CPU Gebruik springt willekeurig naar 100% (Reden onbekend)

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

• AlexioR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:53
Goedenavond allen,

Allereerst, hoop ik dat dit in het juiste forum staat. Het zou bij Processors geplaatst kunnen worden, maar ik weet de oorzaak van dit probleem niet, dus kan ik het ook niet bij een specifiek forum plaatsen.

Ik heb sinds vandaag een nieuwe computer, aangezien het leven uit mijn vorige was gezogen.
Ik heb voor een niet al te dure, maar wel redelijke, computer gekozen.

Mijn computer heeft de volgende specs:
Asus Moederbord M2N-XE
AMD CPU Athlon 64 X2 6000+ 3.00 GHz, 1000 MHz, 2x 1MB , Boxed
Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Asus VGA GeForce 8600GT SILENT/HTDP 512 MB
Hitachi Deskstar P7K500 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300
Rasurbo Behuizing SC-01 Wit, 530 Watt (Voor het geval het aan de voeding ligt? Hoewel de computer wel zonder problemen opstart...)
Sharkoon Silent Eagle 1000 80 Mm x 3

Het probleem is nu, dat als ik een spel speel mijn CPU opeens tot wel 100% wordt gebruikt.
Alleen het rare is, dat wordt niet helemaal gebruikt door het spel zelf. Maximaal 50% ervan wordt gebruikt door het spel, de rest wordt willekeurig gevuld door andere processen (Bijvoorbeeld Mozilla Firefox, of MSN). Het gebeurt eigenlijk (tot zover ik weet) alleen in een spel en het gebeurt met regelmaat (Elke 10-20 seconden) en dan is er voor 5 seconden 70-100% load.

Overigens, soms (minder vaak) 'lagt' het ook buiten spellen/windows. Uiteindelijk ging ik kijken in de BIOS of er iets veranderd kon worden en toen 'lagte' het ook.

Zoals je begrijpt, is dit niet echt fijn tijdens het spelen van een spel en ik weet eigenlijk echt niet wat er fout aan is.

Ikzelf heb niet genoeg ervaring en kennis met hardware dat ik dit kan oplossen, dus daarom hoopte ik dat iemand hier mij kon helpen de oplossing te vinden :)

Alvast bedankt,
Alex

[ Voor 4% gewijzigd door AlexioR op 24-01-2008 23:50 ]

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:19

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

wat gebeurt er als je geen andere processen hebt draaien. dus alleen windows starten, en dan het spel, werkt het dan wel goed?

maar als het ook in het bios gebeurt, denk ik toch dat het ergens in de hw ligt.
voeding lijkt me niet, maar wat dan wel?

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• AlexioR
Dan werkt het ook niet goed... Ik heb zelfs met Task Manager MSN, FireFox, en alle andere dingen die ik niet nodig had uitgezet. Toen opeens gebruikte explorer.exe 40% van CPU, toen ik die afgesloten had met task manager (Ik zat al in het spel), was het probleem er nog steeds!

EDIT: Kom er net achter dat mijn FPS erg zakt, ik speelde het spel 'Deus Ex GOTY' (Erg oud spel, gebaseerd op Unreal Engine 1) en mijn FPS zakte tot 3, ik weet alleen niet of mijn CPU gebruik ook erg hoog werd, maar het voelde precies hetzelfde.

[ Voor 31% gewijzigd door AlexioR op 25-01-2008 16:51 ]

• AlexioR
Ik neem aan dat niemand een idee heeft waardoor dit komt? :) Of heb ik dit gewoon in de verkeerde categorie geplaatst?

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Kan je met Proces Explorer zien welk (sub)proces de pieken veroorzaakt?

http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx

Eve char: Warock <TEST>

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom hardware gelijk de schuld geven :?

Boot dat ding eens met een willekeurige liveCD. Als je dan niet dezelfde problemen hebt zit het ergens in software. En dan zit je hier sowieso in Harde Waren verkeerd...

Oslik blyat! Oslik!

• AlexioR
Ik heb 3 screenshots gemaakt van Proces Explorer.
1x van 'normaal' en 2x van een piek.
http://www7.imagocentre.com/images/13/normaal_45.png
http://www2.imagocentre.com/images/13/peak_1_46.png
http://www1.imagocentre.com/images/13/peak_2_47.png

En ik zal eens kijken of het aan de software ligt...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Post anders ook eens een lijstje van jouw device manager (apparaatbeheer).. 1 van gewoon je hardware lijst en 1 een lijstje met irq adressen.

Wellicht dat daar wat conflicten zitten.

Tweakers Discord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boot dat ding eens met een willekeurige liveCD.
Ik heb 3 screenshots gemaakt van Proces Explorer"
Als je niets doet met suggesties heeft een topic ook geen zin. Sowieso zit dit topic hoogstwaarschijnlijk verkeerd en zou je in Windows Clients moeten kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.