Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek naar een programma voor in een tunnel de diameter te berekenen,
BV. De tunnel heeft een doormeter van 1 meter en is 2 meter lang, aan het uiteinde is deze? Hoeveel kleiner om alle wind er nog door te laten.
De bedoeling is om de wind een beetje samen te pressen.
Men ziet zo een VB aan de luchthavens aan een paal waar een buisvormige windrichting zak aanhangt.
Ook in een gebogen houding BV 45° en 180°.
Bestaan daar vaste waarden voor of moet men hier een simulatie programma voor gebruiken?

Ben nieuw op deze site en ben op zoek naar help voor dit te realiseren, alle info is welkom
het is een project ( beginfase) in samenwerking met de school.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wat is het doel van de tunnel? Een windzak die aan de ene kant een doorsnede van een 50 cm heeft en aan de andere kant een doorsnede van 40 cm, zal meer lucht doorlaten, en minder krachten ondervinden, dan een windzak die van 50 cm naar 10 cm. loopt.

'Alle' wind zal er alleen doorheen gaan als de doorsnedes aan beide kanten gelijk zijn: hoeveel wind moet er door (90%, 95%, ...)?

Wat je bedoelt met de 'gebogen houding' is me onduidelijk. Een zak die 45° toeloopt kan ik me wel voorstellen, maar 180° is een beetje vreemd ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Confusion op 25-01-2008 07:37 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Hmm. Lekker duidelijk.

Wat ik er van begrijp is dat je een Venturibuis wilt berekenen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_effect

edit: zie ook de Wet van Bernoulli. Dat is nogal een belangrijk principe als je het over luchtstromingen gaat hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 09:04 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nooit van doormeter gehoord, is dit een contaminatie van doorsnede en diameter?

Edit:
Wat ik bedoel is dit, een ronde buis met een diameter van 1m heeft een doorsnede van 0,785m2. Twee verschillende begrippen dus. Enkel uit het zinsverband "een doormeter van 1m" is op te maken dat hoogstwaarschijnlijk een diameter van 1m wordt bedoeld. Aangezien men graag wil dat iedereen de vraag begrijpt, lijkt me het gebruik van dergelijk modern (?) taalgebruik niet verstandig.

Een doormeter is in mijn beleving iemand die iets doormeet. Hoewel ik ook in dat verband niet geneigd ben dat woord te gebruiken.

[ Voor 86% gewijzigd door Techneut op 25-01-2008 23:19 ]

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 23:11
Een programma gaat waarschijnlijk niet lukken, maar misschien kan ik je op weg helpen:

Je geeft aan dat je de lucht wil samen pressen: je wil dus een straalpijp maken.

Als je drukverschillen niet groot zijn gebruik je je gezond verstand, wat er in gaat moet er ook uit, massadebiet aan beide uiteinden is gelijk en dichtheid ook(ongeveer). Zo kun je dan de diameter en sneheid aan ingang en uitgang berekenen.

Heb je te maken met grotere drukverschillen dan krijg je te maken met de limiet van de geluidssnelheid. Meer info: Wikipedia: De Laval nozzle - Wikipedia, the free encyclopedia

Wil je rekening houden met wrijving in je 'buis': Wikipedia: Fanno flow - Wikipedia, the free encyclopedia (zwaardere thermodynamica)

Zeker ook te lezen: Wikipedia: Nozzle - Wikipedia, the free encyclopedia
De tunnel heeft een doormeter van 1 meter en is 2 meter lang, aan het uiteinde is deze? Hoeveel kleiner om alle wind er nog door te laten.
Dat hangt volledig af van het drukverschil aan in- en uiteinde.