Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

Topicstarter
Momenteel ben ik aan het overwegen om een masteropleiding bestuursrecht (m.n. ruimtelijke ordening en milieu) te gaan volgen. Maar...

- ik heb een voltijds baan
- ik heb geen juridische bachelor (wel een afgeronde drs.-opleiding bestuurskunde in Twente)
- zoek dus wat in de avonduren

De websites van de universiteiten in Rotterdam en Leiden geven wel wat mogelijkheden voor deeltijd aan en zelfs voor avonduren-studies recht, maar ik wil graag wat ervaringen weten, zoals:

- is dit met goed fatsoen te doen naast mijn werk?
- collegegeld = standaard? (dus rond de 1500nogwat euro's) (ik ben nog geen 30)
- is belastingaftrek voor opleidingen mogelijk

Mijn baan bestaat uit maatgericht advieswerk en kennisontwikkeling voor vrijwel alles wat met m.e.r. (milieueffectrapportages) te maken heeft en dan vooral toegespitst op projecten bij Rijkswaterstaat.

Iemand die mij eens van advies kan voorzien? ;)

Alvast bedankt

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 11:10

Beugelfles

I love rusty spoons

Nu heb ik eigenlijk geen direct antwoord op jouw vraag, maar misschien wel een aantal aanknopingspunten. Als student planologie ben ik namelijk ook geïnteresseerd in het ruimtelijke bestuursrecht. Helaas biedt de faculteit rechten van mijn universiteit alleen vakken ruimtelijk bestuursrecht voor studenten met een aardige voorkennis. Zelf heb ik dit jaar ook een 'vakje' ruimtelijk bestuursrecht gevolgd dat verplicht in mijn curriculum was opgenomen. Als niet-jurist was het goed te volgen, de cursus was ook voor niet-juristen bedoeld. Momenteel heb ik weinig tijd voor extra cursussen en dergelijke. Maar na mijn afstuderen zou ik het zeker interessant vinden om af en toe wat actualiteit met betrekking tot ruimtelijk bestuursrecht te volgen. Daarom --> *bookmarked*

Als literatuur kan ik "P.J.J. van Buuren e.a., Hoofdlijnen ruimtelijk bestuursrecht, 5e druk, Deventer 2006" aanbevelen. Of de tijdschriften Bouwrecht en Gemeentestem.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
Ik heb er zelf geen ervaringen mee of zo, maar bij mijn weten biedt de Open Universiteit ook een opleiding Nederlands Recht aan. Deze studie is echter wel gericht op zelfstudie.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Verwijderd

Ik volg zelf ook een avondcursus NL recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Alhoewel de meeste mastervakken Bestuursrecht alleen overdag worden gegeven. De bachelor alhier is veelal videocollege en avondcollege. Qua inhoud zit ik hier op bestuursrechtelijk gebied op mijn plaats. Vandaar dat uw keuze voor het vakgebied Bestuursrecht mij zeer deugd.

Ik adviseer u van harte om eens op de diverse universiteiten met een decaan aldaar te praten. Vaak worden er verschillende passende maatwerkoplossingen aangeboden, mits je er zelf om vraagt en goed kunt onderhandelen. Zeker nu u al een doctoraal Bestuurskunde hebt gedaan lijkt me dat evident. Tja en studeren in Leiden. Als u lid bent van een politieke partij, wat ik dus wel ben, zal ik zeker in Leiden gaan studeren. Absoluut een pré voor het netwerk. Alhoewel naar ik meen de meeste avondvakken op de campus op Het Plein in Den Haag zijn. Voor kwaliteit zou ik daar absoluut niet gaan studeren. (Groningen Rules). Leiden heeft zijn rechtenopleiding in het verleden ernstig verwaarloosd. De berichten van een verbeteringsslag stellen mij dan wel weer enigszins gerust. Utrecht, Groningen (no. 1), Nijmegen en Tilburg staan qua rechtenopleidingen eenzaam bovenaan als het gaat om kwaliteit. Overigens geef ik u als tip niet te letten op al die rankings, want elke universiteit heeft zijn eigen lijstje waar ze wel ergens mee boven aan staan. Ik wens u succes met je keuze.

Ten overvloede nog even een beantwoording over de werklast. Hier in Groningen ligt de werklast hoog. Reken er maar op dat je in het weekend flink moet doorploeteren. Echter is het maar voor een paar jaar en een meester titel is zijn geld waard. Deze raak je nameljk nooit meer kwijt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 14:27 ]