Maar als mijn zus nog studerende is en niets bijverdient, kan het zijn dat `t dan nog wel door loopt totdat, zij zelf in haar onderhoud kan voorzien of als ze de 27 jarige leeftijd heeft bereikt?Dennahz schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:14:
Nee, officieel is dit verplicht tot 21 jaar, daarna zijn de "kinderen" financieel zelf verantwoordelijk. Zou toch niet best zijn dat je verplicht bent te blijven betalen totdat de kinderen werken o.i.d.?
Als er geen problemen zijn in de relatie tussen je vader en je zus kan misschien op een andere manier iets geregeld worden maar wettelijk gezien houdt het bij de 21 jaar op en heb je geen enkel recht op financiele ondersteuning.
Verder is het denk ik ook een beetje een kwestie van gemakzucht door te stellen dat je zus studerende is en niets bijverdiend dat je vader dan maar moet dokken. Het kan geen kwaad lijkt mij om ergens wat bij te gaan verdienen.
"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."
Als ze studeert kan ze een aanvullende beurs aanvragen, en gewoon een bijbaan nemen. Wettelijk gezien is je vader denk niks verplicht.QinXi schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:34:
[...]
Maar als mijn zus nog studerende is en niets bijverdient, kan het zijn dat `t dan nog wel door loopt totdat, zij zelf in haar onderhoud kan voorzien of als ze de 27 jarige leeftijd heeft bereikt?
Maar ik denk dat je beter even langs iets als de rechtswinkel kunt gaan om je goed te laten adviseren. Hier zul je waarschijnlijk alleen antwoorden krijgen van mensen die op gevoel reageren zonder het echt te weten.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ligt eraan wat het inkomen van de ouders is. Mits dit boven een bepaald inkomen is, dan kan er geen aanvullende beurs worden aangevraagd. Er wordt dan immers verwacht dat de ouders bij zullen staan.rwb schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:41:
[...]
Als ze studeert kan ze een aanvullende beurs aanvragen...
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Zo duur is studeren niet hoor.... 1500eu collegegeld en ongeveer 500eu boekendgeld per jaar. Standaard basisbeurs is bijna 1100eu per jaar. Dan kost studeren 900eu per jaar. Dat zou je moeten kunnen financieren met "slechts" een vakantiebaantje tijdens de zomervakantie.
Ik ben blij dat ik al drie jaar studeer én financieel onafhankelijk ben van mjn ouders. Het geeft voldoening en zelfvertrouwen, ik zou voor geen goud terug willen
Democratie kost een Fortuyn
Maak van die boeken maar 800-1000 euro hoor. Maar dan nog is je punt valide. Tenzij ze ver weg moeten studeren en ook woonruimte moeten krijgen. Dan is het allemaal wat krap. Maar dan kan het ook nog wel, met een bijbaantje.Edjaaah schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:51:
In die gevallen kun je gaan lenen.
Zo duur is studeren niet hoor.... 1500eu collegegeld en ongeveer 500eu boekendgeld per jaar. Standaard basisbeurs is bijna 1100eu per jaar. Dan kost studeren 900eu per jaar. Dat zou je moeten kunnen financieren met "slechts" een vakantiebaantje tijdens de zomervakantie.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
ach da tligt helemaal aan je studie. Mijn studie was maar max 250 euro per jaar aan boeken en sylabussenRobertJ schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:55:
[...]
Maak van die boeken maar 800-1000 euro hoor. Maar dan nog is je punt valide. Tenzij ze ver weg moeten studeren en ook woonruimte moeten krijgen. Dan is het allemaal wat krap. Maar dan kan het ook nog wel, met een bijbaantje.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl
Artikel 1:395a BW:QinXi schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:12:
Zij kan vanaf die datum niet in haar eigen onderhoud voorzien. loopt de alimentatie dan vanaf 21 jaar van haar door tot ze in haar eigen onderhoud wel kan voorzien?
1. Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
Dus ik denk dat je zus er goed aan doet een bijbaantje te zoeken als ze geen geld heeft.Hoe lang moet ik kinderalimentatie betalen?
Hoe lang u kinderalimentatie moet betalen, is afhankelijk van uw relatie tot het kind.
Kinderalimentatie door ouder
Als ouder moet u voor uw kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen, totdat zij meerderjarig (achttien jaar) zijn. Ook daarna houdt uw financiële verplichting niet op. U heeft voor uw kinderen van achttien, negentien en twintig jaar een voortgezette onderhoudsplicht: u moet de kosten van levensonderhoud en studie betalen.
Uw kind kan in zijn eigen onderhoud voorzien
Het kan voorkomen dat uw kind van achttien, negentien of twintig jaar wel in zijn eigen onderhoud kan voorzien, bijvoorbeeld omdat hij werkt. De alimentatiebetaling kan dan in overleg met uw kind verlaagd of gestopt worden. Kunt u het niet eens worden met uw kind, dan kunt u aan de rechter om vermindering of beëindiging van de betalingsverplichting vragen. Is uw kind jonger dan achttien jaar en kan het in zijn eigen onderhoud voorzien, dan kan de alimentatiebetaling in overleg met de ouder die de alimentatie ontvangt, verlaagd of gestopt worden. Kunt u het niet eens worden met de betalende ouder, dan kunt u aan de rechter om vermindering of beëindiging van de betalingsverplichting vragen.
Ik zit zelf ook nauwelijks op 100 euro per jaarbonzz.netninja schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:57:
ach da tligt helemaal aan je studie. Mijn studie was maar max 250 euro per jaar aan boeken en sylabussen
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Verwijderd
Nee dat is alleen met bijvoorbeeld wezenpensioenen, die worden wel uitgekeerd totdat het 'kind' 27 is zo lang het kind nog aan het studeren is, anders tot 21.QinXi schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:34:
[...]
Maar als mijn zus nog studerende is en niets bijverdient, kan het zijn dat `t dan nog wel door loopt totdat, zij zelf in haar onderhoud kan voorzien of als ze de 27 jarige leeftijd heeft bereikt?
Bij allimentatie is het wel gewoon 21.
Maar anders ga je toch naar IB-groep? Daar zijn ze voor.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Tot op zekere hoogte, totdat je voorbij de 4400 (?) euro gaat en dan wordt het schenkingsrecht.MSalters schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:06:
De "verplichting" om langer voor het levensonderhoud van je kinderen te betalen is subtiel: het is een morele verplichting. Dat wil zeggen dat kinderen niets kunnen eisen, maar als ze geld krijgen dan hoeven ze daar geen inkomstenbelasting over te betalen. Dat werkt overigens ook de andere kant op. Het idee is dat de overheid al lang blij is dat je iemand (gedeeltelijk) uit de bijstand houdt.
Bij studerenden in het HO is enige nuancering aan de orde.MSalters schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:06:
De "verplichting" om langer voor het levensonderhoud van je kinderen te betalen is subtiel: het is een morele verplichting. Dat wil zeggen dat kinderen niets kunnen eisen, maar als ze geld krijgen dan hoeven ze daar geen inkomstenbelasting over te betalen. Dat werkt overigens ook de andere kant op. Het idee is dat de overheid al lang blij is dat je iemand (gedeeltelijk) uit de bijstand houdt.
Studerenden uit een financieel lastig milieu kunnen aanvullende beurs aanvragen. De hoogte daarvan hangt af van het inkomen van de ouders. Als ik het zo hoor klinkt het alsof het inkomen van de moeder in dit geval te verwaarlozen is en de vader wel goed financieel rondkomt. Dan kan het zijn dat een ouderlijke bijdrage van hem verwacht wordt. Het irritante is dat hij niet verplicht kan worden tot het betalen ervan. Maar als hij totaal niet meewerkt en er sprake is van een onverzoenlijk conflict tussen ouder en kind kun je de IBG verzoeken zijn inkomen niet mee te tellen voor het bepalen van de hoogte van de aanvullende beurs.
Overigens zou een "ouder" die mij plompverloren in de steek liet op moment dat de verplichting tot zorg overging en weigerde zelfs de (toch al lage) ouderbijdrage stufi te betalen wmb de term "ouder" niet waard zijn en zo er op dat moment al geen "onverzoenlijk conflict" bestond zou hij er eentje krijgen
Zie deze brochure van de IBG voor de 'normale' gang van zaken:
http://www.ib-groep.nl/Images/8521-8-SF-01_tcm7-9022.pdf
En deze voor "problemen met je ouders":
http://www.ib-groep.nl/Images/8402_5_SF_01_tcm7-1823.pdf
Oslik blyat! Oslik!
Nee, en dat is dus de essentie van morele verplichting. Een schenking is onverplicht. Een familielid uit de bijstand houden is dat soms niet, de gever kan zich daartoe verplicht voelen. In dat geval wordt een betaling als een voldoening van een verplichting gezien, en die is niet belast onder het schenkingsrecht.n4m3l355 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:16:
[...]
Tot op zekere hoogte, totdat je voorbij de 4400 (?) euro gaat en dan wordt het schenkingsrecht.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein