gevolgen van poederblusser

Pagina: 1
Acties:
  • 1.743 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:12
Deze week hebben een paar (onbekende) Kl**tz*kken voor de gein even een poederblusser aangezet in m'n huis. Nu is er niet veel m'n pc binnen gekomen maar het gaas voor m'n casefan was al wel spierwit.

Ik had gelijk die avond al last van geheugenfouten dus gelijk de volgende ochtend spuitbus met lucht gehaald om de zooi even schoon te maken. Nu heb ik van de geheugenfouten geen last meer maar ik vraag me af wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn na alles wat ik lees.

weet iemand wat ik het beste kan doen om verdere oxidatie van m'n hardware te verkomen omdat ik ook las dat alleen lucht niet helpt bij zoiets.

mvg,
GWBoes

Flickr - Strava

Verwijderd

einde oefening voor je op langer termijn dat spul in een poederblusser wreet alles aan.

Dat spul is op zout gebaseerd moet je voor de grap maar eens kijken naar een autobrand geblust met poeder die auto roest binnen een paar dagen helemaal aan 5 stukken.

• _Apache_
  • Laatst online: 14:52

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:42:
einde oefening voor je op langer termijn dat spul in een poederblusser wreet alles aan.

Dat spul is op zout gebaseerd moet je voor de grap maar eens kijken naar een autobrand geblust met poeder die auto roest binnen een paar dagen helemaal aan 5 stukken.
Als ik deze reactie lees zou ik dus beginnen met het backuppen van mijn gegevens. :X

Wellicht een extra HDD kopen en je gegevens wegschrijven voor het te laat is?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:42:
Hoewel zout + water natuurlijk e-nor-me oxidatie op gaat leveren, kun je niet met overdadig veel water 't zout weg kunnen spoelen? Zoveel spoelen, dat 't weer ophoudt met oxideren? Al vraag ik me af of normaal kraanwater daarna niet alsnog gaat oxideren en om nou liters demi-water te kopen. :X

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 17:17
semi-offtopic:
meestal weet ik wel welke mensen er in mijn huis rondlopen, zeker als ze met een poederblusser aan de gang gaan. Is niet op een of andere manier de schade te verhalen...?

Punctuality is the politeness of kings

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Osiris schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:44:
[...]

Hoewel zout + water natuurlijk e-nor-me oxidatie op gaat leveren, kun je niet met overdadig veel water 't zout weg kunnen spoelen? Zoveel spoelen, dat 't weer ophoudt met oxideren? Al vraag ik me af of normaal kraanwater daarna niet alsnog gaat oxideren en om nou liters demi-water te kopen. :X
Spoelen kan prima met gewoon kraanwater, dan kun je evt daarna nog spoelen met demiwater om de troep uit je kraanwater weg te krijgen (hoewel ik vaak zat hardware heb schoongespoeld met water, zonder problemen).

• Osiris
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:51:
[...]

Spoelen kan prima met gewoon kraanwater, dan kun je evt daarna nog spoelen met demiwater om de troep uit je kraanwater weg te krijgen (hoewel ik vaak zat hardware heb schoongespoeld met water, zonder problemen).
Wel oppassen met je hdd's lijkt me, die dingen hebben immers zo'n 'ventieletje' ofzo om de druk binnen gelijk te houden met de buitendruk, right?

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-02 20:17
Dat spul dat in poederblussers zit is zout. Als er wat van dat spul op elektronische apparaten komt en de vochtige lucht erop in werkt, gaat het niet alleen maar oxideren. Zout en water geleidt heel erg goed en kan voor kortsluiting zorgen. Ik zou advies vragen aan de computerzaak waar je hem gekocht hebt over wat nu te doen. Je moet in ieder geval je gegevens backuppen en je zou je pc kunnen laten reinigen door professionals. Zelf gaan lopen kloten met demiwater is niet aan te raden, want als een zoute oplossing in aanraking komt met condensatoren en/of andere elektronica waar stroom in zit opgeslagen, kun je de inhoud van je kast naar het gemeentedepot brengen.

• Osiris
  • Niet online
Joep Stoffels schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:54:
(…) want als een zoute oplossing in aanraking komt met condensatoren en/of andere elektronica waar stroom in zit opgeslagen, kun je de inhoud van je kast naar het gemeentedepot brengen.
Da's na een tijdje wachten toch écht wel weg hoor.

Verwijderd

Er is een reden inderdaad waarom poederblussers eigenlijk nooit bij huisbranden enzo worden gebruikt..., die reden is dat je er eigenlijk nooit meer vanaf komt... Nou ja, zoals hier meer al hebben aanbevolen, backuppen wat je kan, en hopen dat je die gasten een keer bij de lurven krijgt...
Wat een stelletje... :(

Verwijderd

afrader: schoonblazen met (pers-)lucht (tenzij van die kleine dure busjes droge lucht)
aanrader: schoonblazen met koolzuur (droog, schoon en erg goedkoop)

• GWBoes
Ik zal zo snel mogelijk een back-up maken van de zooi.

Ik zie het totaal niet zitten om alles af te gaan spoelen, vooral als je ziet hoeveel verschillende reacties hier over komen en ze niet allemaal op één lijn liggen.

Ik heb de pc niet in z'n geheel ergens gekoch. Ik heb de onderdelen bij computerland in arnhem gehaald maar aangezien het personeel daar een niveau van 0 hebben ga ik daar niet graag meer naar toe, daarom heb ik bij de paradigit de spuitbus gekocht en deze zeiden dat ik de pc uit elkaar moest halen, de onderdelen individueel schoon te maken met lucht en dan de pc een nacht aan laten staan zodat alle onderdelen geod warm zijn geweest.

Bedankt voor al jullie reacties en natuurlijk zijn verdere suggesties ook nog welkom. nu maar afkloppen dat het nog goed komt met m'n beesie.

mvg,
GWBoes

Flickr - Strava

• Joep
Osiris schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:01:
[...]

Da's na een tijdje wachten toch écht wel weg hoor.
Ook al staat de pc uit, er zijn componenten die stroom hebben opgeslagen die door de zoute oplossing (die ontstaat als een zout in demiwater oplost) kunnen kortsluiten. En als er eenmaal kortsluiting heeft plaatsgevonden is dat na een tijdje wachten echt niet verdwenen :)

• Osiris
  • Niet online
Joep Stoffels schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:45:
[...]

Ook al staat de pc uit, er zijn componenten die stroom hebben opgeslagen die door de zoute oplossing (die ontstaat als een zout in demiwater oplost) kunnen kortsluiten. En als er eenmaal kortsluiting heeft plaatsgevonden is dat na een tijdje wachten echt niet verdwenen :)
Condensatoren e.d. "lekken", dus nadat je de PC uitzet is de lading in die condensatoren pleite (na ff wachten). En als je een lege condensator kortsluit, tja, wat dan? :)

't Lijkt me sterk dat d'r een één farad-elco in een PC zit. :P

• DMN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-02 09:36

DMN

off-topic

LOL Ik heb dus exact hetzelfde meegemaakt. Wat helemaal toevallig is, is dat ik ook in Arnhem dezelfde opleiding gevolgd heb als jij (zie profiel), en daar dus ook op een studentenkamer zat (grote durk, wellicht bekend). In een dronken bui hebben mijn huisgenoten toen ook 3!! poederblussers leeggespoten in huis, waardoor o.a. de TV het begaf.

Ik heb toen verder geen problemen gehad met mijn PC, hoewel er toch een flinke laag poeder in mijn kast lag. Tot op de dag van vandaag werken deze componenten prima, dus wellicht zijn de geheugenfouten toeval.

Freude am Fahren

• Joep
Osiris schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:50:
Condensatoren e.d. "lekken", dus nadat je de PC uitzet is de lading in die condensatoren pleite (na ff wachten). En als je een lege condensator kortsluit, tja, wat dan? :)

't Lijkt me sterk dat d'r een één farad-elco in een PC zit. :P
Ow :z Ik dacht dat condensatoren op het mobo e.d. hun lading behielden voor enige tijd. Weer wat geleerd.

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Gewoon voor de zekerheid een backup maken op een externe hard disk bijvoorbeeld, en gewoon je computer blijven gebruiken. Als die het begeeft merk je het vanzelf ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Joep Stoffels schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:57:
[...]

Ow :z Ik dacht dat condensatoren op het mobo e.d. hun lading behielden voor enige tijd. Weer wat geleerd.
Nee, dat valt erg mee. Die dingen zitten voornamelijk op het bord om de spanning netjes af te vlakken. Maar ze zijn echt binnen een paar tellen leeg.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:57

mace

Sapere Aude

Ik zou uitzoeken wie de schuldige is en een pak nietjes loshalen en in z'n tv gooien. :P
Ik denk wel dat wat je ook doet, de levensduur van je PC achteruit gaat. :|

[ Voor 30% gewijzigd door mace op 25-01-2008 00:01 ]

• Osiris
  • Niet online
Joep Stoffels schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:57:
[...]

"enige tijd" is vrij relatief ;)

Sommige condensatoren zoals zo'n 1 F elco is d'r inderdaad voor bedoelt om als soort 'accu' te werken in bijvoorbeeld fietsachterlichten (zonder batterijen, maar met dynamo van prik voorzien natuurlijk), zodat je ook bij 't stoplicht een achterlampie hebt.

Maar die elco's die op elektronica zitten, zijn vaak van de µF-range en 'micro' is een miljoenste keer zo klein. Dus die is z'n lading ook sneller kwijt, want d'r zat sowieso al weinig in.

• GWBoes
gpXtreme schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:55:
off-topic

LOL Ik heb dus exact hetzelfde meegemaakt. Wat helemaal toevallig is, is dat ik ook in Arnhem dezelfde opleiding gevolgd heb als jij (zie profiel), en daar dus ook op een studentenkamer zat (grote durk, wellicht bekend).
Toch ook niet in Klarendal? Anders zit het waarschijnlijk in de lucht 7(8)7

Flickr - Strava

• mace

mace

Sapere Aude

Bedoel je van die goldcaps?

Als die kortgesloten worden zit je met een probleem, dr zit 12 joule ofzo in die dingen.

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
eer je iets doet moet je dringend een backup maken.

Daarna zou ik ook met veel kraanwater SPOELEN en mischien ook nog naspoelen met alcohol (norvonol)
Zeker niet laten weken.
Drogen met een koude haardroger uiteraard, of beter nog met perslucht,.

En hoe zit het met de voeding? straks blaas je alles op?
En die wassen lijkt me wel riskanter

De voeding na wassen eerst los aanzetten (even contact maken tussen een groene en een witte draad dacht ik

http://www.softfocus.be/

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

g4wx3 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 00:18:
eer je iets doet moet je dringend een backup maken.

Daarna zou ik ook met veel kraanwater SPOELEN en mischien ook nog naspoelen met alcohol (norvonol)
Zeker niet laten weken.
Drogen met een koude haardroger uiteraard, of beter nog met perslucht,.

En hoe zit het met de voeding? straks blaas je alles op?
En die wassen lijkt me wel riskanter

De voeding na wassen eerst los aanzetten (even contact maken tussen een groene en een witte draad dacht ik
Groen en zwart.

Voeding is idd wat riskanter om schoon te spoelen (hoge spanningen, die wel een tijdje aanwezig blijven na uitzetten). Spanning is weg te halen door voeding aan te zetten zonder netspanning eraan, dan ontlaadt ie zich. Verder erg goed laten drogen alvorens je hem weer aanzet (enkele dagen zou ik doen).

Elektronica kan wat dat betreft best goed tegen water, zolang het maar goed gedroogd word...

Last.fm

• mace

mace

Sapere Aude

Gewoon de elko's ontladen door er een schroevendraaier overheen te zetten.
(Ja is slecht, ja kan beter met weerstand. :P Maar 1 keertje kan wel.)

[ Voor 32% gewijzigd door mace op 25-01-2008 00:23 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je kunt wel nu alle advies hier gaan opvolgen en proberen eigenhandig je hele systeem te gaan reinigen, maar als ik TS was (mits hij de daders kent) zou ik de verantwoording geheel bij de daders leggen. Poederblussers zijn gewoon een ramp voor electronische apparaten je bent er eigenlijk nooit zeker van of je alles weer goed schoon krijgt en of het systeem er niet van geleden heeft.

Als ik TS was kunnen de daders het systeem gaan vergoeden, je maakt een backup van je data en schaft op rekening van de daders een geheel nieuw vergelijkbaar systeem aan. De oude machine zouden de daders eventueel mogen meenemen. Op deze manier (en volgens mij de enige) ben je er geheel zeker van dat je geen gevolgen ondervindt van deze ronduit belachelijk actie. (misschien dat men er wat van leert.)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 25-01-2008 00:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MaCe1337 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 00:22:
Gewoon de elko's ontladen door er een schroevendraaier overheen te zetten.
(Ja is slecht, ja kan beter met weerstand. :P Maar 1 keertje kan wel.)
Wat geleidt ook prima.
Gewoon water eroverheen ,en net met je poten erin hangen.

Een opdonder van een elco overleef je wel (/me heeft een JJ elco 500uF@500V op zijn poten gehad... dan is een netvoeding leuk speelgoed).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 12:13
Boudewijn schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 00:48:
[...]

Wat geleidt ook prima.
Gewoon water eroverheen ,en net met je poten erin hangen.

Een opdonder van een elco overleef je wel (/me heeft een JJ elco 500uF@500V op zijn poten gehad... dan is een netvoeding leuk speelgoed).
Op zich zou water beter zijn om elco's te ontladen dan een schroevendraaier. Helaas weet je echter nooit waar dat water precies kortsluiting maakt. Dan kan je straks alsnog je voeding wegflikkeren, omdat een van je elco's zich heeft ontladen door een laagspannings-component om zeep te helpen.

• GWBoes
@_Dune_:
We hebben wel een vermoede wie de daders zijn, maar we kunnen niks bewijzen, dus de kosten verhalen wordt wel lastig.

Flickr - Strava

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe groot is die kans nou als je het water netjes aardt? :)

Sowieso is dat lv component ook aan alle kanten in het wat als het goed is .

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GWBoes schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 00:59:
@_Dune_:
We hebben wel een vermoede wie de daders zijn, maar we kunnen niks bewijzen, dus de kosten verhalen wordt wel lastig.
Mmmm dat is erg balen, ja dan wordt het toch schoonmaken.

* _Dune_ kan erg echt niet tegen als mensen spullen van anderen vernielen. :(

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 21:27
poederblussers....

tja. Alle electronische apparatuur kan je wel weggooien, je krijgt het nml nooit meer schoon. ASAP BACKUPPEN EN WEL NU! Daarna : hele huis overhoop halen om alles te reinigen (niet alleen met een stofzuiger, ook dweilen). Daarna op zoek naar nieuwe apparatuur. (de huidige kun je echt weggooien!)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• The Realone
  • Laatst online: 14:53
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:20:
poederblussers....

tja. Alle electronische apparatuur kan je wel weggooien, je krijgt het nml nooit meer schoon. ASAP BACKUPPEN EN WEL NU! Daarna : hele huis overhoop halen om alles te reinigen (niet alleen met een stofzuiger, ook dweilen). Daarna op zoek naar nieuwe apparatuur. (de huidige kun je echt weggooien!)
Ok, het is troep en inderdaad de kans is groot dat je het niet goed meer schoon krijgt. Maar om nou maar meteen alles weg te flikkeren...

Ik zou wel oppassen met aangetaste apparatuur aan te laten staan als je er niet bent, want als het verkeerd wil met de interne bekabeling dan kun je wel eens voor nare verassingen komen te staan.

• Nijn
  • Laatst online: 07-02 12:13
Wil je dit "oplossen", dan moet je de apparatuur door een bedrijf laten schoonmaken. Zelf lukt het je misschien deels.

Zolang de apparatuur niet helemaal schoon is, is het theoretisch mogelijk dat er brand ontstaat, maar echt groot is de kans niet. Toch, een brandgevaar is er wel. Ik zou zelf niet lekker slapen wetende dat m'n pc staat te downloaden. Jammer dat je niets kunt bewijzen, want de kosten kunnen leuk oplopen.
Pagina: 1