Toon posts:

Speakers opknappen/upgraden.

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

ik heb hier al geruime tijd een setje Sharp CP7700 speakers staan met daarin het volgende:
Tweeter: Westra ODT-19-6
Mid: Westra KM-100-508
Lagetonen: 2X Westra KW-200-1324

Nu is het zo, dat dus bij beide luidsprekers de tweeter 'dood' is, en bij één van beide luidsprekers is één van de lagetonen speakers vervangen door een 8 Ohmig type, dus deze moet ZEKER vervangen worden.

Alleen rest mij nu de vraag of het verstandig is om deze speakers een 2e kans te geven, of om gewoon door te sparen, en zelf wat te gaan bouwen, en eventueel wat van deze speakers hergebruiken.
Ik weet dat het frequentie bereik van deze speakers van 30 Hz tot 20 kHz rijkt, maar toch heb ik af en toe het idee dat dit niet helemaal zo diep klinkt. Is dit toevallig iets wat 'hoort' bij de Westra speakers, want de BNS speakers van mij ouders met slechts 40 Hz bij het specificatie plaatje lijkt toch dieper te gaan, en zowieso voller van bass te zijn.
Nu heb ik momenteel nog altijd een kleinere ruimte ter beschikking, dus hoef ik niet direct alle bass van de wereld te hebben, maar als ik mijne in de woonkamer neer zet heb ik bijna het idee dat ze helemaal geen bass geven.

Verder heb ik ook geen idee hoe of de orginele tweeters zullen klinken... Momenteel heb ik er een paar tweeters op staan waarvan ik niet eens weet wat voor een type het is, en wat voor een weerstand enz., en ook heb ik er een condensator tussen gezet van een of andere Akai speaker welke wij hier nog hadden liggen met een waarde van 2μ0 K... Dit klinkt opzicht wel 'aardig', maar echt mooi is anders... Maar ik weet dus ook niet wat ik van de Westra's mag verwachten. Dus weet iemand toevallig of die beter zijn, of juist minder... Ik heb namelijk inmiddels een paar gevonden welke ik kan kopen, dus zou ik alleen nog maar die woofer hoeven.
Maar, ook hier komt weer het verhaal om de hoek kijken, dat ik dus niet weet of er voor relatief weinig toch wel beter is te krijgen. Dus met een vollere bass.

In principe maakt het op gebied van de printplaat niet heel veel uit wat of ik ga doen met de speakers, want deze ga ik toch opnieuw maken, dus mocht blijken dat ik andere types aan componenten nodig heb kan dit dus nog wel geregeld worden.

Ook heb ik zo nog mijn twijfels over een eventuele nieuwe kast die ik wil gaan bouwen. Hierbij zit ik aan de ene kant te denken om gewoon een zelfde type kast te bouwen als wat ik nu heb, maar ik heb ook al wat gezien over push-pull systemen, welke een krachtigere, maar vooral diepere bass zouden moeten geven..
Iemand die dat kan bevestigen? Of iemand die nog weer een andere manier van opbouwen weet wat ook goed moet zijn?

En om even de vragen samen te vatten:
1: De tweeters... Gewoon weer de orginele nemen, of zijn deze niet zo geweldig?
2: Gewoon de Westra bass-units houden, en alleen een nieuw kast bouwen, of zowieso nog even wachten en beter kopen (ik wil dus vooral strakke en volle bass)
3: Wat voor type kast zou het beste bij mijn 'eisen' passen, gewoon conventioneel, of het push-pull systeem?

Alvast bedankt voor de antwoorden!