (uiteindelijke) keus bij ons liggen, maar wij vroegen ons toch af:
1. Wat de beste oplossing is naar jullie mening
2. Waar we eventueel op moeten letten (bijv. partnerpensioen)

Graag hoor ik van jullie en bij voorbaat dank!
Raadpleeg een expert. Dit is behoorlijk persoonsafhankelijk

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:24
Op zich is een pensioengat van een half jaar ook wel overheen te komen. Als je iedere maand 10 euro opzij zet de komende 30 jaar dan heb je dat ook wel weer ruimschoots gecompenseerd. Ik persoonlijk zou me er niet druk over maken.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 21:49
.... Als ze daarna een vast contract krijgt aangeboden, zal zij onderhandelen dat dit wel bij haar secundaire arbeidsvoorwaarden zit.
....
Is dat wel een serieuze optie? In het gunstigste geval zal ze wat extra salaris kunnen krijgen waarmee ze zelf een particulier pensioen kan opbouwen. Daar kan ze dus net zo goed per direct mee starten.

Wat betreft je andere vraag, het pensioen van je vorige werkgever kan je meestal niet voortzetten, zeker niet als dat een bedrijfs-pensioen is, zoals bij alle grote bedrijven met een CAO is, met een middelloon of eindloonsysteem.

Verwijderd

Waarom geen vermogenspensioen aanvragen?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Pensioen is fiscaal gezien bijzonder spaargeld. Het telt niet mee voor de vermogensbelasting, en je betaalt de inkomensbelasting achteraf. Het belangrijkste is echter dat dit allemaal fiscale regelingen zijn. Je hoeft nu dus vrij weinig te doen. De belastingaanslag 2008 is pas begin 2009. Tot eind 2008 kun je dus een koopsom storting doen. Die heeft ruwweg dezelfde fiscale voordelen (maar waar Donwesje de 10 jaar vandaan haalt weet ik niet).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01 12:33
...

Als je uit dienst gaat, stopt automatisch je deelname aan de pensioenregeling bij je (ex) baas. Het is dus vanzelf optie 1. Normaal gesproken is optie 2 niet eens mogelijk, omdat pensioenfondsen alleen deelnemers accepteren die werken bij een van de aangesloten bedrijven. Als het pensioen door een verzekeraar wordt uitgevoerd i.p.v. een pensioenfonds, is optie 2 misschien wel mogelijk.

Je hebt ook de mogelijkheid om zelf (d.m.v. een lijfrente of banksparen) pensioen op te bouwen. Dit kan met dezelfde fiscale voorzieningen als de deelname aan een pensioenfonds:
- belastingheffing in box 1 pas bij het uitkeren van je pensioen (dus belastingaftrek bij het storten, belasting betalen bij het ontvangen van je pensioen)
- vrijstelling van het gespaarde bedrag in box 3

Maar de belangrijkste vraag is: hoeveel pensioen hebben jullie nodig? Zowel ouderdoms- als nabestaanden pensioen. Dat is zo'n beetje de meest complexe en persoonlijke vraag die er is.

Verwijderd

MSalters schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:01:
Pensioen is fiscaal gezien bijzonder spaargeld. Het telt niet mee voor de vermogensbelasting, en je betaalt de inkomensbelasting achteraf. Het belangrijkste is echter dat dit allemaal fiscale regelingen zijn. Je hoeft nu dus vrij weinig te doen. De belastingaanslag 2008 is pas begin 2009. Tot eind 2008 kun je dus een koopsom storting doen. Die heeft ruwweg dezelfde fiscale voordelen (maar waar Donwesje de 10 jaar vandaan haalt weet ik niet).
Je kan bij bijvoorbeeld Aegon je geld na 10 jaar al uit laten betalen maar het is beter het te laten staan tot je 65ste natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Mijn vriendin zal een dezer dagen een afspraak maken met een adviseur. Zij zal de suggesties/opmerkingen in achting nemen bij het gesprek.

Thanks again!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01 12:33
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:01:
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Mijn vriendin zal een dezer dagen een afspraak maken met een adviseur. Zij zal de suggesties/opmerkingen in achting nemen bij het gesprek.

Thanks again!
Nog 1 tip: pensioenadviseurs zijn in het algemeen in dienst van verzekeringsmaatschappijen en -agenten. Dit zijn in feite verkopers van verzekeringsproducten. Het is provisie-gebaseerde handel: de verkoop van een nieuwe polis levert provisie op.

Hou dat in je achterhoofd tijdens al je kontakt met een pensioenadviseur.

En hou in je hoofd dat je het hele plaatje moet bekijken om je situatie op je 65e in te schatten: AOW, pensioen, eigen huis afbetaald, overig vermogen etc. Laat je niet te snel gek maken met een pensioengat van een half jaar.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 15:54

MicroWhale

The problem is choice

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:10:
Waarom geen vermogenspensioen aanvragen?
wat is een vermogenspensioen? (google kan het nergens vinden, krijg een googlewhack op dit topic :-)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Pagina: 1