Ow jawel, maar in een mate die niet in verhouding staat tot wat een compact of prosumer doet. Een dSLR kan je vaak rustig doortikken naar iso800-1600, en de acceptabele grens bij een prosumer (voor mij) ligt vaak op 200, soms 400.
Wanneer onstaat ruis dan?
Op het moment dat jij een sensor hebt, en de iso verhoogt, wordt de gevoeligheid verhoogt door, naar ik dacht, het verhogen van het voltage in de sensor. Op dat moment gaat de sensor meer warmte produceren, en daardoor meer fouten maken. Die fouten zijn pixels die niet de kleur hebben die ze eigenlijk opvangen; ruis.
is de S100FS de enigste combinatie body/zoomlens met CA?? Neen maar je hebt dan ook geen lens te wisselen om van +/- groothoek naar 400mm te gaan en ondertussen kan je ook nog op macromode gaan. Met één lens. Dat er dan compromissen gemaakt zijn in de lens opbouw lijkt mij logisch.
Nogal ja... en dat is ook gelijk het hele voordeel van een prosumer, je hebt een vrij uitgebreid pakket in een compact jasje, maar dat je daarvoor in moet leveren op het gebied van optiek en sensor, lijkt me duidelijk.
Je zal op de meeste instap( en mogelijks pro glas)superzoomlenzen wel ergens een afwijking hebben waar je niet kan mee leven.
Ook hier; dat staat níet in verhouding. De meeste, zo niet alle kitlenzen van dSLR's outperformen de meeste, zo niet alle prosumers. Pro-glas is helemaal eng goed, en dat spul is dan niet eens zozeer scherper dan de kitlenzen, maar wint het meer op punten als contrast, flare-resistentie, bouw, CA-control etc.
Ik kan bijvoorbeeld niet leven met het door de flitser heen hulplicht van de instap canonDSLR.
Ik ook niet, maar als je veel lowlight doet en een beetje fatsoenlijke plaatjes wilt schieten, kom je dan toch al snel uit op een externe flitser (met AF-assist) en/of lichtsterk glas. Die zorgen beiden voor een véél betere AF-performance.
Ow, enne... CA staat voor Chromatische Abberaties. Staat ook in de FAQ