Hulp gevraagd bij mogelijke oplichter op V&A

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Omdat ik zo snel niet het goede e-mailadres kan vinden, doe ik hier het verzoek:

Op V&A is iemand actief die mij heeft opgelicht. Dit verhaal heb ik bij zijn feedback neegezet, uiteraard met een negatieve beoordeling. Bij zijn advertentie(s) krijgt hij nogal wat commentaar.
Is er een moderator die hierin een helpende hand kan bieden?

Zo ja, graag een mailtje over hoe dit verder moet.

PS. Ik realiseer me dat dit een beetje vaag verzoek is, maar ik wil geen namen noemen voordat ik weet hoe ik dit kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mail even een moderator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

volgens mij staat in de voorwaarden dat tweakers zich niet bemoeit met dit soort zaken zijn handen er niet aan brand. Dus ook geen bemiddeling of adressen geven. Enige wat volgens mij wel eens gedaan wordt is ban, maar alleen als er goede bewijzen zijn geloof ik.

I.i.g. succes, altijd klote als er zo'n klojo rondloopt.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De mod hoeft mij ook niet te helpen, want ik heb al zijn gegevens. (t/m haarkleur en foto´s van zijn vriendin en kind) Het gaat me erom wat ik hier kan posten om anderen te waarschuwen.

Ik zou het vervelend vinden als ik zelf een waarschuwing / ban krijg omdat ik iets neerzet dat niet blijkt te mogen, in een poging anderen te waarschuwen.

Een ban voor hem lijkt me op zijn plaats, maar ook daarvoor moet ik het bewijs aan iemand kunnen doorgeven. Tot nu toe heeft er nog geen mod gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net waar Tweakers mogelijkheden uit ervaring beperkt zijn spoken politie met zulkere aangifte niks zinnigs uit.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KifArU schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 08:37:
De mod hoeft mij ook niet te helpen, want ik heb al zijn gegevens. (t/m haarkleur en foto´s van zijn vriendin en kind) Het gaat me erom wat ik hier kan posten om anderen te waarschuwen.

Ik zou het vervelend vinden als ik zelf een waarschuwing / ban krijg omdat ik iets neerzet dat niet blijkt te mogen, in een poging anderen te waarschuwen.

Een ban voor hem lijkt me op zijn plaats, maar ook daarvoor moet ik het bewijs aan iemand kunnen doorgeven. Tot nu toe heeft er nog geen mod gereageerd.
Probleem is dat ze het wss ook niet gaan doen, omdat het hardstikke subjectief is.
t.net gaat zich dan in een wespennest steken zonder echt duidelijke bewijzen; en daar zullen vrees ik voor je niet in trappen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:20:
[...]

Probleem is dat ze het wss ook niet gaan doen, omdat het hardstikke subjectief is.
t.net gaat zich dan in een wespennest steken zonder echt duidelijke bewijzen; en daar zullen vrees ik voor je niet in trappen.
Tjah, hoe verstandig zoiets ook mag lijken op het eerste gezicht, volgens mij ben je er als eigenaar van een site wel degelijk verantwoordelijk voor (tot op zekere hoogte) als er iemand wordt opgelicht via jouw site (zie bijv. hoe Marktplaats.nl meewerkt met de politie en Tros Opgelicht).
Zeker wanneer je op de hoogte gesteld wordt van het feit dat, dat je dan tóch geen stappen onderneemt (al is het maar een ban) dan faciliteer je in mijn ogen een oplichter en dat lijkt me niet de bedoeling.
Niet van T.net en niet van het rechtssysteem.

Ik zou toch proberen even een mod te contacteren en je verhaal te doen, dan heb jij in ieder geval gedaan wat je kon om te voorkomen dat een ander nog wordt opgelicht.
Verder, als je zoveel gegevens van hem hebt zou ik aangifte van oplichting doen bij de politie.

@Denniswerf: ik zeg niet dat hij ongefundeerde uitlatingen moet doen, maar ik begrijp uit zijn relaas dat hij veel van de betreffende persoon af weet en zeggen dat je opgelicht wordt doe je niet als je daar geen goede reden voor hebt. Je weet dat als je dat op tafel gooit, dat er dan onderzocht zal worden hoe alles in elkaar steekt.
Hij kan in ieder geval bij T.net en de politie aangeven wat er gebeurd is en dan kunnen zij zelf beslissen of dat voldoende is of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 15:35 . Reden: Verduidelijking tekst & reactie op Denniswerf hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:29:
[...]

Tjah, hoe verstandig zoiets ook mag lijken op het eerste gezicht, volgens mij ben je er als eigenaar van een site wel degelijk verantwoordelijk voor (tot op zekere hoogte) als er iemand wordt opgelicht via jouw site.
Zeker als je op de hoogte gesteld wordt van het feit dat, en als je dan tóch geen stappen onderneemt (al is het maar een ban) dan faciliteer je in mijn ogen een oplichter en dat lijkt me niet de bedoeling.
Niet van T.net en niet van het rechtssysteem.

Ik zou toch proberen even een mod te contacteren en je verhaal te doen, dan heb jij in ieder geval gedaan wat je kon om te voorkomen dat een ander nog wordt opgelicht.
Verder, als je zoveel gegevens van hem hebt zou ik aangifte van oplichting doen bij de politie.
En voor hetzelfde geval is KafArU gewoon een jaloerse ex en wordt er straks onterecht een ban gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:31:
[...]

En voor hetzelfde geval is KafArU gewoon een jaloerse ex en wordt er straks onterecht een ban gegeven
Over een onterechte ban kun je nog in discussie gaan. Dat heeft bij een oplichter niet echt nut. Het lijkt mij toch wel wenselijk om enige actie te ondernemen zodra er meerdere klachten m.b.t. oplichting over 1 bepaalde user binnenkomen. Al is het maar in de vorm van een waarschuwing boven de advertenties van de betreffende user.

Ik zou in ieder geval aangifte doen van oplichting en daar zeker de Tweakers-nickname van de betreffende user in laten vermelden. Op korte termijn bereik je hier waarschijnlijk niks mee, maar als er zich meer en meer mensen melden met dezelfde klachten over dezelfde persoon, dan kan de politie eventueel eenvoudig gegevens opvragen bij T.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
KifArU schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:39:
PS. Ik realiseer me dat dit een beetje vaag verzoek is, maar ik wil geen namen noemen voordat ik weet hoe ik dit kan oplossen.
KifArU schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 08:37:

Door eventjes de zoekfunctie en google te gebruiken, heb ik nu ook "zijn" naam en foto. Als iemand je klaarblijkelijk zo simpel en met voorbedachte rade wil oplichten, weet je dan ook zeker dat die persoon ook daadwerkelijk diegene is waarvoor hij of zij zich uitgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:51:
[...]
Ik zou in ieder geval aangifte doen van oplichting en daar zeker de Tweakers-nickname van de betreffende user in laten vermelden. Op korte termijn bereik je hier waarschijnlijk niks mee, maar als er zich meer en meer mensen melden met dezelfde klachten over dezelfde persoon, dan kan de politie eventueel eenvoudig gegevens opvragen bij T.net.
Aangifte doen voor 6 euro lijkt me niet zinnig... De enige keren dat ik lees over "internetoplichter opgepakt" gaat het om iemand die tientallen mensen voor in totaal (tien)duizenden euro's heeft opgelicht. Dus er komt niet snel actie, terwijl het je wel tijd kost, en de politie capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat is het enige.
Feit is wel gewoon dat t.net zich compleet van die handel @ V&A distantieert, domweg omdat het logischerwijs niet voor hen te doen is om zich daar mee te bemoeien. Het is zo lastig om duidelijk waterdicht bewijs te krijgen dat dan de crew ook verdrievoudigd (bij wijze van...) mag worden.

Politie lijkt me dan inderdaad slimmer, al was het alleen al voor de statistiek :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:55:
[...]

Aangifte doen voor 6 euro lijkt me niet zinnig... De enige keren dat ik lees over "internetoplichter opgepakt" gaat het om iemand die tientallen mensen voor in totaal (tien)duizenden euro's heeft opgelicht. Dus er komt niet snel actie, terwijl het je wel tijd kost, en de politie capaciteit.
Dat is nou net de truuk. Als je 300 mensen voor 7 euro oplicht, heb je 2100 euro buit en al die "stumpers" doen geen aangifte omdat het toch "maar om 7 euro" gaat. Door die instelling gaan de "echte" parasieten altijd vrijuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:55:
Ja dat is het enige.
Feit is wel gewoon dat t.net zich compleet van die handel @ V&A distantieert, domweg omdat het logischerwijs niet voor hen te doen is om zich daar mee te bemoeien. Het is zo lastig om duidelijk waterdicht bewijs te krijgen dat dan de crew ook verdrievoudigd (bij wijze van...) mag worden.

Politie lijkt me dan inderdaad slimmer, al was het alleen al voor de statistiek :+.
Mja.... je kunt je wel distantieren van 1 van je diensten, maar het lijkt mij dat er toch enige verantwoordelijkheid ligt bij de aanbieder. Als het zo simpel zou zijn, dan zouden sites als Marktplaats e.d. zich ook gewoon even "distantieren" en verder op hun reet blijven zitten. Ik wil niet zeggen dat ze nou heel erg veel kunnen doen, maar ze doen in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:02:
[...]

Mja.... je kunt je wel distantieren van 1 van je diensten, maar het lijkt mij dat er toch enige verantwoordelijkheid ligt bij de aanbieder. Als het zo simpel zou zijn, dan zouden sites als Marktplaats e.d. zich ook gewoon even "distantieren" en verder op hun reet blijven zitten. Ik wil niet zeggen dat ze nou heel erg veel kunnen doen, maar ze doen in ieder geval iets.
Nou welke verantwoordelijkheden liggen er bij de website? Tweakers is niet de aanbieder he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 21:21
Gewoon aangifte doen inderdaad. Al zal het weinig uithalen. Ooit iets soortgelijks meegemaakt op marktplaats. Stom toevallig met iemand in contact gekomen die door dezelfde persoon was opgelicht. We hadden ip adressen en alles, adverteerder is overigens wel verwijdert door marktplaats, maar binnen no time stond hij er weer op met een andere naam. De politie had zo in kunnen grijpen want we hebben alle gegevens doorgegeven en de situatie, ze hadden niet eens onderzoek hoeven doen. Paar weken later krijg je dan een brief dat de zaak te licht om er iets aan te doen of zoiets weet niet meer precies.

Persoon in kwestie kwam overigens met rembours pakket aan de deur. Hij had tpg pak en alles, en ook alle orginele briefjes met stempels, ik moest handtekening zetten etc. etc. Ik vroeg nog aan die "postbode" wat ik moest doen als er niet in het pakket zou zitten wat erin moest zitten. Hij zei netjes dat ik naar het dichtsbijzijnde postkantoor bij mij in de buurt moest gaan, noemde zelfs de plaats. Na betaling en ontvangst bleek er een pak koekjes in de doos te zitten :P Ik was nog jong en telefoon koste 450 euro of zoiets dus blij was ik er niet mee. Achteraf kan ik er wel mee lachen, het geld had ik sowieso al uitgegeven alleen geen nieuwe tel :( Maar wel koekjes van 30 euro per stuk 8)7 die mijn moeder niet wou kopen van me. :o

[ Voor 3% gewijzigd door wiene op 29-01-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Boudewijn schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:04:
[...]

Nou welke verantwoordelijkheden liggen er bij de website? Tweakers is niet de aanbieder he ;)
T.net is wel aanbieder van de dienst natuurlijk. Ik heb geen idee hoe dat verder juridisch in elkaar steekt overigens. Is het niet zo dat je door het aanbieden van een dienst als deze een soort meewerkend 3e bent oid?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bor de Wollef schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:08:
[...]

T.net is wel aanbieder van de dienst natuurlijk. Ik heb geen idee hoe dat verder juridisch in elkaar steekt overigens. Is het niet zo dat je door het aanbieden van een dienst als deze een soort meewerkend 3e bent oid?
Klopt, maar als het niet overduidelijk foute boel is, vraag ik me af in hoeverre t.net geacht wordt er iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Je kunt je mede-tweakers via de User-feedback bij de desbetreffende user waarschuwen. Echter kan en wil Tweakers.net niet onderzoeken wie de waarheid spreekt, dat kunnen we en willen we niet eens. Dat is één van de reden voor de onderstaande voorwaarde in V&A
Tweakers.net B.V. biedt enkel de gelegenheid om verkoper en koper bij elkaar te brengen. Tweakers.net B.V. is en zal op geen enkele manier partij zijn in de daadwerkelijke overeenkomst tussen koper en verkoper. Tweakers.net B.V. kan dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden omtrent de kwaliteit, de veiligheid of de legaliteit van de geadverteerde objecten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van verkopers objecten te verkopen en de bevoegdheid van kopers objecten te kopen. Ook kunnen wij nakoming van de overeenkomst tussen koper en verkoper niet garanderen, noch bij een geschil bemiddelen tussen partijen.
Als er een aangifte is en de politie ons om gegevens vraagt, zullen we de zaak nader bekijken. Aangezien we daarmee nog niet zijn geconfronteerd, kan ik niet zeggen, wat onze response is. We moeten namelijk ook rekening houden met de privacy van onze users. Als het ooit zover komt zullen het MT, Zeef en de juristen van VNU daar zorgvuldig naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 12:42
Zo heb ik ook een prod. gekocht dat niet bleek te werken via marktplaats...
Betreft een Videokaart.

Leuke is nog dat hij een tweaker is en een topic hier heeft hoe hij die kaart het beste kan overclocken en tot het uiterste kan gaan.... Ook alle informatie over die persoon gevonden etc. Maarjah veel kan je er niet aan doen dan er zelf wijzer van worden en voortaan voordat je tot aankoop overgaat telkens maar de mensen googelen...
Jammer dat het zelfs bij tweakers zo gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saiya: We zijn hier gewend niet lekker makkelijk te roepen "dus hier is het ook zo slecht", maar om te pinpointen wat er mankeert en hoe dat verbeterd kan worden waarbij ook alle andere variabelen megenomen worden.

Geef dus concreet aan wat er, om welke reden, verbeterd dient te worden. Zeker als nasleep van een advertentie die niet een via Tweakers.net heeft plaatsgevonden, heeft je reactie hier anders weinig te zoeken.
Pagina: 1