opleiding MBO systeembeheer niv 4 bijna afgerond. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249919

Topicstarter
Ik zit inmiddels in mijn laatste jaar van de opleiding MBO Systeembeheerder niveau 4. Ik zit eraan te denken om een vervolgstudie te gaan doen op het HBO. Ik wil dan 4 dagen in de week werken en 1 dag in de week naar school. Ik heb eens rond zitten kijken op de LOI en de volgende opleiding lijkt mij interessant.

http://loi.nl/Hogeschool/Informatica/PRD_000467

Vervolgens heb ik gekeken op http://www.han.nl (hoge school Arnhem/Nijmegen) en kom dan op de volgende link uit.

http://www.han.nl/opleidi.../vt/beroep/werkzaamheden/

Op de site van LOI zie ik hele intersante dingen maar op de site van de HAN ziet het er naar uit dat het een hele ander opleiding is. Op de LOI heet de opleiding (Technische Informatica Systems and Network Egineering) en op de HAN heet het alleen (Technische Informatica)

Kan iemand mij uitleggen hoe dit in elkaar steekt en of dit echt een andere opleiding is? want via de LOI ziet het er juist interesant uit en via de HAN weer niet.

Als ik het gene wil doen wat ze bij de LOI aanbieden wat kan ik dan als beste opleiding kiezen? Of wordt het anders gewoon fulltime werken en savonds en in het weekend de LOI opleiding thuis doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250190

Waarom ga je niet fulltime studeren? Een HBO studie naast een baan is best pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik weet niet hoe het zit met je zelfdiscipline? Een studie via de LOI is erg pittig !
Ik zou persoonlijk toch voor een studie kiezen waar je klassikaal les krijgt ipv het helemaal zelf uit te moeten zoeken thuis. Ook worden veel LOI-studies niet voor vol aangezien en lijkt me dat je met 'gewoon' Techninsche Informatica meer kanten op kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-04 21:49
Mee eens.. .

Ik weet niet in hoeverre je flexibele werktijden kunt regelen met je baas. Toen ik HBO ging doen (4 jaar terug) had ik genoeg vrij om naast mn studie nog zon minimaal 25 uur per week te werken.

Verder staat zon HBO diploma op een hogeschool natuurlijk beter als een LOI-diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 22:41
Ik heb een paar jaar geleden voor bijna dezelfde beslissing gestaan... werken of doorstuderen op het HBO. Uiteindelijk toch (beetje noodgedwongen) toch aan het werk gegaan ,nota bene niet eens in een functie in het verlengde van mijn opleiding (ICT --> Bank)

Uiteindelijk een LOI opleiding geprobeerd te doen maar dit was (voor mij) niet te doen, je moet wel heel veel zelfdiscipline hebben! Weer een paar jaar later toch erachter gekomen dat met alleen een MBO papiertje nou niet echt de functies waren die bij mij pastte. Niks ten nadele van een MBO'er maar als ik door de kranten bladerde en functies zag waarvan ik dacht dat lijkt mij wel wat was/is de eis vaak HBO.

Toen ben ik met een avondopleiding commerciele economie begonnen. Een 4-jarige avondopleiding die ik naast het werk doe. Ik zit nu in het vierde jaar. Ik vind het allemaal behoorlijk pittig en soms best wel moeite mee om het er allemaal naast te doen. Heb geen kinderen maar wel al 5 jaar een vriendin die ook wel eens aandacht wenst ;) Maar wel de tijd om te studeren wat dat betreft.

Als ik het terug mocht draaien, had ik direct na me opleiding een HBO studie gedaan. Ik heb vrienden die het wel op die manier hebben gedaan en het is gewoon een andere manier van leven, oke minder geld e.d. maar dat is ook niet alles.

Nu nog een paar vakken en dan beginnen met afstuderen, maar ben echt blij als ik dit achter de rug heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 250190 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:19:
Waarom ga je niet fulltime studeren? Een HBO studie naast een baan is best pittig.
Ik ben nu 22 en wil graag met mijn vriendin binnen kort samen gaan wonen. Vandaar dat ik wil gaan werken en daarnaast wil ik dan gewoon verder kunnen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Floris-K schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:22:
Ik weet niet hoe het zit met je zelfdiscipline? Een studie via de LOI is erg pittig !
Ik zou persoonlijk toch voor een studie kiezen waar je klassikaal les krijgt ipv het helemaal zelf uit te moeten zoeken thuis. Ook worden veel LOI-studies niet voor vol aangezien en lijkt me dat je met 'gewoon' Techninsche Informatica meer kanten op kunt.
Ik ben best gemotiveerd om zelf dingen te doen. De opleidingen die op het HBO gegeven worden lijken me zo op het eerste oog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:03
Gewoon fulltime HBO. Dan heb je nog genoeg tijd voor een bijbaantje :) Anders zit je dadelijk te werken, en te leren... dat gaat je echt opbreken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Anoniem: 249919 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:36:
[...]

Ik ben nu 22 en wil graag met mijn vriendin binnen kort samen gaan wonen. Vandaar dat ik wil gaan werken en daarnaast wil ik dan gewoon verder kunnen leren.
Als ik jou was zou ik dan nog eerst een tijdje wachten met de aanvang van de opleiding. Samenwonen zal in het begin toch wat meer aandacht vragen van jezelf en je relatie. En mocht het onverhoopt misgaan (ik hoop het niet voor je, maar ja statistiek) hoef je je ook niet nog eens druk te maken over je studieresultaten. Studeren (en zeker via LOI e.d.) kan altijd nog. Of zoek een werkgever waar je een deel in de baas z'n tijd kan studeren/opdrachten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

ebia schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:05:
[...]
Studeren (en zeker via LOI e.d.) kan altijd nog. Of zoek een werkgever waar je een deel in de baas z'n tijd kan studeren/opdrachten uitvoeren.
Goh, dat is eigenlijk net wat ik dacht, alleen dan over het samenwonen.

Nu een tijdelijke baan zoeken is financieel niet bijster interessant; dat werkende jaar kan je beter ná je HBO studie plaatsen; je zit dan als HBO-er aan een hoger startsalaris én je kunt dat jaar gelijk doen bij een baan waar je carriére wilt maken, het scheelt je dus ook een jaar in het traject van "hogerop komen". (afgezien van het feit dat TS nu nog in een leeftijd zit dat ie nog gezellig mee kan doen, en er over een paar jaar gewoon buiten de boot valt waardoor studeren ook ineens stukken minder leuk is).
Als je als 22-jarige MBO-er nog een HBO diploma wilt halen, waar je dus 2-4 jaar (afhankelijk van vrijstellingen en versnelde programma's) over gaat doen, zou ik hieraan beginnen écht niet verder dan lopend studiejaar uitstellen omdat je nu graag centjes in je zak wilt zien.

Desnoods (hoewel eigenlijk vrij logisch) ga je naast je HBO baantje een bijbaan doen waar je wat centen verdient waardoor je (icm stufi + inkomsten vriendin) alsnog leuk kunt samenwonen.

De mentaliteit van ik ga (nog) niet studeren want ik wil eerst werken is staat vrijwel garant voor een resultaat waar je gewoon "blijft werken" en geen tijd meer hebt voor je studie en je uiteindelijk gewoon op een baan onder je niveau blijft plakken.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 25-01-2008 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
@mockingbird: Je kent natuurlijk niet helemaal het arbeidsverleden van TS om iets zinnigs te kunnen zeggen over zijn huidige salaris. Toen ik eenmaal mijn mbo papiertje had werkte ik al veel extra waardoor ik al aardig wat werkervaring had opgebouwd. Daarna ben ik ergens fulltime gaan werken en 2 jaar terug overgestapt naar een andere werkgever (ben 24). Als ik nu al YP of andere 'startfunctie' bij een detacheerder wil gaan werken (op hbo-niveau) krijg ik bij lange na niet het salaris wat ik nu verdien.

En doorleren of certificeren in de ICT zal altijd wel aan de orde blijven, dus het 'blijven werken' is wel kort door de bocht. Ook ik heb laatst aangekaart bij m'n baas een hbo-studie te willen gaan doen. Geen enkel probleem, volledig vergoed en grotendeels in de baas z'n tijd. Ik happy en m'n baas happy (want dan blijf ik nog ff plakken voor een tijdje). Ben veel gelukkiger met die constructie dan dat ik nu nog naast m'n fulltime baan een LOI zelfstudie zou moeten doen.

Kan me ook heel goed voorstellen dat als je 22 bent je niet zo gek veel meer zin hebt om fulltime nog eens 2-4 jaar op school te gaan zitten.

[ Voor 42% gewijzigd door ebia op 26-01-2008 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

ebia schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 01:55:
@mockingbird: Je kent natuurlijk niet helemaal het arbeidsverleden van TS om iets zinnigs te kunnen zeggen over zijn huidige salaris. Toen ik eenmaal mijn mbo papiertje had werkte ik al veel extra waardoor ik al aardig wat werkervaring had opgebouwd. Daarna ben ik ergens fulltime gaan werken en 2 jaar terug overgestapt naar een andere werkgever (ben 24). Als ik nu al YP of andere 'startfunctie' bij een detacheerder wil gaan werken (op hbo-niveau) krijg ik bij lange na niet het salaris wat ik nu verdien.
Dat is in die zin waar, maar ook irrelevant, want wat ik zeg gaat nog steeds op: Iemand met een MBO diploma zal over het algemeen tegen een lager startsalaris aankijken als iemand met een HBO (+MBO) diploma, vooral onder dezelfde omstandigheden. Dus als de TS nu z'n HBO diploma gaat halen kan je met redelijke zekerheid zeggen dat zijn startsalaris ná dat diploma hoger ligt dan het startsalaris in dit jaar, met enkel zijn MBO diploma. Het startsalaris hoeft, natuurlijk, niet in te houden het salaris van zijn absolute eerste baan; dit kan ook van toepassing zijn op een baan na carriëre of werkgever-switch.
En doorleren of certificeren in de ICT zal altijd wel aan de orde blijven,
Certificereren/doorleren is toch écht iets anders dan een ander (basis)niveau kwa studie. Het verschil HBO/MBO zit hem niet enkel in de kennis die je vergaart, maar ook in het aantonen dat je een bepaald denkniveau meester bent.
dus het 'blijven werken' is wel kort door de bocht.
Het behalen van certificaten en andere wijze van kennis op doen in het kader van je dienstbetrekking valt voor mij in de noemer "werken". Je mag het van mij anders beoordelen, zolang we maar van elkaar begrijpen wat we bedoelen.
Ook ik heb laatst aangekaart bij m'n baas een hbo-studie te willen gaan doen. Geen enkel probleem, volledig vergoed en grotendeels in de baas z'n tijd. Ik happy en m'n baas happy (want dan blijf ik nog ff plakken voor een tijdje). Ben veel gelukkiger met die constructie dan dat ik nu nog naast m'n fulltime baan een LOI zelfstudie zou moeten doen.
Dat is inderdaad een mooie optie, maar de vraag is of een toekomstig werkgever zin heeft in een nieuwe werknemer die gelijk 2-4 jaar (gezien het tijdens werkverband is zal dit wel uitlopen, aangezien je wellicht deeltijd volgt) niet fulltime kan werken én verwacht dat de baas zijn studiekosten voor hem betaalt. Maar goed, als de TS dat kan regelen is dat een mooie optie. Maar als die keuze er niet tussen zit, wat niet onwaarschijnlijk is, moet je een keuze maken tussen werken (+certificaten halen en een normaal doorgroeiproces doorlopen, as you wish) en 2-4 jaar studeren voor een HBO diploma met eventueel daarnaast een (relevante) bijbaan.
Kan me ook heel goed voorstellen dat als je 22 bent je niet zo gek veel meer zin hebt om fulltime nog eens 2-4 jaar op school te gaan zitten.
Dat is eigenlijk wat ik ook zei; ik kan me dat best voorstellen, maar als je ouder wordt (lees: je wilt bijv. een jaar werken voor het geld) dan wil je nóg minder studeren. Waarom?
-je bent 23, je staat steeds meer af van je mede-studenten
-je hebt een "redelijk" (lees: veel beter een bijbaantje naast de studie) salaris en als je gaat studeren zal je achteruit gaan in je salaris; die keuze is niet aantrekkelijk.
-je bent al één jaar aan het werk, dwz: relevante werkervaring aan het op doen en mogelijk bezig zijn met het traject tot doorgroeien in het bedrijf, als je daar naar een jaar mee stopt verliest zo een jaar veel van z'n waarde. Dit is een belangrijke reden niet dán nog lekker een HBO opleiding te gaan doen.

Mbt tot dit laatste: hoe meer werkervaring je hebt en hoe verder je in het traject van "hogerop komen" binnen je werkplek bent hoe minder het evt nog behalen van een HBO diploma gaat uitmaken. Dit betekent echter niet dat als je je HBO diploma eerst haalt je niet op betere arbeidsvoorwaarden waarvanaf je begint kan rekenen. Daarnaast is het natuurlijk een enorme toevoeging mocht je ooit willen switchen van werkgever of -gebied.

Daarnaast is 22 gewoon een leeftijd waar je voor je gevoel lang genoeg hebt geleerd en harde cash kunt gebruiken, maar ik denk dat als je ouder bent, en je kijkt terug, 22 niet eens zo oud was en je best nog die studie had kunnen/willen doen.

Zorg in "opleiding MBO systeembeheer niv 4 bijna ..." beschrijft dat denk ik passend.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 26-01-2008 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Daarnaast is 22 gewoon een leeftijd waar je voor je gevoel lang genoeg hebt geleerd en harde cash kunt gebruiken, maar ik denk dat als je ouder bent, en je kijkt terug, 22 niet eens zou oud was en je best nog die studie had kunnen/willen doen.
Niets meer aan toe te voegen. Nu is het probleem dat ik stronteigenwijs was, eigen bedrijf had etc, maar achteraf gezien had ik het liefst mijn HBO klassikaal afgemaakt. Ik doe nu BI in de avonduren, en dat is toch even andere koek dan overdag naar school toe gaan.

Mocht je de kans hebben: maak 'm nu af :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanD
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-03-2024
DiedX schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 09:44:
[...]

Niets meer aan toe te voegen. Nu is het probleem dat ik stronteigenwijs was, eigen bedrijf had etc, maar achteraf gezien had ik het liefst mijn HBO klassikaal afgemaakt. Ik doe nu BI in de avonduren, en dat is toch even andere koek dan overdag naar school toe gaan.

Mocht je de kans hebben: maak 'm nu af :)
Zoals de meeste mensen zeggen, gewoon doorgaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Exact. Voor de statistieken: ik ben nu 30. Niet dat ik "spijt" heb van de manier waarop mijn leven toen en nu liep/loopt, maar het is erg jammer geweest. Ik zit nu (tezamen met het verbouwen van een keuken) op een 70 uur in de week. Waar was de goede oude tijd dat je uit de klas liep, en een pilsje ging pakken (sigh.... ;))

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Het moet financieel wel haalbaar zijn. Als je nog bij je ouders woont (en wellicht als zij je studie betalen) kan je al het geld wat je met een bijbaantje verdient zo in je zak steken en opmaken aan alles wat je leuk vind. Echter TS is van plan samen te gaan wonen. Okee 1 voordeel; je split de kosten met z'n 2en. Maar wat als je na een jaar besluit dat het 'samenleven' toch niet zo'n goed idee was? Als je dan toch je huis wilt behouden zal je hoogstwaarschijnlijk moeten bijlenen bij de IBG, of dat misschien vanaf het begin al. Nu doet half studerend Nederland dat maar schuld blijft schuld. Ik zie het bijvoorbeeld bij mijn zus; die mag zo'n 10.000 terugbetalen. Nu hebben zij en ik laatst een financiële meevaller gekregen ivm een erfenis, zij is nu schuldvrij en ik kan een paar droomvakanties boeken en houd nog over. Mijn zus ging op d'r zelf wonen toen ze ging studeren, ik pas toen ik ben gaan werken. Wat je dus zou kunnen stellen is dat misschien het samenwonen geen goed idee is en het voltijd studeren wel, maar denk niet dat TS zijn besluit om het samenwonen zal wijzigen...

Ik ken trouwens genoeg mensen om mij heen die toch na hun propedeuse jaar gestopt zijn met de hbo. Of ze voelden zich niet thuis tussen het 17 jarige grut wat van de havo kwam, of ze vonden de opleiding niet echt een uitdaging tov mbo, te lang om nog 4 jaar je aandacht op te zetten, enz. Dus weet goed waar je aan begint.

@mockingbird: Persoonlijk denk ik dat je met MCSE+MBO+werkervaring meer waard bent voor een toko dan alleen als je HBO hebt gedaan (in eerste instantie). Op de langere termijn wellicht niet (één van de redenen waarom ik nu verder wil), maar inderdaad het blijft de keuze nu doorgaan of werken en zien waar het allemaal eindigt en welke kansen je krijgt aangeboden. Samenwonen is natuurlijk ook een stukje levenservaring welke zo slecht nog niet is om op je 22ste op te doen...

Ik stond ooit voor een soortgelijke keuze, stoppen of doorgaan. Erg moeilijk, ben nog steeds niet uit of het slimmer was geweest meteen hbo te gaan doen, maar heb nu eenmaal de keuze gemaakt en ben tevreden met waar ik nu sta. Denk dat dat belangrijkste is; ben je tevreden met je zelf als je er nu voor kiest geen hbo te doen?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71754

Ik heb zelf MBO Technische informatica niveau 4 gedaan. daarna ben ik gaan proberen te werken.
Het is me toen niet gelukt om een baan te krijgen in de IT en ben toen in de bouw terecht gekomen.
Als ik het allemaal over zou kunnen doen zou ik zeker een HBO opleiding hebben gevolgd.

Ik ben nu 25 en heb vorig jaar geprobeerd om een voltijd HBO opleiding (werktuigbouwkunde) te volgen.
Maar door alle vaste lasten die ik heb (woning etc..) heb ik dit af moeten breken omdat ik in grote financiele problemen ben gekomen wegens het wegvallen van een groot gedeelte van mijn inkomen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een baan in de IT ( in noord nederland) maar kan die gewoon niet krijgen (op helpdesk na), telkens krijg ik te horen dat ze minimaal HBO niveau zoeken.

Momenteel zou ik graag weer proberen om een HBO opleiding te gaan volgen, maar financieel kan ik dit niet redden dus houdt 't voor mij nu eigenlijk op... jammer maar helaas.
Als ik jouw was zou ik zeker verder gaan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:17
@Grimbert: Is deeltijd geen oplossing? Lijkt mij beter dan wat je nu doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71754

Dat trek ik zeker weten niet, ik werk fulltime en heb er nog een band bij waar ik het ook erg druk mee heb.
Ik zit er wel over te denken om over een tijdje voor mezelf te gaan beginnen, maar dat zie ik in de toekomst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:28

zAo

GPLv2 Fanboy

Waarom niet duaal dan? Ik zat met het zelfde probleem en ben daarna duaal HBO gaan doen: de inkomsten zijn vrijwel gelijk (de mindering wordt vrijwel opgeheven omdat je geen school-/boekengeld hebt). Daarnaast is het vrij goed te doen omdat men op je werk enig rekening met je school kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Duaal != deeltijd. Duaal = 4 dagen werken, 1 dag leren. Deeltijd = 40 uur werken + 2 (of 3) avonden naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171411

Ik zelf heb er ook over lopen denken, en tsja... Ben blij dat ik met MBO (Niv 4.) aan de slag ben gegaan. Het verhaal is waar, onder aan de ladder beginnen, maar... vooral in de IT kun je je best snel opwerken. Als je bij een werkgever werkt waar je je mag ontplooien door middel van opleidingen / certificeren kom je ook al een heel eind.

Ik zal dus zeggen, en zeker ook omdat je samen wilt gaan wonen. Ga lekker aan t werk en probeer je via t werk op te werken richting HBO functies. Er komt immers een drukke periode aan in je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45395

Zelf ben ik ook na MBO Niveau 4 gaan werken, had het wel gehad met school. (dat is zo'n 3 jaar terug denk ik).
Toen op dat moment was er geen werk te vinden behalve Helpdesk.. daar 2.5 jaar rondgehangen.. en toen op een vacature voor een (wat achteraf bleek) HBO functie waarbij ik het beheer voer (netwerk/servers) voor meerdere vestigingen in europa.
Inmiddels werk ik hier nu 8 maand, en de volgende vacature stond gisteren in mijn mail. volgende week een orientatie gesprek en zien waar het schip strand...
Dus af en toe moet je een beetje mazzel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48
Heb zelf geen LOI gedaan ofzo, maar vraag me een ding af als ik een aantal posts lees.

Er wordt geschreven dat een HBO opleiding aan een of andere school beter zou staan op een CV dan een LOI opleiding....

LOI biedt gewoon HBO opleidingsmogelijkheden, die moeten volgens mij aan dezelfde eisen voldoen als dezelfde opleidingen bij die scholen.
Het is misschien een beetje de kunst van het weglaten, noem je diploma en als je denkt dat LOI negatief overkomt, laat de naam weg?

Ben het er wel mee eens dat het thuis studeren veel discipline vereist, het kan echter ook voordelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:17
Tja, het zijn gewoon erkende diploma's wat dus ook wil zeggen dat de examinering volgens bepaalde regels gaat. Mij lijkt het dat je zodra je die examens kunt halen (en dus een opleiding kunt afronden) je ook de kennis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zat vorig jaar met precies dezelfde keuze. Ik heb besloten om de studie HBO Informatica te gaan doen bij Hogeschool Rotterdam. Ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb gehad, de opdrachten zijn uitdagend en je kan merken dat het tempo en niveau aanzienlijk hoger ligt dan op het MBO. Tot nu toe (eerste half jaar) bestond de opleiding vooral uit veel Java programmeren, maar volgend semester krijgen we ook netwerk beveiliging en computer architectuur.

Verder hou je ook nog genoeg vrije uren over (behalve aan het einde van de semesters, als de tentamens beginnen en je alle projecten in moet leveren) om nog wat bij te werken. Hou in de gaten dat je op het HBO maar 4 dagen in de week school hebt, dus je kunt sowieso 1 dag in de week werken. Omdat je echter ook maar tussen de 16 en de 20 uur les in de week hebt, kun je makkelijk 20 uur in de week werken zonderdat je studieresultaten daaronder lijden.
Pagina: 1