Mediacenter PC en Surround installatie hulp nodig!

Pagina: 1
Acties:
  • 750 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-02 14:59
Beste mensen!

Ik ben aan het overwegen om een nieuwe geluidsinstallatie aan te schaffen om die vervolgens aan te sluiten op mijn PC. De versterker die ik ga nemen word de Marantz 4001 of 5001. Echter vraag ik mij nu af of ik mijn PC wel kan gebruiken om dvd's mee af te spelen en toch DTS of Dolby Digital geluid via de versterker naar de boxen kan krijgen? 8)7

Op dit moment heb ik een Sound blaster Live24bit, die verder niks bijzonders is maar ik wil ook eigenlijk niet dat mijn geluidskaart als decoder werkt maar mijn versterker. Uiteraard wisten de mensen bij de lokale mediamarkt hier geen snars van af en kreeg ik allemaal informatie waar ik nog niet wijzer van werd.

De vraag is dus hoe krijg ik nou mijn PC en versterker zo ingericht dat ik via de versterker het geluid decodeer van bestanden die ik op mijn PC afspeel. Ofwel DVD"s, blu-ray's etc. Het verhaal dat in de Audio-FAQ staat is mij ook niet erg duidelijk trouwens; om met een digitale kabel naar je versterker te gaan vanaf je PC? 8)7

Alvast bedankt!

• recca
niemand die kan helpen? :?

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik weet niet zeker of het je kan helpen, maar in dit topic wordt vanaf die pagina ongeveer over audio doorvoer vanuit een HTPC gesproken. Zie bijv. http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29485560 en http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29484603 bijvoorbeeld

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zolang je een digitale uitgang hebt waar de geluidskaart niks mee doet gaat dit gewoon werken. Zet in je afspeel software gewoon aan dat het digitale geluids signaal 'as-is' over de lijn gestuurd meot worden. Hiervoor kun je zelfs de goedkoopst mogelijke producten voor gebruiken aangezien het signaal gewoon digitaal is en er niks mee gebeurt tot het in de versterker aankomt. Ikzelf heb hiervoor nog niet zo lang geleden een los usb sweex dingetje gekocht met een optische uitgang.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Neem een goede geluidskaart welke 5.1 of 7.1 ondersteunt. Kijk bijvoorbeeld eens hier:
[Auzen X-Fi Prelude 7.1] ervaringen/info?

En inderdaad
Het verhaal dat in de Audio-FAQ staat is mij ook niet erg duidelijk trouwens; om met een digitale kabel naar je versterker te gaan vanaf je PC? 8)7
Gewoon via coax digitaal aansluiten
Afbeeldingslocatie: http://www.redcoon.nl/res/shop/cataloge/product_200/B130195.jpg

Of via optisch digitaal aansluiten
Afbeeldingslocatie: http://www.redcoon.nl/res/shop/cataloge/product_200/B105826.jpg

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@dmlox: Als het enkel gaat over het afspelen van media en het decoderen gebeurt in de versterker heb je helemaal geen goede geluidskaart met 5.1 of 7.1 ondersteuning nodig. Het digitale signaal kan rechtstreeks uit het bestand gehaald worden en over het lijntje naar de versterker worden gestuurd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
idd, ik had ook met een realtek AC97 chipje een perfecte optische verbinding tussen PC en versterker. Ik kan overigens aanraden voor optische te gaan ipv coax. Dit ivm de galvanische scheiding tussen PC en versterker.

Het zal een stuk lastiger worden om fatsoenlijk beeld over te zenden.....

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Weer wat bijgeleerd :)

• recca
Naar aanleiding van jullie antwoorden heb ik even goed gekeken naar de uitgangen op mijn geluidskaart. In het boekje zie ik nu dat ik een Digitall I/O (In/Out?) heb. Dit is dan neem ik aan voldoende. Als Ik het goed begrijp kan ik gewoon met een digitale kabel deze geluidskaart, en dus mijn PC, verbinden met mijn versterker en dan word enkel het signaal gestuurd en vervolgens door mijn versterker gedecodeerd?

• RiCkY82
  • Laatst online: 07-12-2025
Je hebt idd een digital out op je geluidskaart.

Je kunt deze aansluiten met een bepaalde kabel, of je hebt een IO module nodig van Creative.
Ik zou voor de kabel gaan. Dit is een jacket naar 1 tulp plug. Let wel dat het een mono-plug is. Deze kabel heb ik ooit eens bij mijn 5.1 set gekregen, maar moet ook wel verkrijgbaar zijn.
Op die manier kun je een digitaal signaal naar je versterker sturen.

Succes

• asing
  • Laatst online: 23:24
Is dit hem ?

Afbeeldingslocatie: http://images.creative.com/iss/images/products/headers/prod10315_hdr_1_6_1.jpg

Die heeft een interne SP/DIF. Dat lijkt me iets anders dan een externe optische uitgang. Dit is een SP/DIF uitgang :

Afbeeldingslocatie: http://www.atmarkit.co.jp/fpc/cableconnecter/sound_game/spdif_opt_protect_cover_l.jpg

en de bijbehorende kabel:

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2005/11/23/pc_interfaces_101/spdif-toslink.jpg

Effe winkelen bij Alternate bijvoorbeeld en je bent voor 4 tientjes klaar : http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=KK%23CW9

Ik heb bij mijn lokale electronicahandel een optische kabel van 10 meter gekocht. Dus tot die lengte zijn ze zowiezo te vinden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• recca
Op de kaart zelf staat bij die uitgang DIGITAL_IO, ook staat in het boekje een schematische afbeelding van de kaart met een streep naar die uitgang waar staat Digital I/O met daaronder een "External decoder or AV Amplifier". Ik denk wel dat het zo goed is.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 22:35
Ik weet niet of dat altijd werkt, wel digitaal geluid bedoel ik, maar DTS...Ik heb een HTPC met een Intelmobo waarop een DTS geluidschip zit en daarmee is het geen probleem om via een optische link naar de versterker DTS geluid door te zetten.
Heb ook een Asus P5B-E deluxe met optische uitgang aangesloten op een andere versterker, maar daarmee gaat het niet (Vista). Komt geen geluid uit als ik m op DTS zet, algemeen digitaal geluid (normale DVDs bijv.) is geen probleem

Weet zo niet of dat zou moeten, maar bij de eerste posts krijg ik de indruk dat dit altijd gaat werken, maar dat is volgens mij dus niet zo

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 25-01-2008 18:47 ]

Verwijderd

Je kan moeilijk een 2kanaals-bron naar DTS vouwen, dat weet je he :P

Het beste is om via Optical of Coax een signaal door te trekken naar je versterker. Als je versterker over de juiste eigenschappen beschikt dan hoef je het zaakje al niet eens vanaf je PC te decoden.

Wellicht is het handig om niet vista te gebruiken, aangezien die volgens nog steeds kuren heeft met Creative drivers ( of andersom :P ). Ikzelf kijk een film naar m'n TV via Coax + VGA kabel :) De TV & versterker doen de rest.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb tot nu toe alles wat ik aan soundcards heb gehad met digitale uitgangen (danwel coaxiaal of optisch) zonder problemen ac3/dts passthrough kunnen laten doen (ze moeten tenslotte niets decoden of encoden, alleen maar doorlaten) zowel onder XP als Vista. Dan heb ik het over 2 smaakjes onboard (ALC650 en ALC880) als wel een Audigy, X-fi, en een M-audio delta 2496 (zit nu in mijn HT-PC)

Altijd een kwestie van even ffdshow erop rossen, en vertellen dat hij ac3 en dts gewoon spdif moet doen, en zelf met zijn softwareklauwtjes eraf moet blijven. :)

Aannames zijn fataal.

• recca
GaMeOvEr schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 21:03:
Altijd een kwestie van even ffdshow erop rossen, en vertellen dat hij ac3 en dts gewoon spdif moet doen, en zelf met zijn softwareklauwtjes eraf moet blijven. :)
Bedankt voor de tip!
Pagina: 1