Videokaart voor thuis-server?

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik heb eindelijk de moed genomen om een thuisserver te installeren met RAID, etc. Het komt uit allemaal onderdelen uit de oude PC en ik vroeg me af welke videokaart ik zal gebruiken hiervoor. In principe zal de server een of andere smaak van linux draaien en alleen via SSH beheerd worden. Een videokaart is dus niet eens nodig, maar ja; zonder dat boot de pc niet ;p

Ik heb vier oude kaarten liggen nog thuis, welke denk je is het beste hiervoor? Met het laagste energieverbruik lijkt me de goede optie maar ik heb op internet niet echt kunnen vinden wie hoeveel heeft. Het gaat om de volgende kaarten:
  • Diamond Stealth 64 Video VRAM PCI S3 videokaart, passief; geen koelelement [1995]
  • ATI 3D Rage II+DVD PCI videokaart, passief; geen koelelement [1996]
  • ASUS V9560 TD (Geforce 5 5600) AGP videokaart, passief met ZALMAN koelblok [2005]
  • ASUS N6200TD (Geforce 6 6200) AGP videokaart, passief met koelelement [2006]
Ik denk een van de eerste twee maar welke?

[ Voor 8% gewijzigd door Darkvater op 24-01-2008 15:55 ]

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 09:39
heeft je mobo geen onboard video? lijkt me al meer dan voldoende voor wat je wilt?

...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het maakt allemaal niets uit. Al zal ik de eerste twee er niet in doen.

Qua 2-d bewerkingen zal je weinig verschil merken denk ik.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 08:08

Tjark

DON'T PANIC

kwa grafische power heb je niks nodig natuurlijk. Maar ik weet wel dat een paar jaar geleden in 'echte' servers vaak ati rage videochips zaten. Dus voor linux mss wel handig en denk ik, ook zuiniger dan 1 vd asus'en.

*insert signature here

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gunner schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:54:
Het maakt allemaal niets uit. Al zal ik de eerste twee er niet in doen.

Qua 2-d bewerkingen zal je weinig verschil merken denk ik.
Waarom niet? Die dingen zijn juist ideaal voor dit soort dingen. Zelf werk ik met 4MB i815 ding, meer dan zat gezien ik toch geen 3d acceleratie nodig heb voor dat ding.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Als mijn mobo onboard video had, had ik dat wel gebruikt, maar helaas :)
Gunner: waarom de eerste twee niet? Het is gewoon een file/web/database, etc. servertje dus de grafische kracht wordt niet eens gebruikt. Ik zal niet eens X op installeren.

ATi dan maar? :)

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Terw_Dan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:57:
[...]

Waarom niet? Die dingen zijn juist ideaal voor dit soort dingen. Zelf werk ik met 4MB i815 ding, meer dan zat gezien ik toch geen 3d acceleratie nodig heb voor dat ding.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar als je dan toch al blijkbaar over deze kaarten beschikt, zou ik voor een AGP-kaart kiezen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
persoonlijk zou ik de nieuwste pakken, voor m'n gevoel zal die minder snel de geest geven

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
2bmws schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:58:
persoonlijk zou ik de nieuwste pakken, voor m'n gevoel zal die minder snel de geest geven
Maakt ook weinig uit met die passieve koelelementen, mits je echt slechte elektronica hebt. Passieve kaarten gaan eeuwen mee omdat ze geen draaiende elementen hebben.

* _Apache_ heeft nog een 64Mb GeForce4mx440 en een 32MB 3D Pophet kaartje liggen, onverwoestbaar..

@ TS: Als je een Watt meter in huis hebt kan je het makkelijk meten, probeer ze een voor een uit en pak de zuinigste. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 24-01-2008 16:03 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Ik zou voor de Ati Rage gaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik zou de meest simpele erin gooien. Ivm met het oog op stroomverbruik.

Portfolio

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gunner schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar als je dan toch al blijkbaar over deze kaarten beschikt, zou ik voor een AGP-kaart kiezen.
Ik juist niet, die andere PCI kaarten zijn kaarten die toch meer geheugen hebben en een sterkere grafische chip en daardoor meer stroom zullen slurpen.

Ik denk dat de Ati in dat geval het gunstigst is, omdat als ik me niet vergis de Stealthkaart wat sneller was en daardoor dus meer stroom zuipt (echter, ik weet niet precies hoe groot het verschil zit, maar dat is misschien nog wel te vinden).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De twee kaarten zonder koelelement zullen zeker het minste stroom verbruiken maar harde data zal je er niet over vinden vrees ik.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die Diamond Stealth kaart zou ik er in proppen. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die het meest energiezuinig is

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-04 12:51
Kun je geen Watt meter lenen bij iemand? Dan kun je kijken welke minder verbruikt.
Ik vermoed dat de Ati of de Diamond het beste is, maar welke van de twee blijft natte vingerwerk

• Tranquility
  • Laatst online: 16:11
Als hij analoog aangesloten wordt zou ik degene nemen met de beste beeldkwaliteit.
Over het algemeen is dat ATi ;)

• Xiphalon
  • Laatst online: 19:36
De ATi Rage is enorm populair (geweest?) om onboard op servermoederborden te proppen. En zal dus ook nog wel even supported worden door drivers etc.

• Osiris
  • Niet online
Waarom boot je mobo niet zonder videokaart? Mijn Asus-mobo-tje doet het prima zonder hoor. Hij geeft bij het booten alleen een bééééép biep biep biep, maar voor de rest boeit 't em niets.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:00:
Waarom boot je mobo niet zonder videokaart? Mijn Asus-mobo-tje doet het prima zonder hoor. Hij geeft bij het booten alleen een bééééép biep biep biep, maar voor de rest boeit 't em niets.
Je hebt helemaal gelijk :) Ik heb het geprobeerd zonder videokaart en de PC doet het perfect afgezien van een paar biepjes tijdens het booten. Super idee! Nu nog even een videokaart goed bewaren mocht er iets kapot zijn in de pc en ik wat kan zien dan ;)

• Osiris
  • Niet online
Mocht je d'r voor kiezen om geen videokaart erin te proppen, dan is 't wel handig om een null-modem-kabeltje bij de hand te hebben en uiteraard een PC/laptop met COM-poort. D'r zijn wel genoeg guides te vinden op internet om met je Linux een 'console cable' werkend te krijgen.

Mocht je dan ook bijv zo stom zijn om je SSH-daemon uit te zetten of zoals ik ooit eens alle routes van die bak met `ip route del` te verwijderen, dan kun je d'r altijd fysiek nog bij met de console-cable. Gewoon via HyperTerminal in Windows of bijv CuteCOM onder Linux.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 23:53
Goede tips Osiris ! +20 Kudoo's voor jou :D
http://www.vanemery.com/Linux/Serial/serial-console.html

My favorite programming language is solder.

• Osiris
  • Niet online
In dat artikel noemen ze GRUB wel, maar alleen om de kernel-parameters te veranderen.

't Grappige is, is dat GRUB zélf ook gewoon prima werkt via een null-modem cq. console-cable:

(suffe lui noemen daar /etc/grub.conf, terwijl die hier @ Gentoo toch echt @ /boot/grub/grub.conf zit. En sommigen hebben daar weer een menu.lst, wat bij mij een symlinkje is :+)

Pleur dit bovenaan je grub.conf/menu.lst en GRUB werkt ook via de console-cable:

serial --unit=0 --speed=9600 --word=8 --parity=no --stop=1
terminal --timeout=10 serial console

'speed' is wellicht nog te tunen, maar voor die spo-ra-di-sche keer dat ik 't nodig heb (in principe boot mn server probleemloos zonder natuurlijk) werkt dit prima :P

Oh en als je connect met je console-cable en denkt: waarom doet ie nix: ff op enter rammen, dan hoor je 't login-ding te krijgen :+

Tijdje terug had m'n server alleen last van eigenwijsheid: die agetty (in mijn geval) wilde na een tijdje niet meer respawnen ofzo. Maar gelukkig werkt 't nu wel weer, geloof ik :+

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 24-01-2008 22:51 ]

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45

Killjoy

Klingon lawn products

Ik zou de ATI 3D Rage II+DVD PCI gebruiken. Lekker simpel kaartje en voldoende voor jouw wensen. Ik verkies dit kaartje boven de Diamond Stealth 64 Video VRAM PCI S3 omdat ik uit ervaring weet dat de beeldkwaliteit van de S3 duidelijk minder is dan die van de ATI.

Ik stond verleden jaar nl. voor dezelfde keuze. (toen m'n AGP-kaart overleed en ik geen geld wilde uitgeven voor een andere)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Cyphax
  • Laatst online: 20:57

Cyphax

Moderator LNX
Killjoy schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:30:
Ik zou de ATI 3D Rage II+DVD PCI gebruiken. Lekker simpel kaartje en voldoende voor jouw wensen. Ik verkies dit kaartje boven de Diamond Stealth 64 Video VRAM PCI S3 omdat ik uit ervaring weet dat de beeldkwaliteit van de S3 duidelijk minder is dan die van de ATI.

Ik stond verleden jaar nl. voor dezelfde keuze. (toen m'n AGP-kaart overleed en ik geen geld wilde uitgeven voor een andere)
Aangezien Darkvater z'n server remote wil beheren maakt de beeldkwaliteit geen bal uit. Voor grafisch remote beheer (VNC, X-forwarding, etc) ook al niet. Trouwens, al wil je wel een monitor hangen aan je server, dan nog: wat boeit beeldkwaliteit? Als je het scherm kan lezen is het genoeg. :P

Ik zou er wel een supersimpel kaartje instoppen, een monitor kan toch wel handig zijn als je bak onbereikbaar is geworden ofzo. Komt niet vaak voor verder, maar toch.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 25-01-2008 12:37 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Osiris
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:36:
[...]

Ik zou er wel een supersimpel kaartje instoppen, een monitor kan toch wel handig zijn als je bak onbereikbaar is geworden ofzo. Komt niet vaak voor verder, maar toch.
Enige "echte" nut w.m.b. is dat je met een 'normaal' mobo een videokaart nodig hebt om je BIOS te configureren. Nu 'halt' bijv. mn huidige server bij een reboot op de No keyboard-error. Was een quick-fix en had geen tijd/videokaart/monitor om de BIOS te configgen. Maar voor de rest: console cable _O_ Immers, als je agetty 't niet meer doet, dan boeit het niet of ie nou op tty1 of op ttyS0 draait lijkt me. Dan is je bak sowieso wel 'dood'.

• Cyphax
  • Laatst online: 20:57

Cyphax

Moderator LNX
Osiris schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:41:
[...]

Enige "echte" nut w.m.b. is dat je met een 'normaal' mobo een videokaart nodig hebt om je BIOS te configureren. Nu 'halt' bijv. mn huidige server bij een reboot op de No keyboard-error.
Zoiets stoms zou kunnen idd. Ik heb mijn server zo weggezet dat ik 'm niet zomaar even tevoorschijn kan halen. Ik heb trouwens ook pas sinds kort een null-modemkabel. :+
Dus voorheen moest ik het toch hebben van de VGA-aansluiting als ik m'n SSH wel gekilled had, maar per ongeluk niet herstart. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• Killjoy
  • Laatst online: 21:45

Killjoy

Klingon lawn products

Cyphax schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:36:
[...]

Aangezien Darkvater z'n server remote wil beheren maakt de beeldkwaliteit geen bal uit. Voor grafisch remote beheer (VNC, X-forwarding, etc) ook al niet. Trouwens, al wil je wel een monitor hangen aan je server, dan nog: wat boeit beeldkwaliteit? Als je het scherm kan lezen is het genoeg. :P

Tja, je hebt gelijk hoor. [zeurmodus]Maar goed, als je dan toch keuze hebt, waarom dan niet de minst slechte van de twee opties kiezen (bewaren) ;) [/zeurmodus]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die eerste twee kaarten zul je niet veel verschil tussen zien.
Voor een basis console in textmode voldoen ze prima en uit mijn ervaring doen ze beiden ook prima een framebuffer als dat wenselijk is.
Van die eerste twee ben ik geneigd om de simpelste te kiezen. En dat is in die geval de Diamond Stealth 64, kijk even welke chip er op zit overigens. In de meeste gevallen een S3 Trio64V(+). :)
Die ATi Rage II is een kaart die in staat is om aan 3D te doen, de S3 Trio64V niet. In die Rage II zit een re-engineered ATi Mach64 GUI engine voor de 2D performance. Omdat die ATi wat meer logica bij zich draagt denk ik dat de S3 Trio64V hier de iets zuinigere keus is.

In mijn oude servetje had ik een ATi Rage IIC 4MB AGP zitten, nu (ander mobo) heb ik integrated video in de i815 chipset, dat is gewoon het uitstekend.
Als je een AGP poort hebt, je wilt apparaten zoals NICs of controllers aan de PCI bus hangen en je hebt een zuinig AGP kaartje dan lijkt me dat de way to go. Dan hoeft er op de PCI bus immers geen rekening gehouden te worden met je videokaartje. Maar als je geen zuinige AGP kaartjes hebt dan is zo'n klein PCI ding prima.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2008 15:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1