Snijlijnen maken in Photoshop.

Pagina: 1
Acties:
  • 17.480 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-10 13:42
Hallo tweakers.

Ik heb al een tijdje op internet gezocht maar kon geen goed antwoord vinden. Laatst was ik bij een bedrijf die stikkers maakt om een velletje stikkers te laten printen. Ik had bestanden meegenomen als .PSD en JPG. Hier kon hij echter niets mee.

Ik moest zelf in Photoshop snijlijnen toevoegen, en het bestand in een ander formaat opslaan.

het gaat om een simpele afbeelding die alleen uit zwarte lijnen bestaat, vergelijkbaar met afbeelding hier onder.

Afbeeldingslocatie: http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/793201/2/istockphoto_793201_tribal_art_collection_07.jpg

Kan iemand mij vertellen hoe ik snijlijnen kan maken, en welk formaat het opgeslagen moet worden zodat er een stikker van gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
_|              |_
      teke
      ning

ˉ|              |ˉ

Let op hoeken mogen niet over mekaar heen lopen, bovenste 2 = goed. onderste 2 = fout.

Je kan een nieuwe laag toevoegen en daar maak je de lijnen op. dan Copieer de de gemaakte snijlijnen in iedere laag over. zorg dan dat je de tekening als *EPS CMYK word opgeslagen.

Zelf doe ik het met Quarkxpress, beste manier eigenlijk met Indesing moet het ook redelijk makkelijk lukken . Mischien is daar wel een demootje van ofzo..

want daar maak je de lijnen in de kleur "registratie" dan komen ze in iedere laag terecht ;) en maak er dan een CMYK PDF van. Klaar voor de drukker...

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 25-01-2008 11:15 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

glaerox schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:31:
Kan iemand mij vertellen hoe ik snijlijnen kan maken, en welk formaat het opgeslagen moet worden zodat er een stikker van gemaakt kan worden.
Kon de drukker je niet vertellen welk formaat je nodig hebt? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 18:50

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Lekker behulpzame drukker heb je dan, als je dit plaatje zoals jij dit hebt als psd formaat aanleverd zou dit voor een drukker eigenlijk geen probleem moeten zijn om dit even voor je op de juiste stand te zetten. (zijn trouwens mooie vormen om in illustrator te maken, maar dat terzijde). Snap zoiezo niet wat de drukker wil met snijlijnen voor een sticker, helemaal niet als ze toch niet aflopend zijn.

Ik zou gewoon een nieuw psd document maken op het uiteindelijke sticker formaat in cmyk, hierin je sticker op stand zetten, even zorgen dat het zwart uit 100% zwart bestaat opslaan als pdf en doorsturen naar de drukker. (snijlijnen maken in photoshop voor een niet aflopend plaatje slaat nergens op).

Mocht je indesign tot je beschiking hebben kan je hier een nieuw document aanmaken op het eindformaat van de sticker en exporteren als pdf met paskruizen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of is het dat TS met de snijlijnen niet het paginaformaat bedoelt, maar knippaden die om de gedrukte figuren passen, bijvoorbeeld voor verwerking met een gecombineerde printplotter / snijplotter?

In dat geval lijkt de voorbereiding een beetje op die van een stansvorm: benoni in "[Photoshop] Steunkleur voor stansvorm", maar het hoeft niet precies op een millimeter grid dus je kunt het prima in Photoshop doen, door de snijlijnen te tekenen met de pen tool. Het getekende werkpad kun je in het paden-palet een naam geven, vervolgens kun je selecteren dat het een knippad is, en als je daarna de tekening bijvoorbeeld bewaart als EPS zal andere software het knippad herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Laatst online: 24-10 13:42
Bedankt voor al jullie antwoorden!

Dat ik bij de drukker ben geweest is al weer enige tijd geleden, en had het formaat dat hij toen noemnde opgeslagen in mijn telefoon. Nu 6 maand verder nergens meer terug te vinden O-)

het gaat om het volgende plaatje:Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/glaerox/tribalfish.JPG

Ik denk dat de drukker dit met een plotter uitsnijdt, op een uni kleur stikkervel (zo heb ik het wel eens op school gedaan)

Ik ga in ieder geval even met jullie reactie's bezig. En anderd bel ik de drukker nog wel voor de manier van opslaan(psd etc...)

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Freddy_Fish schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:15:
Lekker behulpzame drukker heb je dan,

[...](snijlijnen maken in photoshop voor een niet aflopend plaatje slaat nergens op).[...]
Al had hij die nodig dan kan de drukker die toch ook ff zelf maken voor zo'n klein dingetje? Ik weet niet via welk procedé het moet, maar een simpel snijmasker kan je voor de meeste drukprocedés nog zelfs met een doorzichtig filmpje/papier/pen/en liniaal maken :?

Of gaat alles zo digitaal tegenwoordig dat ze het oude handwerk van zetten zijn vergeten?

[ Voor 4% gewijzigd door BAS80 op 25-01-2008 14:54 . Reden: Typo's :P ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post voortaan ook even je versie van Photoshop. Er zit namelijk nogal verschil tussen waar dingen zich bevinden in de verschillende versies.

De meeste drukkers willen dat je een .TIFF, een .EPS. of een .PDF formaat aanleverd. Let erop dat je document op CMYK kleuren staat (drukkleuren) en niet op RGB (displaykleuren) als het gedrukt moet worden. Je kan dit controleren aan de bovenkant van het venster (RGB/8 of CMYK/8). Om deze kleurindeling te wijzigen ga je naar Image > Mode en kies je de nieuwe indeling.

Wat betreft de snijlijnen, in Photoshop is er wel een mogelijkheid voor automatische snijlijnen, echter staan die bij de printopties (CTRL+P > Output > Corner Crop Marks), en zijn pas zichtbaar als je het document print. Als je een marge binnen het document aan wilt geven doe ik dat altijd zo:

- Zet de linealen aan (CTRL+R) of via View > Rulers.

- Sleep met de muis vanuit de linker lineaal naar een plek in je document. Je ziet dat er een lichtblauwe lijn is verschenen.

- Kies de Selection tool (V) en versleep deze lijn naar 2mm van de linkerkant van je document (of 3mm, net welke marge gevraagd word)

- Doe ditzelfde voor de rechter-, boven- en onderkant zodat overal zo'n blauwe lijn staat op dezelfde afstand van de kant.

Nadat deze lijnen goed staan sla je het bestand op als een van bovenstaande bestanden. Deze lijnen blijven in deze bestandstypen zichtbaar wanneer de drukker de weer bestanden opent, maar ze zijn onzichtbaar op de uiteindelijke print.

Succes met je stickers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hoe kunnen wij aangeven hoe de drukker graag het ontwerp wilt ontvangen? ;)

Lijkt me niet meer dan logisch om even contact op te nemen met de drukker. Succes :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.