[Hot Pixels] Genoeg voor "Retour Afzender" ??

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Nou nou nou, na het Statief als Antenne debacle en het Regenererende flitser probleem is het weer tijd voor een nieuwe truuk:

Ik geef u:

*O* HOT PIXELS *O*

Afbeeldingslocatie: http://sirnobax.googlepages.com/Hetepixeltjes.png
*O*
Afbeeldingslocatie: http://sirnobax.googlepages.com/Hetepixeltjes2.png

Aanklikbaar voor fullsize versie. (stukken beter te zien daarop)

Zoals je kan zien overstemt de kudde hotpixels bijna de ruis van een 1/2.5" sensor met ISO 6400.
Ik zie op mijn tijdelijke 19" crt (1280x960) al ~30 hotpixels zitten op 'beeldvullende mode' ...... en als ik ga zoomen, naja, vele honderden oplichtende puntjes. Uiteraard is dit vooral met een zeer lange sluitertijd >10sec, maar ook bij 1.6sec zie je gewoon dat er iets niet helemaal pluis is met die sensor.

Nu vraag ik mij af, ...hoeveel van die pixels mag een sensor bevatten voordat ze mijn K110D naar Pentax HQ (de beukelaar als ik mij niet vergis) sturen.
Ik heb al gezocht, maar wat de search toonde ging allemaal over 1/2 felle pixeltjes, en het liefst nog op een compact.

Pentaxiaan

Verwijderd

Je moet wel even nagaan of het bij verschillende foto's ook echt altijd dezelfde pixels zijn, anders is het 'gewoon' ruis i.p.v. hot-pixels.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Der is geen sensor hotpixel vrij op 10 seconden iso 6400. Zeker de onderhand 5 jaar oude sensor in de k110d niet.

Maaruh, wie beter dan de beukelaar zelf om te vragen wat de normen zijn ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
WTF spook jij allemaal uit met je camera :o
lol

Ik weet niet hoeveel pixels normaal is, maar dit in ieder geval niet.
Ik heb wel eens voor de lol gekeken bij mij, en ik kon ze beeldvullend iig niet waarnemen.
Op 100% zag ik er slechts "enkele"
Volgens mij wordt het tijd voor een nieuwe camera. ;)

• SirNobax
Dit alles is op de laagste mode, iso 200 gemaakt (de EXIF data zit er gewoon in hoor), en ja, ik kan ruis van hotpixels onderscheiden ;). En zoals ik net al had gezegd, ook bij redelijk lage sluitertijden is dit te zien:
Al op 1.6Sec met ISO200. <- jaja, dit is een linky. :>
[EDIT] Zelfs al op 1/10 met ISO 800 zie ik nu. :(

Een nieuwe camera gaat er echt niet komen, aangezien ik hem net een half jaartje bezit, hij heeft nog geen 4K foto's achter de rug.

Het gekke is... op geen enkele oudere foto zie ik ze terug, maar ik gebruik mijn statief i.c.m. sluitertijden van >1/5 sec ook amper. Ik zal nog even doorzoeken in mijn 'archief' .

[ Voor 6% gewijzigd door SirNobax op 24-01-2008 23:22 ]

Pentaxiaan

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-12-2025
Gelukkig kan de K20D dit gewoon zelf oplossen. :) Al denk ik dan wel tot op zekere hoogte...

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:32
Tja, dit is vrij normaal hoor. En je hebt er normaal gesproken nooit last van. Dit is niet 'kapot', en je hebt er zelf ook geen last van. Omwisselen kan ook niet meer (niet dat je iets veel beters zou krijgen), dus laat die test maar liggen, en ga gewoon weer leuk foto's maken. :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Doe gewoon eens shots (jpegs) maken met je lensdop of bodydop er op. En dan gewoon iso 100 met sluitertijden van 1, 10 en 20 seconde. Dan zie je veel beter wat en wanneer er op speelt. Geen enkele camera is hotpixel vrij, behalve misschien een KM/Sony op de eerste dag van een nieuwe maand.

Schiet ook raws met de zelfde sluitertijden en kijk eens hoeveel je er na de rawconversie over houdt (meeste rawconverters plukken er de meeste hotpixels wel uit)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

inquestos schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:19:
Tja, dit is vrij normaal hoor. En je hebt er normaal gesproken nooit last van. Dit is niet 'kapot', en je hebt er zelf ook geen last van. Omwisselen kan ook niet meer (niet dat je iets veel beters zou krijgen), dus laat die test maar liggen, en ga gewoon weer leuk foto's maken. :)
Euhm, ik weet niet wat jij normaal vind, maar zo'n berg hotpixels als op de foto achter de link bij een sluitertijd van 1.6 sec. vind ik niet normaal. Dit lijkt me echt een defect aan de camera en dus inderdaad retour afzender.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zoefff schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 01:18:
Euhm, ik weet niet wat jij normaal vind, maar zo'n berg hotpixels als op de foto achter de link bij een sluitertijd van 1.6 sec. vind ik niet normaal.
Ruisfilters kun je uitzetten.. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Eens met Zoefff, gewoon terug, dit zijn er teveel (ISO200, 1/80s).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• SirNobax
burne schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 01:31:
[...]
Ruisfilters kun je uitzetten.. :)
U gaat door voor de koelkast :> . (tenminste, gedeeltelijk)

Mijn 'Long Shutter' ruisfilter stond uit.
(dat is het filter wat na de echte foto, een foto maakt met gesloten sluiter. Het beeld van de 'gesloten' foto word van het originele beeld afgetrokken en zo worden alle hotpixels, en wat ruis dus verwijderd.)
Vanochtend dacht ik er ineens aan. . . . 8)7

Opgelost dus :) .

[ Voor 42% gewijzigd door SirNobax op 25-01-2008 09:29 ]

Pentaxiaan

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
SirNobax schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:02:
[...]

U gaat door voor de koelkast :> .

(dat is het filter wat na de echte foto, een foto maakt met gesloten sluiter. Het beeld van de 'gesloten' foto word van het originele beeld afgetrokken en zo worden alle hotpixels, en wat ruis dus verwijderd.)

Lol, leuk dat je tevreden bent, maar hoezo, opgelost? Mijn blackframenoisefilter ding staat ook uit, maar nog heb ik zoveel hotpixels niet afaik :P

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

SirNobax schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:02:
[...]

U gaat door voor de koelkast :> . (tenminste, gedeeltelijk)

Dat filter is allemaal leuk en aardig, maar ik heb het op mijn D70 nog nooit aan gehad. En ook met sluitertijden van 30 seconden heb ik nog nooit iets gezien dat ook maar op een hotpixel lijkt. Nu zullen ze er vast zijn -een sensor is immers niet perfect-, maar zo veel als ik er op jouw foto's kan zien is niet gezond :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:01

ThunderNet

Flits!

Hotpixels zouden niet door een ruisfilter eruitgefilterd mogen worden (Blackframe NR uitgezonded). Omdat een hotpixel niet in een ruispatroon past.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SirNobax
Nou ja, opgelost is het niet, maar die ingebouwde 'gekleurde-sterrenhemel-functie' is dus enigzins uit te zetten. Ik zal na het weekend nog even korte shutters met hoge ISO's testen, maar in iedergeval, val er nog met long shuttertimes, d.m.v. het blackframe noisefilter, mee te leven.

Ik heb het liefste ook geen nieuwe camera, want dit is dus altijd zo met mij en mijn 'gadgets'. Mijn Creative Zen: Vision MP3 speler heb ik bijvoorbeeld 5 keer moeten omruilen voordat ik uberhaupt een goed werkend apperaat in mijn handen had, mijn telefoons zijn meerdere malen 'gebricked' en mijn P35 mobo slikt vreemd genoeg geen PCI kaarten. Zo kan het lijstje nog veel verder gaan. Dus daarom, wie weet wat er met die nieuwe K110D zal gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door SirNobax op 25-01-2008 09:51 ]

Pentaxiaan

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:01

ThunderNet

Flits!

Als hij half jaar oud is zou ik er gewoon mee terug gaan :) Dit hoort gewoon niet.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SirNobax
Komt bij: hij komt uit Luxemburg :/ . Dus 'even naar de winkel brengen' zit er niet bij.

Maar ik zal binnenkort eens langs een willekeurige fotozaak in de buurt gaan, kijken of zij hem richting de beukelaar willen sturen.
Zou iemand een "juiste" foto willen maken, op 30sec met ISO200. Dan weet ik wat je van een, wel juist werkende sensor kan verwachten. (zonder blackframe filter uiteraard)

[ Voor 6% gewijzigd door SirNobax op 25-01-2008 09:57 ]

Pentaxiaan

Pagina: 1