Water in flatscreen laptop!

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ravenamp
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-04-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.kippehok.com/gerben_private/foto's/IMG_2065_small.JPG

Laptop + flesje water in tas = trouble :(

Gelukkig doet hij het nog, en de rest van de laptop lijkt ongedeert, maar heb nu dus wel water IN m'n flatscreen! Heb het ding uit elkaar gesloopt, maar ik weet niet zo goed hoe ik verder moet. De flatpanel zelf heeft aan de achterkant een witte plaat, het lijkt op papier, maar is kunststof. Ik kan het panel niet verder uit elkaar draaien lijkt het. Bovendien ben ik enigzins geremt door de meldingen in rode letters: "DON'T TOUCH!" (zie foto's)

Ik heb m'n laptop gewoon gebruikt vandaag, het werkt wat onplezierig, maar goed, heb em toch nodig...
De vlek was vanochtend trouwens een stuk "gekrompen" ten opzichte van gisteren. Maar over de loop van de dag (vandaag) heb ik niet het idee dat het veel kleiner is geworden :( Ik ben ook een beetje bang dat ALS het opdroogt dat het dan alsnog vervelende vlekken achterlaat. Dus ik zou de boel graag schoon/droogmaken van binnen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem of weet toevallig hoe ik dit het beste aan kan pakken? Of is m'n flatpanel verloren? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ravenamp op 24-01-2008 21:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso niet meer gebruiken en goed laten drogen. Met wat geluk is er dan nog wel wat mee te beginnen. Leg hem en weekje op de verwarming en kijk of het dan weggetrokken is, afhankelijk van de lagen waartussen het water zit zal het niet makklijk weg gaan.

• ravenamp
Dat is knap vervelend, ik zit aan het einde van m'n afstuderen :S Geen andere oplossingen?
Toch bedankt voor je tip, als er geen alternatief is dan doe ik dat. Ik durf er ook niet teveel aan te prutsen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afstudeerwerk veilig stellen, notebook laten drogen en hopen. Als je niet handig bent met dit soort dingen (en je al laat remmen door wat "dont touch" stickertjes :P) lijkt me dit voor jou de beste optie ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-01 21:19
ja,,

haar fohn erop en in de oven gedaan op 25-50 graden en water laten verdampen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ravenamp schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:53:
Dat is knap vervelend, ik zit aan het einde van m'n afstuderen :S Geen andere oplossingen?
Toch bedankt voor je tip, als er geen alternatief is dan doe ik dat. Ik durf er ook niet teveel aan te prutsen.
Iig niet meer gebruiken, dat kan het alleen maar erger maken, het water zit nu waarschijnlijk op een plek waar niet direct electronica zit, als het daar wel tussen komt is het kortsluiting en kun je vrij zeker je notebook doodverklaren.

Dus als ik jou was zou ik even een ander pctje lenen voor the time being.

• ravenamp
Afstudeerwerk is sowieso veilig... Je bent een ICT'er of je bent het niet ;)

Ik ben redelijk handig, maar ik ga ook graag voor de "safe way" als je begrijpt wat ik bedoel. Er zitten hele dunne chipjes onder het gedeelte waar "Don't touch" op staat, die zullen ongetwijfeld heel gevoelig zijn. En ik vraag me uberhaupt af of ik die lagen van elkaar kan krijgen.

Ik kan wel een andere laptop lenen, dus ik laat hem eerst wel even een poosje drogen dan...
Bedankt voor jullie input!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:24

PcDealer

HP ftw \o/

Ik denk dat ie op de verwarming gaat kromtrekken. Dit heeft tijd nodig. Ik denk dat een goed geventileerde plek meer soelaas biedt.

LinkedIn WoT Cash Converter

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Vocht in elektronica, met name in multilayer prints met BGA's erop (zoals in elke PC, en zeker ook in je laptop), kan heel nefast zijn, en allerhande slechte contacten veroorzaken (in het ergste geval: delamineren, dus de verschillende lagen van de print die loskomen van elkaar). Ik zou hem zeker de eerste weken niet gebruiken, en rustig de tijd geven om niet teveel boven kamertemperatuur te laten drogen (hogere temperatuur => meer spanningen overal, bij 100° heb je zeker schade want dan zit je met stoom, ik zou een max aanhouden van 50° (zonder de batterij, en zeker niet inschakelen)).

Daar waar je de melding "do not touch" ziet, zitten de "taps" van de LCD panel, dat zijn IC's in flexibele prints (bloot silicium), ene kant hangt aan het glas en andere kant aan de controllerprint. Die zijn erg gevoelig, zowel mechanisch als voor ESD, ik herstel zelf beeldschermen en ben er niet gerust in als ik zelf zo'n scherm demonteer, een klein tikje kan genoeg zijn om ze onherstelbaar te beschadigen.

Jij zit met vocht tussen de filters, die zitten tussen de backlight met diffuser plate, en de LCD panel zelf, spreiden het licht netjes egaal uit. Die filters zijn enorm gevoelig voor krassen, het minste stofje wat ertussen zit is erg goed zichtbaar, en de juiste volgorde is enorm belangerijk.
Als je in staat zou zijn om die filters af te halen (in een stofvrije ruimte, met de nodige tools om alles weer stofvrij te monteren), zou je nog geluk moeten hebben dat de filters zelf niet beschadigd zijn. Er zijn op mijn werk nog schermen teruggekeerd waar bij transport vocht in is gekomen, daar was de panel aangetast door het vocht (zag er nagenoeg hetzelfde uit als je foto), onherstelbaar.

Kortom: laat hem eerst rustig drogen, en hoop dat het vanzelf wegtrekt, zelf dat scherm openhalen zal 99.9% zeker meer schade aanbrengen dan oplossen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Op een goed geventileerde plek liggen, het liefst warm en naast een vochtvreter.
Echt balen, ik had dit met een telefoon van me. Er bleef toen een plek van kalk zitten :(
Gelukkig was het niet zo'n dure telefoon :+

• ravenamp
Ik heb het flatpanel losgehaald en laat hem zo drogen bij de verwarming met wat doeken eromheen ter bescherming. Geen gevaar voor de rest van de laptop, leek me wel zo verstandig. Ik sluit hem over een paar dagen nog wel es aan om te kijken of het beter word.

Wat denk jij naftebakje: Als ik hem een paar uurtjes in de oven leg zoals Belial_666 voorsteld, kan het scherm dan kromtrekken zoals PcDealer beweert?

Ik wacht af...

[ Voor 21% gewijzigd door ravenamp op 24-01-2008 22:29 ]

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-01 19:18

QinX

Shai-Hulud

Als je nou abstracte kunst had kon je zo zeggen, kijk ik heb grafitti op mijn scherm gespoten ^^.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
ravenamp schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:25:
Ik heb het flatpanel losgehaald en laat hem zo drogen bij de verwarming met wat doeken eromheen ter bescherming. Geen gevaar voor de rest van de laptop, leek me wel zo verstandig. Ik sluit hem over een paar dagen nog wel es aan om te kijken of het beter word.

Wat denk jij naftebakje: Als ik hem een paar uurtjes in de oven leg zoals Belial_666 voorsteld, kan het scherm dan kromtrekken zoals PcDealer beweert?

Ik wacht af...
wel je accu eruit he!
anders droogt het ietwat... plotser.... op ;)

• ravenamp
QinXi schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:26:
Als je nou abstracte kunst had kon je zo zeggen, kijk ik heb grafitti op mijn scherm gespoten ^^.
Hehe, ja ik kan er de humor nog wel van inzien hoor :D Het is wel mijn oude vertrouwde laptopje, maar hij is ook al weer een jaartje of 3 oud gelukkig...

@iceheart: Het flatpanel is losgekoppeld van de laptop, geen gevaar met accu's dus zoals ik al zei...

[ Voor 12% gewijzigd door ravenamp op 24-01-2008 22:31 ]

Verwijderd

Uit ervaring bij het refurbishen vaak genoeg gehad dat een goede reiniging van een laptop scherm teveel vocht het scherm in trok met exact het probleem wat jij nu hebt.

Klinkt raar maar het droogt van zelf, kan tussen de 5 dagen en 3 weken duren afhankelijk van het model laptop.

Niks aan de hand dus,
Succes.
PS: niet met de fohn drogen, tft kan daar niet tegen. op de verwarming leggen met een dubbele dikke handdoek kan wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 22:43 ]

Pagina: 1