Toon posts:

Wat is het verschil tussen DVB-C en DVB-T kaarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 38.706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• prettyblue1
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-10-2009
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar here it goes: ik weet niet beter dan dat een 'gewone' analoge TV of TV-kaart zowel met antenne alsook kabel gevoed kan worden. Wat is echter het verschil tussen de drie digitale varianten? Ik heb namelijk een Hauppauge 1100 kaart met DVB-T en vraag me af waarom dat ding niet in staat zou kunnen zijn ook het signaal van de digitale kabel op te kunnen pakken.

• adoy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 28-11 17:22

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Totaal andere standaarden...

DVB-T -> Terrestrial
DVB-C -> Cable
DVB-S -> Satellite

Elektrisch zijn ze niet compatibel met elkaar, zitten ook op totaal andere frequenties!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Glaanie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:28

Glaanie

Medewerker Product Content

All your content belong to us

DVB-C is Digitaal signaal over de kabel (Wat Casema, UPC, @Home etc dus aanbieden), DVB-T is over de Ether, zoals Digitenne. Voor DVB-C heb je altijd (tenminste in Nederland) een Smartcard en dus een abonnement nodig. DVB-T heeft een gratis en een gecodeerd signaal, met het niet-gecodeerde signaal kan je Ned 1, 2, 3 en de regionale zenders ontvangen, met het gecodeerde signaal kan je de rest ontvangen, maar heb je een Smartcard + abo nodig.

Dus in jouw geval kan je alleen via DVB-T Ned 1, 2, 3 en regionale zenders kijken, of je moet 'm aansluiten op de analoge kabel.

• prettyblue1
Waar de T, de S en de C voor staan was me wel duidelijk. Ik vraag me dus (technisch inhoudelijk) af waarom een DVB-T kaart niets oppikt van de kabel. Of daar een bepaalde reden voor is. Qua frequentie: het bereik van mijn DVB-T kaart loopt van 0 tot 866 MHz dus dat zou het niet kunnen zijn. Denk ik dan, boerenverstandsgewijs...

Reden van mijn vraag is: mijn benedenburen hebben UPC digitaal, we zitten met zijn allen op dezelfde kabel (portiekwoning) dus het lijkt me dat ik op die manier in elk geval ook de free-to-air kanalen via de kabel zou moeten kunnen meepakken.

Overigens doet mijn DVB-T kaart het prima met de net aangeschafte antenne :-)

• prettyblue1
Overigens vraag ik me ook af hoe ik de gratis zenders van bijvoorbeeld BRT en BBC krijg, of worden die soms niet standaard gratis doorgegeven in dit landje-waar-nu-alles-een-prijskaartje-heeft?

[Voor 3% gewijzigd door prettyblue1 op 26-01-2008 15:06]

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:03
prettyblue1 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:04:
Waar de T, de S en de C voor staan was me wel duidelijk. Ik vraag me dus (technisch inhoudelijk) af waarom een DVB-T kaart niets oppikt van de kabel. Of daar een bepaalde reden voor is. Qua frequentie: het bereik van mijn DVB-T kaart loopt van 0 tot 866 MHz dus dat zou het niet kunnen zijn. Denk ik dan, boerenverstandsgewijs...
Het frequentie bereik van dvb-c en dvb-t zijn inderdaad hetzelfde (daarom geeft dvb-t ook instraal problemen in huizen waar de coax kabels slecht zijn aangelegd).
De reden dat je met je dvb-t tuner geen dvb-c zenders kan kijken heeft te maken met de modulatie.

dvb-t heeft nog een extra iets aan de modulatie toegevoegd.
Wil je dus dvb-c kijken, dan moet je dus een dvb-c kaart kopen.

edit: waarom zou je bbc en vrt gratis kunnen ontvangen? Dat zijn geen NL zenders.
Gratis via dvb-t zijn: ned1, ned2 en ned3.
Misschien dat bbc/vrt gratis zijn in die landen, maar ik denk dat de meeste mensen hier niet dicht genoeg bij de grens woont om die zenders op te vangen.

[Voor 18% gewijzigd door job op 26-01-2008 15:19]

• asmi
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
prettyblue1 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:04:
Waar de T, de S en de C voor staan was me wel duidelijk. Ik vraag me dus (technisch inhoudelijk) af waarom een DVB-T kaart niets oppikt van de kabel. Of daar een bepaalde reden voor is.
Er wordt voor verschillende zendtechnieken gekozen omdat voor kabel- en ether-verspreiding verschillende omstandigheden gelden en dus andere eisen worden gesteld.
Bij etherverspreiding is het belangrijk dat er in een gebied meerdere zendantennes kunnen staan die op dezelfde frequentie kunnen uitzenden zonder elkaar te storen; verder is het signaal dat bij de ontvanger aankomt vrij zwak, zodat er een vrij grote kans op storingen is.
Bij digitale kabel spelen deze problemen niet, maar daar is juist weer belangrijk dat er zuinig met de brandbreedte wordt omgegaan, zodat er veel meer zenders kunnen worden doorgegeven, via de kabel kan worden ge-internet enzovoorts.
Als je echt de inhoudelijke verschillen wilt weten ga dan op zoek naar termen als OFDM, QAM, QPSK.

• prettyblue1
Ah, 't is me duidelijk. Heb zonet ook een full scan gedaan en inderdaad - net als vroeger - geen BBC of BRT te bekennen. Ik stap dus maar over naar DBV-C denk ik. Bedankt voor de info!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
job schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:15:
[...]
edit: waarom zou je bbc en vrt gratis kunnen ontvangen? Dat zijn geen NL zenders.
Gratis via dvb-t zijn: ned1, ned2 en ned3.
Misschien dat bbc/vrt gratis zijn in die landen, maar ik denk dat de meeste mensen hier niet dicht genoeg bij de grens woont om die zenders op te vangen.
De BBC kan je wel via DVB-S ontvangen, ze zenden ongecodeerd (FTV) uit op de astra 2 satelliet op 28,2 oost.
Deze beam is gericht op GB maar aan de randen (nederland) is ook ontvangst. Voor de Engelsen is de BBC niet gratis, ze betalen een aardig bedrag aan tv-license per jaar.

• rik
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:44
Even een topic-kick.

Mijn ouders hebben zo'n nieuwe Panasonic plasma-tv aangeschaft, het model weet ik even niet. Wel weet ik dat het apparaat DVB-T heeft, en achterin is plaats voor een CI. Nu hebben ze een @Home chipkaart aangeschaft, maar nog geen CI.

Kunnen ze digitaal TV kijken door een geschikte CI aan te schaffen (@homekaartje erin), dus DVB-C? Of komt er toch zo'n decoderkastje aan te pas?

Wat voor CI is nodig voor @Home?

[Voor 4% gewijzigd door rik op 12-04-2008 12:17]

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

rik schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:16:
Even een topic-kick.

Mijn ouders hebben zo'n nieuwe Panasonic plasma-tv aangeschaft, het model weet ik even niet. Wel weet ik dat het apparaat DVB-T heeft, en achterin is plaats voor een CI. Nu hebben ze een @Home chipkaart aangeschaft, maar nog geen CI.

Kunnen ze digitaal TV kijken door een geschikte CI aan te schaffen (@homekaartje erin), dus DVB-C? Of komt er toch zo'n decoderkastje aan te pas?

Wat voor CI is nodig voor @Home?
Nee, met DVB-T kun je geen DVB-C kijken, dus met de TV-decoder kun je alleen Digitenne kijken. Voor DVB-C zit je dus vast aan de aanschaf van een kabeldecoder.

De Common Interface die nodig is om @Home te kijken is de Alphacrypt Classic, maar dan heb je wel een DVB-C ontvanger met CI nodig. Er zijn een paar tv's die dit hebben alsmede pc-kaarten uiteraard.

Look behind you! A three headed monkey!

• job
Sommige tv's hebben een gecombineerde dvb-t/dvb-c tuner (die twee signalen schelen namelijk niet heel veel van elkaar). dus het zou kunnen dat dvb-c wel werkt.
MAAR, ga dat eerst even goed uitzoeken. Een alphacrypt classic kost je 100 euro, dus het is zonde om dat aan te schaffen en er dan achter te komen dat het niet gaat werken.

Zoek dus uit welke type tv je ouders hebben, en wat voor tuner daar in zit.

• rik
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:44
job schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 13:09:
Sommige tv's hebben een gecombineerde dvb-t/dvb-c tuner (die twee signalen schelen namelijk niet heel veel van elkaar). dus het zou kunnen dat dvb-c wel werkt.
MAAR, ga dat eerst even goed uitzoeken. Een alphacrypt classic kost je 100 euro, dus het is zonde om dat aan te schaffen en er dan achter te komen dat het niet gaat werken.

Zoek dus uit welke type tv je ouders hebben, en wat voor tuner daar in zit.
Ik weet even niet welk model het is, een 46xx85. Er zit enkel een DVB-T in helaas.

• job
Dan kan die smartcard in elkgeval weer verkocht worden. Want daar ga je met die dvb-t tuner niets mee beginnen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee